Överladdnings fråga.

nicklas_a

Nicklas
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 950 SE
Hej alla kloka.
Jag funderar på att sätta lite fart på min grusmaskin (KTM 950 Adv) under vintern med hjälp av överladdning. Men nu när jag lusläst detta forum så har jag bara ett fråga jag inte förstår...
Vet någon här om det går att turboladda genom ett par Keihin CVRD 43. Går inte det så ger jag nog upp direkt. Jag vill bara smygladda lite 0,3-0,5
Dom har ju plana trottlar och det verkar ju inte så bra men fasnar dom vid så låga laddtryck?

Tacksam för svar så jag slipper spela shack i vinter...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har förgasarna spjäll (som påverkas av gasvajern) och trottel (som påverkas av insugsvakumet) är det CV-förgasare och kan lätt överladdas.
 

nicklas_a

Nicklas
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 950 SE
Ja det är rätt.. Förgasaren har spjäl och vacumtrottlar. Men trottlarna är plana och det varnar ni för att ladda mot sådana för att dom kan hänga sig.
Vad jag förstår så löper trottlarna på hjul för att dom ska gå lätt och då tänkte jag att det kanske funkar att ladda mot dom, sen ska jag ju bara ladda litegrann.... (det brukar väl börja där)

Vad tror ni... Ska jag bygga eller satsa på schack i vinter?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
nicklas_a skrev:
2395194 Ja det är rätt.. Förgasaren har spjäl och vacumtrottlar. Men trottlarna är plana och det varnar ni för att ladda mot sådana för att dom kan hänga sig.
Vad jag förstår så löper trottlarna på hjul för att dom ska gå lätt och då tänkte jag att det kanske funkar att ladda mot dom, sen ska jag ju bara ladda litegrann.... (det brukar väl börja där)

Vad tror ni... Ska jag bygga eller satsa på schack i vinter?
Bygg :tummenupp Trottlarna i min förgasare (Mikuni cv34:eek:r) är också plana och det är inga bekymmer att ladda på det.
Det som kan hänga sig är trottlarna på mekaniska flatslideförgasare (plana trottlar där också) med vajeropererade trottlar, dvs ej vacuumförgasare. Rundtrottelfuggar kan säkert också hänga sig om de inte är vacuumfuggar. På vacuumförgasare styrs trottlarna av vacuum och de har spjället precis innan luften går in i cylindern. Så har du bara vacuumfuggar så är det inga bekymmer. Hmmm, mycket vacuum blir det!
 
Last edited:

nicklas_a

Nicklas
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 950 SE
Jag måsta passa på och tacka för tippsen...
Nu är det lixom på G. Turboaggregat inhandlat och upphängt i buntband, En hög med kul saker beställt från MC-express.
Cykeln nerskruvad och utspridd över hela garagegolvet...
Nu är det väl bara att sätta fart för jag vill provköra innan snön kommer...
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
nicklas_a skrev:
2413951 Jag måsta passa på och tacka för tippsen...
Nu är det lixom på G. Turboaggregat inhandlat och upphängt i buntband, En hög med kul saker beställt från MC-express.
Cykeln nerskruvad och utspridd över hela garagegolvet...
Nu är det väl bara att sätta fart för jag vill provköra innan snön kommer...


Hur går det med bygget ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top