Frågor kring turbo konvertering gsxr 750 -96

sverre

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR 750-96, (turbo)
Jag har köpt en 96a gsxr. Vid köpet satt inte satt inte turbon monterad men den har suttit på plats i ett 30 tal mil.

Jag har lite funderingar om kamdreven. Eftersom det redan nu sitter en tjockare cylinderfotspackning, måste man pressa ur kamdrevet och vrida det? isåfall hur mycket?

Grenröret och laddluftkylaren kommer från Marklund, turbon från en saab 9000. Är det någon som har en liknande setup som isåfall kan rekommendera förgasar bestyckning.

Jag efterlyser även ritningar på plenum.

/sverre
 

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
Plenum

sverre skrev:
2248124 Jag har köpt en 96a gsxr. Vid köpet satt inte satt inte turbon monterad men den har suttit på plats i ett 30 tal mil.

Jag har lite funderingar om kamdreven. Eftersom det redan nu sitter en tjockare cylinderfotspackning, måste man pressa ur kamdrevet och vrida det? isåfall hur mycket?

Grenröret och laddluftkylaren kommer från Marklund, turbon från en saab 9000. Är det någon som har en liknande setup som isåfall kan rekommendera förgasar bestyckning.

Jag efterlyser även ritningar på plenum.

/sverre

Sök på plenum så får du nog lite bilder å så. Min insugskam vred jag enligt AnderssonTurbos förslag. verkar funka bra på min hoj iallafal.
Var väldigt försiktig ifall du ska pressa om det själv! (av egen erfarenhet!!!)
AnderssonTurbo kan fixa det åt dej om du inte kan själv!
Vet inget om bestyckning!

Mvh Fredric
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
sverre skrev:
Jag har lite funderingar om kamdreven. Eftersom det redan nu sitter en tjockare cylinderfotspackning, måste man pressa ur kamdrevet och vrida det? isåfall hur mycket?

Grenröret och laddluftkylaren kommer från Marklund, turbon från en saab 9000. Är det någon som har en liknande setup som isåfall kan rekommendera förgasar bestyckning.

Jag efterlyser även ritningar på plenum.

Publika ritningar lär du inte hitta. Jag PM'ar dig mina bilder på mitt plenum så att du kan kika lite på hur det kan se ut.

Du ska vrida kamdreven för att kompensera den tjockare packningen. Dvs kamdrevets periferi ska ändras lika mycket som spacerns tjocklek.

Förgasarbestyckning, gör du allt rätt vad gällande trycksättning (som det står spaltmeter om här på SH) kan du börja med två storlekar större. Dvs om du har #125 original bör du börja på #130 då munstyckena kommer i steg om 2.5 men bänkar sen fram den rätta storleken.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top