Gixxer VS. Z1

da_loof

Sjukskriven
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Östersund/Garaget/Lägenheten
Hoj
-Z1-900 CaféRacer -GPZ750??? Chopper -Z1000 RaceObjekt -MBX125 Leksak -GT125 Bymoppe/cafe projekt...
Förutom namnet finns det några större avgörande skilnader mellan gamla kawa å suzuki bigblock (luft/olje kylda)
För/nackdelar...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
GSX'arna var/är mer eftertraktade så det finns mer reservdelar i garagen än KZ-delar. KZ har shims och GSX skruvvippor så KZ'n är lite mer svårmeckad på det sättet - annars är det inga speciall för- och nackdelar.
 

da_loof

Sjukskriven
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Östersund/Garaget/Lägenheten
Hoj
-Z1-900 CaféRacer -GPZ750??? Chopper -Z1000 RaceObjekt -MBX125 Leksak -GT125 Bymoppe/cafe projekt...
andersbrink skrev:
2260675 GSX'arna var/är mer eftertraktade så det finns mer reservdelar i garagen än KZ-delar. KZ har shims och GSX skruvvippor så KZ'n är lite mer svårmeckad på det sättet - annars är det inga speciall för- och nackdelar.

Ska man tolka de som att dom e liknade i konstruktion med rullager i veven och ett lågt oljetryck.
Men har ändå fått för mig att de är rätt J_vla hållbara, menar folk trimmar ju skiten ur gammel gixxrar och kawor
 

Gabor

Guest
da_loof skrev:
2261613 Ska man tolka de som att dom e liknade i konstruktion med rullager i veven och ett lågt oljetryck.
Men har ändå fått för mig att de är rätt J_vla hållbara, menar folk trimmar ju skiten ur gammel gixxrar och kawor

Båda bra, men tål inte höga varv pga just rulllagrade vevar åch sen så är det väl bara att succan finns det mer delar till på marknaden.

Haft både och men anser att 16 ventils gsx är bättre, deras toppar som utgångsmaterial ger mer att leka vidare på. Kul emd succa motor i en klassic z1 chassie.....

Spondon i england tillverkar dessa chassin i aluminium.....porr... :yoparty
 

da_loof

Sjukskriven
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Östersund/Garaget/Lägenheten
Hoj
-Z1-900 CaféRacer -GPZ750??? Chopper -Z1000 RaceObjekt -MBX125 Leksak -GT125 Bymoppe/cafe projekt...
Gabor skrev:
2261624 Båda bra, men tål inte höga varv pga just rulllagrade vevar åch sen så är det väl bara att succan finns det mer delar till på marknaden.

Haft både och men anser att 16 ventils gsx är bättre, deras toppar som utgångsmaterial ger mer att leka vidare på. Kul emd succa motor i en klassic z1 chassie.....

Spondon i england tillverkar dessa chassin i aluminium.....porr... :yoparty

Vad räknas som höga varv? börjar bli lite kallsvettig... brukar dra min kawa rätt så hårt
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
da_loof skrev:
2261719 Vad räknas som höga varv? börjar bli lite kallsvettig... brukar dra min kawa rätt så hårt

Tja.. det händer att jag varvar 11900 har aldrig haft problem med veven, vid övervarv är det större risk att du får krokiga ventiler.

Jag förutsätter att vi pratar om svetsad vev....

Ska du varva mycket så mycket se till att ha ordentlíga ventilfjädrar.
 

da_loof

Sjukskriven
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Östersund/Garaget/Lägenheten
Hoj
-Z1-900 CaféRacer -GPZ750??? Chopper -Z1000 RaceObjekt -MBX125 Leksak -GT125 Bymoppe/cafe projekt...
Färnbo skrev:
2261768 Tja.. det händer att jag varvar 11900 har aldrig haft problem med veven, vid övervarv är det större risk att du får krokiga ventiler.

Jag förutsätter att vi pratar om svetsad vev....

Ska du varva mycket så mycket se till att ha ordentlíga ventilfjädrar.

Ska nog ta å skruva lös motorn, ta isär den och kolla upp vev och ventiler. Får ändå inte köra något de närmsta sex månaderna...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top