boost controller

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
bobcat skrev:
2348851 Jag är vänsterhänt :tummenupp

priset är kanske relevant ca 3800 exl.tullavgift ink. frakt från australien
5400 i sverige

Snygg hoj,

Men exakt, varför lägga 3800 på laddtrycksstyrning?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är ju bara dragräjsarna i PSP och SPSB som monterar dylika tingestar - och alla kör med den därna AMS-1000.
 

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Ort
mest på jobbet
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
andersbrink skrev:
2349042 Det är ju bara dragräjsarna i PSP och SPSB som monterar dylika tingestar - och alla kör med den därna AMS-1000.
Det är mest för att slippa ställa trycket "manuellt" vid t.ex en besiktning, bänkning eller om man vill ge lite till på en stripp körning, med turbosmart kan jag välja mellan 3 olika förinställda tryck. dessutom fungerar den som tryckmätare oxå den är ca 60 mm i diameter så den ser ju rätt bra ut på styret. så man slipper ju köpa en fylld tryckmätare och dom är ju inte så jävla billiga
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
bobcat skrev:
2350955 Det är mest för att slippa ställa trycket "manuellt" vid t.ex en besiktning, bänkning eller om man vill ge lite till på en stripp körning, med turbosmart kan jag välja mellan 3 olika förinställda tryck. dessutom fungerar den som tryckmätare oxå den är ca 60 mm i diameter så den ser ju rätt bra ut på styret. så man slipper ju köpa en fylld tryckmätare och dom är ju inte så jävla billiga

Heheh, hur som helst så skulle jag aldrig köpa något sådant för 5000kr.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
bobcat skrev:
2350955 Det är mest för att slippa ställa trycket "manuellt" vid t.ex en besiktning, bänkning eller om man vill ge lite till på en stripp körning, med turbosmart kan jag välja mellan 3 olika förinställda tryck. dessutom fungerar den som tryckmätare oxå den är ca 60 mm i diameter så den ser ju rätt bra ut på styret. så man slipper ju köpa en fylld tryckmätare och dom är ju inte så jävla billiga
Jag vill också ha en sådan av precis samma anledning, men jag har inte råd :tomten Det där att ställa trycket med knappar har alltid tilltalat mig :) Så slipper jag ju byta munstycket i slangen till pysventilen varje gång jag ska ändra trycket. Ang. glycerinfylld laddtrycksmätare så är de inte så dyra. Kostar 325 spänn hos Marklund.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Tänk oxå på att wastegaten måste klara att reglera trycket efter era önskemål. En intern standardwg på vanliga bilturbos är rätt så omöjlig att styra med ett sådant styrsystem.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
heliac skrev:
2351077 Tänk oxå på att wastegaten måste klara att reglera trycket efter era önskemål. En intern standardwg på vanliga bilturbos är rätt så omöjlig att styra med ett sådant styrsystem.
Jaså, varför klarar den inte det? Eller det är kanske för litet membran så det blir allt eller inget eller lite konstigheter mittemellan :hihi Synd att jag sålde min externa wastegate, men det går ju att beställa en ny. Funderade på att fixa och dona lite med det i vinter och göra som på bilden. Skulle det kunna fungera, tro? Alltså bort med wg-luckan och armen, porta upp wg-hålet, svetsa i en skiljevägg och ha ett vanligt avgasrör och ett rör till extern wg på samma flänsplatta? Jag får inte plats att svetsa fast något rör i kollektorn, bakåt tar oljekylaren emot och framåt tar framhjulet emot... åt sidorna tar allt annat i. Vad tror ni om det?
 

Bifogat

  • interntillextern.jpg
    interntillextern.jpg
    132.2 KB · Visningar: 96

jorgens

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Norge
Hoj
07`YZFR- 00 Hayabusa
lahi skrev:
2351115 Jaså, varför klarar den inte det? Eller det är kanske för litet membran så det blir allt eller inget eller lite konstigheter mittemellan :hihi Synd att jag sålde min externa wastegate, men det går ju att beställa en ny. Funderade på att fixa och dona lite med det i vinter och göra som på bilden. Skulle det kunna fungera, tro? Alltså bort med wg-luckan och armen, porta upp wg-hålet, svetsa i en skiljevägg och ha ett vanligt avgasrör och ett rör till extern wg på samma flänsplatta? Jag får inte plats att svetsa fast något rör i kollektorn, bakåt tar oljekylaren emot och framåt tar framhjulet emot... åt sidorna tar allt annat i. Vad tror ni om det?

Elementært spørsmål dette, men hva er fordelene med og ha en ekstern wastegate kontra en intern:confused:
 

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Ort
mest på jobbet
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
heliac skrev:
2351077 Tänk oxå på att wastegaten måste klara att reglera trycket efter era önskemål. En intern standardwg på vanliga bilturbos är rätt så omöjlig att styra med ett sådant styrsystem.


:confused: I instruktionen står det att det funkar utmärkt dessutom har dom en intern wg i kopplingsschemat ljuger dom?
nu får du förklara, man vill ju va säker innan man handlar.:va
attachment.php
 

Bifogat

  • FG-EBOOST-40-60 1[1].49.PDF.bmp
    127.3 KB · Visningar: 1,749
Last edited:

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
bobcat skrev:
2346339 någon som har erfarenhet av turbosmart system? verkar ganska smigid
http://www.turbosmart.com.au/index.php?id=42


Tjennare jag hade också gått och funderat på detta rätt länge, men tyckte som många andra att dom var lite för dyra.

Och så hittade jag denna http://www.creatix.se/Shop/Index.php?ArtId=CR-IBC som nu sitter monterad och funkar perfekt.

4st föriställda laddtryck och gain kontroll för hur fort man vill spola upp turbon.
Helt perfekt då man som jag kör en del bana och vill ha ett lägre laddtryck och snällare spolup på turbon för att få bättre körabarhet, sedan ett knapptryck senare på vägen hem högt tryck med snabb spolup för fina hjulningar i 200 +ha ha bara att rekomendera och till ett bra pris.
// Björne
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
bobcat skrev:
2350955 Det är mest för att slippa ställa trycket "manuellt" vid t.ex en besiktning, bänkning eller om man vill ge lite till på en stripp körning, med turbosmart kan jag välja mellan 3 olika förinställda tryck. dessutom fungerar den som tryckmätare oxå den är ca 60 mm i diameter så den ser ju rätt bra ut på styret. så man slipper ju köpa en fylld tryckmätare och dom är ju inte så jävla billiga



Det är ju coolt med lite flaschiga grejer men ska man bara ha den för att ställa om trycket lite snabbt ibland så verkar det kosta mer än det smakar.

Varför inte bara sätta en vanlig ställbar flödesventil på styret? kostar väl kanske en 100lapp och är heelt steglös :D

När man väl skruvat på ratten några gånger så vet man hur mycket tex ett kvartsvarv gör!

eller pneumatikkopplingar och plugg, så byter man bara plugg vid olika tryck (byter plugg på 2sekunder)
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
Att dragsterkillarna pular med detta för att kunna bygga olika laddtrycket vid varje växel kan jag förstå men gata näääe,,,

Köp ett nytt bakdäck o drivpaket i stället för pengarna.

PS Wheelar osså med min båge i 200km\h +,,,hmm 3an tror jag minsann, sen 4an 5an o 6an. he he,, ingen gizmoprylar här inte,,,
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
heliac skrev:
Mmmm, visst borde det fungera. Man har ju alla pulserna där och det funkar ju bevisligen med en ~30 mm lucka där. Den enda skillnaden blir ju lite längre färdväg för avgaserna (~70-80 mm), och en 38 mm wastegate där ute istället. Det enda jag kan tänka mig som kan hända är ju att det kanske blir turbulens vid hålet eftersom där sitter en rörstump (som ger lite mer volym i avgashuset också när wg är stängd), och inte som med det vanliga luckan som blir som en (inte slät, men ändå) vägg i avgashusen när den är stängd. Hoppas ni fattar min beskrivning :hihi jag är ju ingen ninja på att förklara vad jag menar...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
jorgens skrev:
2351500 Elementært spørsmål dette, men hva er fordelene med og ha en ekstern wastegate kontra en intern:confused:
En extern wastegate har oftast större membran än en intern, och det är därmed lättare att få den att justera laddtrycket mer exakt och ordentligt, särskilt vid höga tryck.
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Själv har jag köpt en "In cabin", icke-elektronisk boostcontroller (se http://www.turbosmart.com.au/index.php?id=43)... Fast den var till bilen, jag har för få turboagg på hojen för att det ska vara meningsfullt där. :)

Den kostade mig ca 400:- då jag köpte den av Airtune på Japmeet. Visst, inte alls samma kontroll på spoolup och annat, men det är ett billigt alternativ som är mycket smidigare än att byta strypningar i wastegateslangen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top