Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 51 av 51
  1. #41
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Dalton Sleeper Visa inlägg
    Linköping är väll rätt nice och relativt lugn stad, om man nu inte får tid att köra upp när man skall till eller från jobbet dvs. Det finns lite taskiga körfält som övergår i bussfält så det kan vara svårt att byta till det rätta fältet (på grund av köbildning) om man inte redan känner till vägarna, i övrigt rätt bra om plats både på vägen och i cirkulationsplatsen iom dubbla körfält. Inga fartgupp finns det heller, vad jag vet.
    Perfa. Ska försöka boka tid där. Får boka en mindre lastbil som man kan köra på B-korkort och bila ner hojen dit isf. Sjuuuukt tråkig hemresa om man kuggar. haha

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    CB750
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av sthlm88 Visa inlägg
    Bokat ny uppkörningstid i linköping då jag kuggade idag.
    Varit i linkan några gånger. Något speciellt jag bör tänka på?

    Alla tips mottaget tacksamt / riktigt besviken kuggad wannabe mc knutte.

    https://www.sporthoj.com/forum/showt...-14-e-Maj-Tips
    Körde upp förra året i Linköping. Valla-rondellen kan vara lurig (3-filig delvis) många cykel-vägar man behöver tänka på vid korsningar. Lite vägarbeten är det i stan nu också.

  3. #43
    Glidare
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Suzuki GSX-S750Z -18
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Komponenten Visa inlägg
    Körde upp förra året i Linköping. Valla-rondellen kan vara lurig (3-filig delvis) många cykel-vägar man behöver tänka på vid korsningar. Lite vägarbeten är det i stan nu också.
    Det går undan i den rondellen så det gäller att hitta en lucka, hålla koll på medtrafikanterna samt veta vart man ska. Man vill man ta det ganska lugnt men inte för sakta, man vill inte bli omkörd på sidorna om man skall byta fält. Dock om man skall svänga ner mot Universitetet så kan det bli en rätt kraftig sväng.

  4. #44
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Tack för svar, ska tänka på det!

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    FJ1200 -92, Z1000SX -18
    Inlägg
    1 450
    Vad kuggade du på då? Är det något vi bör tipsa om här i stan relaterat till det?

    Valla-rondellen är det alla hatar, filerna är väldigt förvirrande och det känns stressigt att försöka kolla skyltarna för att veta var man bör lägga sig. Stannar man i en fil kommer man ledas ut ur rondellen någonstans vilket också kan vara förvirrande då det känns som man kanske inte ska blinka men jag gjorde det ändå under min uppkörning och det var inga klagomål. Däremot började jag blinka för tidigt, då jag blev förvirrad över vilken avfart jag skulle ta. Svårt att ge några tips kring den rondellen annat än att öva och köra lite i den om det är möjligt.

    Annars gäller det väl att hålla koll på skyltarna för vad som händer med filerna. Ibland är det förvirrande nog vänstra filen som är framåt och högra blir bussfil som senare återgår till vanlig fil.

    I centrum finns det ju en hel del gator som man inte får köra på heller, så det gäller att kolla förbudsskyltarna där.

  6. #46
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Shimonu Visa inlägg
    Vad kuggade du på då? Är det något vi bör tipsa om här i stan relaterat till det?

    Valla-rondellen är det alla hatar, filerna är väldigt förvirrande och det känns stressigt att försöka kolla skyltarna för att veta var man bör lägga sig. Stannar man i en fil kommer man ledas ut ur rondellen någonstans vilket också kan vara förvirrande då det känns som man kanske inte ska blinka men jag gjorde det ändå under min uppkörning och det var inga klagomål. Däremot började jag blinka för tidigt, då jag blev förvirrad över vilken avfart jag skulle ta. Svårt att ge några tips kring den rondellen annat än att öva och köra lite i den om det är möjligt.

    Annars gäller det väl att hålla koll på skyltarna för vad som händer med filerna. Ibland är det förvirrande nog vänstra filen som är framåt och högra blir bussfil som senare återgår till vanlig fil.

    I centrum finns det ju en hel del gator som man inte får köra på heller, så det gäller att kolla förbudsskyltarna där.
    Kuggade i västerås på en vänstersväng där han tyckte jag skulle hålla mer till vänster så "spökbilen" bakom oss inte körde in i oss (Det fanns ingen bil bakom oss), samt bromsberedskap på 60-väg; räckte visst inte med att kolla efter faran, och sakta ner när sikten var dålig. Skulle haft både handen på handbromsen och foten på bromsen. Så deppig idag haha.

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Yamaha XSR 700 -16
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Dalton Sleeper Visa inlägg
    Det går undan i den rondellen så det gäller att hitta en lucka, hålla koll på medtrafikanterna samt veta vart man ska. Man vill man ta det ganska lugnt men inte för sakta, man vill inte bli omkörd på sidorna om man skall byta fält. Dock om man skall svänga ner mot Universitetet så kan det bli en rätt kraftig sväng.
    Tänk på att det endast är 40 i den rondellen. Ingen kör så sakta.

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Yamaha XSR 700 -16
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Komponenten Visa inlägg
    Körde upp förra året i Linköping. Valla-rondellen kan vara lurig (3-filig delvis) många cykel-vägar man behöver tänka på vid korsningar. Lite vägarbeten är det i stan nu också.
    Hur var din uppkörning? Tänker vart du fick köra osv. Var din inspektör hård eller fick du göra mindre fel så länge helheten var bra?
    Har uppkörning i Linköping om 3 veckor...

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    CB750
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av rpettersson Visa inlägg
    Hur var din uppkörning? Tänker vart du fick köra osv. Var din inspektör hård eller fick du göra mindre fel så länge helheten var bra?
    Har uppkörning i Linköping om 3 veckor...
    Satte ner en fot på lågfarten pga nervositet. Inspektören sa åt mig att ta en liten sväng för att lugna ner mig och sen göra om den. Han som var först ut i trafiken körde från Sviestad till Trafikverket där vi andra mötte upp.
    Jag fick köra från Trafikverket mot jägarvallen, där ut mot vikingstad. Svängde av första vänster sen småväg tillbaka mot stan och rondellen vid scandic i Ryd. Instruktören sa då att han behövde tanka så vi körde mot macken vid McDonalds Ryd efter han tankat körde vi vallarondellen (där jag la mig i fel fil vilket jag direkt svor över och sa att eftersom det är lite trafik så ligger jag kvar även fast jag vet att det är fel). Vi gamla linköping svängde vi vänster och sen snurrade lite i bostadsområdet. Kom ut några kvarter närmare stan och då sa han att jag skulle köra tillbaka till Trafikverket och välja väg själv. Tog kaserngatan tillbaka. Väl vid Trafikverket fick jag vänta några minuter medans han gick på muggen. När han kom tillbaks ut så sa han grattis till kortet och att jag borde undvika att köra fel i valla rondellen igen.

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Yamaha XSR 700 -16
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Komponenten Visa inlägg
    Satte ner en fot på lågfarten pga nervositet. Inspektören sa åt mig att ta en liten sväng för att lugna ner mig och sen göra om den. Han som var först ut i trafiken körde från Sviestad till Trafikverket där vi andra mötte upp.
    Jag fick köra från Trafikverket mot jägarvallen, där ut mot vikingstad. Svängde av första vänster sen småväg tillbaka mot stan och rondellen vid scandic i Ryd. Instruktören sa då att han behövde tanka så vi körde mot macken vid McDonalds Ryd efter han tankat körde vi vallarondellen (där jag la mig i fel fil vilket jag direkt svor över och sa att eftersom det är lite trafik så ligger jag kvar även fast jag vet att det är fel). Vi gamla linköping svängde vi vänster och sen snurrade lite i bostadsområdet. Kom ut några kvarter närmare stan och då sa han att jag skulle köra tillbaka till Trafikverket och välja väg själv. Tog kaserngatan tillbaka. Väl vid Trafikverket fick jag vänta några minuter medans han gick på muggen. När han kom tillbaks ut så sa han grattis till kortet och att jag borde undvika att köra fel i valla rondellen igen.
    Låter som att du hade en ganska avspänd uppkörning.
    Drömmer ju nästan mardrömmar om att man kommer vara supernervös och få en riktigt nitisk inspektör som verkligen vill kugga en...

  11. #51
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    CB750
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av rpettersson Visa inlägg
    Låter som att du hade en ganska avspänd uppkörning.
    Drömmer ju nästan mardrömmar om att man kommer vara supernervös och få en riktigt nitisk inspektör som verkligen vill kugga en...
    Den var så här i efterhand väldigt avspänd men när jag satte mig på hojen efter säkerhetskontrollen skakade jag som ett asplöv. Fick känslan att inspektören verkligen kollade på helheten och inte fokuserade på småfel (som 99% av alla gör). Tror det hjälpte också att vi hade två-vägs kommunikation så att han hörde när jag påpekade de felen jag märkte att jag gjorde.

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Dom är vassa, hela högen i toppen, och det finns absolut något extra i MM. Kollar man tiderna så är det ingen som är slut eller sopa av de, de är jämna från [...]

He rik
Vill du annonsera ovan? Klicka här