Drevning för höghastighets test!!

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Jaha nu måste jag få lite råd av er gurus igen....

Hur mycket gör det om jag "Kuggar" ner 2 kugg bak i hastighet?..

Har idag 18 fram (Orginal 17) och 42 bak = Orginal bak....

OBS: Drevningen ska va för 330-350+ hastigheter....
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Drevning

Skillnaden blir 0,11 i utväxling. Vad som behöver att vetas mer är rullningsomkretsen och varvtalet på motorn (utgående axeln i lådan) för att kunna räkna ut det hela.
Peterr
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det finns en anledning till att hastighetsrekorden står sig från år till år

Många är nog dom som sitter hemma i garagen och tycker / tror
att det där är väl ingen match , jag har ju kört mycke fortare ( på mätaren)


Det finns nog inget mer påfrestande för en turbomaskin än att köra högfartsrepor


Det går sönder helt enkelt :D
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
andersson turbo skrev:
2260730 Det finns en anledning till att hastighetsrekorden står sig från år till år

Många är nog dom som sitter hemma i garagen och tycker / tror
att det där är väl ingen match , jag har ju kört mycke fortare ( på mätaren)


Det finns nog inget mer påfrestande för en turbomaskin än att köra högfartsrepor


Det går sönder helt enkelt :D

:rofl minns när roller körde webspys turbo :hihi
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Crille skrev:
2257142 Jaha nu måste jag få lite råd av er gurus igen....

Hur mycket gör det om jag "Kuggar" ner 2 kugg bak i hastighet?..

Har idag 18 fram (Orginal 17) och 42 bak = Orginal bak....

OBS: Drevningen ska va för 330-350+ hastigheter....
Förändringen blir: Tidigare maxhastighet=x
x *bakdrev/framdrev * framdrev/bakdrev
Ta de tidigare drevningen och dess hastighet byt ut drevningen tills du når önskat resultat :)
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Hitecfrollo skrev:
2260787 Förändringen blir: Tidigare maxhastighet=x
x *bakdrev/framdrev * framdrev/bakdrev
Ta de tidigare drevningen och dess hastighet byt ut drevningen tills du når önskat resultat :)

e lite nyfiken nu men fattar trögt..för "bakdrev/framdrev * framdrev/bakdrev" blir ju lika med 1...eller e de så lätt att en av dessa ska va nya? men vilken då?
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Fürstenhoff skrev:
2260828 Tjena C!! ;)

Harsjälv kört med 18 fram och 32 bak (inte att rekomendera då kedjan vill klättra över kuggen vid fullt pådrag) samt 15% högre utväxling på 6'an vilket renderat i mycket höga farter!!

Kommer om allt går bra (om Peter Andersson har dreven!!;)) att köra med 19/34+36/15% högre utväxling denna sommar för att se vad det ger i toppfart, men som Petersägerså finns det inget som mördar en motor som dessa långa toppfarts körningar!!

Skulle om jag var som dig prova 19/36!! :tummenupp
(om19 får plats)

/Fürstenhoff.


Hallå F

Sant att det inte är bra att köra långa sträckor med höghastighet, det jag skulle vilja pröva var enbart på 1000M på Hässlö när dom har detta den 14-16juli i V-ås (Skulle du dit med din Turbomoppe?)..

Var ska man börja leta så stort framdrev till hojen?? Får enbart tag på 18 i sverige och det till en GSXR1400 och jag har det på nu men får väl testa och gå ner i bakdrevet en bit :) typ till 36 - 38 kuggar, Skulle va kul att se hur fort maskinen går.

/Crille

andersson turbo skrev:
2260730 Det finns en anledning till att hastighetsrekorden står sig från år till år

Många är nog dom som sitter hemma i garagen och tycker / tror
att det där är väl ingen match , jag har ju kört mycke fortare ( på mätaren)


Det finns nog inget mer påfrestande för en turbomaskin än att köra högfartsrepor


Det går sönder helt enkelt :D

Tror du maskinen klarar att maxas under en sträcka på 1000Meter???....
 
Last edited:

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Fürstenhoff skrev:
2260890 1000 meterär INGA som hellst problem så länge 2 saker uppfylls!! :7peta

Motorn MÅSTE få tillräckligt med bensin, gärna race soppa!!

Motorn bör INTE nå maxvarv då det är en av dom största orsakerna till ett motorhaveri!!

/Fürstenhoff.


Då får jag se till att skaffa hem lite racs soppa till moppen min för detta test.

Okej inte maxvarv så det räcker då om man håller 500varv under max eller ska det vara mera??...
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Zenit skrev:
2260832 e lite nyfiken nu men fattar trögt..för "bakdrev/framdrev * framdrev/bakdrev" blir ju lika med 1...eller e de så lätt att en av dessa ska va nya? men vilken då?
Det ska va nuvarande topphastighet gånger nuvarande framdrev/nuvarande bakdrev gånger nytt drev genom nytt drev.
Givetvis funkar det ju även om du bara byter ett av dreven skriv bara in de siffror som du har på dreven :)
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Fürstenhoff skrev:
2260937 Problemet är detta - även när varvstoppet går i så vill denna hårtork förmå din motor att öka hastighet/varv vilket motorn absolut inte vill då den går sönder!!

Med andra ord så är det bara att försöka finna den högsta utväxling du kan - dock ej mindre bakdrev än 34 (med din effekt) då kedjan kommer att börja rappa så fort turbon kliver på!!

/Fürstenhoff.

Okej tacka för dom råden, ska se om jag hittar ett drev på 36 kuggar..

/Crille
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Hitecfrollo skrev:
2261000 Det ska va nuvarande topphastighet gånger nuvarande framdrev/nuvarande bakdrev gånger nytt drev genom nytt drev.
Givetvis funkar det ju även om du bara byter ett av dreven skriv bara in de siffror som du har på dreven :)

tackar =)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Crille skrev:
2261038 Okej tacka för dom råden, ska se om jag hittar ett drev på 36 kuggar..

/Crille

42/40 = 5%

42/36 = 15%


Max hastighet uppnås vid max effekt om hojen är rätt utväxlad. På en icke turboassisterad sporthoj är 6:an oftast lite av överväxel, hojen är t.ex växlad för 300 km/h men orkar bara leverera effekt för 292 km/h. Om man då sänker vartalet m h a drevning minskar toppfarten i stället för att öka som förväntat, tid till maxfart ökar och hojen blir dessutom slöare på alla växlar. Antar att du har turbo som ger bra effekt för att satsa på så höga farter. Du kan räkna ut vilken effekt som krävs för t.ex 350 km/h och sedan välja utväxling så att hojen ger max effekt vid 350 km/h. För att öka farten från t.ex 300 till 360 km/h, d v s 20% hastighetsökning, krävs ca 70% högre effekt. 1,2*1,2*1'2=1,7

Det är värden mellan tummen och pekfingret men duger som riktvärden. En sporthoj på 170 hästar skulle i det fallet behöva ökas till 290 hp.
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Sydney skrev:
2261095 42/40 = 5%

42/36 = 15%


Max hastighet uppnås vid max effekt om hojen är rätt utväxlad. På en icke turboassisterad sporthoj är 6:an oftast lite av överväxel, hojen är t.ex växlad för 300 km/h men orkar bara leverera effekt för 292 km/h. Om man då sänker vartalet m h a drevning minskar toppfarten i stället för att öka som förväntat, tid till maxfart ökar och hojen blir dessutom slöare på alla växlar. Antar att du har turbo som ger bra effekt för att satsa på så höga farter. Du kan räkna ut vilken effekt som krävs för t.ex 350 km/h och sedan välja utväxling så att hojen ger max effekt vid 350 km/h. För att öka farten från t.ex 300 till 360 km/h, d v s 20% hastighetsökning, krävs ca 70% högre effekt. 1,2*1,2*1'2=1,7

Det är värden mellan tummen och pekfingret men duger som riktvärden. En sporthoj på 170 hästar skulle i det fallet behöva ökas till 290 hp.


Fasiken va man lär sig att läsa här :yoparty Har hästar så det räcker tror jag!! Har 257Hk på slangen....

Usch va mycke att räkna för att få köra en toppfarts repa..
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Crille skrev:
2261230 Fasiken va man lär sig att läsa här :yoparty Har hästar så det räcker tror jag!! Har 257Hk på slangen....

Usch va mycke att räkna för att få köra en toppfarts repa..

Med 257 rwhp bör det gå utav bara he-te. Vad är det för turbokit du kör med, lite sugen blir man allt...
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Sydney skrev:
2261263 Med 257 rwhp bör det gå utav bara he-te. Vad är det för turbokit du kör med, lite sugen blir man allt...

Det är Ronny "Lucka" på NCracing.com som byggt systemet åt mig....

Motor: Turbokit byggt av NC-Racing. Megasquirt tillägginsprutning. Wahlbro bränslepump som förser bägge spruten med bränsle. Malpassi bränsletryckregulator. Cometic topplockspackning för turbo. (Lägre komp) Traditionellt laddluftkyl.

Effekt: 257hk/190Nm uppmätt på bakhjul vid 0,6 bars laddtryck.

Finns att läsa i senaste Bomber om hojjen :)

Den går utav helvete men svårt att få däcket att inte spinna hejdlöst :lol
däck konto = högt....

Fürstenhoff skrev:
2261260 Skulle vilja tro du med den effekten i bästa fall når upp till en ärlig toppfart runt 340km/h - dock inte på en stående kilometer!!

/Fürstenhoff.


Ajdå jag som hade hoppats på lite mera i hastighet.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Crille skrev:
2261293 Det är Ronny "Lucka" på NCracing.com som byggt systemet åt mig....

Mitsubishi turbo med 7:ans avgashus
4st gröna 465cc spridare
Malpassi soppa pump och regulator
2.5 tums avgas ut från turbon
Plenum av NCracing
LLK ncracing... m.m....

Finns att läsa i senaste Bomber om hojjen :)

Den går utav helvete men svårt att få däcket att inte spinna hejdlöst :lol
däck konto = högt....




Ajdå jag som hade hoppats på lite mera i hastighet.

Får man fråga vad kalaset kostade eller läser frugan SH, i s f kan du PM:a :)
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Sydney skrev:
2261303 Får man fråga vad kalaset kostade eller läser frugan SH, i s f kan du PM:a :)


Haha har ingen fruga så det är lugnt....Och skulle jag ha det skulle hon inte ha en talat :hihi

Närmare 50K..

Vet att Ronny har ett kit till en GSXR1000 03-04 liggandes om det inte redan är sålt....

EDIT: Editerade texten om maskinen och klistrade in det från Bomber tidningen... Men det jag skrev är 100% info men tillägg från tidningen...

Bromspapper:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1931441&postcount=33
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Crille skrev:
2261308 Haha har ingen fruga så det är lugnt....Och skulle jag ha det skulle hon inte ha en talat :hihi

Närmare 50K..

Vet att Ronny har ett kit till en GSXR1000 03-04 liggandes om det inte redan är sålt....

EDIT: Editerade texten om maskinen och klistrade in det från Bomber tidningen... Men det jag skrev är 100% info men tillägg från tidningen...


Tack för infon, priset låter ju väldigt bra för att kunna få riktig fjong på hojen. För 50 k får man normalt inte så mycket till effektökning. Har själv Turbo på bilen och vet därför att det närmast är lag på Turbo för att det ska vara kul på riktigt...På hojar brukar det vara två falanger, de som vill köra fort rakt fram och de som vill köra fort på bana. Sedan finns ett fåtal som gör både och...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top