Handla på Ebay

Daniel77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R1 -08 Racehoj

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Nykvarn
Hoj
Nada
Har handlat där ett antal gånger och inte upplevt det som något speciellet. Det jag tänker på när jag handlar är att man kan betala via PayPal och att den jag handlar av har ett bra ryckte. Annars är det kalas att handla via ebay.. Oftast går det fortare att få sakerna från tyskland eller england än vad det gör att få sakerna från firma i sverige.

Så min tips/förslag är.
PayPal
Försäljare med bra rykte.

Lycka till med handeln.

/A
 

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
2012 ZX6R, 2007 ZX6R
Så min tips/förslag är.
PayPal
Försäljare med bra rykte.

Lycka till med handeln.

/A[/QUOTE]

Följd fråga...
Hur funkar det där paypal?

MVh

Duke0
 

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Har köpt grejer ca 25 ggr från ebay, både från USA och England. Använde då paypal, det är supersmidigt.

Läs omdömena om säljaren, det brukar säga en hel del om säljaren. Min uppfattning är att i princip alla är seriösa. Jag har aldrig blivit lurad.

// J
 

Modifier

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Täby
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Jag har köpt alla mina delar till hojen på Ebay.co.uk,allt har fungerat
perfekt, snabba leveranser & bra priser.
Fick även tillbaka pengar ev en säljare när han tyckte att det var lite överpris
på lite delar jag köpte.(då var det under halva priset mot det i SE)

Så jag kan bara säga bra saker om Ebay, lycka till.

/jimpa
PS:Har även köpt en del klädesplagg från ebay som funkat klockrent
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Duke0 skrev:
2405378
Följd fråga...
Hur funkar det där paypal?

MVh

Duke0

Du registrerar ditt kontokortnummer hos PayPal så funkar det som ett slags konto för pengar. Du kan antingen betala direkt med kortet via PayPal eller sätta in pengar på PayPal-kontot och betala med dessa, det är helt fritt. Hur du än gör så får aldrig säljaren se ditt kortnummer utan PayPal sköter överföringen via sig så att säga. Mycket smidigt... :tummenupp
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Och kolla upp fraktkostnader innan du köper...
d.v.s. ett mail till säljaren...
Handlar rätt mycket från USA och Taiwan...
Usa säljer ogärna till resten av världen men efter
lite snack så burkar det funkar...
Taiwan och Co är det ruskigt vanligt att frakten skiftar
i pris på samma sak... M.a.o. vinner du pryler till ett lägre
pris så får du pröjsa mer i frakt...

I övrigt så har föregående talare helt rätt...
Pröjsa via paypal (endast!) och kolla ryktet och vad han
fått negativ kritik för...
Håll dig borta från förslag som bidpay check o.dyl.
Och om säljaren vill använda något annat betalsystem så
skippa affären... finns en del skojare som vill att man använder
deras betalsystem istället för paypal...
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Jag har handlat 3 undertrays och en magkåpa från samma firma som du tänkt köpa ifrån.Inga problem alls.Tror det tog 1 vecka från att jag betalat så hade jag grejorna hemkörda till dörren.Passformen är också bra.Finishen sådär,men det ska väl lackas iallafall.
 

mikke02

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Södra Småland
Hoj
Yamaha FJR 1300
Så länge man håller sig till de med bra omdöme (typ den firma som du nämner) är det mer eller mindre riskfritt. Har köpt flertalet saker i främst tyskland o GB. Allt har funkat klockrent.
Däremot vet jag de som blivit blåsta av säljare i asien så sunt förnuft gäller
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
Moms

Om man köper tex en mobiltelefon från usa över ebay måste man då betala moms när den kommer till sverige?
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
flexbert skrev:
2693543 Om man köper tex en mobiltelefon från usa över ebay måste man då betala moms när den kommer till sverige?

Japp!
Vet inte de exakta uppgifterna... men på 100 dollar så är det väl en typ 500 kr man får betala. Kan variera lite, men i runda slänga.
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
Eureka skrev:
2693666 Japp!
Vet inte de exakta uppgifterna... men på 100 dollar så är det väl en typ 500 kr man får betala. Kan variera lite, men i runda slänga.

:gnissla
Även fast det är från en privatperson?
 

sandstream

Guest
flexbert skrev:
2693684 :gnissla
Även fast det är från en privatperson?
Det spelar ingen roll. Alla varor som beställs från icke EU-land räknas som privatimport och på dessa ska man betala både moms och tull.
Här kan du läsa mer: http://www.internetit.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=855&lngArticleId=1930

EDIT: Här kan du beräkna tull och moms:
http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm

Eureka skrev:
2693666 Japp!
Vet inte de exakta uppgifterna... men på 100 dollar så är det väl en typ 500 kr man får betala. Kan variera lite, men i runda slänga.
Det styrs av produkttypen, kan variera rätt mycket.
 
Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
flexbert skrev:
2693543 Om man köper tex en mobiltelefon från usa över ebay måste man då betala moms när den kommer till sverige?
Ursäkta mig men varför skulle man köpa en mobil i USA? Vet att det var ett exempel men om du skulle överväga det kan det vara bra för dig att veta att dom har helt andra system i USA. GSM som vi använder i Sverige är nästan obefintligt. Skulle du köpa fran nagot annat land, tex Tyskland kan det vara bra att veta att du har inte Svenskt sprak i telefonen när du far den. Tyska, engelska och turksiska ja men inte svenska.

Det gar att fa Ericson-telefoner omprogrammerade i Sverige. Lite OT kanske men eftersom fragan dök upp....
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Jag har också en fråga om ebay :)

Tänkte köpa en undertail från tyskland. När ja sedan trycker på köp produkten så får jag upp 2 alternativ.
Antingen verifiera med bank eller med visa. Nu e ju frågan varför man skall göra så?
Har kontaktat säljaren och han accepterar paypal..
Tacksam för hjälp.
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jojjeman skrev:
2693820 Jag har också en fråga om ebay :)

Tänkte köpa en undertail från tyskland. När ja sedan trycker på köp produkten så får jag upp 2 alternativ.
Antingen verifiera med bank eller med visa. Nu e ju frågan varför man skall göra så?
Har kontaktat säljaren och han accepterar paypal..
Tacksam för hjälp.


Använd Paypal!

Jag handlade på ebay.com för första gången nyligen, beställde ett par bromsskivor förra onsdagen 27/12 och hade dom vid dörren en vecka efter, alltså igår den 3/1.

Kolla bara så att säljaren har bra feedback.

det går att göra bra affärer, köpte 2 bromsskivor fram till min zx-9r -98 för 1000kr inkl frakt, och skivorna är i riktigt bra skick. Originalskivor alltså!
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
T.Jonasson skrev:
2693854 Använd Paypal!

Jag handlade på ebay.com för första gången nyligen, beställde ett par bromsskivor förra onsdagen 27/12 och hade dom vid dörren en vecka efter, alltså igår den 3/1.

Kolla bara så att säljaren har bra feedback.

det går att göra bra affärer, köpte 2 bromsskivor fram till min zx-9r -98 för 1000kr inkl frakt, och skivorna är i riktigt bra skick. Originalskivor alltså!

Nu var de ju inte riktigt svar på frågan..Hade tänkt använda paypal ja..
Men frågar återstår, varför får jag upp någon sort bank/visa verifiering när ja ska handla produkten.
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
Palmas skrev:
2693747 Ursäkta mig men varför skulle man köpa en mobil i USA? Vet att det var ett exempel men om du skulle överväga det kan det vara bra för dig att veta att dom har helt andra system i USA. GSM som vi använder i Sverige är nästan obefintligt. Skulle du köpa fran nagot annat land, tex Tyskland kan det vara bra att veta att du har inte Svenskt sprak i telefonen när du far den. Tyska, engelska och turksiska ja men inte svenska.

Det gar att fa Ericson-telefoner omprogrammerade i Sverige. Lite OT kanske men eftersom fragan dök upp....

Telefonerna funkar ju ofta på olika nät tex: en w810i - GSM 850 / GSM 900 / GSM 1800 / GSM 1900. Är det inte någon av dom vi har i sverige?
Fast det lönar ju sig inte att handla därifrån när man måste betala moms sen.

Och om du köper en telefon i tyskland så tycker jag det där med språket verkade konstigt. På telefonen jag har nu finns det: Engelska, suomi, svenska, danka, Norska, Tyska, Islänska. Eftersom tyska finns med där tycker jag svenska borde finnas med i telefonerna dom har :)
Får väl fråga innan då om det blir något eventuellt köp.

Tack för all information
 
Last edited:

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Jag skulle köpa mig en billig digitalkamera för ca: 100kr+frakt och tyckte att jag gjort ett klipp.
Jag ramlade dock nästan ur stolen då jag fick veta av de som sålde kameran att kostnaden för frakt och en fraktförsäkring skulle bli strax över 1200:- !!!!!!Glöm det tänkte jag och började undersöka om jag missat någon info om dessa avgifter.
På ebay.se stod det inte en stavelse om det, men av en händelse gick jag in på ebay.com och tittade och fann en massa info såsom frakt o annat.
Jävla mygel:huvet :mad:
Ebay.se censurerar en massa viktig info utan anledning ?!?!:confused:

Självklart mailade jag till ebay.se och framförde mina synpunkter och fick till svar att de inte tyckte att de hade anledning att hålla samma service som ebay.com..... Ett goddag yxskaft svar alltså..Hade iofs inte förväntat mig något annat heller ..

Dubbelkollar nu alltid på ebay.com när jag ska handla något på ebay:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top