Idé att turboladda MT-03?

mr_majzoo

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Tibro
Hoj
Hornet 600 -06
Fick en fundering idag då jag var ute och for lite. Måste man göra stora ingrepp i motorn på en MT-03:a om man vill starta ett litet turbo projekt?
Hur hållbara är de motorerna egentligen? Svagheter?
Har letat lite på nätet om MT´n, men det enda jag hittade som verkade vettigt var en tysk MT-01/MT-03 portal. Är ju dock rätt kass på tyska, så det gav ju inte mkt :va
Och tilläggas kan att jag är inte ute efter någon herrejösses effekt utan det där lilla extra som tyvärr saknas i en annars mkt trevlig maskin.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att turboladda enstånkor är väl inte direkt det enklaste man kan göra i den här världen. Svårt att få till laddtryck med avgaspulserna vill jag minnas att dom belästa herrarna i turboforumet sa.
Fanns väl dock en herre här inne som fått det att funka på sin XR650, sök lite så hittar du mer info om det.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag skulle tro att kompressormatning är vägen att gå för twinnar och enstånkor. Visst är det lite mer jobb med drivning och "aggregatet" kostar nog lite mer men vinsten blir större tror jag......(hoppas iaf)...

Brukar vara svårare med pulserna som tidigare nämnts. En kompressor finns ju från början oxå så att säga........ :tummenupp

J
 

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Oskarshamn
Hoj
ZX-6R-95
Kalle_rs skrev:
2276714 Tolken 99 annat bra översättningsprogram...(som man installerar)



Försökte ladde ner fler språk till tolken.... Men kom till en sida som inte visade något sånt?

Vill ha finska.... Nån aning om hur få det, om det går... ??

OT....men va fasen.... :)
 

mr_majzoo

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Tibro
Hoj
Hornet 600 -06
hmm kompressor säger ni, skulle det funka med sådana kompressorer som de har i Mini (hundkoja) bilarna då? De kastas ju efter en om man tittar på typ ebay. Frågan är vart den skall få plats. :va Får undersöka detta lite mer :banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
mr_majzoo skrev:
2277123 hmm kompressor säger ni, skulle det funka med sådana kompressorer som de har i Mini (hundkoja) bilarna då? De kastas ju efter en om man tittar på typ ebay. Frågan är vart den skall få plats. :va Får undersöka detta lite mer :banana
Lite trådlyft. Jag hittade bilder på en Suzuki GSX 1100 EF med en Eaton M45, dvs kompressorn som sitter på Cooper S. Om den är för stor till din hoj vet jag inte, men det är ju en skruvkompressor så det kan kanske bli lite jobbigt på hoj. Centrifugalkompressor sägs vara myyyycket bättre till båge. Menmen, det är ett snyggt bygge som ser jäkligt ballt ut :tummenupp
 

Bifogat

  • putkisto4.jpg
    putkisto4.jpg
    100.5 KB · Visningar: 223
  • putkisto5.jpg
    putkisto5.jpg
    95.7 KB · Visningar: 210
  • ahto1.jpg
    ahto1.jpg
    95.9 KB · Visningar: 190

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
lahi skrev:
2407874 Lite trådlyft. Jag hittade bilder på en Suzuki GSX 1100 EF med en Eaton M45, dvs kompressorn som sitter på Cooper S. Om den är för stor till din hoj vet jag inte, men det är ju en skruvkompressor så det kan kanske bli lite jobbigt på hoj. Centrifugalkompressor sägs vara myyyycket bättre till båge. Menmen, det är ett snyggt bygge som ser jäkligt ballt ut :tummenupp
Herrej_vlar vilken klump!! Undrar vad den kan väga??
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Grymt...
Men bökigt att behöva göra nytt grenrör ÄNDÅ...
Sen att dra luften "kring" grenrören känns som en varm lösning.

Men som sagt... Eatonkompressorerna får man ju hem för en drygt 2000 spänn.

Gö for it!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
wannagofast skrev:
2408150 Herrej_vlar vilken klump!! Undrar vad den kan väga??
Det är ganska stor... väger säkert 15 kg. Minst.

Totte skrev:
2408191 Grymt...
Men bökigt att behöva göra nytt grenrör ÄNDÅ...
Sen att dra luften "kring" grenrören känns som en varm lösning.

Men som sagt... Eatonkompressorerna får man ju hem för en drygt 2000 spänn.

Gö for it!
Ganska tufft ja! Grenröret är ganska snyggt gjort tycker jag :tummenupp Men hade jag byggt kompressorhoj hade jag valt en Rotrex-kompressor, men det ser ganska fett ut med denna Eatonkompressorn :)
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Wiseguy skrev:
2276719 Att turboladda enstånkor är väl inte direkt det enklaste man kan göra i den här världen. Svårt att få till laddtryck med avgaspulserna vill jag minnas att dom belästa herrarna i turboforumet sa.
Fanns väl dock en herre här inne som fått det att funka på sin XR650, sök lite så hittar du mer info om det.

Stånka? Vi pratar väl MT03, dvs twin :va
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Yamaha Raptor 660 - fyrhjulingen har ju samma motor (fast med förgasare). Den verkar ju gå att turboladda:
http://www.kmsperformance.com/products.htm
ATV_400EX_Raptorengine.jpg

http://www.paatving.com/Articles/turboraptor/feature/turboraptor.asp
raptordyno1w.jpg
 

mr_majzoo

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Tibro
Hoj
Hornet 600 -06
Bearing skrev:
2415875 Yamaha Raptor 660 - fyrhjulingen har ju samma motor (fast med förgasare). Den verkar ju gå att turboladda:
[/url]
raptordyno1w.jpg

Dubbling av effekten oxå! Häftigt!! :Bugar
Dock så verkar ju raptorn varva duktigt om man jämför med mt´n :va

Synd bara att man inte har någon hoj att göra något med längre :argpådato
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top