korta USD gaffel?

da_loof

Sjukskriven
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Östersund/Garaget/Lägenheten
Hoj
-Z1-900 CaféRacer -GPZ750??? Chopper -Z1000 RaceObjekt -MBX125 Leksak -GT125 Bymoppe/cafe projekt...
Hur gör man? de är en crossgaffel med LÅNG fjädrings väg behöver inte 30cm fjädring fram utan räcker med ca 10... några tips eller ska man ringa öhlins?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är ju många chopperbyggare som använder gamla crossgafflar, tror de brukar sätta i svarvade distanser, fast det gör ju inte gafflarna kortare om det nu var så du menade.
 

da_loof

Sjukskriven
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Östersund/Garaget/Lägenheten
Hoj
-Z1-900 CaféRacer -GPZ750??? Chopper -Z1000 RaceObjekt -MBX125 Leksak -GT125 Bymoppe/cafe projekt...
Om ja skulle förlänga den skulle det vara rätt... Men det var de andra jag ville uppnå, få den kortare...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
da_loof skrev:
2246186 Om ja skulle förlänga den skulle det vara rätt... Men det var de andra jag ville uppnå, få den kortare...


Lugn nu, en distans inuti direkt under locket kortar ned fjädringsvägen, men gör inte gaffeln kortare. Läs igen om det inte klickar riktigt.
 

da_loof

Sjukskriven
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Östersund/Garaget/Lägenheten
Hoj
-Z1-900 CaféRacer -GPZ750??? Chopper -Z1000 RaceObjekt -MBX125 Leksak -GT125 Bymoppe/cafe projekt...
Ok, kanske jag som är otydlig...
Fallet är att jag har en splitt ny cross usd gaffel den är ca 100cm lång och fjädringsvägen är ca 30cm.
Vill att gaffeln ska va ca 80-85cm lång och behöver inte ha mer än 10cm fjädrings väg. Och gärna hårdare än de 10 första cm i orginal skick.... fast de går ju lösa med mera olja och förspänning av fjädern (distanser)
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Så mycket går inte att korta gaffeln invändigt, utan att svarva av benen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
da_loof skrev:
2246105 Hur gör man? de är en crossgaffel med LÅNG fjädrings väg behöver inte 30cm fjädring fram utan räcker med ca 10... några tips eller ska man ringa öhlins?

Du får svarva en distans som du monterar på stången där stoppet sitter vid utfjädring. Lika lång som du vill korta gaffeln. Sedan blir du tvungen att kapa fjädrarna lite också, eller försöka få tag på nya kortare om det finns.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Min gaffel är kortad 60mm utan att kapa något. Det är "bara" en låsring som är flyttad, ett nytt spår fräst i inre benet och så "halkar" allt ner..
Vad är det för gaffel?
 

da_loof

Sjukskriven
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Östersund/Garaget/Lägenheten
Hoj
-Z1-900 CaféRacer -GPZ750??? Chopper -Z1000 RaceObjekt -MBX125 Leksak -GT125 Bymoppe/cafe projekt...
ska vara en splitt ny yamaha gaffel, de e väl öhlins som gör gafflar till dem. Ligger på bussgods just nu dvs har inte äns sett den live än.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
da_loof skrev:
2250539 ska vara en splitt ny yamaha gaffel, de e väl öhlins som gör gafflar till dem. Ligger på bussgods just nu dvs har inte äns sett den live än.

Kayaba! Yamaha äger (eller delar av) Öhlins, men det betyder inte att det sitter Öhlinsprylar på varje Yamaha! Crossarna har Kayaba!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top