XN85 är för långsam.

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Nån som har tips på en lämplig drevning för min XN85:a. Vill ha lite mer acc och den är alldeles för långsam upp till de olagliga hastigheterna nu.

Har ställt upp trycket med pysventil, men tycker det borde kliva upp mer. Kör även med ställbart motstånd på luft temp mätaren nu som står på 3,9KOhm. Har bara kommit upp i 0,6 bar än så länge. på varvstoppet på 4:an, eller där varvstoppet ska vara, det är borttaget tillsammans med laddtrycksspärren.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Dalan skrev:
2303235Har bara kommit upp i 0,6 bar än så länge. på varvstoppet på 4:an, eller där varvstoppet ska vara, det är borttaget tillsammans med laddtrycksspärren.
Om jag inte minns fel är det väl inte bara en laddtrycksspärr på den där, den slår väl av insprutningen åxå vid en förbestämt och hårdvarukodat tryck? 14 PSI om jag inte minns ännu mer fel... I så fall krävs det omfattande elektronisk kirurgi, men hela proceduren kanske är gjord?

Kolla om du kan gå upp 3-4 kugg bak så ska du se att det blir bättre. Alternativt bantar du hojen lite, den är ju inte lätt :gnissla

Vill du ha pyssel skaffar du en 750 eller 800-motor och plockar cylindrar/kolvar ifrån :brinnerup
 
Last edited:

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
En kul grej bara, saxat ur 85:års broschyr som jag har framför mig:

"Dessutom kan du som nu köper en ny XN85 till lågt självkostnadspris beställa "fabrikstrimning" hos dina återförsäljare. Det höjer effekten med ca 8hk och gör den ännu roligare att köra. Erbjudandet gäller även dig som redan har en turbo. Är din XN85 ny gäller garantin även efter effekthöjningen".
Se så, vad väntar du på. Iväg till en handlare och trimma upp hojen! :tummenupp :banana
 

Elektronen

laddar fullt!
Gick med
9 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
..har ingen nu, vilken ska jag välja?
bort med ljuddämparen och orginalluftfiltret byts till k&n, men det har du väl redan gjort?

Det där med att feta upp blandningen för att man byter till lättflödande luftfilter har jag inte förstått varför det behövs? luftmängdsmätaren borde väl notera ev ökning av luftmängd??
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jåke: Den "omfattande" kirurgin är utförd. man löder en kabel mellan 2 motstånd så är det klart :) Ska kolla det med drevningen så får vi se.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
stranglefoot skrev:
2303285Det höjer effekten med ca 8hk och gör den ännu roligare att köra.
Rätt kul. Inte så roligt i verkligheten dock, hojen såldes av nån anledning ännu mer strypt ett tag. "Trimningen" bestod i att man återställde effekten från 77 till 85 galopperande hkr...

Jag begrep aldrig varför man från Suzukis sida ströp den till 85 hkr från början, de första prototyperna hade mer än så nämligen :yoparty

Men allt detta är "beside the point".

Dalan skrev:
2303312 Jåke: Den "omfattande" kirurgin är utförd.
Krävde nog många timmar... :hihi
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Har redan flöde så det räcker :) Ska rycka slangen till WG och se så inte turbon är slut. den går riktigt och så, men tar en jävla tid innan laddet kommer
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Dalan skrev:
2303386 Har redan flöde så det räcker :) Ska rycka slangen till WG och se så inte turbon är slut. den går riktigt och så, men tar en jävla tid innan laddet kommer
Har du kollat inloppet till turbon? Avgasröret är dubbelväggigt och i den delen som går in i snurran brukar det inre röret kollapsa vilket givetvis ger ett ganska litet flöde in i fläkten. :huvet
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Dalan skrev:
2303386 Har redan flöde så det räcker :) Ska rycka slangen till WG och se så inte turbon är slut. den går riktigt och så, men tar en jävla tid innan laddet kommer

Fördärva nu inte din hoj, utan håll den orginal och i gott trim. Vill du åka fortare så köp nåt annat, men sabba inte din XN85 för allt i världen. :näsblod
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jåke: Nej, det har jag inte kollat. ska ta en titt på det.

Hornet: Kommer aldrig göra något på den som inte går att bygga tillbaka till original, den har ett visst sentimentalt värde också. Men då jag knappast tänker betala en hoj´s vrde i försäkring, så får jag hålla mig till den här. Sen har jag knappast vett att ha något snabbare :)
 

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Finland
Hoj
RGV 250 RG 500
har en xn 85.... den har iaf inga problem å hänga på en zx-7r från 96 i under 200 för fortare går den ju inte :rolleyes: fast svänga skall man inte försöka med denna kloss!
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jag tycker den är rätt smidig ändå, men då håller man farterna nere där man vet att man klarar kurvorna också :)
 

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Finland
Hoj
RGV 250 RG 500
joo vist svänger den precis så mkt man behöver om man håller farten nere.... har en kurva jag brukar åka igenom 150 med rgvn 100kmh med xn där käns som man skulle åka på gränsen fast jag kaniske bara är feg! :hihi
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jonas Brunström skrev:
2303950fast svänga skall man inte försöka med denna kloss!
Ska man visst, XN85 går faktiskt "bra" på bana. :mattias

Inte att jämföra med en R1 eller ens min TRX (som har jämförbar effekt), men den har bästa chassit av turbohojarna från 80-talet.
 
Last edited:

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Finland
Hoj
RGV 250 RG 500
okej! min xn kaniske har fel däckprofil eller nått då för bakhjulet börjar kasta studsa omkring direkt man svänger lite brantare :confused: å de käns ju inte så trevligt vill jag medge! :confused:
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Det sägs att dom gamla suzuki harvarna går bäst med metzeler m33, lazer eller nåt sånt. Hade inte dom på min 750e... :död
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top