Hur farlig är en 80% Rottweiler och 20% pitbull

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
GSX-R 1000 -05
som rubriken lyder.. Detta handlar om en kill kompis till mig. Han har införskaffat sig denna hund som valp och haft den i 2månader ca.. han har ett litet barn ibland på 8år hur farlig kan denna hund vara?

enl. vissa jag pratat med säger att man måste ha ett starkt psyke för att uppfostra hunden rätt. =) Problemet är att min polare inte är så stark i psyket utan snare haft vissa psykiska problm m.m. =/

Vad tror experterna? Måste väl finnas några som jobbat med hunder osv.? vet minst 1..

/amatören
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
med att din polare inte är stark i psyket menar du då att han är en sån halvkriminell jävel som kommer på att han nu jävlar måste jag ju skaffa mig en hund så folk håller sig undan? Okej nu är jag fördomsfull men de flesta som jag ser med såna hundar är såna. Hursomhelst så anser jag att det inte ska vara lagligt att ha en sån hund som första hund iallafall.
 

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
GSX-R 1000 -05
Nej absolut inget sådant att han har hunden tror jag är en slump... komit över den billigt eller nått känner han inte så bra!.. hans problem är mer att han är hos Sociala samt arbetslös osv.. dvs halft loser =)
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Det beror ju från hund till hund, men vissa rottweilrar kan bli folkilskna om man ger dom en dålig uppfostran.
(Gäller även pibull, men speciellt rottisar)
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Jag säger bara.
ta bort den hunden från den familien. har din polare klabb med psyket och inte vet hur man lär upp en hund så har han problem.
det kan bli en best på 50-60 kilo och den dagen den söta lilla valpen får för sig något vill inte jag vara i närheten.

säg till dig kompias att det är bra de skaffar hund då det kan vara bra för deras liv. men det är tokfel hund att börja med.

sedan finns det mkt att läsa på nätet samt ni kan ta kontakt med en hundklubb och de kan berätta för er hur livet ligger till.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Det viktigaste att veta om en hund som har Rottweiler i sig är hur en Rottweiler fungerar. Det är ingen mördarhund med smak för människoblod. Tvärtom, en mycket trevlig hund.

Det stora problemet är dock att ALLA Rottweilar har ett konstant behov av att vara högst i rang. Dessa försök att klättra i rang börjar redan så tidigt som vid 12-13 veckors ålder. Äger man en Rottweiler så är det extremt viktigt att denna hålls nere i rang hela tiden, på ett vänligt men bestämt sätt. Den ska äta sist, den ska INTE få sova i sängen osv.

Nu skriver du att killen har barn, vilket olykligtvis kan vara lurigt. Om hunden bestämmer sig för att klättra över barnet i rang när inte någon vuxen är i närheten, så kan det tyvärr sluta illa.

Nu vill jag poängtera att det faktiskt är väldigt sällan som någon skadas av en Rottweiler, men det har ju hänt och kommer att hända igen.

Det bästa rådet jag kan ge är att han verkligen läser på om just Rottweiler och även Pittbull, och tar sig tiden som krävs för att arbeta fram en bra hund. Det vore även bra om han gick en valpkurs och träffar andra, mer erfarna hundägare som har Rottweiler...

Största problemet med farliga hundar är ju sällan hundarna, utan ägarna som inte vet vad för sorts hund dom har skaffat.
 

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
GSX-R 1000 -05
unk unk.. skall kanske tillägga att den förmodligen inte kommer ut förrän 13:00 pådagen då han är så jävla slö =)
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Det är väl snarare en fråga hur farlig din polare är? Ska man ha en rottis ska man ha starkt psyke. Sen kan man ju få alla hundar att bli lite elaka...

Våran bullterrier blev biten av en sån där liten chivava :hihi då blev han lite sur och skakade om den lilla, fast det slutade bra allting dvs ingen blodspillan.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
jag håller med Kungen jag är inte bara SH instruktör utan även Lydnad och bruks instruktör för svenska brukhunds klubben även om jag inte jobbar aktivt idag på grund av att jag inet har egen hund längre och att RR tar all min tid.

om din polare inte har pyske för att ta hand om den hunden så kan det blri riktiga problem en ren rasig rottis behöver ca 8 timmar om dagen för att bli en bra bruks hund en Pitt-bull kräver nästan lika bra dom har dåligt pyske i sej efter som dom är sönder avlade har själv haft en båda dessa raser kräver sin ägare.

om din kompis tvivlar så skall han i vilket fall som hälst göra ett mentaltest på hunden vid 1 års ålder men som sagt tycker han ska köpa en mer familjetonad ras lr iaf renrasig
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Hunden är inte farligare än vad ägaren gör den till, däremot är det ingen korsning jag skulle rekommendera till någon som inte har viss erfarenhet av hundar / kunskap om hur hundar skall uppfostras och behandlas.
Vi har en stor Rottweiler tillsammans med en treåring, fyra katter och en ny liten familjemedlem på gång. Hunden är uppfostrad att fungera bra med övriga familjemedlemmar och dottern uppfostras till att respektera hunden så det är inga som helst problem.

Skall tillägga att hunden hålls absolut lägst i rang av alla i familjen och hon verkar acceptera det. Det är ganska intressant att se en 45kg Rottis sättas på plats av 4.5 kg katt :)
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Gottis skrev:
... sönder avlade ...

bara jag som tycker det låter lite gött? one please :tuttar

on-topic, som många sagt så blir hunden inte farligare än han gör den, vem vet vad hunden tänker, men undrar du vilken skada en sån hund kan göra med en 8åring?, säkrare att skaffa en R1a till ungen isf...
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
zopilote skrev:
2341320 Hunden är inte farligare än vad ägaren gör den till, däremot är det ingen korsning jag skulle rekommendera till någon som inte har viss erfarenhet av hundar / kunskap om hur hundar skall uppfostras och behandlas.
Vi har en stor Rottweiler tillsammans med en treåring, fyra katter och en ny liten familjemedlem på gång. Hunden är uppfostrad att fungera bra med övriga familjemedlemmar och dottern uppfostras till att respektera hunden så det är inga som helst problem.

Skall tillägga att hunden hålls absolut lägst i rang av alla i familjen och hon verkar acceptera det. Det är ganska intressant att se en 45kg Rottis sättas på plats av 4.5 kg katt :)

Yeppp håller med dig.
som killen skriver sitt inlägg så känner jag att det inte är en bra ide.
det är som du säger att en hund är inte farligare än vad ägaren gör den till.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
jag orkar inte läsa igenom allt så kanske upprepar vad som redan skrivits.

Men rottisar e iaf snälla små djur som man dock inte leker med.
Bara visa dem vem som bestämmer på ett bestämt men snällt sätt från första början, inte hålla på att reta dem, o se till att folk runtomkring behandlar hunden med respekt, ingen jävel ska komma o ryta åt hunden o hålla på som vissa gör för då kan de gå åt helvete me hunden.. typ.. ingen expert men de e min uppfattning om hundaro den erfarenhet jag har.. säg te kompisen att se till att hunden hamnar i den rang han ska, dvs längst ner i familjen, o inte överst som han antagligen vill...
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
lasse kongo skrev:
2341359 jag tycker du skjuter den när han sover...


hatar sånna hundar


kan ingen skjuta dej...... men sånna idiotiska inlägg är bara dumma gör dig inte dummare okej
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
CJ900RR skrev:
2341310 .

Det stora problemet är dock att ALLA Rottweilar har ett konstant behov av att vara högst i rang. Dessa försök att klättra i rang börjar redan så tidigt som vid 12-13 veckors ålder. Äger man en Rottweiler så är det extremt viktigt att denna hålls nere i rang hela tiden, på ett vänligt men bestämt sätt. Den ska äta sist, den ska INTE få sova i sängen osv.

Nu skriver du att killen har barn, vilket olykligtvis kan vara lurigt. Om hunden bestämmer sig för att klättra över barnet i rang när inte någon vuxen är i närheten, så kan det tyvärr sluta illa.

QUOTE]

Det där är bara gammaldax rangtänkande skitsnack. vargar i det vilda konkurrerar om bästa matbiten, bästa honan, bästa sovplatsen. VAd konkurrerar en tamhund med dig om? Mat? Knappast, det är du som ger hunden mat. Sovplats? Knappast eftersom du bestämmer om du vill att hunden ska sova i sängen eller inte. Honor? Tja, brukar hundar vilja ligga med människor? Äta efter er? Det enda det medför är att hunden inte kan förstå varför alla andra i hans familj får mat utom han. Genom att ha ett kärleksfullt och jämnställt förhållande från valpstadiet blir du den naturliga trygga punkten för hunden, hunden vet att han inte behöver lösa situationer som kan vara hotfulla eftersom han vet att du klarar av det. 60-talets rangtänkande är det värsta jag vet.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
OLJEKYLD GSXR skrev:
2341400Det där är bara gammaldax rangtänkande skitsnack. vargar i det vilda konkurrerar om bästa matbiten, bästa honan, bästa sovplatsen. VAd konkurrerar en tamhund med dig om? Mat? Knappast, det är du som ger hunden mat. Sovplats? Knappast eftersom du bestämmer om du vill att hunden ska sova i sängen eller inte. Honor? Tja, brukar hundar vilja ligga med människor? Äta efter er? Det enda det medför är att hunden inte kan förstå varför alla andra i hans familj får mat utom han. Genom att ha ett kärleksfullt och jämnställt förhållande från valpstadiet blir du den naturliga trygga punkten för hunden, hunden vet att han inte behöver lösa situationer som kan vara hotfulla eftersom han vet att du klarar av det. 60-talets rangtänkande är det värsta jag vet.

Och här har vi en som inte vet hur en Rottweiler fungerar. Grattis :rolleyes:
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
En Rottweiler är väl en avlad vakthund som ska vara misstänksam mot främmande människor ?

En Pitbull är avlad till att aldrig ge upp ?

Bägge hundarna är fina renrasiga men en korsning av dessa två tror jag är en olämplig hund.

Och hur fick dom den 80% Rottis och 20% Pitbull ? Mätglas eller ? :näsblod
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Gottis skrev:
2341374 kan ingen skjuta dej...... men sånna idiotiska inlägg är bara dumma gör dig inte dummare okej


dom har ju snart ätigt upp halva malmö.... tror inte många ägare har så bra pli som behövs

jag hatar "kamphundar" men hade gärna kedjat en vid hojjen tror ingen pillar..
 

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
som någon sagt; ring och hör med brukshundsklubbar och uppfödare! Uppfödare brukar dessutom vara pratglada om sina raser så där kan du få höra mycket :)

Sen hade jag aldrig skaffat hund om jag inte har ett stabilt liv + psyke s.a.s. med jobb etc. Risken är ju att killen sen får jobb (om han nu är arbetslös) där han inte kan ha med hunden, så förblir hunden ensam hela dagarna etc.

Det är så många som skaffar hund bara för de är ledsna och vill ha någon som älskar dem...

Lycka till! Och hoppas allt är bra!
Annars är ju rottisen en underbar ras! :D
(liksom de flesta, allt hänger ju på bra uppfostran)

P.S. har han träffat någon av hundens föräldrar? Det kan ju ge en inblick om vad hunden blir i generna. T.ex. stor vaktlust, jaga... D.S.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top