Bankörningstips för beginners

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
CorbenDallas skrev:
Tyvärr måste jag meddela att du inte kan skylla på hojen. Det har Flemming förstört för dig. Han kör en orange dito och det går minsann undan!
Träning ger färdighet, så är det bara. Det är ju dessutom så jäkla kul!
Du har insett att du avskaffat behovet av grön grupp va? Som du märker behövs dom bara efter intron. :7peta :)

Haha
Flemming har nog dopat sin hoj eller så har jag dopat ner min med några extrakilo ehhh "exrautrustning" :hjälm. Fast nu varvar jag den lite mer än innan så jag har lite mer vrid i den. Annars kan jag alltid skylla allt på att jag är kvinna (läs tant) det gör jag på jobb så det går nog bra här åsså *skratt*.

Nä nu ska jag nog klara av att köra gul och bli bättre å bättre för varje gång. Jag har redan nu sänkt varvtiderna med 15-20 sekunder mot första passet första gången jag körde på SRW. Nu ska jag bara börja använda kroppen lite mer så ska det nog bli bra i slutet av säsongen och ännu bättre till nästa år.

Ni verkar ju inte ge upp hoppet för oss så då får jag och de andra se till så att ni kan bli stolta över de ni utbildar och hjälper bli bättre förare. :banana

Tack alla som hjälper oss nybörjare att bli fast i detta knark som kallas bankörning. :rofl
 

Robz

Guest
....Att "klara svängen i en jämn radie" har med blicken att göra. Vanligaste felet är att föraren tittar på insidans kurvkant där hjulen skall toucha linjen vid curbsen (APEX), vilket kanske är naturligt då denna punkt har minst asfaltmarginal att vingla på... Blicken skall istället ligga mycket längre fram - själv håller jag vid ingång 2/3 fram av hela svängen o framåt, om möjligt, dvs en bra bit BORTOM apex... här får gärna en SMC eller Sporthojs-instruktör kommentera :tummenupp ....fyll på.

Jo... du har helt rätt :D
 

Svalan

Stor men snabb
Gick med
24 Dec 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Cbr1000rr - 06
kul att tråden vaknar till liv efter 2år i glömska

Fårga: vad är en APEX :va
 

Robz

Guest
kul att tråden vaknar till liv efter 2år i glömska
Fårga: vad är en APEX :va

Apex är där du tangerar innerkanten i en sväng, alltså olika ställe för olika förare och svängtekniker, men består oftast av sågtandade curbs :gnissla .
1. Broms och ändring av sittställning (skall vara klart innan svängpunkt).
2. Svängpunkt - bör vara samma ställe oavsett hastighet och bromspunkt.
EDIT: Normalt tidigareläggs svängpunkten felaktigt med ökande hastighet, då man är lite mer rädd och vill börja svänga "i god tid" - vilket alltså tvärtom resulterar i att man åker av i utgången istället. Sen svängpunkt ger längre bromssträcka och högre utgångshastighet!
Bromsningen skall nu vara klar, kroppspositionen klar med knät ute och överkroppen utanför hojen. Halva rumpan flyttad utanför sätet. Blicken flyttas nu till APEX Accelleration skall påbörjas redan nu! (Vid neutralt pådrag belastas fram och bakhjul lika mycket - nu är ju bakhjulet bredare och skall alltså ta en större belastning än framhjulet, släpper man gasen kan mycket väl framhjulet överbelastas och man Low-sidar).
3. När fullt nedlägg uppnåtts (vilket bör gå så snabbt som möjligt) har man alltså riktat in hojens svängradie mot Apex och då flyttar man blicken förbi och över Apex. Har man gjort rätt så når man Apex korrekt och behöver alltså redan planera utgången. Vidvinkel-seendet räcker mer än väl för att avgöra om man är på väg att missa Apex.
4. Vid Apex kranar man på ännu mer då en perfekt planerad utgång öppnar upp radien och lutningen minskar succesivt (ökat gaspådrag minskar lutningen, alltså reser man hojen med gasen).

Visst ÄR det lätt att köra hoj! :D
 
Last edited:

X FUERA

X FUERA DESDE DENTRO
Gick med
10 Jan 2007
Ort
Lund
Hoj
KTM EXC 450 -09, Suzuki RM, Fiddy Ten7
Ett litet tips till dom som kör mer effektstarka hojjar (750, 1000cc), var extra mjuk med gaspådrag ut ur böjarna annars lätt att få bakhjulsläpp med en highsider som följd...!
 

Robz

Guest
Ett litet tips till dom som kör mer effektstarka hojjar (750, 1000cc), var extra mjuk med gaspådrag ut ur böjarna annars lätt att få bakhjulsläpp med en highsider som följd...!
Får man släpp så bör man ALDRIG tippa av gasen snabbt - bästa är att hålla kvar - oftast löser det sig av sig själv om man inte vridit på alldeles för mycket, eller så lowsidar man (bakänden snurrar runt hela vägen) vilket är mjukare för kropp och hoj. Vrider man av gasen blir det en lufttur istället...:gnissla
Ofta handlar det om för låg ingångshastighet som sedan kompenseras med för mycket gas ut.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Liten försiktig fråga... Givetvis ska man hellst köra i ´helt skinnställ. Men är typ lindstrands lizard byxor ok tillsammans med safetyvest och hyffsad jacka på det? Antar att det inte är det men skadar ju inte att fråga.
 

Gadde

Medlem i lowbudgetracing
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Fireblade-08(Gata), Fireblade-08(Racehoj) R6-00 (Racehoj till salu)
Sen en annan sak e o köra på rätt växel...
Ju högre växel, ju mer "vrid" kör man på, o när det då släpper, så får bakdäcket en sjuhelvetes fart...
Då får man bakdäcket en meter i sidled om sig, släpper man då gasen var beredd på en lufttur :rolleyes:

Bättre o ligga på lite högre varv, så man får mer "känsla" i gasen.
Släpper det då, så har inte bakdäcket hunnit få sån fart, o det räcker o släppa liiiite på gasen.

Förstår någon vad jag menar? Svårt för o förklara...

Kort sagt, Kör på rätt kugg, o kör inte på vridet...:tummenupp

Mvh // Gadde
 

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
sandvångsgatan
Hoj
cbr600rr
Ja fatta Gadde! :tummenupp

Jag tillför med något jag själv kämpar med,, slappna av, helt, förutom i benen då.
 
Last edited:

Robz

Guest
Liten försiktig fråga... Givetvis ska man hellst köra i ´helt skinnställ. Men är typ lindstrands lizard byxor ok tillsammans med safetyvest och hyffsad jacka på det? Antar att det inte är det men skadar ju inte att fråga.
Nu vet jag inget om Lindstrands Ödla, men om skydden börjar glida runt eller om jackan kan glida upp så är det nog inte så kul.

Endast de bästa eller näst bästa grejjorna är gott nog för mig. Sitta med en krossad fot och undra om man hade klarat sig om man haft värsting grejjor - nej tack. Krossad fot kan man ju få ändå, men slipper då fundera på om man varit max-skyddad.
Delbart ställ? Mja - håller det däringa blixtlåset? Vid tvekan, kör helställ.
Köra hoj är svindyrt, köra bana är dyrt, varför spara på det viktigaste :va

Och slutligen - skaffa en personlig olycksfallsförsäkring som täcker banåka - jag betalar ca 600:-/år för min. Sover bättre.....
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Det viktigaste av allt är att inte skrämma sig själv. Slappna av och kör inte med mer än 70% av er förmåga om ni vill träna på något. Kan vara gaskontroll, blick eller precis vad som helst. Träna allra helst på en sak i taget. Ta det lungt och hastigheten kommer med tiden.

Går det för fort i början, kommer överlevnadsreaktionerna in i spelet och då är det lätt att göra vitala misstag och krascha :gnissla

Framför allt, ha kul därute :)
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Och slutligen - skaffa en personlig olycksfallsförsäkring som täcker banåka - jag betalar ca 600:-/år för min. Sover bättre.....

Det där är nog ett riktigt bra råd eftersom man i all upphetsning fokuserar på hoj och bana och gärna glömmer sig själv.

Jag är grymt sugen på att prova bana men efter ha läst en del inlägg här om hur förare väljer fel grupp och kör respektlöst mot varandra med skador som följd så har jag blivit väldigt tveksam. Fast jag har inte blivit klok på om detta är enstaka fenomen eller något som har krupit in på sistone?
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Har du aldrig kört bana tidigare rekomenderar jag i första hand: www.smcskane.com

Annars kan du köra i introduktionsgruppen (grön) med SSEMSE :tummenupp
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
.... men efter ha läst en del inlägg här om hur förare väljer fel grupp och kör respektlöst mot varandra med skador som följd så har jag blivit väldigt tveksam. Fast jag har inte blivit klok på om detta är enstaka fenomen eller något som har krupit in på sistone?


En gnälltråd på SH skildrar inte alltid verkligheten, åk du :tummenupp
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Det där är nog ett riktigt bra råd eftersom man i all upphetsning fokuserar på hoj och bana och gärna glömmer sig själv.

Jag är grymt sugen på att prova bana men efter ha läst en del inlägg här om hur förare väljer fel grupp och kör respektlöst mot varandra med skador som följd så har jag blivit väldigt tveksam. Fast jag har inte blivit klok på om detta är enstaka fenomen eller något som har krupit in på sistone?

Ett tips är att komma ner o ta en titt själv. Se hur det ser ut. Delta tex på ett förarmöte efter Gul grupp kört o hör kommentarerna.
Jag skulle vilja påstå att incidenter som händer där någon annan än en själv egentligen är skuld till det hela är ytterst ovanligt.
 

Paparazzi

Fotograf
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Quattro!
Jag är grymt sugen på att prova bana men efter ha läst en del inlägg här om hur förare väljer fel grupp och kör respektlöst mot varandra med skador som följd så har jag blivit väldigt tveksam. Fast jag har inte blivit klok på om detta är enstaka fenomen eller något som har krupit in på sistone?

Efter att ha stått o fotat längs banorna mer eller mindre varje tillfälle i två säsonger kan jag inte påstå att jag nånsin sett något sådant.

Dessutom får du ju fina bilder att titta på efteråt! :yoparty

-Papz
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top