Vad kan man göra med det här aggregatet?

  • Thread starter FreddaGädda
  • Start date

FreddaGädda

Guest
Jag skruvade idag loss en Mitsusnurra modell TE05-12B6 från min 900 S ltt. Verkar vara i fint skick.
Fick en väldans lust att sätta fast det på nånting roligt. Gräsklipparen är uppenbarligen för liten så den kan man räkna bort på en gång.
Hade planer på att bygga en större svävare med kupé och bilmotor, men nu använder jag halva motorn till förmån för mina andra bilar.

Vad har vi annars för gammal hoj man kan fulkonvertera? Nån gammal VF eller så kanske?
Avgashuset är litet så det pallar ju inte nån vidare cylindervolym. Kan nån insatt människa tala om för mig vad som kan vara en passande volym för denna?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Turbon från 900S'en går att plåga ur minst 225 hästar med en modern MC-motor - så speciellt "liten" är den inte. Du bör nog ha minst 80 hästar i grunden att jobba med innan aggregatet får avgaser nog att snurra fullt ut.
 

FreddaGädda

Guest
Åhå, så pass? Minst en B6:a-isch då? Intressant.. Intressant..
Hur ligger det till med förgasarturbo? Fungerar originalfuggar med annorlunda bestyckning?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
FreddaGädda skrev:
2445073Fungerar originalfuggar med annorlunda bestyckning?

Nej det fungerar inte alls! Dvs med annorlunda bestyckning.

Har du gjort allt rätt med din turbosetup så ska inte förgasarbestyckningen ändras något alls från originalet. Behöver du bestycka om har du gjort något fel.
 

FreddaGädda

Guest
andersbrink skrev:
2445153 Nej det fungerar inte alls! Dvs med annorlunda bestyckning.

Har du gjort allt rätt med din turbosetup så ska inte förgasarbestyckningen ändras något alls från originalet. Behöver du bestycka om har du gjort något fel.

Aha! Det underlättar ju aningens att fuggar funkar. Man bör väl kunna ladda på ganska friskt med originalkompet med tanke på originaleffekten? Vad jag har hört ska GSXR-kammar öka en hel del på dessa, men det lär du veta bättre. Jag har tillgång till IC, oljekylare, luftfilter och annat kul redan som det är nu.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
600'an har ett komp på 11.3:1 så på vanlig 98 oktan kan du inte ladda mer än ca 0.4 Bar innan det börjar bli farligt, dvs en 40% effektökning. Kompsänker du den till 8:1 kan du ladda minst 1 Bar och då få 100% effektökning. GSXR-kammarna kan du strunta i, originalet är vassa nog för en turbomatad snurra.
 

FreddaGädda

Guest
andersbrink skrev:
2445213 600'an har ett komp på 11.3:1 så på vanlig 98 oktan kan du inte ladda mer än ca 0.4 Bar innan det börjar bli farligt, dvs en 40% effektökning. Kompsänker du den till 8:1 kan du ladda minst 1 Bar och då få 100% effektökning. GSXR-kammarna kan du strunta i, originalet är vassa nog för en turbomatad snurra.

Ganska rejäl kompsänkning. Vad snackar vi nu? Tjock toppackning och lågkompkolvar? Står stakar och dylikt pall för så mycket stryk?
Det tråkiga med den hojen är att den är tung så det räcker redan innan man börjar hänga på såna här grejer. Men det är ett lovande nästa projekt, detta. Nästa vinter kanske. Nåt måste man ju ha att göra ;)

1 Bar med eller utan IC förresten?
 
Last edited:

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
FreddaGädda skrev:
2445261 Ganska rejäl kompsänkning. Vad snackar vi nu? Tjock toppackning och lågkompkolvar? Står stakar och dylikt pall för så mycket stryk?
Det tråkiga med den hojen är att den är tung så det räcker redan innan man börjar hänga på såna här grejer. Men det är ett lovande nästa projekt, detta. Nästa vinter kanske. Nåt måste man ju ha att göra ;)

1 Bar med eller utan IC förresten?

Med kompsänkningen följer dock en ganska fin grundeffekt-minskning...
Antingen en tjockare cylinderfotspackning eller lågkompskolvar. Går ju med tjockare topp-packning, men det är inte lika "riktigt" :tungan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ponera att du loosar 20% med kompsänkningen, du får fortfarande ut 80% mer vid 1 Bar. Kör du med E85 och 11.3:1 kan du ladda ca 0.8 Bar utan intercooler. En 2 mm tjock fotpackning kan din lokala skyltfirma fixa för ca 500 om du tar med dig en original fotpackning som mall. Jag gör mina egna fotpackningar med hjälp av plåtsax, borrmaskin, bandslip och dremmel. Aluminium är lättarbetat.

Originalkomponenterna i motorn håller för minst 100% vrid- och effektökning så länge man inte varvar 11k och dumpar kopplingen på treans växel i tid & otid för att rita 300 meter lakrits.
 

FreddaGädda

Guest
Brink: Jag ser att du kör med hemkört plenum. Smidigt. E85 hade inte slagit mig än. Det är ju onekligen väldigt bra att soppan svänger åt det hållet att det står emot detonation bättre än vanlig soppa. Gör jag nånting så lär jag först köra utan kompsänkning men med IC och testa mig fram med E85.
Det osmidiga är att jag kan ju inte veta när det börjar knacka(förutom hörbara och högst obra sådana) och jag kan inte sifferfysiken bakom överladdning alls.

Två frågor till: Kör du med avlastare? Hur löste du oljematning och eventuell vattenkylning? Banditen har ju ingen vätskekylare medan denna snurra har vattenkylt lagerhus. Går det möjligen att plugga igen detta och köra med endast olja?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sifferfysiken hittar du i tidigare trådar som t.ex. "E85 vs intercooler". Dumpventilen/avlastaren sitter inbyggd i snurran på SPS och B12'ab. Gsxr'en har en extern el-cheapo dump.

Vattenkylning behövs inte då det inte finns något motorrum som kapslar in värmen. Oljematningen tar du från höger sida undertill. Borrar den stora insexskruven och gängar M8 i mitten. M8 banjobult. Returen går in i tråget. Plugga vattnet behövs inte om du nu inte förvarar hojen utomhus.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2445577 Originalkomponenterna i motorn håller för minst 100% vrid- och effektökning så länge man inte varvar 11k och dumpar kopplingen på treans växel i tid & otid för att rita 300 meter lakrits.

Vafals!:mad: Det har jag ju tänkt göra hela tiden....:tomten
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silverryggen skrev:
2447573 Vafals!:mad: Det har jag ju tänkt göra hela tiden....:tomten

Du märker rätt snart att du inte behöver dumpa någon koppling, är ju bara att lätta lite på arslet och sen gasa lakrits - iaf så länge däcket är kallt.
 

FreddaGädda

Guest
Ger en 2mm fotpackning ett kompförhållande på 8,0:1?
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
FreddaGädda skrev:
2463679 Ger en 2mm fotpackning ett kompförhållande på 8,0:1?
Vad har du för borr? då räknar du enkelt ut det själv om du har det.
r^2*~3,14*H(i cm)
Först räknar du ut original cylindervolym dvs. H=slaglängden.
Sen tar du original kompförhållande 11.3-1. delar summan du fått fram med 11,3 mao. Då får du förbränningsrummets volym.
Sen tar du bara och lägger till r^2*~3,14*0,2(cm) lägger till det till förbränningsrummets volym. Sen delar du cylindervolymen med den summan och du har kompförhållandet.
Rätta mig gärna om jag gjort fel, jag har bara fått en kopp kaffe idag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top