Hur kommer utryckningsfordon fram enklast ??

Lennart

finns även med tinnitus !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ny i Örebro
Hoj
Buell XB12Ss
En fråga till "Ambulans" eller nån annan som kör runt med blåljus !

Vad gör man när tex en ambulans eller nåt annat utryckningsfordon kommer upp bakom en ??
Med hojen är det lättare att hålla undan, men vi åker väl även bil ibland !!
En körbana med wire räcken tex, eller andra svåra situationer ??
Ni som jobbar med detta måste väl ha några tips hur vi stoppklossar skall bete oss så att ni slipper onödigt tidsspill ??
Har sett så många situationer när folk nästan sätter livet till själva för att släppa fram blåljusen !!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Lennart skrev:
En fråga till "Ambulans" eller nån annan som kör runt med blåljus !

Vad gör man när tex en ambulans eller nåt annat utryckningsfordon kommer upp bakom en ??
Med hojen är det lättare att hålla undan, men vi åker väl även bil ibland !!
En körbana med wire räcken tex, eller andra svåra situationer ??
Ni som jobbar med detta måste väl ha några tips hur vi stoppklossar skall bete oss så att ni slipper onödigt tidsspill ??
Har sett så många situationer när folk nästan sätter livet till själva för att släppa fram blåljusen !!

I Sverige är vi rätt dåliga på att släppa fram blåljusen.

Kolla i Tyskland tex. Där kan det vara en brandstation intill en 5 filig väg mitt i centrum och de kommer fram hur bra som helst. Jag såg ett exempel på det framför mig när jag körde i Hamburg. FULLT med bilar i ALLA filer och det var rött i korsningen för oss. Sen hör man sirenerna och de röda traktorerna bara rasar ut från det gigantiska garaget och det öppnar sig en väg för dem som om bilarna tas om hand av Gud själv :skrämd

DET var kungligt :bow

750RR
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Får du ett sådant fordon bakom dig och det inte finns plats att släppa förbi denna på ett säkert sätt, så gasa! Har själv praktiserat detta, fick lära mig det på körskolan!
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
OLJEKYLD GSXR skrev:
Får du ett sådant fordon bakom dig och det inte finns plats att släppa förbi denna på ett säkert sätt, så gasa! Har själv praktiserat detta, fick lära mig det på körskolan!

Eller bäst av allt, släpp fram skiten och gasa efter.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Man bör ju flytta på sig i den mån det går... men man har absolut ingen skyldighet att göra det..
så i praktiken behöver man faktist inte göra nånting när blåljus kommer...

Jag som förare av ett utryckningsfordon får inte hetsa andra trafikanter så en olycka inträffar...

Men ... ett råd är ju .. att åk till sidan, om det går .. och låt oss sköta resten... vi vet mkt väl att trafikanter som vi kommer upp bakom blir mkt stressade... och agerar som oftas därefter..
en del tvärnitar... en del kastar sig hejdlst i diket nästan.. en del ser oss inte förrän vi är en halvmeter bakom.. osv .. osv..
det finns alla varianter.. :)

Men ... vi är van med sånt... personligen så åker jag ca: 7000 mil i jobbet.. och många av dom är med blåljusen påslagna.

så.... ta de bara lugnt, det är sällan det är såååååå bråttom :tummenupp
 

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Ort
Norberg City
Hoj
Bülldog
Jag har blivit omkörd en gång när jag haft blåljusen på...
Antar att han hade bråttom hehe :tummenupp
 

Tokig

Dricker filmjölk ur paket
Gick med
21 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen hoj numer
Men ... vi är van med sånt... personligen så åker jag ca: 7000 mil i jobbet.. och många av dom är med blåljusen påslagna.



Jag kör över 10,000 mil utan blåljus...

Fram för blåljus på taxi!! :D :D
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
För ungefär 14 dagar sen så blev jag omkörd av en civil polisbil (Volvo V70n, silver) på E6:an i höjd med Hasslarps sockerbruk (ni som rör er runt om i Skåne vet var). Han hade nog pjäxan så långt ner i pannrummet som det gick för det rök rejält om hjulen när han bromsade för att köra igenom en vägarbetes-chikan. Där leds trafiken över till mötande körbana och det går inte (så bra) att köra om, skam den som ger sig han/dom passerar glatt lite bilar som "kastar" sig i diket och kommer i kapp en buss som inte har lika lätt att släppa förbi dom. Då ligger dom bakom en stund och tokblinkar med helljuset tills det händelsvis blir fritt i mötande körbana så att dom kan zig-zacka mellan konerna och komma förbi bussen.

Fick senare reda på att dom var på väg till ett rån.
 

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
Synd bara att blåljus har missbrukats så, menar alla har fan blåljus Adena Pickos budbilar, SL trafikbilar, plus en massa andra wannabi`s. :crash

Folk har nog tappat respekt för blåljus till en viss grad.

Enda som ska ha blåljus är Ambulanser, Brandkår, Polis!. :fakta
 

Torpeder

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2003
Ort
Vasastan 08
Hoj
ingen
rougie skrev:
Synd bara att blåljus har missbrukats så, menar alla har fan blåljus Adena Pickos budbilar, SL trafikbilar, plus en massa andra wannabi`s. :crash

Folk har nog tappat respekt för blåljus till en viss grad.

Enda som ska ha blåljus är Ambulanser, Brandkår, Polis!. :fakta

SL eller om det är Connex har ju bilar med blåljus.

Vad jag förstått så ska de hjälpa till vid tunnelbaneolyckor. De har nog mycket kunskap och kan hjälpa räddningspersonalen med lite expertråd. T.ex. hur man säkrar strömmen, var starkströmmen går inne i tågen, hur man lyfter upp vagnarna om någon ligger under mm.

Om jag var i knipa skulle jag inte tacka nej till all hjälp man kan få.
 

Tokig

Dricker filmjölk ur paket
Gick med
21 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen hoj numer
PutteLiten skrev:
När TAXI kör lungt och lagligt är det Poliskontroll på G i närheten. :D

Japp, vi brukar få reda på sånt i samma stund kontrollen kommer upp... :tummenupp

Men vafan, jag kommer fram snabbt ändå. Blåljusen e ju slöa jämförelsevis... Folk har redan en förutfattad mening om taxi så det spelar ingen roll hur snällt man kör. Tyvärr, så då kan man lika gärna brassa på!

Jag kör efter devisen: "Ingen vill krocka" o sen e det bara att brassa!! :crash :crash

Hejsvej! :p
 

Dj_fluffy

Toppsi
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -98
=)

EBS skrev:
Japp, funkar bra med ambulanser och brandbilar. Hur bra som helst i stan. :rolleyes:



haha....ja på lansväg också..fan dom e ju riktigt tokiga dom där ambulanskillarna :rolleyes: .....jaja...fick iafall fri lejd hem (2mil) i 140-150 km/h :D
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Re: =)

Dj_fluffy skrev:
haha....ja på lansväg också..fan dom e ju riktigt tokiga dom där ambulanskillarna :rolleyes: .....jaja...fick iafall fri lejd hem (2mil) i 140-150 km/h :D

ja... de är inte många som sticker upp när man kommer i 150 med en 5 tons pansarvagn... :D
 

Bifogat

  • ambulanssjukvården.jpg
    ambulanssjukvården.jpg
    72.2 KB · Visningar: 330
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top