Farliga grejer i fickan & i ryggsäck.

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
om jag ramlar e jag nog mer rädd för lyktstolpar och bauta-stenar utmed vägen en för en K700 i fickan...

men jag kan hålla med om att mejslar, mettalplattor hör hemma i kutsen....
954:an har rikligt med plats... får tillomed ner kapellet utan problem...

Millen jag hade förut var oxå bra... inte lika stor men tillräkligt för verktygsats, metallplatta och lite annat skit...
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Jag vurpade i lugna 50 km/h (annan historia) med nycklar i fickan.

De skar elegant upp skinnstallet pa flera stallen och gav mig vackra blamarken. :brinnerup

Tur att det inte var tvartom, skinnstall med blamarken ar ju inte fint. :(
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
TukTuk skrev:
2288951Å andra sidan så är det kanske inte sakerna som ligger i fickorna som är farligast när man tar en flygande skogstur...
Nävisst.

Men ska man ändå studsa några gånger mot asfalten, kanske det inte är så lämpligt att ha en 7x7cm durkplåt som hoppar på tvären innanför skinnstället, för den lär snarare tryckas in i dig 7cm, än ner i afalten i så fall. :rolleyes:

Samma sak med nycklar å telefoner, och allt skrot man kan tänkas ha i ryggan.
Fast ryggan känns ändå bättre, för den kan lika gärna flyga iväg på egen hand.

Folk snackar om skillnaderna mellan skinnställ å Gore-tex, och säger att det är bättre med ett tajt skinnställ så skydden håller sig bättre på plats vid vurpa.
Samma sak går resonemanget med separat ryggskydd, som är bättre än inbyggda.
Men sen stoppar man in vassa saker innanför stället, och säger : "Äh vaddå, vurpar man så får man ju ont ändå, så det lilla gör väl varken till eller ifrån."

Vore ju löjligt att få en lunga eller artär punkterad/avhuggen av skrot innanför skinstället,
utöver alla brutna ben man får av själva vurpan. :död



Edit: Jaja, ville bara få igång en tankeställare, så får var å en göra som dom vill.
Kör försiktigt, och börja inte testa vilket som är bäst nu. :)
 
Last edited:

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Kajan skrev:
2288964 Jag vurpade i lugna 50 km/h (annan historia) med nycklar i fickan.

De skar elegant upp skinnstallet pa flera stallen och gav mig vackra blamarken. :brinnerup

Tur att det inte var tvartom, skinnstall med blamarken ar ju inte fint. :(

:hihi :tummenupp
 

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Robban W skrev:
2288883 Det är så mycket hårda grejer ute i trafiken så jag tror inte att det gör till eller från om man har en mobiltelefon eller en nyckelknippa i innerfickan. När jag ramlar brukar jag få ett blåmärke på mitt feta arsle. Undra hur mycket en skräddare ska ha för att sy dit bakfickor så man kan ha börsen på ett coolt sätt när man är ute o kör, kanske blir lite mjukare också.


Håller med där.. Om nycklarna skall tränga in 3 cm i min kropp eller om jag får en 5-krona fastbränd på skinkan är det sista jag tänker på om jag skulle vurpa med hojen..
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
xds skrev:
2289027 Håller med där.. Om nycklarna skall tränga in 3 cm i min kropp eller om jag får en 5-krona fastbränd på skinkan är det sista jag tänker på om jag skulle vurpa med hojen..
Precis, det kan mycket väl vara din sista tanke också.

(Om nyckeln råkar punktera en åder, som gör att du förblöder innan ambulansen hinner komma.)

Men folk får prioritera som dom vill.
Det finns ju dom som tycker att hjälm är onödigt, för om man vurpar så bryter man ändå nacken.

Diskussionen gäller f.ö. mer än bara nycklar.
Se även inlägg #23. :)
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
War-psycho skrev:
2288977
Edit: Jaja, ville bara få igång en tankeställare, så får var å en göra som dom vill.
Kör försiktigt, och börja inte testa vilket som är bäst nu. :)

Hehe, nä jag håller helt med dig! Bra att du tog upp det.

Det gäller att tänka på säkerheten och det är skitbra att sådana här mindre självklara risker kommer fram.

Min ironi riktar sig främst mot Sporthojs andan där forumfolket generellt tycker folk "är dumma i huvudet" som kör utan ställ, med nycklar i fickan eller med något felinställd cykel medans det samtidigt snackas om hur man bäst wheelar 140 eller knäskrapar i 200... riskerna vägs alltid här mot varandra på ett lustigt sätt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag brukar sätta nyckar, mobiltfn etc i kutsen i en påse. I bröstfickan händer det att jag har ett löst kreditkort, körkort samt lite lösa sedlar.

I samband med bankörningar brukar jag ta med mig en ryggsäck med kedjespray, vattenflaska och annat. Funderar ibland vad som händer i samband med en avåkning. Förhoppningsvis slits den av i samma ögonblick man slår i marken. Vill gärna tro det i alla fall. Men man kan ju landa olyckligt på ryggsäcken...

På tal om ryggsäck hörde jag att Boblbee ryggsäcken blivit godkänd som ryggskydd i Tyskland om jag inte missuppfattat saken. Skulle nog inte våga köra utan ett vanligt ryggskydd trots det. Jag har hört både för och nackdelar med Boblbee ryggsäckar i samband med motorcykelkörning. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa ryggsäckar?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Harmon Rabb skrev:
2289265 Jag brukar sätta nyckar, mobiltfn etc i kutsen i en påse.

Mobilen gör imo större nytta i skinnstället än i kutsen om du vurpat och ligger brutna ben och försvunnit in i skogen 200m bort.

I övrigt lämpar skrot bättre till kutsen eller följebil.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
War-psycho skrev:
2288807 Hallå där.

Läste nyss tråden om hojar som tippat p.g.a. de tryckt sidostödet genom varm asfalt.
Vissa föreslog att ha en metallplatta med sig innanför stället.
Detta fick mig att tänka på något jag grunnat på i några år.

Är det egentligen inte ganska dumt att ha metallplattor, mobiltelefoner, vassa nycklar m.m. i fickorna på stället ?
Vad händer vid en ev. olycka ?

Folk brukade ju säga att de gamla skinställen som har en lång läderskena som ryggskydd var farliga, för att den kunde "ställa sig på kant" och göra mer skada än nytta.
Så man skulle rycka ut läderskenan och skaffa ett riktigt ryggskydd istället.
Ingen dum idé tycker jag.

Men sen stoppar man en hård metallplatta innanför stället, som i min mening kan göra mer skada.
Mobiltelefon, och vassa nycklar kan nog inte vara helt rätt att ha på sig heller.

Sen har vi ofta ryggsäck på oss, vilket inte heller lär ha en speciellt positiv inverkan vid en ev. vurpa.

Jodå, jag har själv mobil, nycklar & ryggsäck på mig ibland, men tänkte ändå bolla ut frågan här frö att få igång en diskussion.
För att se hur ni ser på saken.

Så kör hårt. :)


Det nödvändigaste, nycklar, plånbok och mobilen, i en liten magväska som jag vrider runt så den sitter på ryggen.

Att stoppa kreditkort och pengar i ett litet plåtfodral i fickan som en del gör tycker jag är ... "inte så smart" om olyckan är framme. Så lite som möjligt i fickorna för min del.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
tuppjuck skrev:
2289768 Det nödvändigaste, nycklar, plånbok och mobilen, i en liten magväska som jag vrider runt så den sitter på ryggen.

Att stoppa kreditkort och pengar i ett litet plåtfodral i fickan som en del gör tycker jag är ... "inte så smart" om olyckan är framme. Så lite som möjligt i fickorna för min del.
Jo, jag ska skaffa en sån där väska tills jag lyckats bygga ett "handsfack" på hojen.

Numer kör jag oftast med dom grejerna i ryggan, plus nån tröja & reegnjacka.
Mest av bekvämlighetsskäl, men även bra för säkerheten anser jag.

PS: Glöm inte ett Första Förband á la Försvaret i väskan.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag brukar ha 4lådor ägg(60st)ibland, skulle se kul ut om man vurpade!!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag brukar ha dom flesta små sakena i en midjeväska som antingen sitter runt mig eller ligger i kutsen.

Det mest udda jag haft med mig i en ryggsäck är en kylare till en Nissan Sunny.
Iofs hamnar Saab 9000 batteriet högt upp på den skalan, men den satt fast på cutsen. Jäklar vilka powerwheelies det vart. :hihi
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Var på en föreläsning eller vad man ska kalla det med en kille som vurpat på lösgrus med R1:a i nånstans mellan 50 och 70 km/h och blivit förlamad och rullstolsburen (jävla osis alltså). Han hade en fin röntgenbild på ett "hål" i bröstbenet format efter en Nokia 5100 som låg i bröstfickan!

När jag hade tl:en låg stödplattan under kutsen och plockades fram vid behov. Brukar försöka stoppa mobilen i en sidoficka då magen är något mjukare än bröstet!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
jP skrev:
2289283 Mobilen gör imo större nytta i skinnstället än i kutsen om du vurpat och ligger brutna ben och försvunnit in i skogen 200m bort.

I ett sådant scenario vore det rätt trevligt att ha tillgång till mobilen. Jag har redan tänkt igenom ett sådant scenario men ändå valt att inte ha mobilen i bröstfickan på helstället. Det känns helt enkelt inte bra att ha den där.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
jP skrev:
2289283 Mobilen gör imo större nytta i skinnstället än i kutsen om du vurpat och ligger brutna ben och försvunnit in i skogen 200m bort.
Är mobilen mer lättåtkomlig när den ligger intryckt i ditt bröstben då ? :va

Honken skrev:
2289860 Var på en föreläsning eller vad man ska kalla det med en kille som vurpat på lösgrus med R1:a i nånstans mellan 50 och 70 km/h och blivit förlamad och rullstolsburen (jävla osis alltså). Han hade en fin röntgenbild på ett "hål" i bröstbenet format efter en Nokia 5100 som låg i bröstfickan!
Som sagt...

Hellre släpa sig 200m med brutna ben efter mobilen, än gräva ut telefonen ur kroppen på en själv, och sen försöka få den att fungera igen.


Nä, midjeväska iår, och sen byggs ett förvaringsfack på hojen i vinter. :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det var ju en kille som hade en close encounter med en älg förra året, som skrev lite om olyckan här på SH. Han hade släpat sig en bit med diverse brutna ben, för att komma upp på ett ställe där förbipasserande skulle kunna se honom. Sen jag läste den story så har jag mobilen på mig istället för i kutsen...
Boblbee har jag kört med på hoj, och visst, dels är den skön att ha på sig, och den skyddar säkert en del, men jag kan också tänka mig att den kan spricka lite ofördelaktigt och ställa till med bekymmer också. Inte skulle jag ersätta ett ryggskydd med den, och jag är undrar om inte en mjuk rygga med lite textilpryttlar i är bättre. Fast måste man släpa med sig datorn så är nog Boblbee bättre?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top