Körningen 13 augusti

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Tur med vädret, precis som vanligt, och lika kul som vanligt at köra. Men... Det var ganska stökigt i vit grupp. Tre avåkningar (eller var det fyra?) är inte ett bra facit! Även i övrigt var det mycket "slafsig" körning - spårbyten, snabba sidledsförflyttningar osv. Så har det iten varit tidigare, varför har det blivit så?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Kanske för många som litade på sina däck eller kanske tvärtom... inte litade på sina däck o gjorde dumma saker.
 

sgadd

Drömkillen..
Gick med
27 Mar 2005
Ort
Lund
Hoj
CBR600 -92
AleX skrev:
2375129 Kanske för många som litade på sina däck eller kanske tvärtom... inte litade på sina däck o gjorde dumma saker.
Jag litade inte på mina däck första passet.. körningen kändes sådär. Men andra passet hade allt lossnat och körningen kändes bra. nu körde jag ju i dagens "bästa" grupp.. inga flaggningar för något vad jag vet. :)


P.S. Gör inte knäskrap utan puckar.. man får fula hål i stället då.. :huvet
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tre i Vit.

Första var en förare som aldrig tidigare kört på SRW så där hänvisar jag till orutin.
Andra var en av oss känd förare som satsade lite för hårt och fick bakhjulssläpp - förarmisstag blandat med lite otur. Inga personskador som följd dock.
Tredje - den "vurpan" var inget att tala om. Hojen stod i det närmasta still och trillade.

Tyckte själv det gick rätt bra. Vi hade många nya förare i alla grupper beroende på att medlemmar (vana förare) inte bokat upp platserna.
Borde dock rödflaggat första omkullkörningen direkt då denna hoj stod illa till. Vi hade dock färska flaggvakter på de flesta posteringarna och kommunikationen mellan oss var inte solklar. Ingen skugga ska dock falla på funkisarna, dom gjorde ett mycket bra arbete.
Tycker dock det är trist att bara två av flaggisarna var medlemmar, engagemanget borde varit större särskilt efter min vädjan om hjälp.

Depåchefen för dagen.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Bingo.
När är tidigare?

3 avåkningar är ifs 3 för många men även i vår värld är en nollvision svår att nå. Men visst är det en intressant frågeställning, varför är det olika.

Är det inte så att det dykt upp en hel del "nya" i vit grupp som inte florerat där innan? Det tar ett tag att få till rutin nog för att kunna hålla sina spår stenhårt överallt.
"Förr" var det i stort sett samma folk alltid som körde i vit grupp och den var nästan aldrig helt full. Fler o fler har insett fördelen med att dra hojen på släp till banan o köra oreggat kanske?

Frågan är, hur löses problemet? Är det ett problem, eller är det bara Bingo som är kinkig? :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
CorbenDallas skrev:
2376372 Bingo.
När är tidigare?

3 avåkningar är ifs 3 för många men även i vår värld är en nollvision svår att nå. Men visst är det en intressant frågeställning, varför är det olika.

Är det inte så att det dykt upp en hel del "nya" i vit grupp som inte florerat där innan? Det tar ett tag att få till rutin nog för att kunna hålla sina spår stenhårt överallt.
"Förr" var det i stort sett samma folk alltid som körde i vit grupp och den var nästan aldrig helt full. Fler o fler har insett fördelen med att dra hojen på släp till banan o köra oreggat kanske?

Frågan är, hur löses problemet? Är det ett problem, eller är det bara Bingo som är kinkig? :)
Jupp, så är det nog. Mycket nytt folk som inte kan banan särskilt väl. Men oavsett vilket, tre avåkningar i en grupp är mycket. Sen får ni gärna kalla mig gnällig. Det var en del konstig körning. JAg vet, för jag var där :)

Ajja, så illa var det inte, ingen särskild behöver ta åt sig. Eller så kan alla ta åt sig. Utom jag, som aldrig begår ett fel. Inte ens ett litet ett :rolleyes: :D
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Bingo skrev:
2376637 Jupp, så är det nog. Mycket nytt folk som inte kan banan särskilt väl. Men oavsett vilket, tre avåkningar i en grupp är mycket. Sen får ni gärna kalla mig gnällig. Det var en del konstig körning. JAg vet, för jag var där :)

Ajja, så illa var det inte, ingen särskild behöver ta åt sig. Eller så kan alla ta åt sig. Utom jag, som aldrig begår ett fel. Inte ens ett litet ett :rolleyes: :D
Jag tror det är så. Samtidigt så har vi alltid instruktörer på plats. Det här är ett "problem" (eller kanske snarare skall benämnas som ett beteende) som vi bör kunna få bukt med ganska snabbt och enkelt. Det krävs dock att folk är medvetna om vad dom sysslar med på banan och själva aktivt söker hjälp.

Eftersom vi bara är en instruktör per grupp är det svårt att hinna med.

Men det är möjligt vi ska sätta in fler "Punkt-insatser" på vit grupp.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Deagol skrev:
2376790 Tja kör man helt åt pepparn så hoppas jag att nån säger till :va
Det tror jag också sker.
Jag tycker det är upp till alla som kör i gruppen att lyfta ifall det är någon som dom tycker kör farligt eller osäkert. För allas säkerhet OCH nöje. Alla har roligare om alla håller spåren.

Detta kan ske på många vis. Ett av dom är att själv prata med personen ifråga. Det kan vi kalla den osvenska modellen :)

Ett alternativ är att prata med instruktören i den gruppen så kan denne ta sig en titt och se om han/hon håller med och isåfall hjälpa personen ifråga.

Ett annat alternativ är att ta upp det på förarmötet mellan passen.
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Jupp håller med, öhhh High Chaparal är inget kul om inte alla är på samma nivå o knappt då heller.

Låg själv o övade på lite nya grejor så då går det lite långsammare i kurvorna, är man medveten om det så kan man ju släppa av lite på rakorna så att andra kommer förbi typ :). Ingen vits med att gasa på som en galning där då ju !
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Bingo skrev:
2376637 Jupp, så är det nog. Mycket nytt folk som inte kan banan särskilt väl.


Öööhhh! Vad spelar det för roll om man kan banan eller inte? Förare vurpar väl inte bara för dom inte kan banan (vit). Det skulle innebära att så fort vi kör på en ny bana så är risken mycket större att vurpa:va.

Nä, tyvärr Bingo, den terorin köper jag inte. Det är aldrig fel på banans sträckning när någon vurpar, utan enbart att hjärnan och gasen inte samspelar ordentligt:pannkyss

Tycker det är mycket gnäll för det är vurpor på SRW, detta påtalas efter varje körning. Vi sysslar med en motorsport på 2 hjul, risken att man vurpar är relativt hög. Dom flesta som kör bana har vurpat 1 eller flera gånger och det är inget som kan ändra detta, så vida ni inte sätter hastighetsbegränsningar.

Vurpor hör till sporten, kan man inte acceptera detta sysslar man nog med fel hobby/sport, tyvärr!

Mvh//ZS ( ej medlem men har en åsikt:) )
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
CorbenDallas skrev:
2376921
Ett alternativ är att prata med instruktören i den gruppen så kan denne ta sig en titt och se om han/hon håller med och isåfall hjälpa personen ifråga.


Instruktörerna hos Er gick sporthoj´s kursen, eller hur? Och Ni aggerar som instruktörer på SSEMSE´s körningar, eller hur?
Annars hade Ni haft Föråkare och inte Instruktör skrivet på Era västar. Att vara Instruktör innebär också ansvar, det är Ert ansvar som instruktör att tala om för förare vad dom gör för fel, tillrätta visa, berömma, lära ut ge feedback osv. Det är ni som skall se felen förarna gör, det är inte säkert (nästan aldrig) att föraren vet själv vad han/hon gör fel.

Detta är inte personligt mot dig CD, utan att vara INSTRUKTÖR i alla sporter innebär stort ansvar, det är bara det jag vill ha sagt.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Mvh//ZS
 

Robz

Guest
Gul grupp skötte sig ypperligt i Söndags trots att tempot var ganska varierat och 5st som aldrig kört SRW tidigare, men ändå gick allt bra.
Man skall inte förkasta inverkan av tur/otur/missflyt (förutom de fall där samma förare gång på gång är på väg av) - en close call kan lätt förbytas till krasch :tomten

/Robin
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Zilversurfer skrev:
2377287 Det är aldrig fel på banans sträckning när någon vurpar, utan enbart att hjärnan och gasen inte samspelar ordentligt:pannkyss
Du menar som när man wheelar fast man vet att man inte får? :D

Zilversurfer skrev:
2377287 Vurpor hör till sporten, kan man inte acceptera detta sysslar man nog med fel hobby/sport, tyvärr!
Du har rätt men ändå fel.
Om man pysslar med "sporten" roadracing så stämmer det du säger, men då tycker jag att man ska skaffa licens o förpassa sig till Hyllinges kvällsträningar.

Det vi sysslar med är bankörning. För oss som inte vill satsa det yttersta för att bli nästa Rossi eller ens tävla alls, utan bara för att vi tycker det är så kul. Vurpor är svåra att undvika men vi kan ändå göra vad vi kan för att undvika dem och vi har haft en del katastrofala körningar i år, både med en eländes massa avåkningar och en del avåkningar som slutat i ambulansfärd. Den senaste körningen räknas dock inte till någon av dom.

Zilversurfer skrev:
2377303 Instruktörerna hos Er gick sporthoj´s kursen, eller hur? Och Ni aggerar som instruktörer på SSEMSE´s körningar, eller hur?
Annars hade Ni haft Föråkare och inte Instruktör skrivet på Era västar. Att vara Instruktör innebär också ansvar, det är Ert ansvar som instruktör att tala om för förare vad dom gör för fel, tillrätta visa, berömma, lära ut ge feedback osv. Det är ni som skall se felen förarna gör, det är inte säkert (nästan aldrig) att föraren vet själv vad han/hon gör fel.

Detta är inte personligt mot dig CD, utan att vara INSTRUKTÖR i alla sporter innebär stort ansvar, det är bara det jag vill ha sagt.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Mvh//ZS
Du har helt rätt SZ! Det ÄR ett stort ansvar.
Samtidigt innebär inte det att bara för vi har en instruktör i gruppen att resten av gruppen är blinda. :) Att man själv inte vet att man gör galet är en sak, vad jag menar och uppmanar till är att vi ska ha ett så öppet och prestigelöst klimat som möjligt på våra körningar där man faktiskt skall våga säga till om något känns galet. Både med sin egen körning och andras.

Gällande Sporthojsprojektet så har en del av oss gått den utbildningen, Jag själv, Jöns, BusBerra och Von Vettet är dom som har gått den.
 
Last edited:

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Zilversurfer skrev:
Vurpor hör till sporten, kan man inte acceptera detta sysslar man nog med fel hobby/sport, tyvärr!

Det är ju inte en fråga om man vurpar bara en fråga om när och hur hårt det är när man landar.

Har själv vurpat två gånger. 1 mjuk o en hård :va
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
CorbenDallas skrev:
2377818 Du menar som när man wheelar fast man vet att man inte får? :D.

Olycksfall i arbetet:tungan


CorbenDallas skrev:
2377818Du har rätt men ändå fel.
Om man pysslar med "sporten" roadracing så stämmer det du säger, men då tycker jag att man ska skaffa licens o förpassa sig till Hyllinges kvällsträningar..

Har du som "hobby" (vilket jag även skrev) att köra 15 bankörningar på SRW, så ökar risken att vurpa oavsett om du har licens eller ej. Med fler bankörningar ökar tempot, tempot i sin tur sänker marginalerna vilket då kan resultera i vurpor.



CorbenDallas skrev:
2377818Du har helt rätt SZ! Det ÄR ett stort ansvar.
Samtidigt innebär inte det att bara för vi har en instruktör i gruppen att resten av gruppen är blinda. :) Att man själv inte vet att man gör galet är en sak, vad jag menar och uppmanar till är att vi ska ha ett så öppet och prestigelöst klimat som möjligt på våra körningar där man faktiskt skall våga säga till om något känns galet. Både med sin egen körning och andras..

Nej, en deltagares uppgift är inte att tillrättavisa annan deltagare. Däremot kan deltagaren säga ifrån om tex någon gör tok omkörningar eller andra uppenbara fel som hamnar mer under "att respektera andra deltagare"

Men sen är det svårt att bedömma hur en tex omkörning varit om ni som Instruktör inte sett den själv. Ett avstånd på 2 meter kanske jag tycker är nära, medans du tycker en ½ meter är helt ok.

Ahhh, skitsamma orkar inte babbla mer....Ni gör säkert ett mkt bra jobb.

Men glöm aldrig Instruktör=lära ut, inte vara en gammal lärare med pekpinne som bara pratar om vilka fel som begås på banan......Ge uppmuntran, ha framför allt kul.

Vi ses på banan Mvh//ZS
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Zilversurfer skrev:
2377949 Massa text
Du har en bra poäng i mkt SZ. :tummenupp
Tanken med föreningen är ju att ge folk kontinuerliga tillfällen att öva o träna på att köra hoj. Det är därför vi har ett begränsat antal medlemmar (en av orsakerna). Det gäller dock att själv vara vaken o känna efter hur körningen känns. Har man ökat hastigheten mkt på kort tid får man se upp, för rutinen att hålla sig på hjulen saknas och vanan finns inte för den högre hastigheten man håller.

Du har väldigt rätt när det gäller pekpinnarna. Det är mkt viktigt med uppmuntran och inte bara en massa gnäll (jag ser din poäng och tar den åt mig:) ).

Det ska dock understrykas att vi inte kör någon kursverksamhet med Sydskånes Emse. Vi tillhandahåller hjälp till självhjälp kan man säga. Det innebär att man själv aktivt får söka hjälp hos instruktörerna om man vill ha den. Instruktörerna finns alltid på plats och vi hjälper till så myckt vi kan i mån av tid.

Andra uppgifter som Instruktörerna har är att se till att gruppen mår bra och att folk har kul. Vi försöker även med konststycket att försöka få folk att tänka även när hornen växer ut och vi försöker få folk att inte vurpa.
(Jag passar på att göra lite reklam här :tungan )

Jag ser inget fel i att folk pratar med varandra. Gärna under förarmötet så alla kan ta del av det och kanske lära sig nåt på kuppen. Sen behöver man klart inte tycka lika, men om någon tycker att en omkörning är för tajt, då får man ju acceptera det även om man själv inte tycker det. Hänsyn är viktigt.

Vi har många som kör ofta med oss och som är duktiga på att köra. Jag ser inget fel i om någon av dem skulle påpeka något om någons körning. Det skall givetvis ske på rätt sätt. Men vi är trots allt en förening.

Klart vi gör ett bra jobb! :D Det här är ny verksamhet för många av oss så vi har mkt att lära, men jag tycker vi har kommit en bit på vägen.
Tips ifrån erfaret folk som dig själv är alltid välkommet!:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top