Hjälp ang. Uppkörning i Linköping

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Linköping är väll rätt nice och relativt lugn stad, om man nu inte får tid att köra upp när man skall till eller från jobbet dvs. Det finns lite taskiga körfält som övergår i bussfält så det kan vara svårt att byta till det rätta fältet (på grund av köbildning) om man inte redan känner till vägarna, i övrigt rätt bra om plats både på vägen och i cirkulationsplatsen iom dubbla körfält. Inga fartgupp finns det heller, vad jag vet.

Perfa. Ska försöka boka tid där. Får boka en mindre lastbil som man kan köra på B-korkort och bila ner hojen dit isf. Sjuuuukt tråkig hemresa om man kuggar. haha
 

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Bokat ny uppkörningstid i linköping då jag kuggade idag.
Varit i linkan några gånger. Något speciellt jag bör tänka på?

Alla tips mottaget tacksamt / riktigt besviken kuggad wannabe mc knutte.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?287195-Uppkörning-i-Västerås-14-e-Maj-Tips

Körde upp förra året i Linköping. Valla-rondellen kan vara lurig (3-filig delvis) många cykel-vägar man behöver tänka på vid korsningar. Lite vägarbeten är det i stan nu också.
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Körde upp förra året i Linköping. Valla-rondellen kan vara lurig (3-filig delvis) många cykel-vägar man behöver tänka på vid korsningar. Lite vägarbeten är det i stan nu också.

Det går undan i den rondellen så det gäller att hitta en lucka, hålla koll på medtrafikanterna samt veta vart man ska. Man vill man ta det ganska lugnt men inte för sakta, man vill inte bli omkörd på sidorna om man skall byta fält. Dock om man skall svänga ner mot Universitetet så kan det bli en rätt kraftig sväng.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Vad kuggade du på då? Är det något vi bör tipsa om här i stan relaterat till det?

Valla-rondellen är det alla hatar, filerna är väldigt förvirrande och det känns stressigt att försöka kolla skyltarna för att veta var man bör lägga sig. Stannar man i en fil kommer man ledas ut ur rondellen någonstans vilket också kan vara förvirrande då det känns som man kanske inte ska blinka men jag gjorde det ändå under min uppkörning och det var inga klagomål. Däremot började jag blinka för tidigt, då jag blev förvirrad över vilken avfart jag skulle ta. Svårt att ge några tips kring den rondellen annat än att öva och köra lite i den om det är möjligt.

Annars gäller det väl att hålla koll på skyltarna för vad som händer med filerna. Ibland är det förvirrande nog vänstra filen som är framåt och högra blir bussfil som senare återgår till vanlig fil.

I centrum finns det ju en hel del gator som man inte får köra på heller, så det gäller att kolla förbudsskyltarna där.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Vad kuggade du på då? Är det något vi bör tipsa om här i stan relaterat till det?

Valla-rondellen är det alla hatar, filerna är väldigt förvirrande och det känns stressigt att försöka kolla skyltarna för att veta var man bör lägga sig. Stannar man i en fil kommer man ledas ut ur rondellen någonstans vilket också kan vara förvirrande då det känns som man kanske inte ska blinka men jag gjorde det ändå under min uppkörning och det var inga klagomål. Däremot började jag blinka för tidigt, då jag blev förvirrad över vilken avfart jag skulle ta. Svårt att ge några tips kring den rondellen annat än att öva och köra lite i den om det är möjligt.

Annars gäller det väl att hålla koll på skyltarna för vad som händer med filerna. Ibland är det förvirrande nog vänstra filen som är framåt och högra blir bussfil som senare återgår till vanlig fil.

I centrum finns det ju en hel del gator som man inte får köra på heller, så det gäller att kolla förbudsskyltarna där.

Kuggade i västerås på en vänstersväng där han tyckte jag skulle hålla mer till vänster så "spökbilen" bakom oss inte körde in i oss (Det fanns ingen bil bakom oss), samt bromsberedskap på 60-väg; räckte visst inte med att kolla efter faran, och sakta ner när sikten var dålig. Skulle haft både handen på handbromsen och foten på bromsen. Så deppig idag haha.
 

rpettersson

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2018
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Det går undan i den rondellen så det gäller att hitta en lucka, hålla koll på medtrafikanterna samt veta vart man ska. Man vill man ta det ganska lugnt men inte för sakta, man vill inte bli omkörd på sidorna om man skall byta fält. Dock om man skall svänga ner mot Universitetet så kan det bli en rätt kraftig sväng.

Tänk på att det endast är 40 i den rondellen. Ingen kör så sakta.
 

rpettersson

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2018
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Körde upp förra året i Linköping. Valla-rondellen kan vara lurig (3-filig delvis) många cykel-vägar man behöver tänka på vid korsningar. Lite vägarbeten är det i stan nu också.

Hur var din uppkörning? Tänker vart du fick köra osv. Var din inspektör hård eller fick du göra mindre fel så länge helheten var bra?
Har uppkörning i Linköping om 3 veckor...
 

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Hur var din uppkörning? Tänker vart du fick köra osv. Var din inspektör hård eller fick du göra mindre fel så länge helheten var bra?
Har uppkörning i Linköping om 3 veckor...
Satte ner en fot på lågfarten pga nervositet. Inspektören sa åt mig att ta en liten sväng för att lugna ner mig och sen göra om den. Han som var först ut i trafiken körde från Sviestad till Trafikverket där vi andra mötte upp.
Jag fick köra från Trafikverket mot jägarvallen, där ut mot vikingstad. Svängde av första vänster sen småväg tillbaka mot stan och rondellen vid scandic i Ryd. Instruktören sa då att han behövde tanka så vi körde mot macken vid McDonalds Ryd efter han tankat körde vi vallarondellen (där jag la mig i fel fil vilket jag direkt svor över och sa att eftersom det är lite trafik så ligger jag kvar även fast jag vet att det är fel). Vi gamla linköping svängde vi vänster och sen snurrade lite i bostadsområdet. Kom ut några kvarter närmare stan och då sa han att jag skulle köra tillbaka till Trafikverket och välja väg själv. Tog kaserngatan tillbaka. Väl vid Trafikverket fick jag vänta några minuter medans han gick på muggen. När han kom tillbaks ut så sa han grattis till kortet och att jag borde undvika att köra fel i valla rondellen igen.
 

rpettersson

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2018
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Satte ner en fot på lågfarten pga nervositet. Inspektören sa åt mig att ta en liten sväng för att lugna ner mig och sen göra om den. Han som var först ut i trafiken körde från Sviestad till Trafikverket där vi andra mötte upp.
Jag fick köra från Trafikverket mot jägarvallen, där ut mot vikingstad. Svängde av första vänster sen småväg tillbaka mot stan och rondellen vid scandic i Ryd. Instruktören sa då att han behövde tanka så vi körde mot macken vid McDonalds Ryd efter han tankat körde vi vallarondellen (där jag la mig i fel fil vilket jag direkt svor över och sa att eftersom det är lite trafik så ligger jag kvar även fast jag vet att det är fel). Vi gamla linköping svängde vi vänster och sen snurrade lite i bostadsområdet. Kom ut några kvarter närmare stan och då sa han att jag skulle köra tillbaka till Trafikverket och välja väg själv. Tog kaserngatan tillbaka. Väl vid Trafikverket fick jag vänta några minuter medans han gick på muggen. När han kom tillbaks ut så sa han grattis till kortet och att jag borde undvika att köra fel i valla rondellen igen.

Låter som att du hade en ganska avspänd uppkörning.
Drömmer ju nästan mardrömmar om att man kommer vara supernervös och få en riktigt nitisk inspektör som verkligen vill kugga en...
 

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Låter som att du hade en ganska avspänd uppkörning.
Drömmer ju nästan mardrömmar om att man kommer vara supernervös och få en riktigt nitisk inspektör som verkligen vill kugga en...

Den var så här i efterhand väldigt avspänd men när jag satte mig på hojen efter säkerhetskontrollen skakade jag som ett asplöv. Fick känslan att inspektören verkligen kollade på helheten och inte fokuserade på småfel (som 99% av alla gör). Tror det hjälpte också att vi hade två-vägs kommunikation så att han hörde när jag påpekade de felen jag märkte att jag gjorde.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top