Choken behövs aldrig... varför?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har ett slipon på min WR450, originalmunstycket är 160 och jag har satt i ett 165. Varje gång jag startar motorn och den är kall så behövs ingen choke och när motorn är varm så har den samma tomgång som när den är kall. Motorn har alltid gått bra och det kommer inge svart rök när man gasar på. Är det bara köra vidare eller går den för fett så att det kommer ner oförbränd bensin i motorn och späder ut oljan?
 
Last edited:

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
har samma fundering ja med...
min fzr har jag alldrig använt nån choke hittils på.. den startar fint endå... använder jag choken därimot går den kasst... har testat att starta upp den utan för att direkt dra i den och då bluddrar den o går dåligt...

ska man bara va glad att den går så bra utan eller :va
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
NigHtHawK skrev:
2319950 har samma fundering ja med...
min fzr har jag alldrig använt nån choke hittils på.. den startar fint endå... använder jag choken därimot går den kasst... har testat att starta upp den utan för att direkt dra i den och då bluddrar den o går dåligt...

ska man bara va glad att den går så bra utan eller :va
Om jag använder choken så går motorn upp i varv en del. När motorn är riktigt varm så behövs kallstarten för att starta.
 

Freedom

Guest
Utan choke vid kall motor är nog ett tecken att hojen går för fett på lågfart, men vem fan fiser omkring på tomgång.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
Freedom skrev:
2319956 Utan choke vid kall motor är nog ett tecken att hojen går för fett på lågfart, men vem fan fiser omkring på tomgång.


ja exakt.. jag tycker de e fint att inte behöva använda choken.. dock e stiften fina så den lär inte gå fett eller snålt då man kör.. dom har fin färg...

supermoppe skrev:
2319955 Om jag använder choken så går motorn upp i varv en del. När motorn är riktigt varm så behövs kallstarten för att starta.


så gör min ktm me.. den ökar varven då jag drar i choken.. har ingen kallstart på min men de låter då tossigt att man ska i med den då den e varm... borde de inte vara tvärt om :confused:
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Freedom skrev:
2319956 Utan choke vid kall motor är nog ett tecken att hojen går för fett på lågfart, men vem fan fiser omkring på tomgång.
Lågfartsmunstycket är original (har för mig att det är 48) och det känns ju skumt att behöva byta nedåt i storlek. Brukar ofta ligga på konstant fart när jag åker på gatan, vet inte hur mkt nålen inverkar just vid det gasandet. Motorn brukar småbludra till ibland vid konstant gas, mer bludder destå mindre motorn behöver dra, tex när man släpper av gasen lite halvt men har inte brytt mig om det eftersom det var likadant på XR:n jag hade.

NigHtHawK skrev:
2319960så gör min ktm me.. den ökar varven då jag drar i choken.. har ingen kallstart på min men de låter då tossigt att man ska i med den då den e varm... borde de inte vara tvärt om :confused:
Jo jag har också undrat varför det kallas för kallstart när den ska användas när motorn är varm.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Den stora grejen med choke vid kallstart är väl att höja varvtalet så att det kommer olja upp i toppen så fort som möjligt, som jag har förstått det. Enligt min instruktionsbok ska choken användas vid alla kallstarter upp till 35 graders utetemp.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
GeFeldz skrev:
2320076 Den stora grejen med choke vid kallstart är väl att höja varvtalet så att det kommer olja upp i toppen så fort som möjligt, som jag har förstått det. Enligt min instruktionsbok ska choken användas vid alla kallstarter upp till 35 graders utetemp.


ja det låter ju logiskt.. men på fzr:en så har den högre varv och går bättre utan... drar jag i choken så bludrar den bara och vill dö... får lov att hålla gas för att den ska gå men de e knappt... utan går den hur fint som hellst... kanske e nå fuffens me själva chokespjället på min
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
GeFeldz skrev:
2320076 Den stora grejen med choke vid kallstart är väl att höja varvtalet så att det kommer olja upp i toppen så fort som möjligt, som jag har förstått det. Enligt min instruktionsbok ska choken användas vid alla kallstarter upp till 35 graders utetemp.

Du har gissningsvis insprutning på din hoj ?


Då sköter sprutet soppan men pga den högre friktionen i en kall motor så behövs tomgången höjas.
 

Freedom

Guest
GeFeldz skrev:
2320076 Den stora grejen med choke vid kallstart är väl att höja varvtalet så att det kommer olja upp i toppen så fort som möjligt, som jag har förstått det. Enligt min instruktionsbok ska choken användas vid alla kallstarter upp till 35 graders utetemp.
Nja nästan rätt. Anledningen att tomgångsvarvet är förhöjt på förgasarmotor är att det är svårt att få en kall motor att gå på en fetare blandning på normalt tomgångsvarv, insprutningsmotorer hanterar det på ett bättre sätt men många insprutsmotorer höjer motorvarvet också.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det är faktiskt gasare på min hoj, gamla CBR 600F-motorn ska vara grunden men med snällare kammar och tändkurva antar jag.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
andersbrink skrev:
2320394 Fixa inte något som inte är trasigt! Funkar hojen bra och du märker inga sidoeffekter, ändra inget.

självklart inte... e så nöjd att de bara e att komma ut och trycka på knappen och den går... utan att behöva mekla me choke o grejer...
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
supermoppe skrev:
2319941 Har ett slipon på min WR450, originalmunstycket är 160 och jag har satt i ett 165. Varje gång jag startar motorn och den är kall så behövs ingen choke och när motorn är varm så har den samma tomgång som när den är kall. Motorn har alltid gått bra och det kommer inge svart rök när man gasar på. Är det bara köra vidare eller går den för fett så att det kommer ner oförbränd bensin i motorn och späder ut oljan?

Har ingen choke öht på min å det går grannt
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top