Föråkare

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Föråkare i vit grupp

Jag tycker att det är riktigt botten med föråkare och omkörningsförbud på de två första varven. Jag använder dem normalt till att komma in i rytmen, sätta spåren och allmänt känna mig för lite. Jag måste också hålla ett visst tempo för att inte komma i in en en långsam, bekväm lunk. Med föråkare försvinner allt det där. Jag måste anpassa min körning inte efter vad som passar mig utan efter hur andra kör. Det förstör helt enkelt min körning. Argumentet att man får lite värme i däcken köper jag inte alls. man får inte någon värme att tala om av två varv i lågt tempo. Det tar mer tid än så och det är bara självbedärgeri att tro annat. (Jag kan som jämförelse nämna att det tar ca en timme med däckvärmare innan mina däck har fått bra arbetstemperatur.)

Jag ger regeln :tummenner :tummenner :tummenner :tummenner :tummenner och föreslår att den tas bort i vit grupp.

Jag är fullt på det klara med att vit grupp inte är samma sak licensgrupp.
 
Last edited:

Robz

Guest
Bingo skrev:
2431401 Jag tycker att det är riktigt botten med föråkare och omkörningsförbud på de två första varven.....
Vet inte vad du råkat ut för idag, men inte skall det sniglas fram de första 2 varven!
FULL gas o FULL broms direkt, men endast på rakorna för att sedan ta det lugnt i svängarna. Det ger, tvärtemot vad du skriver, en bra värme i mina däck i alla fall - När asfalten en solig dag ligger på 40 grader blir däcken tillräckligt varma efter ett halvt varv. Idag kan jag gissa bägge varven behövdes.
Vi hade ett antal avåkningar under "första varvet" tidigare i år - sedan regeln infördes, inte en enda.
Du kan ju inte jämföra din egen erfarenhet med någon som endast kört 10-talet gånger eller färre och personligen vill jag inte ha ett blåbär som sladdar loss på min insida under första varvet, bara för att jag värmer däck och den andre "tror" sig ha utmärkt fäste.

Jag kan dock vara för ett dynamiskt utnyttjande av regeln - varma dagar bör ett varv räcka.

Däckvärmare används i Vit o därför blir det direkt fel att köra föråkare där.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Robz skrev:
2431526 Vet inte vad du råkat ut för idag, men inte skall det sniglas fram de första 2 varven!
FULL gas o FULL broms direkt, men endast på rakorna för att sedan ta det lugnt i svängarna. Det ger, tvärtemot vad du skriver, en bra värme i mina däck i alla fall - När asfalten en solig dag ligger på 40 grader blir däcken tillräckligt varma efter ett halvt varv. Idag kan jag gissa bägge varven behövdes.
Vi hade ett antal avåkningar under "första varvet" tidigare i år - sedan regeln infördes, inte en enda.
Du kan ju inte jämföra din egen erfarenhet med någon som endast kört 10-talet gånger eller färre och personligen vill jag inte ha ett blåbär som sladdar loss på min insida under första varvet, bara för att jag värmer däck och den andre "tror" sig ha utmärkt fäste.

Jag kan dock vara för ett dynamiskt utnyttjande av regeln - varma dagar bör ett varv räcka.

Däckvärmare används i Vit o därför blir det direkt fel att köra föråkare där.
Hmmm, jag var nog lite otydlig. Jag avser endast vit grupp. De övriga har jag ingen åsikt om.

Två långsamma varv snarare sänker däckstemperaturen än höjer den, om man kör med värmare. Men det är inte det viktigaste skälet till att jag ogillar föråkare. Det förstör min körning, särskilt om det som idag går riktigt långsamt.

Jag förstår också att det finns förare av alla slag i vit grupp. Men det känns fel att den gruppen skall anpassas för de osäkraste, efter deras behov och brister. Gruppen är idag den snabbaste och bör så förbli. Det måste finnas möjlighet även för halvsnabba förare att utvecklas på SSEMSE:s körningar. Föreningen har redan tappat många av de bästa förarna. Det är min tro att de tillförde föreningen något och att föreningen skulle må bra av att kunna erbjuda alla typer av förare något.

Edit: tempot på de inledande varven idag uppskattar jag till 1.20-1.25. Ruskigt långsamt i alla fall. Men problemet kvarstår om man höjer tempot. De som ligger långt bak i kön kommer att hamna bakom någon som inte hänger med ett raskare tempo. Har vi omkörningsförbud så blir det den personen upphängd.
 
Last edited:

Robz

Guest
Bingo skrev:
2431590 ..... Jag avser endast vit grupp....

:va

Låter som någon ändrat i reglerna kring detta. Vit har aldrig, och skall inte ha föråkare just pga att många kör med däckvärmare vilket då blir meningslöst.
Kan bara tänka mig en anledning; att ni hade en väldigt stor andel nya i Vit idag...?
 

Woodster

Jo då...
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6RR -08
Tycker inte vit grupp ska bli någon ren träningsgrupp för aktiva rejsingförare.

Sen kan jag hålla med om att tempot inte ska vara mycket lägre dom 2 första varven men dock omkörningsförbud. Rätt surt o bli omkörd på innern och killen får ett släpp pga "inte varm i kläderna eller likande".

Ni som var däckvärmare kan väl vänta med att gå ut typ 1 varv senare.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Woodster skrev:
2431624 Tycker inte vit grupp ska bli någon ren träningsgrupp för aktiva rejsingförare.

Sen kan jag hålla med om att tempot inte ska vara mycket lägre dom 2 första varven men dock omkörningsförbud. Rätt surt o bli omkörd på innern och killen får ett släpp pga "inte varm i kläderna eller likande".

Ni som var däckvärmare kan väl vänta med att gå ut typ 1 varv senare.
Det är ingen som har föreslagit att vit grupp ska bli en träningsgrupp för licensförare. Jag skrev att jag är medveten om att det inte är en licensgrupp just för att slippa den diskussionen.

Att gå ut ett varv senare hjälper inte. När de sista går ut är täten nästan framme vid utfarten. Jag har testat.

Robz skrev:
2431613 :va

Låter som någon ändrat i reglerna kring detta. Vit har aldrig, och skall inte ha föråkare just pga att många kör med däckvärmare vilket då blir meningslöst.
Kan bara tänka mig en anledning; att ni hade en väldigt stor andel nya i Vit idag...?
Jepp, nya regler. Det var inte särskilt många nya. Mest bekanta ansikten tycker jag.
 
Last edited:

Woodster

Jo då...
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6RR -08
En liten fråga bara, tappar däcken o fälgarna så mycket värme på dom 2 varven om man ligger på runt 1.20 dom 2 första varven?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Robz skrev:
2431613 :va

Låter som någon ändrat i reglerna kring detta. Vit har aldrig, och skall inte ha föråkare just pga att många kör med däckvärmare vilket då blir meningslöst.
Kan bara tänka mig en anledning; att ni hade en väldigt stor andel nya i Vit idag...?
Jepp, nya regler. Det var inte särskilt många nya. Mest bekanta ansikten tycker jag.

Woodster skrev:
2431685 En liten fråga bara, tappar däcken o fälgarna så mycket värme på dom 2 varven om man ligger på runt 1.20 dom 2 första varven?
Ingen aning. Det är inte heller en viktig punkt för mig. Men vänd på frågan, blir ovärmda däck så varma att du kan gå fullt efter två varv i det tempot? Svaret är nej!

Ett förslag då. Vad sägs om två led vid utsläppet. Det ena för folk med värmare, och som vill köra fullt direkt, och ett led för den som inte har värmare eller vill ha några lugna varv först. När det är dags att köra så släpps "värmargruppen" ut först och därefter det andra ledet. Då får de med värmare ivf ett fritt varv. Kan det bli lite tempo i utsläppet kanske det inte blir aktuellt med omkörningar förrän det blir fritt för alla att köra om.

Det tycker jag borde funka hyggligt. Skulle funka för mig.
 
Last edited:

Woodster

Jo då...
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6RR -08
Ok då kan man isåfall göra som ett tillägg på ditt förslag att man låter värmare stå till vänster i "line-upen" och icke värmare till höger i "line-upen".

Då måste oxå instruktören informera detta för ALLA i den vita gruppen att v-sida värmare, h-sida icke värmare.

Men tycker fortfarande att det ska vara omkörningsförbud mellan 1-2 varv beroende på temp i luft o mark.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Trist att se du inte är nöjd med kvällens körning Bingo.

Tyvärr hade vi ingen gruppansvarig instruktör i vit grupp idag, instruktörerna var en man kort, annars hade det säkert gått att justeras på plats.

Dock finns regeln där av en anledning o det är den anledningen som Robz beskriver.
Det är väldigt svårt att tillgodose allas behov, speciellt i en grupp som vit där alla faktiskt är välkomna att köra.

MEN, om du tyckte det gick för långsamt, hade du inte kunnat ta upp det med den instruktör som fanns på plats som faktiskt körde dom första varven? Eller det gjordes?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
CorbenDallas skrev:
2431944 Trist att se du inte är nöjd med kvällens körning Bingo.

Tyvärr hade vi ingen gruppansvarig instruktör i vit grupp idag, instruktörerna var en man kort, annars hade det säkert gått att justeras på plats.

Dock finns regeln där av en anledning o det är den anledningen som Robz beskriver.
Det är väldigt svårt att tillgodose allas behov, speciellt i en grupp som vit där alla faktiskt är välkomna att köra.

MEN, om du tyckte det gick för långsamt, hade du inte kunnat ta upp det med den instruktör som fanns på plats som faktiskt körde dom första varven? Eller det gjordes?
Lägg nu inte orden i min mun. Jag har inte sagt att jag inte är nöjd.

Klart att regeln finns där av en anledning och ev en bra sådan. Men regeln är väldigt grovt tillyxad. Några har gått omkull på första varven därför skall alla köra ett par långsamma (skit-)varv. Det är lite som med alkoholpolitiken, eftersom några missbrukar alkoholen så skall vi göra det dyrt och besvärligt för alla att köpa den. Jag har aldrig gått omkull på första varvet och när jag ser mig om i depån så noterar jag att de som kör värmare överlag är rutinerat och förnuftigt folk.

En period fick vi som hade värmare dels gå ut först, dels köra om under de första varven. Mig veterligen funkade det bra och alla var nöjda med den. Varför kan vi inte fortsätta med det?

Jag tittade nyss på laptimern. Tredje passet:
varv ett, ingen notering
varv två, 1.21.02
varv tre, 1.12,83

Det är nästan NIO sekunder mellan de två varven. Suck!

Notera också att problemet inte är att det går för långsamt. Gruppen är öppen för alla och jag har inga problem med långsammare förare. Om föråkaren kör fortare så blir man upphängd istället. Problemet är att regeln förstör min rytm och mitt sätt att komma in i körningen.

Jag påpekade för instruktören att jag tyckte att upplägget med omkörningsförbud och att ALLA var tvungna att ligga bakom föråkaren var riktigt dåligt.
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Bingo skrev:
2432025 .



Jag tittade nyss på laptimern. Tredje passet:
varv ett, ingen notering
varv två, 1.21.02
varv tre, 1.12,83

.

Det är precis därför man ser till att komma så långt fram som möjligt vid uppställningen:tummenupp . Vi körde dom första 2 varven på 1.16 tider..

Men jag kan förstår dig, i allt du skriver.. MEN ändå inte, vid tävling tex, så kör du ett långsamt sighting lap..väntar, väntar, väntar, väntar sen blir det Warm up varv, väntar - START. Däcken förlorar mer värme på detta sätt än 2 medelsnabba varv..Men visst 1.21 är inte medelsnabbt, utan skitlångsamt.

Mvh//ZS
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zilversurfer skrev:
2432129 Det är precis därför man ser till att komma så långt fram som möjligt vid uppställningen:tummenupp . Vi körde dom första 2 varven på 1.16 tider..

Men jag kan förstår dig, i allt du skriver.. MEN ändå inte, vid tävling tex, så kör du ett långsamt sighting lap..väntar, väntar, väntar, väntar sen blir det Warm up varv, väntar - START. Däcken förlorar mer värme på detta sätt än 2 medelsnabba varv..Men visst 1.21 är inte medelsnabbt, utan skitlångsamt.

Mvh//ZS
Att däcken tappar värme är inte särskilt viktigt för mig. Jag har ju skrivit det flera gånger. Är däcken kalla så kör man försiktigare. Varför tjatar alla om den detaljen :confused:

Jag låg ett par "led" bakom dig det första passet, när du stod i första led. Tycker inte att de blev särskilt mycket bättre av att ligga så långt fram. Jag har mitt tempo, mina spårval och mina partier för att köra in mig på passet.

En fråga bara, vilket pass kördes de första varven på 16-tider. Låter helt otroligt faktiskt. Jag låg aldrig särskilt långt bak i ledet.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Bingo skrev:
2432541 Att däcken tappar värme är inte särskilt viktigt för mig. Jag har ju skrivit det flera gånger. Är däcken kalla så kör man försiktigare. Varför tjatar alla om den detaljen :confused:

Jag låg ett par "led" bakom dig det första passet, när du stod i första led. Tycker inte att de blev särskilt mycket bättre av att ligga så långt fram. Jag har mitt tempo, mina spårval och mina partier för att köra in mig på passet.

En fråga bara, vilket pass kördes de första varven på 16-tider. Låter helt otroligt faktiskt. Jag låg aldrig särskilt långt bak i ledet.

Givetvis var inte utvarvet 1.16, men på 2:a varvet, andra passet var tiden 1.16,42

Men ni meddelades under genomgången, att ni som ville var hemskt välkomna att starta senare, efter dom 2 första uppvärmningsvarven. Detta kunde gjorts, och då hade du/ni sluppit detta irritationsmoment som det tydligen var.

Tycker personligen att det är lite löjligt att bekymra sig över detta, normalt sätt är det ingen som kör om under första varvet - inte ens på Licensträningarna på Knutstorp Falkenberg etc. Så i praktiken är det bara ett varv som du/ni förlorar fri körning på.

Mvh//Zs
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zilversurfer skrev:
2432598 Givetvis var inte utvarvet 1.16, men på 2:a varvet, andra passet var tiden 1.16,42

Men ni meddelades under genomgången, att ni som ville var hemskt välkomna att starta senare, efter dom 2 första uppvärmningsvarven. Detta kunde gjorts, och då hade du/ni sluppit detta irritationsmoment som det tydligen var.

Tycker personligen att det är lite löjligt att bekymra sig över detta, normalt sätt är det ingen som kör om under första varvet - inte ens på Licensträningarna på Knutstorp Falkenberg etc. Så i praktiken är det bara ett varv som du/ni förlorar fri körning på.

Mvh//Zs
Ja, det är ju en bra lösning att man hoppar över de två första varven. Det tar ju bara ca 4 minuter innan alla har kört sina första två varv. Våra pass är ju så långa så man förlorar inget :rolleyes:

Inte kör om på de två första varven? Jaha du, det vet du att jag inte brukar göra? Beror väl på vem man hamnar bakom!

Men men, eftersom det inte stör dig så är det inget man behöver bry sig om. Lägger ner den här diskussionen.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zilversurfer skrev:
2432628 Läs om läs rätt!
Läs om vad? Förstår inte vad licensträningarna på Knutstorp och Falkenberg har med den här saken att göra. Vit grupp på Sturup är inte licensgrupp.
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
När jag var uppvärmningsföråkare i röd så låg jag på 1.15 tider i 2 varv och alla var nöjda ....... sedan gazzade vi:tummenupp
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Mr K skrev:
2432759 När jag var uppvärmningsföråkare i röd så låg jag på 1.15 tider i 2 varv och alla var nöjda ....... sedan gazzade vi:tummenupp
Alla utom arrangören menar du?
Jag var inte där men jag är övertygad om att du inte hade många i ryggen...

Anledningen till omkörningsförbud och instruktör som kör först är, som Robz pekar på ovan, att folk har gått av på dom första varven vilket är totalt onödigt. Att få värme i däcken är alltså mer en bisak även om vissa helt tydligt behöver få den hjälpen.
Dom första två varven är till för att hjälpa folk hitta en vettigt rytm i sin körning samtidigt som man får värme i däcken. Allt för att undvika klotningar.


Hade folk kört som "folk" så hade den här åtgärden inte behövts överhuvudtaget. Vi är generellt emot regler o förbud men vi måste hitta på åtgärder för att undvika klotningar och det här är en av dem. Den har visat sig ytterst effektiv.

Tyvärr slår den, till viss del, mot människor som sköter sig och kan det här.
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
CorbenDallas skrev:
2432963 Alla utom arrangören menar du?
Jag var inte där men jag är övertygad om att du inte hade många i ryggen...
Hasse var med och alla var nöjda .... ÄVEN arrangören ..... Där var ett par som höll samma tempo.:tummenupp ..... bli inte sur nu för att du inte hade hängt på ...... hahahahahahahahahha:arsele
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top