Handla på Ebay

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jojjeman skrev:
2693876 Nu var de ju inte riktigt svar på frågan..Hade tänkt använda paypal ja..
Men frågar återstår, varför får jag upp någon sort bank/visa verifiering när ja ska handla produkten.


Sorry, läste lite väl hastigt och trodde du frågade om paypal..!
Slarvigt av mig..

Har du registrerat ditt visakort på paypal?
Det gjorde jag i alla fall, sen flöt det på smidigt!
 

sandstream

Guest
Poke skrev:
På ebay.se stod det inte en stavelse om det, men av en händelse gick jag in på ebay.com och tittade och fann en massa info såsom frakt o annat.
Hade samma person/företag lagt upp sin annons på båda sajterna eller var det eBay själva som sålde?
Att redovisa den aktuella frakten borde ju annars inte vara eBays sak utan den som säljer.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
T.Jonasson skrev:
2694005 Sorry, läste lite väl hastigt och trodde du frågade om paypal..!
Slarvigt av mig..

Har du registrerat ditt visakort på paypal?
Det gjorde jag i alla fall, sen flöt det på smidigt!

Jodå det har ja gjort.
Och ja har snackat med säljaren som accepterar paypal. Men det är just det att när ja trycker köp produkten knappen så får ja upp 2val verifiera via visa eller bank.
Och tar man då visa så får man fylla i uppgifterna o så, sen kommer ett typ avtal.
Och babelfisch översätter tyskan till halvdålig engelska, där jag fattar det som att ebay kan nu dra pengar månadsvis just för att man använder sig av ebay..så ja vågar lixom inte trycka mej vidare där. :rolleyes:


Här kommer texten med ""
Through click to the switching surface to "credit card authorize" explain myself I up to revocation with the following points in agreement: In the future eBay fees are drawn in monthly by this credit card. if necessary backward eBay fees are drawn in immediately. For the verification of my credit card eBay the payment of a euro inquires with my Kreditkarteninstitut. My credit card is not actually loaded thereby with a euro. If my payment fails, eBay the right has to delete the credit card as payment method. eBay stores, finished and uses my credit card information for the purpose of the introduction agreed upon here of eBay fees and in accordance with condition of the current data security explanation, which I agreed in the context of my registration as a eBay member. ""
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
flexbert skrev:
2693543 Om man köper tex en mobiltelefon från usa över ebay måste man då betala moms när den kommer till sverige?

mm men du kan be säljaren att han skall skriva att det är en gåva då kan du komma undan med tull och moms då det inte är tull på gåvor ibland så kan man åka på det iaf men har mantur slipper man det
 
Last edited:

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
sandstream skrev:
2694035 Hade samma person/företag lagt upp sin annons på båda sajterna eller var det eBay själva som sålde?
Att redovisa den aktuella frakten borde ju annars inte vara eBays sak utan den som säljer.
Det var samma annons med samma objektnummer oavsett vilken ebay site man tittade i.

Jag har aldrig sålt något på ebay men jag tror att om man lägger upp en annons på ebay.se så visas den på alla ebays sidor.
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Aj fan, det där känner jag inte igen.
Jag hade nog inte heller vågat klicka mig vidare där!


Jojjeman skrev:
2694043 Jodå det har ja gjort.
Och ja har snackat med säljaren som accepterar paypal. Men det är just det att när ja trycker köp produkten knappen så får ja upp 2val verifiera via visa eller bank.
Och tar man då visa så får man fylla i uppgifterna o så, sen kommer ett typ avtal.
Och babelfisch översätter tyskan till halvdålig engelska, där jag fattar det som att ebay kan nu dra pengar månadsvis just för att man använder sig av ebay..så ja vågar lixom inte trycka mej vidare där. :rolleyes:


Här kommer texten med ""
Through click to the switching surface to "credit card authorize" explain myself I up to revocation with the following points in agreement: In the future eBay fees are drawn in monthly by this credit card. if necessary backward eBay fees are drawn in immediately. For the verification of my credit card eBay the payment of a euro inquires with my Kreditkarteninstitut. My credit card is not actually loaded thereby with a euro. If my payment fails, eBay the right has to delete the credit card as payment method. eBay stores, finished and uses my credit card information for the purpose of the introduction agreed upon here of eBay fees and in accordance with condition of the current data security explanation, which I agreed in the context of my registration as a eBay member. ""
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Jojjeman skrev:
2694043
Through click to the switching surface to "credit card authorize" explain myself I up to revocation with the following points in agreement: In the future eBay fees are drawn in monthly by this credit card. if necessary backward eBay fees are drawn in immediately. For the verification of my credit card eBay the payment of a euro inquires with my Kreditkarteninstitut. My credit card is not actually loaded thereby with a euro. If my payment fails, eBay the right has to delete the credit card as payment method. eBay stores, finished and uses my credit card information for the purpose of the introduction agreed upon here of eBay fees and in accordance with condition of the current data security explanation, which I agreed in the context of my registration as a eBay member. ""


Babelfish... Jeeesus! :va
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Har också på ebay, de+com+co.uk. Funkat perfa. Tycker dock att frakten från UK är i överkant. Dem tar nog in lite cash via frakten... Tyskarna är bättre, dock vet känner de inte till paypal. Banköverföring gäller vilket blir lite dyrare.

En fråga, ni som gjort banköverföring till tyskland, antar att ni står för mottagarbankens avgift? Eller hur brukar ni göra?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
PGH skrev:
2694188En fråga, ni som gjort banköverföring till tyskland, antar att ni står för mottagarbankens avgift? Eller hur brukar ni göra?

Jag har gjort båda faktiskt, första gången jag gjorde det sa killen till att jag fick ta hans bankkostnader, efter det är det ingen som sagt nåt så de första gångerna antog jag att det var så att jag skulle betala allt. Sen drog jag en rövare och tog bara mina egna kostnader och har gjort det ett par gånger sen dess utan att nån har sagt nåt... :)
 

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Sthlms Skärgård
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Jojjeman skrev:
2694043 Jodå det har ja gjort.
Och ja har snackat med säljaren som accepterar paypal. Men det är just det att när ja trycker köp produkten knappen så får ja upp 2val verifiera via visa eller bank.


Dessa frågor får man när man ska börja sälja grejor på Ebay inte köpa...:va Du kan PMa mig länken till det du ska köpa så kan jag prova....
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
peterz skrev:
2694247
Jojjeman skrev:
2694043 Jodå det har ja gjort.
Och ja har snackat med säljaren som accepterar paypal. Men det är just det att när ja trycker köp produkten knappen så får ja upp 2val verifiera via visa eller bank.


Dessa frågor får man när man ska börja sälja grejor på Ebay inte köpa...:va Du kan PMa mig länken till det du ska köpa så kan jag prova....


Hehe, har köpt skiten nu.
Men hittar fan inte var ja ska trycka för o pröjsa..denna jäkla tyska :(
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Mlol.de kan skicka mot postförskott vilket jag gjorde när jag köpte skinnställ.
Men andra problemet var att Q8:a macken dit paketet kom inte visste hur man gjorde så jag fick vänta 3 dagar innan de lärt sig, nu kan dem så det är bara att köpa mera :)
 

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Jojjeman skrev:
2694330
peterz skrev:
2694247


Hehe, har köpt skiten nu.
Men hittar fan inte var ja ska trycka för o pröjsa..denna jäkla tyska :(
Logga in och knappa in objektnummret på ebay.se så blir det på svenska.
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
ebay.com är underbart.. mycket bättre än svenska..

har handlat allt till hojen på ebay. och för att säga det såhär så har jag sparat MASSA sköna tusenlappar..

men som alla andra säger .

kolla reputation.
och om dom använder paypal. seriösa säljare använder paypal.

OM säljaren har en negativ REP kolla då vad det är för neg rep. kan vara puckad köpare kan även vara så att han köpt något som där han fått neg rep..

Reputationpointsen skall man alltid lägga lite tid på hos en säljare ..

Lycka till..
USA är bra att handla ifrån..
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
zx skrev:
2694045 mm men du kan be säljaren att han skall skriva att det är en gåva då kan du komma undan med tull och moms då det inte är tull på gåvor ibland så kan man åka på det iaf men har mantur slipper man det

Jag är jätteledsen men tullen sk!ter högaktningsfullt i om det är en gåva
en sample eller något annat så länge värdet överstiger ca 400 skr...
Värdet räknas på pris+frakt...
Det bästa sättet är att be säljaren att inte specificera priset...
Då får man hem ett brev på posten men en kvitto förfrågan från tullen...
Skriv ditt eget kvitto och maila till tullen...
Se dock alltid till att antalet delar stämmer då de kan ha öppnat ditt paket och rör inte fraktkostnaden då den kan stå på kartongen....

Enda sättet att slippa moms från icke EU land lagligt är om man skickar något
på garantirep... Och då måste man fylla i tusen och en blanketter och delen
måste ha ett serienummer så det går att spåra..
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag kan hänvisa till "moppekalle" på detta forum... han ringde tullen och frågade.

Vad gäller för mc-delar utifrån EU?

- Moms på 25% + tullavgift 3,5% tillkommer och beräknas på varans värde plus frakt.

- För mc-delar gäller detta endast om värdet på varan är överstiger 500 SEK.

- Det man bör tänka på när man "sänker" värdet på varan är om man behöver utnyttja eventuell försäkring - denna kan ju aldrig bli högre än vad som skrivits på kvittot (och paketet).
 

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Sthlms Skärgård
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Ofta har dom ingen koll alls, många paket går rakt igenom bara att hämta på posten eller så kommer dom hem till dörren och lämnar paketet(fick ett i morse), men räkna med att det blir tull & moms så blir det den bonus om den rinner igenom.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
chili skrev:
2695827 Jag kan hänvisa till "moppekalle" på detta forum... han ringde tullen och frågade.

Vad gäller för mc-delar utifrån EU?

- Moms på 25% + tullavgift 3,5% tillkommer och beräknas på varans värde plus frakt.

- För mc-delar gäller detta endast om värdet på varan är överstiger 500 SEK.

- Det man bör tänka på när man "sänker" värdet på varan är om man behöver utnyttja eventuell försäkring - denna kan ju aldrig bli högre än vad som skrivits på kvittot (och paketet).

Du har helt rätt!
Du kan aldrig få ut mer än du har kvitto på...
Det är därför man ser till att få kvittot hem eller via mail..
På det viset så ändrar du värdet på varan efter att det inkommit till
Sverige och nog för att posten kan schabbla rätt duktigt men så fort paketet
finns i det svenska systemet så brukar det gå att spåra...
Men, skulle någon få för sig att köra över paketet med lastbilen eller dyl.
då är man duktigt stekt..
Det är som allt annat, är risken värd belöningen?
 

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Sthlms Skärgård
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Thyg0d skrev:
2696290
På det viset så ändrar du värdet på varan efter att det inkommit till
Sverige och nog för att posten kan schabbla rätt duktigt men så fort paketet
finns i det svenska systemet så brukar det gå att spåra...
QUOTE]

Det går även att spåra Usa sända paket.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
peterz skrev:
2696342
Thyg0d skrev:
2696290
På det viset så ändrar du värdet på varan efter att det inkommit till
Sverige och nog för att posten kan schabbla rätt duktigt men så fort paketet
finns i det svenska systemet så brukar det gå att spåra...
QUOTE]

Det går även att spåra Usa sända paket.

Absolut... Utryckte mig lite klantigt...
Problemet är att USPS inte söker efter paket förens det har gått 30 dagar
utan att det kommit fram...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top