Hjälp ang. Uppkörning i Linköping

Scrub

Guest
Tja!

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp med min uppkörning i Linköping.

Jag flyttade därifrån för 6 år sen, har det tillkommit något som man bör vara extra uppmärksam på?

Någon som kan berätta vilka olika "slingor" de brukar välja när man ska ut i trafiken?

Hur länge kör man i trafiken?

Är man ensam eller flera stycken?

Tack på förhand och håll tummarna på tisdag

//Peter
 

Sledge B

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -08
Peter80 skrev:
2287577 Tja!

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp med min uppkörning i Linköping.

Jag flyttade därifrån för 6 år sen, har det tillkommit något som man bör vara extra uppmärksam på?

Någon som kan berätta vilka olika "slingor" de brukar välja när man ska ut i trafiken?

Hur länge kör man i trafiken?

Är man ensam eller flera stycken?

Tack på förhand och håll tummarna på tisdag

//Peter

När jag körde upp hösten 2004 så var vi 3st som körde upp samtidigt på sviestad, en av oss kuggade så vi var två som gick vidare... Jag var först ut efter ganska långt o nervöst väntande och fick köra mot linghem/tallboda o sedan in mot stan och vägverket. För mig verkade det som de tittade mest på landsvägskörningen o då framförallt uppsikt, avstånd, tydlighet... På sviestad var de väldigt noga på bromsteknik (sjunk inte ihop o håll blicken högt!).

Lycka till!
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Får du kärringen på den röda BMW:n kan du vara lugn.... kan du köra något sådär så kuggar hon dig inte... hon e nästan för snäll...

Sen en standard tur som de verkar köra... jag plus 3 polare fick köra ungefär samma... från VV uppskrivnigsplats... ut mot lambohov... svänga vänster in vid militär-övningsbanan innan lambo.... ända till slaka... höger genom slaka samhälle.. akta för 30 skylt vissa klockslag utanför skolan... vid lambohov vänster mot vikigstadsrondellen... höger mot Ryd....genom rondellen... upp på motortrafikleden mot rydsrondellen... in till stan via Valla... höger upp på Djurgårdsgatan och tillbaka upp för backen till VV....


Lycka till.. :tummenupp
 

Issue

Apan
Gick med
25 Jun 2006
Ort
Linköping
Hoj
690 smc -10
Körde också upp i Linköping för ett par år sedan, sledge fick med det mesta tycker jag. Dom som inte börjar med trafikprovet åker ju med sin lärare till vägverket och väntar där på sin tur.

När kör du upp? Hoppas värmen hinner lägga sej lite innan :hihi
Lycka till :tummenupp

/issue
 

Scrub

Guest
Var ligger uppskrivnings platsen? Ligger inte den vid Gula huset? Har fått för mig att den gjorde det när jag skrev B teori för snart tio år sen...

Kör upp kl 13.15 nu på tisdag.
Skulle kört upp före midsommar (i Stockholm) men körskolan lyckades sjabbla bort min tid... Nästa tid i Sthlm var 13 augusti... Jag skulle ändå till Linköping nu så då kunde jag ju lika gärna köra upp nu på tisdag.
 
Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Peter80 skrev:
2287577 Tja!

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp med min uppkörning i Linköping.

Jag flyttade därifrån för 6 år sen, har det tillkommit något som man bör vara extra uppmärksam på?

Någon som kan berätta vilka olika "slingor" de brukar välja när man ska ut i trafiken?

Hur länge kör man i trafiken?

Är man ensam eller flera stycken?

Tack på förhand och håll tummarna på tisdag

//Peter

Körningen i trafik ska vara ca 30 minuter. De brukar plocka med en slinga landsväg och sen kryssa på olika rutter genom centrala lkpg på väg tillbaka mot vv ute på T1/garnisionsområdet. På Sviestad är man tre eller fyra st. De tar er en efter en och går igenom broms o manöverproven helt innan nästa börjar. Det kan bli lite väntan där. Den som sedan inte börjar från Sviestad får bege sig till VV och vänta där. De går igenom det väldigt tydligt vid innan ni börjar.

Håll koll på skyltar och trafikljus. Är lite olika vägbyggen på gång nu inne centrala lkpg. Tänk dig för vid vänstersväng om det är runt grönt ljus och inte grön pil. ;) det åkte polarn dit på med bristande uppmärksamhet.

Jaf fick åka turen över Linghem/tallboda från sviestad. Sen var det vägen genom med kryssa sig genom city, valla o upp mot vv. Känner du till stan är det inga problem. Håll bara utkik på skyltar, trafikljus och var kylig så grejar det sig.

Peter80 skrev:
2287663 Var ligger uppskrivnings platsen? Ligger inte den vid Gula huset? Har fått för mig att den gjorde det när jag skrev B teori för snart tio år sen...

Kör upp kl 13.15 nu på tisdag.
Skulle kört upp före midsommar (i Stockholm) men körskolan lyckades sjabbla bort min tid... Nästa tid i Sthlm var 13 augusti... Jag skulle ändå till Linköping nu så då kunde jag ju lika gärna köra upp nu på tisdag.

Det är inte kvar. Vägverket har nya lokaler ute på gamla garnisionsområdet intill RiL.
 

Sledge B

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -08
Peter80 skrev:
2287663 Var ligger uppskrivnings platsen? Ligger inte den vid Gula huset? Har fått för mig att den gjorde det när jag skrev B teori för snart tio år sen...

Kör upp kl 13.15 nu på tisdag.
Skulle kört upp före midsommar (i Stockholm) men körskolan lyckades sjabbla bort min tid... Nästa tid i Sthlm var 13 augusti... Jag skulle ändå till Linköping nu så då kunde jag ju lika gärna köra upp nu på tisdag.

Kör du upp så tror jag inte du ska till VV utan till sviestad direkt... men det kanske är ändrat? annars får du ju helt enkelt ringa o kolla
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Sledge B skrev:
2287694 Kör du upp så tror jag inte du ska till VV utan till sviestad direkt... men det kanske är ändrat? annars får du ju helt enkelt ringa o kolla


Alla träffas på motorstadion(sviestad)..
 

Scrub

Guest
Jag ska ta några lektioner hos Waséns innan uppkörningen, så jag får väll förhoppningsvis lite info från dem.

Men en liten biltur i stan skadar kanske inte...

Nån som vet hur de är på Waséns?

//Peter
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Peter80 skrev:
2287733
Nån som vet hur de är på Waséns?

//Peter

Jag körde mest privat. Körde några lektioner hos Waséns. Tyckte de var helt ok som körskola. Väldigt tillmötesgående med hyra båge, körning osv..
 
Last edited:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Min uppkörning gick från VV, ut på djurgårdsgatan, ta vänster in på kaserngatan, rakt fram i korsningen, vänster vid riksbanken. Sen raka spåret igenom Abisko o Bergs rondellen, sen förbi IKEA ut mot Berg. Svänga till vänster o köra på småvägar, sen vare klart. :yoparty

Var ju lite skeptisk eftersom det gick mindre bra på Sviestad, det sista han sa innan vi åkte ut i trafiken var att "du ligger på minus, minsta grej o jag stoppar dig" Men det gick som sagt bra. Efter så sa trafiklärarn att jag fick praktarslet på VV och han var förvånad att jag ens fick fortsätta efter konerna.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Se upp vid vägarbeten! Min grabb blev kuggad på att han inte saktade ned tillräckligt vid möte av traktor som klippte gräs på vägrenen.
Det var 70-väg och han körde i ca 50 vid mötet.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det är mycket vägarbeten just nu, så ta några varv med bil.

Tornbyvägen är full av koner och 30-skyltad. Drottninggatan är avstängd för trafik ner från Djurgårdsgatan mot Stångåhållet. Drottningbron är avstängd för privattrafik - sväng INTE in på den på uppkörningen.

Ny rondell i slingan runt Universitetet från Vallarondellen, Mjärdevi är sig väl knappast likt det heller.

Hela Tornby är f ö ombyggt, liksom vägen ut dit från Bergsrondellen. Massor med rondeller med en del intressanta körfält och filkörningsalternativ. Som sagt, ta en tur med bil så du slipper bli förvirrad av något av det.

Körde upp förra året, fick börja från Sviestad. Ut mot Landeryd, vänstersväng vid stoppskylten och landsvägskörning (med omkörning) bort mot rondellen på Åtvidabergsvägen, med en vänstersväng på landsväg där någonstans. Åtvidabergsvägen in. Sedan genom alla smågatorna i Tannefors, ut till Söderleden... hmm... sedan var det nog ganska raka vägen över Berga mot Garnisonsområdet och så klart.

Den äldre av de två kontrollanterna, som jag antar är samma som någon pratade om ovan, är både duktig och trevlig. Förtjänar absolut inte epitetet "kärring" som någon sa ovan.

Lycka till!
/Fredrik
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
När jag körde upp hade jag en mkt trevlig kille som hette Anders som uppkörningsman.

Jag fick göra om krypkörningen en gång till för att jag hade foten på fotbromsen hela tiden! Sedan började det regna lagom till bromsproven. Jag frågade då om jag hade längre sträcka på mig att stanna för att det borde blivit halt vid det laget.
Då sa han näää, det är inte blött ännu! Jag låste bromsarna direkt för det blev riktigt snorhalt. Då sa jag till honomm: "Du, det var visst lite halt", varpå han säger: "Haha, jag det var visst det, gör om det igen fast stanna lääängre bort denna gång och bromsa inte så hårt och LÅS INTE bromsarna."
Då gick det bra!
Sedan fick jag åka med trafikskoleläraren upp till VV och sitta läänge och vänta på min tur, för jag skulle starta sist....(å såklart så började det regna igen när det var min tur! )
Jag fick åka ca en 20-30 min och det gick finfint....lite motorväg, mest landsväg i 70 runt området vid Valla/T1...och i några rondeller.
Då hade det börjat ösa ner så jag tror han bara ville hem.... :lol

En i min grupp kuggade på trafikkörningen, för att han körde 70 på en smal landsväg (där det var 70) förbi några hus längs vägen utan att sakta ner.

Lycka till!
/Sara
 

Scrub

Guest
KL: 13:15... Du kommer känna igen mig genom att se att jag kommer vara idiotnervös...
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Lycka och välgång. Jag bor uppe i T1, ett par hundra meter från VV. Hör jag inte glädjetjuten så kommer jag att skälla ut er för att ni inte skriker högt nog! :tummenupp
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top