REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 15 av 15
    Men i min värld... supermoppes avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    DT

Choken behövs aldrig... varför?

Har ett slipon på min WR450, originalmunstycket är 160 och jag har satt i ett 165. Varje gång jag startar motorn och den är kall så behövs ingen choke och när motorn är varm så har den samma tomgång som när den är kall. Motorn har alltid gått bra och det kommer inge svart rök när man gasar på. Är det bara köra vidare eller går den för fett så att det kommer ner oförbränd bensin i motorn och späder ut oljan?
    Senast redigerat av supermoppe den 2006-07-20 klockan 21:06.

Medlem NigHtHawKs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
    har samma fundering ja med...
    min fzr har jag alldrig använt nån choke hittils på.. den startar fint endå... använder jag choken därimot går den kasst... har testat att starta upp den utan för att direkt dra i den och då bluddrar den o går dåligt...

ska man bara va glad att den går så bra utan eller
    Vi människor komplicerar tillvaron i onödan. Se på djuren. De delar prydligt upp sin tillvaro i saker att:
    a) äta
    b) para sig med
    c) undvika
    d) stenar

Söker: Cuts till en fzr1000 -89

Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    DT
    Citat Ursprungligen postat av NigHtHawK
    Visa citerat inlägg har samma fundering ja med...
    min fzr har jag alldrig använt nån choke hittils på.. den startar fint endå... använder jag choken därimot går den kasst... har testat att starta upp den utan för att direkt dra i den och då bluddrar den o går dåligt...

ska man bara va glad att den går så bra utan eller
    Om jag använder choken så går motorn upp i varv en del. När motorn är riktigt varm så behövs kallstarten för att starta.

Freedom
    Gäst
    Utan choke vid kall motor är nog ett tecken att hojen går för fett på lågfart, men vem fan fiser omkring på tomgång.

Medlem NigHtHawKs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Freedom
    Visa citerat inlägg Utan choke vid kall motor är nog ett tecken att hojen går för fett på lågfart, men vem fan fiser omkring på tomgång.

ja exakt.. jag tycker de e fint att inte behöva använda choken.. dock e stiften fina så den lär inte gå fett eller snålt då man kör.. dom har fin färg...

Citat Ursprungligen postat av supermoppe
    Visa citerat inlägg Om jag använder choken så går motorn upp i varv en del. När motorn är riktigt varm så behövs kallstarten för att starta.

så gör min ktm me.. den ökar varven då jag drar i choken.. har ingen kallstart på min men de låter då tossigt att man ska i med den då den e varm... borde de inte vara tvärt om
    Vi människor komplicerar tillvaron i onödan. Se på djuren. De delar prydligt upp sin tillvaro i saker att:
    a) äta
    b) para sig med
    c) undvika
    d) stenar

Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    DT
    Citat Ursprungligen postat av Freedom
    Visa citerat inlägg Utan choke vid kall motor är nog ett tecken att hojen går för fett på lågfart, men vem fan fiser omkring på tomgång.
    Lågfartsmunstycket är original (har för mig att det är 48) och det känns ju skumt att behöva byta nedåt i storlek. Brukar ofta ligga på konstant fart när jag åker på gatan, vet inte hur mkt nålen inverkar just vid det gasandet. Motorn brukar småbludra till ibland vid konstant gas, mer bludder destå mindre motorn behöver dra, tex när man släpper av gasen lite halvt men har inte brytt mig om det eftersom det var likadant på XR:n jag hade.

Citat Ursprungligen postat av NigHtHawK
    Visa citerat inläggså gör min ktm me.. den ökar varven då jag drar i choken.. har ingen kallstart på min men de låter då tossigt att man ska i med den då den e varm... borde de inte vara tvärt om
    Jo jag har också undrat varför det kallas för kallstart när den ska användas när motorn är varm.

Joråsåatteh...
    Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    1990 Honda NTV 650 och 2016 Yamaha Grizzly 700SE
    Den stora grejen med choke vid kallstart är väl att höja varvtalet så att det kommer olja upp i toppen så fort som möjligt, som jag har förstått det. Enligt min instruktionsbok ska choken användas vid alla kallstarter upp till 35 graders utetemp.

Medlem NigHtHawKs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av GeFeldz
    Visa citerat inlägg Den stora grejen med choke vid kallstart är väl att höja varvtalet så att det kommer olja upp i toppen så fort som möjligt, som jag har förstått det. Enligt min instruktionsbok ska choken användas vid alla kallstarter upp till 35 graders utetemp.

ja det låter ju logiskt.. men på fzr:en så har den högre varv och går bättre utan... drar jag i choken så bludrar den bara och vill dö... får lov att hålla gas för att den ska gå men de e knappt... utan går den hur fint som hellst... kanske e nå fuffens me själva chokespjället på min
    a) äta
    b) para sig med
    c) undvika
    d) stenar

Yster tokfrans Långa farbrons avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Hoj
    Trehjuling
    Visa citerat inlägg Den stora grejen med choke vid kallstart är väl att höja varvtalet så att det kommer olja upp i toppen så fort som möjligt, som jag har förstått det. Enligt min instruktionsbok ska choken användas vid alla kallstarter upp till 35 graders utetemp.
    Du har gissningsvis insprutning på din hoj ?

Då sköter sprutet soppan men pga den högre friktionen i en kall motor så behövs tomgången höjas.

Freedom
    Gäst
    Nja nästan rätt. Anledningen att tomgångsvarvet är förhöjt på förgasarmotor är att det är svårt att få en kall motor att gå på en fetare blandning på normalt tomgångsvarv, insprutningsmotorer hanterar det på ett bättre sätt men många insprutsmotorer höjer motorvarvet också.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    6
    Fixa inte något som inte är trasigt! Funkar hojen bra och du märker inga sidoeffekter, ändra inget.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 GSX600F s60t5awd firebirdx2

Joråsåatteh...
    Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    1990 Honda NTV 650 och 2016 Yamaha Grizzly 700SE
    Det är faktiskt gasare på min hoj, gamla CBR 600F-motorn ska vara grunden men med snällare kammar och tändkurva antar jag.

Medlem NigHtHawKs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink
    Visa citerat inlägg Fixa inte något som inte är trasigt! Funkar hojen bra och du märker inga sidoeffekter, ändra inget.
    självklart inte... e så nöjd att de bara e att komma ut och trycka på knappen och den går... utan att behöva mekla me choke o grejer...
    a) äta
    b) para sig med
    c) undvika
    d) stenar

Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    DT
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink
    Visa citerat inlägg Fixa inte något som inte är trasigt! Funkar hojen bra och du märker inga sidoeffekter, ändra inget.
    Tack Brinkarn!

S-BACK MOTARDS Silverryggens avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Hoj
    Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
    Citat Ursprungligen postat av supermoppe
    Visa citerat inlägg Har ett slipon på min WR450, originalmunstycket är 160 och jag har satt i ett 165. Varje gång jag startar motorn och den är kall så behövs ingen choke och när motorn är varm så har den samma tomgång som när den är kall. Motorn har alltid gått bra och det kommer inge svart rök när man gasar på. Är det bara köra vidare eller går den för fett så att det kommer ner oförbränd bensin i motorn och späder ut oljan?
    Har ingen choke öht på min å det går grannt

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

-Ibland är det viktigare att berätta att man minsann inte behöver dom där pengarna man begär för sina gamla hojar, än att berätta lite om hojen man vill ha hut [...]

Jonte H
Vill du annonsera ovan? Klicka här