Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
    . Crilles avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    .

Drevning för höghastighets test!!

Jaha nu måste jag få lite råd av er gurus igen....

Hur mycket gör det om jag "Kuggar" ner 2 kugg bak i hastighet?..

Har idag 18 fram (Orginal 17) och 42 bak = Orginal bak....

OBS: Drevningen ska va för 330-350+ hastigheter....
    GiXXeR 1000Turbo

Medlem Thruxton Håkans avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Hoj
    Thruxton -04
    Du kan ju alltid skifta plats med fram och bakdrevet !

. Crilles avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    .
    Citat Ursprungligen postat av Vfr piloten
    Visa citerat inlägg Du kan ju alltid skifta plats med fram och bakdrevet !

Hehe
    GiXXeR 1000Turbo

Medlem Peterrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Hoj
    Martin Honda ZX9R

Drevning

Skillnaden blir 0,11 i utväxling. Vad som behöver att vetas mer är rullningsomkretsen och varvtalet på motorn (utgående axeln i lådan) för att kunna räkna ut det hela.
    Peterr

Turbotok Andersson turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
    Det finns en anledning till att hastighetsrekorden står sig från år till år

Många är nog dom som sitter hemma i garagen och tycker / tror
    att det där är väl ingen match , jag har ju kört mycke fortare ( på mätaren)

Det finns nog inget mer påfrestande för en turbomaskin än att köra högfartsrepor

Det går sönder helt enkelt
    http://www.turbo-bike.com/

JAG har orginalet ( kinakopior börjar dyka upp )

Kör så de ryyker , Fast man inte får

Numera Dynobänksinnehavare

#17 Zenits avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    hojlös
    Citat Ursprungligen postat av andersson turbo
    Visa citerat inlägg Det finns en anledning till att hastighetsrekorden står sig från år till år

Det finns nog inget mer påfrestande för en turbomaskin än att köra högfartsrepor

minns när roller körde webspys turbo
    HD-RR
    Du har inte misslyckats förrän du har gett upp

Team Motorhuset Martin Ss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Hoj
    Yamaha * X
    Citat Ursprungligen postat av Crille
    Visa citerat inlägg Jaha nu måste jag få lite råd av er gurus igen....

Hur mycket gör det om jag "Kuggar" ner 2 kugg bak i hastighet?..

Har idag 18 fram (Orginal 17) och 42 bak = Orginal bak....

OBS: Drevningen ska va för 330-350+ hastigheter....
    Förändringen blir: Tidigare maxhastighet=x
    x *bakdrev/framdrev * framdrev/bakdrev
    Ta de tidigare drevningen och dess hastighet byt ut drevningen tills du når önskat resultat
    TEAM MOTORHUSET NYKÖPING
    NYKÖPINGS MOTORHUS

SAJK DA BAJK
    CARPE DIEM

#17 Zenits avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    hojlös
    Citat Ursprungligen postat av Hitecfrollo
    Visa citerat inlägg Förändringen blir: Tidigare maxhastighet=x
    x *bakdrev/framdrev * framdrev/bakdrev
    Ta de tidigare drevningen och dess hastighet byt ut drevningen tills du når önskat resultat
    e lite nyfiken nu men fattar trögt..för "bakdrev/framdrev * framdrev/bakdrev" blir ju lika med 1...eller e de så lätt att en av dessa ska va nya? men vilken då?
    HD-RR

. Crilles avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    .
    Citat Ursprungligen postat av Fürstenhoff
    Visa citerat inlägg Tjena C!!

Harsjälv kört med 18 fram och 32 bak (inte att rekomendera då kedjan vill klättra över kuggen vid fullt pådrag) samt 15% högre utväxling på 6'an vilket renderat i mycket höga farter!!

Kommer om allt går bra (om Peter Andersson har dreven!!) att köra med 19/34+36/15% högre utväxling denna sommar för att se vad det ger i toppfart, men som Petersägerså finns det inget som mördar en motor som dessa långa toppfarts körningar!!

Skulle om jag var som dig prova 19/36!!
    (om19 får plats)

/Fürstenhoff.

Hallå F

Sant att det inte är bra att köra långa sträckor med höghastighet, det jag skulle vilja pröva var enbart på 1000M på Hässlö när dom har detta den 14-16juli i V-ås (Skulle du dit med din Turbomoppe?)..

Var ska man börja leta så stort framdrev till hojen?? Får enbart tag på 18 i sverige och det till en GSXR1400 och jag har det på nu men får väl testa och gå ner i bakdrevet en bit typ till 36 - 38 kuggar, Skulle va kul att se hur fort maskinen går.

/Crille

Citat Ursprungligen postat av andersson turbo
    Visa citerat inlägg Det finns en anledning till att hastighetsrekorden står sig från år till år

Tror du maskinen klarar att maxas under en sträcka på 1000Meter???....
    Senast redigerat av Crille den 2006-06-25 klockan 20:43.
    GiXXeR 1000Turbo

. Crilles avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    .
    Visa citerat inlägg 1000 meterär INGA som hellst problem så länge 2 saker uppfylls!!

Motorn MÅSTE få tillräckligt med bensin, gärna race soppa!!

Motorn bör INTE nå maxvarv då det är en av dom största orsakerna till ett motorhaveri!!

/Fürstenhoff.

Då får jag se till att skaffa hem lite racs soppa till moppen min för detta test.

Okej inte maxvarv så det räcker då om man håller 500varv under max eller ska det vara mera??...
    GiXXeR 1000Turbo

Team Motorhuset Martin Ss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Hoj
    Yamaha * X
    Citat Ursprungligen postat av Zenit
    Visa citerat inlägg e lite nyfiken nu men fattar trögt..för "bakdrev/framdrev * framdrev/bakdrev" blir ju lika med 1...eller e de så lätt att en av dessa ska va nya? men vilken då?
    Det ska va nuvarande topphastighet gånger nuvarande framdrev/nuvarande bakdrev gånger nytt drev genom nytt drev.
    Givetvis funkar det ju även om du bara byter ett av dreven skriv bara in de siffror som du har på dreven
    TEAM MOTORHUSET NYKÖPING
    NYKÖPINGS MOTORHUS

SAJK DA BAJK
    CARPE DIEM

. Crilles avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    .
    Visa citerat inlägg Problemet är detta - även när varvstoppet går i så vill denna hårtork förmå din motor att öka hastighet/varv vilket motorn absolut inte vill då den går sönder!!

Med andra ord så är det bara att försöka finna den högsta utväxling du kan - dock ej mindre bakdrev än 34 (med din effekt) då kedjan kommer att börja rappa så fort turbon kliver på!!

/Fürstenhoff.
    Okej tacka för dom råden, ska se om jag hittar ett drev på 36 kuggar..

/Crille
    GiXXeR 1000Turbo

#17 Zenits avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    hojlös
    Citat Ursprungligen postat av Hitecfrollo
    Visa citerat inlägg Det ska va nuvarande topphastighet gånger nuvarande framdrev/nuvarande bakdrev gånger nytt drev genom nytt drev.
    Givetvis funkar det ju även om du bara byter ett av dreven skriv bara in de siffror som du har på dreven
    tackar =)
    HD-RR

Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    H1
    Visa citerat inlägg Okej tacka för dom råden, ska se om jag hittar ett drev på 36 kuggar..

/Crille
    42/40 = 5%

42/36 = 15%

Max hastighet uppnås vid max effekt om hojen är rätt utväxlad. På en icke turboassisterad sporthoj är 6:an oftast lite av överväxel, hojen är t.ex växlad för 300 km/h men orkar bara leverera effekt för 292 km/h. Om man då sänker vartalet m h a drevning minskar toppfarten i stället för att öka som förväntat, tid till maxfart ökar och hojen blir dessutom slöare på alla växlar. Antar att du har turbo som ger bra effekt för att satsa på så höga farter. Du kan räkna ut vilken effekt som krävs för t.ex 350 km/h och sedan välja utväxling så att hojen ger max effekt vid 350 km/h. För att öka farten från t.ex 300 till 360 km/h, d v s 20% hastighetsökning, krävs ca 70% högre effekt. 1,2*1,2*1'2=1,7

Det är värden mellan tummen och pekfingret men duger som riktvärden. En sporthoj på 170 hästar skulle i det fallet behöva ökas till 290 hp.

. Crilles avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    .
    Citat Ursprungligen postat av Sydney
    Visa citerat inlägg 42/40 = 5%

42/36 = 15%

Max hastighet uppnås vid max effekt om hojen är rätt utväxlad. På en icke turboassisterad sporthoj är 6:an oftast lite av överväxel, hojen är t.ex växlad för 300 km/h men orkar bara leverera effekt för 292 km/h. Om man då sänker vartalet m h a drevning minskar toppfarten i stället för att öka som förväntat, tid till maxfart ökar och hojen blir dessutom slöare på alla växlar. Antar att du har turbo som ger bra effekt för att satsa på så höga farter. Du kan räkna ut vilken effekt som krävs för t.ex 350 km/h och sedan välja utväxling så att hojen ger max effekt vid 350 km/h. För att öka farten från t.ex 300 till 360 km/h, d v s 20% hastighetsökning, krävs ca 70% högre effekt. 1,2*1,2*1'2=1,7

Det är värden mellan tummen och pekfingret men duger som riktvärden. En sporthoj på 170 hästar skulle i det fallet behöva ökas till 290 hp.

Fasiken va man lär sig att läsa här Har hästar så det räcker tror jag!! Har 257Hk på slangen....

Usch va mycke att räkna för att få köra en toppfarts repa..
    GiXXeR 1000Turbo

Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    H1
    Visa citerat inlägg Fasiken va man lär sig att läsa här Har hästar så det räcker tror jag!! Har 257Hk på slangen....

Usch va mycke att räkna för att få köra en toppfarts repa..
    Med 257 rwhp bör det gå utav bara he-te. Vad är det för turbokit du kör med, lite sugen blir man allt...

. Crilles avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    .
    Visa citerat inlägg Med 257 rwhp bör det gå utav bara he-te. Vad är det för turbokit du kör med, lite sugen blir man allt...
    Det är Ronny "Lucka" på NCracing.com som byggt systemet åt mig....

Motor: Turbokit byggt av NC-Racing. Megasquirt tillägginsprutning. Wahlbro bränslepump som förser bägge spruten med bränsle. Malpassi bränsletryckregulator. Cometic topplockspackning för turbo. (Lägre komp) Traditionellt laddluftkyl.

Effekt: 257hk/190Nm uppmätt på bakhjul vid 0,6 bars laddtryck.

Finns att läsa i senaste Bomber om hojjen

Den går utav helvete men svårt att få däcket att inte spinna hejdlöst
    däck konto = högt....

Visa citerat inlägg Skulle vilja tro du med den effekten i bästa fall når upp till en ärlig toppfart runt 340km/h - dock inte på en stående kilometer!!

/Fürstenhoff.

Ajdå jag som hade hoppats på lite mera i hastighet.
    Senast redigerat av Crille den 2006-06-25 klockan 22:40.
    GiXXeR 1000Turbo

Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    H1
    Visa citerat inlägg Det är Ronny "Lucka" på NCracing.com som byggt systemet åt mig....

Mitsubishi turbo med 7:ans avgashus
    4st gröna 465cc spridare
    Malpassi soppa pump och regulator
    2.5 tums avgas ut från turbon
    Plenum av NCracing
    LLK ncracing... m.m....

Finns att läsa i senaste Bomber om hojjen

Den går utav helvete men svårt att få däcket att inte spinna hejdlöst
    däck konto = högt....

Ajdå jag som hade hoppats på lite mera i hastighet.
    Får man fråga vad kalaset kostade eller läser frugan SH, i s f kan du PM:a

. Crilles avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    .
    Visa citerat inlägg Får man fråga vad kalaset kostade eller läser frugan SH, i s f kan du PM:a

Haha har ingen fruga så det är lugnt....Och skulle jag ha det skulle hon inte ha en talat

Närmare 50K..

Vet att Ronny har ett kit till en GSXR1000 03-04 liggandes om det inte redan är sålt....

EDIT: Editerade texten om maskinen och klistrade in det från Bomber tidningen... Men det jag skrev är 100% info men tillägg från tidningen...

Bromspapper:
    http://www.sporthoj.com/forum/showpo...1&postcount=33
    Senast redigerat av Crille den 2006-06-25 klockan 22:45.
    GiXXeR 1000Turbo

Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    H1
    Visa citerat inlägg Haha har ingen fruga så det är lugnt....Och skulle jag ha det skulle hon inte ha en talat

Närmare 50K..

Vet att Ronny har ett kit till en GSXR1000 03-04 liggandes om det inte redan är sålt....

EDIT: Editerade texten om maskinen och klistrade in det från Bomber tidningen... Men det jag skrev är 100% info men tillägg från tidningen...

Tack för infon, priset låter ju väldigt bra för att kunna få riktig fjong på hojen. För 50 k får man normalt inte så mycket till effektökning. Har själv Turbo på bilen och vet därför att det närmast är lag på Turbo för att det ska vara kul på riktigt...På hojar brukar det vara två falanger, de som vill köra fort rakt fram och de som vill köra fort på bana. Sedan finns ett fåtal som gör både och...

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6 Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det [...]

HayabusaMan
Vill du annonsera ovan? Klicka här