Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På prärien utanför Uppsala
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Halloj!
Min hoj: -99:a med nu 5340mil, körda av mig sen den var ny och mitt körkort likaså.
Jardine RTone alu slip-on, Värmehandtag, Miniblinkers, Hugger är ditmonterat under åren.
Fortfarande mycket nöjd med hojen.
Ännu inga fel på hojen bara service.
Dags igen för byte av oljan i framgaffeln som börjar bli lite svampig, (bytt en gång tidigare).
 

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Var jag landar
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Har en svart -98...me 5300 mil på mätarn.. grymt nöjd med den.
Tourade första gången i somras vilket blev 500 mil på 3 veckor. Inga incidenter bara ljuvliga mil. Eftersom det var en positiv upplevelse så känns det inte främmande att dra ner till kontinenten nästa sommar med den:tummenupp
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Gjorde 100-mila servicen idag och resultet blev som förväntat. "inkörning"oljan som är tunn som vatten är inte rolig att köra med. Det rasslar och växellådan känns klonkig och lite kärv. Men nu med ny "riktig" olja så känns det helt annorlunda. Tystare, mjukare och inte klonkigt. Birden är en riktigt go maskin :)

Läste ett service schema idag och blev lite förvånad. På 600 milaservicen (och 1800 osv) ska varken olja eller filter bytas. De ska bara bytas på 1200, 2400 osv servicarna :va
Tror nog att min Bird kommer att få ny olja var 600e mil i alla fall.

...........................

Edit

Glömde ju berätta om batteriladdaren jag köpte idag. En OptiMate. Finns en sladd som man ansluter permanent till batteriet, sedan är det bara att plugga in laddaren. Ska fundera över om jag kan hitta en lösning så att jag kan plugga in laddaren utan att ta av sadeln. Skulle ju vara smidigt :)
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Lite bilder

Lägger upp ett par bilder på Birden. Det är en 06a som rullat 115 mil, första servicen gjord vid 101 mil. Den är helt orginal sånär som på tankskydden, snabbkopplingen till batteriladdaren och de lite tyngre styrpluggarna (300g styck).
Planerad modd är mörkt doubble bubble kåpglas men där tänkte jag stanna med moddarna :rolleyes:
 

Bifogat

  • Blackbird 2006.jpg
    Blackbird 2006.jpg
    96.2 KB · Visningar: 583
  • Snabbkoppling batteriladdare.jpg
    Snabbkoppling batteriladdare.jpg
    72.3 KB · Visningar: 546
  • Tankskydd.jpg
    Tankskydd.jpg
    61.6 KB · Visningar: 529
  • 300g styrplugg.jpg
    300g styrplugg.jpg
    72 KB · Visningar: 473

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
El Garto skrev:
2463998 Lägger upp ett par bilder på Birden. Det är en 06a som rullat 115 mil, första servicen gjord vid 101 mil. Den är helt orginal sånär som på tankskydden, snabbkopplingen till batteriladdaren och de lite tyngre styrpluggarna (300g styck).
Planerad modd är mörkt doubble bubble kåpglas men där tänkte jag stanna med moddarna :rolleyes:

Nice bike!

Du MÅSTE lacka fälgarna svarta!

Bwt, varför har du bytt styrvikterna?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
JT skrev:
2464074 Nice bike!

Du MÅSTE lacka fälgarna svarta!

Bwt, varför har du bytt styrvikterna?

Lacka fälgarna, ja kanske i samband med däckbyte (vilket lär bli ganska snart :D ).

Vikterna, jo de är betydligt tyngre än Hondas egna. De väger 300g styck och tar bort en hel del vibrationer i styret. Kanske jag spänner högerhanden när jag kör, men jag får alltid lite domningar i högran efter 5-6 mil. De här vikterna tar bort det mesta av det problemet.

Btw, TACK :)
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Finns det inte vita blinkersglas till Birden?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Hur f.. ställer man klockan :confused:
Håll inne set knappen 2 sec så att siffrorna blinkar, ok.
Tryck på inställningsknappen för att ställa klockan :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
Jag har f.. ingen dj.... inställningsknapp på min, i så fall är den osynlig.

Kan någon berätta hur det hänger ihop :va


EDIT
Klockan justerad. Honda kallar samma knapp dj.... för olika saker.
 
Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
El Garto skrev:
2457188 Då förstår jag att du måste ha upptäckt spärrarna som satt i dina orginal styrändar. Det var nog en bagatell som du bara glömde att berätta för mig när du svarade :)

Nu sitter det i alla fall 300g styrändar på min, kromade o fina. Tunga som f..
Återstår att testa hur de funkar men det får bli i morgon. Bytet gjorde jag inte av estetiska skäl utan för att ytterligare minimera vibrationerna i Birden.

Så ni som ev funderar på att byta, glöm inte spärren. Utan att släppa på den så går det INTE att ta av ändarna.
Sorry!
Jag har inte för mig att det fanns nåt sånt på min, utan bara "expandermodellen". Det har kanske ändrats då du har en betydligt nyare än jag hade.:rodnar

Lycka till med åkandet. Det är en härlig hoj.
Möjligen kan du testa att höja den i bak (se Superblackbirdklubbens forum eller maila mig). Jag hann dock ej testa, men skall ge lite mer snabbstyrd.

El Garto skrev:
2464087 Lacka fälgarna, ja kanske i samband med däckbyte (vilket lär bli ganska snart :D ).

Vikterna, jo de är betydligt tyngre än Hondas egna. De väger 300g styck och tar bort en hel del vibrationer i styret. Kanske jag spänner högerhanden när jag kör, men jag får alltid lite domningar i högran efter 5-6 mil. De här vikterna tar bort det mesta av det problemet.

Btw, TACK :)
Egentligen borda man reklamera en hoj för 130 000 kr som vibrerar och är en touringhoj.
Min vibrerade lite i högerhandtaget och något i höger fotpinne (tror jag), MEN inte fick jag domningar redan efter 5 mil. Det blev väl efter ca 30 mil.

Trots att de låter tråkigt och touring- och/eller "farbror välvårdare" så är en förlängare av framskärmen att rekomendera. Den hjälper inte helt utan det stänker upp sten ändå på kylare och magspoiler. Lite tycker jag dock den gör nytta.

Att montera hugger/innerstänkskärm eller gör en egen "stänklapp" och sätt som skydd för bakfjädern. Gör att man slipper blästra fjädern samt smuts och borde spara grejerna några mil till.

Att sätta för något (silvertejp eller nåt annat bättre, gummiskydd) över sadellåset ovan skylten gör låsets funktion och livslängd längre.
 
Last edited:

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
El Garto skrev:
2457188 Då förstår jag att du måste ha upptäckt spärrarna som satt i dina orginal styrändar. Det var nog en bagatell som du bara glömde att berätta för mig när du svarade :)

Nu sitter det i alla fall 300g styrändar på min, kromade o fina. Tunga som f..
Återstår att testa hur de funkar men det får bli i morgon. Bytet gjorde jag inte av estetiska skäl utan för att ytterligare minimera vibrationerna i Birden.

Hur blev det då?.Är det någon märkbar skillnad(nyfiken)?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
capri skrev:
2483500 Hur blev det då?.Är det någon märkbar skillnad(nyfiken)?

Märkbar skillnad, men för min del så har jag drabbats av lite domningar i högerhanden på alla hojar jag har haft.

Det som förbryllar mig lite är att Birden vibrerar en hel del i lite högre farter. Tänkte testa toppfarten innan vinterförvaringen men har hittills bara varit uppe i ca 240-250. Vid det tillfället släppte jag för att jag tyckte att det vigrerade en del och jag tyckte även jag kunde känna en tendens till styrslag. Nu KAN det ha berott på sidvind men det borde inte påverka så mycket.
Hur känns era i farter över 250?
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Min BB -99 hade gått dryga 7000 mil när den nu i Juli tyvärr blev skrot p.g.a. en lastmaskinsförare som inte såg mej...
En kanonhoj som jag varit mycket nöjd med under de år jag haft den,är på gång att skaffa en likadan igen nu.

Höjningen i bak är mycket enkel(30 min),endast en bricka i lämplig tjocklek(ca 4 mm tycker jag är lagom)läggs mellan ramen och övre stötdämparfästet.
Hugger eller stänklapp framför bakhjulet är också en bra grej att montera.
Framskärmsförlängare behövs om man inte vill ha underkåpan bakom framhjulet sönderblästrad.
Sätt gärna på skyddsplast på sidokåpan över de bakre fotpinnarna om ni skjutsar,lacken skavs bort mycket lätt av stövlarna på kanten där.

El Garto skrev:
2483510 Märkbar skillnad, men för min del så har jag drabbats av lite domningar i högerhanden på alla hojar jag har haft.

Det som förbryllar mig lite är att Birden vibrerar en hel del i lite högre farter. Tänkte testa toppfarten innan vinterförvaringen men har hittills bara varit uppe i ca 240-250. Vid det tillfället släppte jag för att jag tyckte att det vigrerade en del och jag tyckte även jag kunde känna en tendens till styrslag. Nu KAN det ha berott på sidvind men det borde inte påverka så mycket.
Hur känns era i farter över 250?


Jag har inte haft problem med varken vibrationer(förutom när kamkedjesträckaren blir dålig,standardfel efter ca 3-4000 mil) eller vobbel,med eller utan packväskor.
Däremot säger vissa att deras hojar blir känsligare med bara en toppbox monterad.
Du kanske behöver köra in den lite till för vibrationernas skull...
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Kamikaze kid skrev:
2484043 Är det någon som har en framfälg med skivor till en BB så går det alldeles utmärkt att PMa mig om den är till salu!

http://www.blocket.se/vi/8908385.htm?ca=23_11_s
http://superblackbird.se/phpBB2/viewtopic.php?t=453

Nästan vad du söker :), eller så kan du ju köpa båda.

capri skrev:
2483524 Min BB -99 hade gått dryga 7000 mil när den nu i Juli tyvärr blev skrot p.g.a. en lastmaskinsförare som inte såg mej...
En kanonhoj som jag varit mycket nöjd med under de år jag haft den,är på gång att skaffa en likadan igen nu.

Höjningen i bak är mycket enkel(30 min),endast en bricka i lämplig tjocklek(ca 4 mm tycker jag är lagom)läggs mellan ramen och övre stötdämparfästet.
Hugger eller stänklapp framför bakhjulet är också en bra grej att montera.
Framskärmsförlängare behövs om man inte vill ha underkåpan bakom framhjulet sönderblästrad.
Sätt gärna på skyddsplast på sidokåpan över de bakre fotpinnarna om ni skjutsar,lacken skavs bort mycket lätt av stövlarna på kanten där.






Jag har inte haft problem med varken vibrationer(förutom när kamkedjesträckaren blir dålig,standardfel efter ca 3-4000 mil) eller vobbel,med eller utan packväskor.
Däremot säger vissa att deras hojar blir känsligare med bara en toppbox monterad.
Du kanske behöver köra in den lite till för vibrationernas skull...

Idag var jag ute igen och testade Birden. Stabil i hrm... ALLA farter :D
Styrpluggarna gör även de sitt jobb. För att vara sk sporttourer så tycker jag att Birden svänger snällt så jag känner inget behov av att höja gumpen på den. Jag hade en zx12a förra året, den hade däremot mått bra av antingen sänkning fram eller höjning bak.

Blackbird rocks :rock
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Black Vs White...

Tjena!

El Garto skrev:
2464265 Hur f.. ställer man klockan :confused:

EDIT
Klockan justerad. Honda kallar samma knapp dj.... för olika saker.

Själv vill jag ha 24-h visning, men den står inställd på AM-PM... :va Får se om de går o byta...

Inget gott som inte har nått ont med sig, eller e de tvärt om?
Min hoj e en -02:a och jag upplever följande problem.

- Växlarna krånglar, de är problem att växla ner när man kört lugnt/jämn fart. Den går ner i femman, sedan händer inte mer. Man måste koppla igen... Bytte till dyr racingolja, problemet nu även när man kall ner i 1:an efter ett stillastående i frläge.

- Bränslemätaren visar fel/behöver kalibreras. Kan köra 11-15 mil innan den ger utslag.

- Den har lite vobblingstendenser i växlingsögonblicket när man drar den ordentligt. Kan kanske bero på att framhjulet lättar :confused: . Märks vid stark vind som nu den 23/9.

Växlingsproblemet har jag hört flera som noterat. Vet att ett par BB's är inlämnade på HONDA för detta fel. Min har gått 2600 mil nu, men detta uppkom innan servicen, ca 2100 mil.

Har varit uppe i runt 250 o då i motvind. Då gick den bra men hade inte möjlighet att öka vid det tillfället. Jag kör på Michelin Pilot Road, nya sedan i juli... :tummenupp

Vita blinkers skall klart monteras! :yoparty

Trevlig hoj :D Men jag sitter bättre på BB'n än på min gamla CBR. Styrdämpare, Power Commander och Quick Shift kan nog vara trevliga assesoarer med ett 4-1...

Måste ändå säga att min gamla 1000F gick fint i 250 den med ;)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
:tummenupp
BeBe skrev:
2484794 Tjena!



Själv vill jag ha 24-h visning, men den står inställd på AM-PM... :va Får se om de går o byta...

Inget gott som inte har nått ont med sig, eller e de tvärt om?
Min hoj e en -02:a och jag upplever följande problem.

- Växlarna krånglar, de är problem att växla ner när man kört lugnt/jämn fart. Den går ner i femman, sedan händer inte mer. Man måste koppla igen... Bytte till dyr racingolja, problemet nu även när man kall ner i 1:an efter ett stillastående i frläge.

- Bränslemätaren visar fel/behöver kalibreras. Kan köra 11-15 mil innan den ger utslag.

- Den har lite vobblingstendenser i växlingsögonblicket när man drar den ordentligt. Kan kanske bero på att framhjulet lättar :confused: . Märks vid stark vind som nu den 23/9.

Växlingsproblemet har jag hört flera som noterat. Vet att ett par BB's är inlämnade på HONDA för detta fel. Min har gått 2600 mil nu, men detta uppkom innan servicen, ca 2100 mil.

Har varit uppe i runt 250 o då i motvind. Då gick den bra men hade inte möjlighet att öka vid det tillfället. Jag kör på Michelin Pilot Road, nya sedan i juli... :tummenupp

Vita blinkers skall klart monteras! :yoparty

Trevlig hoj :D Men jag sitter bättre på BB'n än på min gamla CBR. Styrdämpare, Power Commander och Quick Shift kan nog vara trevliga assesoarer med ett 4-1...

Måste ändå säga att min gamla 1000F gick fint i 250 den med ;)

Jag har märkt att BBn är lite känslig för hur du har sträckt kedjan. Är den för slack så kan det smälla till lite vi dväxlingar och nedväxlingarna kan vara lite kinkiga om man inte använder mellangas. Men en korrekt sträckt kedja gör att lådan arbetar fint och ljudlöst. En bra tumregle är att du ska precis kunna trycka upp kedjan mot glidskenan, då är kedjan perfe
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Slack...

El Garto skrev:
2484832 :tummenupp

Jag har märkt att BBn är lite känslig för hur du har sträckt kedjan. Är den för slack så kan det smälla till lite vi dväxlingar och nedväxlingarna kan vara lite kinkiga om man inte använder mellangas. Men en korrekt sträckt kedja gör att lådan arbetar fint och ljudlöst. En bra tumregle är att du ska precis kunna trycka upp kedjan mot glidskenan, då är kedjan perfe

Ja, i mitt fall är faktiskt kedjan, S L U T... Justerade den igår men den har gjort sitt. Den är nog original, konstigt nog är inte bakdrevet speciellt slitet :confused: :tummenupp
Att de smäller eller ger en ryckig körning kan jag hålla med om, men den andra har inte i närheten av samma tendenser vid fullt pådag. Ändrar det sig vid kedjebyte så meddelar jag ;)
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
BeBe skrev:
2484898 Ja, i mitt fall är faktiskt kedjan, S L U T... Justerade den igår men den har gjort sitt. Den är nog original, konstigt nog är inte bakdrevet speciellt slitet :confused: :tummenupp
Att de smäller eller ger en ryckig körning kan jag hålla med om, men den andra har inte i närheten av samma tendenser vid fullt pådag. Ändrar det sig vid kedjebyte så meddelar jag ;)

Byt inte bara kedjan,då blir den slut på en gång.Framdrevet snurrar mer än dubbelt så många varv som det bakre,så det är där du ska kolla efter drevslitage.
Kolla ryckutjämnarna i bakhjulet också,speciellt om du kör mycket på bakhjulet.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Drivpaket.

capri skrev:
2485443 Byt inte bara kedjan,då blir den slut på en gång.Framdrevet snurrar mer än dubbelt så många varv som det bakre,så det är där du ska kolla efter drevslitage.
Kolla ryckutjämnarna i bakhjulet också,speciellt om du kör mycket på bakhjulet.

Ja, de e sant. De vet jag oas. Blev bara förvånad. Knappt någon antydan till hajfenor om jag jämför med andra hojen. Man brukar byta alla tre delar. Skall kika på framdrevet med. Appropå det, har jag en drevtabell i Excel om nån e intresserad... :tummenupp

Köra på bakhjuet med en BB :va Ja de går kanske, jag har då inte gjort några seriösa försök... Inte så sugen på o vurpa... Ryckdämparna är kanske slitna, men de borde de väl inte vara efter 2500 mil? Tror inte förre ägaren slangade... Fick gasat upp kusinens 1200 Bandit, men de var blött så jag la inte i tvåan... :tungan
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top