Lambdasond Bosch LSU 4

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Är det någon som har koll på vilken kabel som ska till vad på Lambdasonden i rubriken?

Jag har lånat ut sonden till en kompis som kör med Autronic och för att han ska kunna ansluta den till sitt sprut (så att den går att mappa) så är det bra att veta vilken kabel som gör vad, 2 st av trådarna är väl förmodligen + och - till förvärmningen men de andra 3?

I instruktionerna för Autronic anges det att alla 4 - trådiga bredbandslambdor är anslutningsbara, men LSU 4 är ju 5 trådig, är det möjligt att ansluta den?

Trådarna har följande färger röd, vit, gul, grå och svart.

Någon som har koll?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Bosch LSU4.2

1 Pump+ red
2 Sens+ black
3 Heater - white
4 Pump-/Sens- yellow
5 Heater + gray

(Skulle inte rodda med detta om man inte vet exakt vad man gör eller saknar instruktioner, om det nu överhuvud taget går)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
#Olsson# skrev:
2413270 Bosch LSU4.2

1 Pump+ red
2 Sens+ black
3 Heater - white
4 Pump-/Sens- yellow
5 Heater + gray

(Skulle inte rodda med detta om man inte vet exakt vad man gör eller saknar instruktioner, om det nu överhuvud taget går)

Ok tack,men lite mer info... pump? vad menar du.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Färnbo skrev:
2413806 Ok tack,men lite mer info... pump? vad menar du.

Sensorn mäter syrehalten i avgaserna, eller brist på. Om det inte finns något syre(rik) så måste man pumpa in det. Sensorn pumpar tills det blir ett stökiometriskt förhållande i sensorn. Pumpströmen blir då källan till info för visningen. (Typ)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Som Jojje skriver så går den inte att läsa direkt in i sprutet utan måste läsas av en därför avsedd enhet som omvandlar signalen så att sprutet kan använda denna

Innovates Lc 1 kit exempelvis eller Lm 1 an
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
#Olsson# skrev:
2414202 Sensorn mäter syrehalten i avgaserna, eller brist på. Om det inte finns något syre(rik) så måste man pumpa in det. Sensorn pumpar tills det blir ett stökiometriskt förhållande i sensorn. Pumpströmen blir då källan till info för visningen. (Typ)

Jag hajar fortfarande inte varför det skulle gå kablar till en luftpump, sonden sitter ju i normala fall i pipan på min hoj och är ansluten till en Dynojet WBC, den enda luftpumpen jag har på den hojen är betydligt större och drivs av avgaser....:D

andersson turbo skrev:
2414639 Som Jojje skriver så går den inte att läsa direkt in i sprutet utan måste läsas av en därför avsedd enhet som omvandlar signalen så att sprutet kan använda denna

Innovates Lc 1 kit exempelvis eller Lm 1 an

Ok, men enligt Autronics instruktions bok så ska det gå att ansluta direkt, nu har jag inte läst det själv utan bara fått andra hands info av killen som lånade sonden, så jag kan inte svära på att det är rätt.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Färnbo skrev:
2418005 Jag hajar fortfarande inte varför det skulle gå kablar till en luftpump, sonden sitter ju i normala fall i pipan på min hoj och är ansluten till en Dynojet WBC, den enda luftpumpen jag har på den hojen är betydligt större och drivs av avgaser....:D

Nu har inte jag någon exaktkoll men det är ingen "luftpump" utan det är O2-joner som pumpas in. Det jobbet gör sensorn. Jonerna kommer från luften via höljet som sitter på kablaget. Det är m a o en del av hela systemet(sensorn) för att överhuvud taget kunna mäta "bristen" på syre i avgaserna.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Färnbo skrev:
2418005 Jag hajar fortfarande inte varför det skulle gå kablar till en luftpump, sonden sitter ju i normala fall i pipan på min hoj och är ansluten till en Dynojet WBC, den enda luftpumpen jag har på den hojen är betydligt större och drivs av avgaser....:D

http://www.motec.com/tipsfixs/pumpcell.txt

En bredbandslamba innehåller två "lambdasoner" kan man säga.
"Pumpen" är egentligen en lambdasensor som drivs baklänges för att förflytta syre in till den andra lambdasensorn inuti bredbandslambdan, typ. Elektroniken ger ström till pumpen på ett sätt så att den andra sensorn hela tiden visar lambda 1. Avgasernas lambda räknas fram baserat på hur mycket syre som "pumpats" in med "pumpen".
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Bearing skrev:
2418150 http://www.motec.com/tipsfixs/pumpcell.txt

En bredbandslamba innehåller två "lambdasoner" kan man säga.
"Pumpen" är egentligen en lambdasensor som drivs baklänges för att förflytta syre in till den andra lambdasensorn inuti bredbandslambdan, typ. Elektroniken ger ström till pumpen på ett sätt så att den andra sensorn hela tiden visar lambda 1. Avgasernas lambda räknas fram baserat på hur mycket syre som "pumpats" in med "pumpen".

Bra och tack, har lärt mig mer om lambdasonder idag, än jag tidigare gjort under en livstid.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Sen har jag oxå för mig att en LSU4 har nått motstånd i kontakten, så klipp inte kablarna utan använd rätt kontakt
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
jojje1963 skrev:
2418749 Sen har jag oxå för mig att en LSU4 har nått motstånd i kontakten, så klipp inte kablarna utan använd rätt kontakt

Ja det är riktigt det är någon typ av motstånd i sondens kontakt. Kontakten är 6-polig men endast 5 används.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Om nån vet vart det går att få tag på ett "hon" kontaktstycke som passar

till denna sond så är jag intreserad

Jag vill göra mig ett "skarvkablage" så att jag kan placera elektroniken
längre ifrån motorn

Som det är nu så ligger min Lc 1a på motorn , jag vill helre få upp den i cutsen där resten av skräpet sitter:D
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
andersson turbo skrev:
2418855 Om nån vet vart det går att få tag på ett "hon" kontaktstycke som passar

till denna sond så är jag intreserad

Jag vill göra mig ett "skarvkablage" så att jag kan placera elektroniken
längre ifrån motorn

Som det är nu så ligger min Lc 1a på motorn , jag vill helre få upp den i cutsen där resten av skräpet sitter:D


VAG i Täby tror jag. Har för mig att jag var där och tittade en gång. Hona 1J0973833. (Hane finns ej tror jag)

Om man behöver sensor heter den 021-906-262-B och är OEM VW.

Kabellängd lär tydligen vara känsligt och det finns en maxlängdbegränsning för två av de fem kablarna. Totalen av dessa två får inte överstiga en viss längd, men jag kommer inte ihåg siffran tyvärr.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top