Bluetooth intercom med mobiltelefon?

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
R1-01 (såld...)
Tjo, finns det möjlighet att sätta upp en intercom mellan två mobiltelfoner genom en blåtandslänk? Tänkte då närmast på någon programvara för telefonen som fixar detta =)
Det borde ju vara samma grej som att skicka ljud till en blåtands handsfree, fast då till en annan mobil istället? Och jag menar inte att använda sig av trådlösa HF nu.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Blåtand har väldigt kort räckvidd. Vi snackar cirkus 10 meter. Rätt oanvändbart för att ersätta ens enkla komradioapparater, med andra ord.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Medpassagerare? Hm, "vem är det som kör egentligen?!" ;)

Två blåtandsheadset och två mobbar? Eller två mobbar med vanlig handsfree?

Tanken är inte så jäkla dum egentligen, som en fattigmansinterkom.

Den här siten listar just det som en av 13 användningsprofiler i bluetooth 1.1 - vad det nu innebär rent praktiskt.

Finns en del på nätet om det också - men det verkar bara vara folk som beklagar sig över att ingen skapat det än. Det kommer nog.
 

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
R1-01 (såld...)
ft skrev:
2428491 Medpassagerare? Hm, "vem är det som kör egentligen?!" ;)

Två blåtandsheadset och två mobbar? Eller två mobbar med vanlig handsfree?

Tanken är inte så jäkla dum egentligen, som en fattigmansinterkom.

Den här siten listar just det som en av 13 användningsprofiler i bluetooth 1.1 - vad det nu innebär rent praktiskt.

Finns en del på nätet om det också - men det verkar bara vara folk som beklagar sig över att ingen skapat det än. Det kommer nog.

Två mobbar med vanlig HF och blåtand imellan var tanken =)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bluetooth klass 1 ska ju ha en räckvidd på närmare 100 meter. Frågan är hur det ser ut i verkligheten. Du har inte funderat på att skaffa samma operatör bara? Brukar ju vara gratis ofta att ringa inom de egna nätet
 

sandstream

Guest
Ska ni ringa upp varje gång ni vill säga något till varandra eller hur hade du tänkt?
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
sandstream skrev:
2428907 Ska ni ringa upp varje gång ni vill säga något till varandra eller hur hade du tänkt?

Min gissning är att han vill använda bluetoothkopplingen till att koppla
ihop telefonerna utan att behöva ringa upp den andra telefonen.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Skaffa halebob eller telia så ringer du upp din medpassagerare sen fixar du allt med hörsnäcka och mic. Har ett telia abb. 69öre uppkoppling och 0kr/min att ringa innom det egna nätet. Så det är bara att prata med varandra så länge som ni ska köra! :rolleyes:
 

sandstream

Guest
cleaner skrev:
2428932 Min gissning är att han vill använda bluetoothkopplingen till att koppla
ihop telefonerna utan att behöva ringa upp den andra telefonen.
Ja, såklart! Tankevurpa modell större från min sida :rodnar
Det är ju bara ettor och nollor som ska skickas och talet går ju bra att överföra via blåtand mellan HF och telefon.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Har googlat loss rätt brutalt men det enda jag hittar är BT kopplingar
från handsfree till telefon eller radio... Inte några kopplingar som får
två mobiltelefoner att gagga med varandra utan att ringa...
 

TweetyBird

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
VTR 1000F
Funkar klockrent med BT som intercom ... Din mobil (båda) måste dock ha PTT eller PushToTalk för att det skall funka... Många nyare Nokia-lurar tex. har detta... har själv testat med en Nokia N70 och en SonyEricsson nånting nånting...
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Gammal tråd men jag uppdaterar med info och även en fråga.

Någon som testat Braapp?
Appen finns på App store och är designad för motorcykelåkare och jag gillar beskrivningen. Den använder wifi mellan mobilerna helt utan 4G eller annan uppkoppling. Appen behöver inte ställas in manuellt, tappar man anslutning pga för långt avstånd tex ansluter den automatiskt när det är möjligt. Dessutom har den röstaktivering vilket sparar på batteri och medför att micken inte är på hela tiden. Kräver ingen registrering men kostar hiskeliga 12 kronor. Någon man t.o.m kan få tillbaka eftersom man får ångra köp.

Har man inte Airpods eller liknande får man köra med vanliga hörlurar med mikrofon så det blir ju en sladd. Inga större problem förutom att man kanske måste tejpa upp micken i hjälmen samtidigt som de sitter fast i öronen så fästet måste vara hållbart men ändå släppa lätt. Ser att min mick faktiskt når ned till början av halsen/bröstet och sitter innaför jackan skyddad mot vind. Mycket bättre, bara att ta av sig hjälmen sedan utan besvär om nu rösten tas upp vilket jag tror den gör om den ligger emot kroppen.

Uppdatera gärna tråden om ni testat eller hur vanliga mobilsamtal funkar.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Gammal tråd men jag uppdaterar med info och även en fråga.

Någon som testat Braapp?
Appen finns på App store och är designad för motorcykelåkare och jag gillar beskrivningen. Den använder wifi mellan mobilerna helt utan 4G eller annan uppkoppling. Appen behöver inte ställas in manuellt, tappar man anslutning pga för långt avstånd tex ansluter den automatiskt när det är möjligt. Dessutom har den röstaktivering vilket sparar på batteri och medför att micken inte är på hela tiden. Kräver ingen registrering men kostar hiskeliga 12 kronor. Någon man t.o.m kan få tillbaka eftersom man får ångra köp.

Har man inte Airpods eller liknande får man köra med vanliga hörlurar med mikrofon så det blir ju en sladd. Inga större problem förutom att man kanske måste tejpa upp micken i hjälmen samtidigt som de sitter fast i öronen så fästet måste vara hållbart men ändå släppa lätt. Ser att min mick faktiskt når ned till början av halsen/bröstet och sitter innaför jackan skyddad mot vind. Mycket bättre, bara att ta av sig hjälmen sedan utan besvär om nu rösten tas upp vilket jag tror den gör om den ligger emot kroppen.

Uppdatera gärna tråden om ni testat.

Känns som att man lika gärna kan ringa varandra istället för att hålla på med wifianslutningar med tanke på fria samtal överallt i princip. Det krävs ingen app heller. Men inte provat Braapp, så det kanske funkar bättre?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Känns som att man lika gärna kan ringa varandra istället för att hålla på med wifianslutningar med tanke på fria samtal överallt i princip. Det krävs ingen app heller. Men inte provat Braapp, så det kanske funkar bättre?

Ja, självklart kan man ringa ett vanligt samtal vilket jag har velat testa. Jag tappade dock alltid uppkoppling på min förra iPhone på väg mot Arlanda i 120-130 km/h när jag körde bil fast jag vet inte om mobilen var kass. Appen verkar annars väldigt enkel och automatisk. En fördel med intercom är att den slår av ljudupptagning när man inte pratar. Förresten kanske man inte stör sig på lite oljud i micken när det redan låter så mycket eller så gör man det för att ljudet är så nära och kanske just därför funktionen finns b.l.a. Appen har även kontakt där mottagning inte finns men det sker väl inte speciellt ofta. Hur som helst kan det vara ett bättre alternativ på längre resor och utomlands.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, självklart kan man ringa ett vanligt samtal vilket jag har velat testa. Jag tappade dock alltid uppkoppling på min förra iPhone på väg mot Arlanda i 120-130 km/h när jag körde bil fast jag vet inte om mobilen var kass. Appen verkar annars väldigt enkel och automatisk. En fördel med intercom är att den slår av ljudupptagning när man inte pratar. Förresten kanske man inte stör sig på lite oljud i micken när det redan låter så mycket eller så gör man det för att ljudet är så nära och kanske just därför funktionen finns b.l.a. Appen har även kontakt där mottagning inte finns men det sker väl inte speciellt ofta. Hur som helst kan det vara ett bättre alternativ på längre resor och utomlands.

Det kan tänkas vara både kass mobil eller kasst abonnemang.
Jag hade sådana problem tidigare när jag hade Telenor på jobbabonnemanget. Hade jag pågående samtal när jag satt i bilen (Ja. Jag hade handsfree) så tappade jag alltid samtalet dels när jag passerade utanför huvudentren till Karolinska och sedan någon gång efter vägen mellan Stockholm och Uppsala. Oftast någonstans i höjd med Arlanda.
Sen är det klart att en mobil med en sämre antenn kan ge samma problem. Exempelvis om det hänt något med antennen eller radiokretsarna i mobilen. Eller om den bara är kass från början. Jag vet inte hur det ser ut numera men för ett antal år sedan så brukade tester av radioenheterna alltid visa samma sak. Apple är lite sämre än andra mobiltelefoner vad gäller kvalitet på radiodelen och därmed gav dom lite sämre täckning. Även utan "antenngate"
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top