Varför gick larmet igång för ingenting!!!???

Plåtslagarn

Regn är vått!
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Väröbacka
Hoj
No hoj just nu...
Precis nyss, när jag satt och surfade på sporthoj och läppjade på en iskall nyöppnad öl och mådde allmänt bra tjuter ett billarm på parkeringen utanför...

Det är ju min firmabil! På med shorts och basebollträ och i galopp ner till parkeringen! :fatta! Men inget hade ju hänt... (en balkonggranne sa att den bara börjat tjuta utan att någon pillat på bilen.)

Ska det verkligen vara såhär?! :4skrika
Alla rutor var stängda och ingen levande varelse satt kvar i bilen...

Spökar det eller vad är det frågan om? :va :confused:
 

Dropdead

Guest
Plåtslagarn skrev:
2317471 Precis nyss, när jag satt och surfade på sporthoj och läppjade på en iskall nyöppnad öl och mådde allmänt bra tjuter ett billarm på parkeringen utanför...

Det är ju min firmabil! På med shorts och basebollträ och i galopp ner till parkeringen! :fatta! Men inget hade ju hänt... (en balkonggranne sa att den bara börjat tjuta utan att någon pillat på bilen.)

Ska det verkligen vara såhär?! :4skrika
Alla rutor var stängda och ingen levande varelse satt kvar i bilen...

Spökar det eller vad är det frågan om? :va :confused:


Det kanske var någon annan som öppnade sin bil med centrallås och därmed startade larmet på din firmabil?

Det har iaf hänt mig otaliga gånger på diverse parkeringar när jag ska öppna bilen och jag samtidigt på något märkligt sätt får igång intillstående bilars larm...Lagom pinsamt. :gnissla
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är inte en VAG-bil måhända, med originalmonterat larm? Isåfall har du svaret där, vet inte hur många gånger jag höll på att bli galen på alla bilarna på jobbet :mad:
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Plåtslagarn skrev:
2317471 Precis nyss, när jag satt och surfade på sporthoj och läppjade på en iskall nyöppnad öl och mådde allmänt bra tjuter ett billarm på parkeringen utanför...

Det är ju min firmabil! På med shorts och basebollträ och i galopp ner till parkeringen! :fatta! Men inget hade ju hänt... (en balkonggranne sa att den bara börjat tjuta utan att någon pillat på bilen.)

Ska det verkligen vara såhär?! :4skrika
Alla rutor var stängda och ingen levande varelse satt kvar i bilen...

Spökar det eller vad är det frågan om? :va :confused:

Hehe känner jag igen. Har haft samma symptom på samtliga mina larm (billiga varianter). Testa känsligheten på larmet. Kanske behöver ställas... På Min gamla pärla drog larmet igång bara en katt gick förbi (symbolik) men inte om man slog med näven på motor huven:p
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En bil jag körde ett tag var lite lustig. Så fort man var inne på Kontorsvaruhuset och kom fram till kassan så började billarmet att tjuta. Mycket irriterande att stå och betala samtidigt som billarmet drar till sig en massa uppmärksamhet på parkeringen strax utanför. :huvet

Det är en som brukar vara förbi på firman ibland. Han jobbar med att installera larm och så fort han ställer sin bil bredvid någon av firmans bilar får de fnatt.
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Plåtslagarn skrev:
2317471 Precis nyss, när jag satt och surfade på sporthoj och läppjade på en iskall nyöppnad öl och mådde allmänt bra tjuter ett billarm på parkeringen utanför...

Det är ju min firmabil! På med shorts och basebollträ och i galopp ner till parkeringen! :fatta! Men inget hade ju hänt... (en balkonggranne sa att den bara börjat tjuta utan att någon pillat på bilen.)

Ska det verkligen vara såhär?! :4skrika
Alla rutor var stängda och ingen levande varelse satt kvar i bilen...

Spökar det eller vad är det frågan om? :va :confused:


Kolla batteriet! Många larm reagerar på spänningsfall. Hade det bekymret med ett CarGuard. Larmhelvetet gick igång på nätterna. Bytte batteri, problemet löst. :)
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
CBR_Falun skrev:
2318495 Kolla batteriet! Många larm reagerar på spänningsfall. Hade det bekymret med ett CarGuard. Larmhelvetet gick igång på nätterna. Bytte batteri, problemet löst. :)
Jag har detta problemet med ett carguard, ska byta batteri nu då.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Förra sommaren(med förra hojen) så kunde jag starta billarm genom att parkera bredvid en bil och varva upp hojen till kanske 7000rpm, troligen gick billarmen igång genom ljudet/vibrationerna.


Kom hem ca 22.00 en kväll och varvade upp cykeln till ca 7000rpm innan jag stängde av den och då gick 2-3st billarm igång och plötsligt var det 10st grannar som tittade ut från balkongerna och undrade vad som hände :hihi
 
Last edited:

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Det var inte blåsigt väder ute då?

Tydligen kan vinden leta sig in genom friskluftsintaget och få en parkeringsbiljett att flyga runt och på så sätt utlösa larmet.

Hände otaliga gånger med familjens gamgamla bil när man hade parkerat den vid havet och andra blåsiga ställen. Efter ett tag tittade man på flaggorna och parkerade så att bilen skulle få vinden bakifrån så att det inte skulle komma in vindpustar i kupén. :huvet

J-vla skitlarm, dessutom var man tvungen att vänta 5 sekunder innan man öppnade dörren efter att ha låst upp och larmat av. Man kände sig dum varje gång man var tvungen att förklara för passagerarna att de inte fick öppna dörren förräns man sade till, fastän centrallåset hade gjort sitt jobb. :4skrika
 

Plåtslagarn

Regn är vått!
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Väröbacka
Hoj
No hoj just nu...
Plåtslagarn skrev:
2317471 Precis nyss, när jag satt och surfade på sporthoj och läppjade på en iskall nyöppnad öl och mådde allmänt bra tjuter ett billarm på parkeringen utanför...

Det är ju min firmabil! På med shorts och basebollträ och i galopp ner till parkeringen! :fatta! Men inget hade ju hänt... (en balkonggranne sa att den bara börjat tjuta utan att någon pillat på bilen.)

Ska det verkligen vara såhär?! :4skrika
Alla rutor var stängda och ingen levande varelse satt kvar i bilen...

Spökar det eller vad är det frågan om? :va :confused:

Fan!!!! Nu gick larmhelvetet igång igen! :4skrika

Det har ALDRIG hänt innan förrutom igår(har en skit-fiat-skåpbil som haft detta larmet i över 3år)... bilbatteriet bytte jag ju i vintras så det borde ju vara ok! Ingen har pillat på bilen heller....

Blåser ute gör det inte.... Ingen står och varvar sin mc bredvid bilen heller...

Har larm-mojängen ett batteri? (inte fjärrkontrollen alltså)
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
men fattar du inte att det är gud som jävlas? Har du fått din semester nyss så har du det troligtvis aldeles för bra och det vet gud många lösningar på.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Plåtslagarn skrev:
2320231
CBR_Falun skrev:
2318495 Kolla batteriet! Många larm reagerar på spänningsfall. Hade det bekymret med ett CarGuard. Larmhelvetet gick igång på nätterna. Bytte batteri, problemet löst. :)
Har larm-mojängen ett batteri? (inte fjärrkontrollen alltså)
Det var antagligen bilens batteri han menade.

Blir det dåligt så kan det sätta fart på larmet.
Kolla med en belastningsprovare (voltmeter räcker inte).

Men vissa larm har faktiskt ett backup-batteri också, men så länge bilens batteri är schysst så tror jag inte det påverkar om backup'en blir dåligt.

Edit: Såg att du har ett relativt nytt batteri, men det är ändå ingen garanti att det är schysst nu. Bäst att kolla iallafall.
Är bilens batteri dåligt kan det även vara värt att se om generatorn laddar också. (kollas enkelt med voltmeter).


Edit 2: Sen har dom flesta larm en funktion som visar vad som triggar larmet.
Kolla i instruktionsboken för att se hur detta görs med ditt larm. (Brukar vara olika blinksekvenser)
Då borde du får svar vad som utlöst larmet, om det är en dörrsensor, eller spänningsfall etc.

Lycka till. :)
 
Last edited:

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Hade ett gammalt Cargard på en bil förut, det sattes igång när nån plingade på den trådlösa dörrklockan jag hade, men endast när batteriet i dörrklockans sändare började bli dåligt.

Höll på att bli tokig på en kompis första gången det hände, jag trodde han gjorde nåt med bilen fast egentligen plingade han bara på dörren.. Men moderna larm borde vara lite bättre tycker jag.


Ps. När man byter ett knappcells batteri ska man se till att vara ren om fingrarna, för om du sätter ett fingeravtryck rakt över + & - delen på batteriet finns det en chans att det kommer att gå sk. krypströmmar där vilket kommer att få batteri att ta slut fort.
 
Last edited:

Plåtslagarn

Regn är vått!
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Väröbacka
Hoj
No hoj just nu...
War-psycho skrev:
2320274 Det var antagligen bilens batteri han menade.

Blir det dåligt så kan det sätta fart på larmet.
Kolla med en belastningsprovare (voltmeter räcker inte).

Men vissa larm har faktiskt ett backup-batteri också, men så länge bilens batteri är schysst så tror jag inte det påverkar om backup'en blir dåligt.

Edit: Såg att du har ett relativt nytt batteri, men det är ändå ingen garanti att det är schysst nu. Bäst att kolla iallafall.
Är bilens batteri dåligt kan det även vara värt att se om generatorn laddar också. (kollas enkelt med voltmeter).



Edit 2: Sen har dom flesta larm en funktion som visar vad som triggar larmet.
Kolla i instruktionsboken för att se hur detta görs med ditt larm. (Brukar vara olika blinksekvenser)
Då borde du får svar vad som utlöst larmet, om det är en dörrsensor, eller spänningsfall etc.

Lycka till. :)

Tackar! Ska forska vidare när det ljusnar ute... :tummenupp
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
War-psycho skrev:
2320274 Det var antagligen bilens batteri han menade.

Blir det dåligt så kan det sätta fart på larmet.
Kolla med en belastningsprovare (voltmeter räcker inte).

Men vissa larm har faktiskt ett backup-batteri också, men så länge bilens batteri är schysst så tror jag inte det påverkar om backup'en blir dåligt.

Edit: Såg att du har ett relativt nytt batteri, men det är ändå ingen garanti att det är schysst nu. Bäst att kolla iallafall.
Är bilens batteri dåligt kan det även vara värt att se om generatorn laddar också. (kollas enkelt med voltmeter).


Edit 2: Sen har dom flesta larm en funktion som visar vad som triggar larmet.
Kolla i instruktionsboken för att se hur detta görs med ditt larm. (Brukar vara olika blinksekvenser)
Då borde du får svar vad som utlöst larmet, om det är en dörrsensor, eller spänningsfall etc.

Lycka till. :)


Yes, stämmer. Jag syftade på bilens batteri. Var lite otydlig. Och det stämmer även att mätte man med voltmeter så allt ok ut men under belastning betedde batteriet sig lite knepigt. Efter bytet fungerade larmet klanderfritt under tre års tid, sålde sedan bilen.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Plåtslagarn skrev:
2320305 Tackar! Ska forska vidare när det ljusnar ute... :tummenupp
Förtydligande/tillägg:

För att kolla om generatorn laddar.

1, Mät batterisspänningen med en voltmeter, när motorn är avstängd. Bör ligga på runt 12V.

2, Starta motorn, mät igen medans du ger lite gas. Spänningen bör nu ligga på runt 13-14V (alltså en höjning mot när motorn var avstängd.)


För att kolla batteriet, bör en belastningsprovare användas.
Borde gå att låna på nån mack/verkstad.
(Vanlig voltmeter duger alltså inte.)

Skulle det vara trasigt så bör garantin gälla (om det inte fryst sönder under vintern), eftersom det är mindre än ett år sen du köpte nytt.
(Tror Biltema har ett års garanti på batterier iallafall)

Sen när det gäller larmet:

Är det inte batteriet som spökar är det vanligaste felet kontakterna för dörrar, huv & baklucka som spökar.
Oxid i kontakterna är vanligt.
Vid en seriös montering av ett billarm brukar man byta ut huvkontakten mot en magnetkontakt istället, som tål fukten bättre.
(Men även anslutningarna/skarvarna till denna kan ju oxidera såklart.)
Vid fuktigt väder (som nu) kan det utlösa larmet ibland.

Alltså: Börja som sagt med att se om du kan läsa ut vad som triggat larmet, genom att läsa larmets "felkoder".
Kolla sen batteri, (och om det är paj, även generatorn om den laddar), och därefter kontakterna.


Berätta sen här vad du kommer fram till ang. larmet. :)
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Lite ot men: Farsan hade fått sin nya firmabil, en ny 05as audi a4. (var 1 ½ år sedan) Jag har suttit och spelat dator till 04 på morgonen, kommer upp i köket och ser att det lyser i bilen. Ställer mig och tittar i fönstret, då slocknar det. Väntar ett par minuter för att se om jag ser någon, DÅ BÖRJAR DET LYSA IGEN...
Gick och tog på mig skorna och hämtade ett stolsben som vi hade liggande i köket. Tittar ut genom dörren och då är det mörkt.. börjar gå mot bilen och då börjar det lysa igen!! Kommer fram till bilen och väntar mig någon människa... då är dörren öppen och det är vinden som blåst upp dörren nog mkt för att lampan innuti bilen ska tändas..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top