Olycksstatisktik motarder

Har du motardat dig till en allvarligare skada än smärta? (benbrott ed)


  • Antal röstningar
    0

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Kört motard 1 sesong.
Hittils lårbenet av 3 ställen efter krock med bil.
Hoppas 2007 blir ett bättre gällande lite större skador

Tror man har större chans att skada sig på Motard än Sh då körstilen är mera "busig".
Men därimot tror jag chansen att skada sig Allvarligt/dödlig utgång är större på Sh då farterna är högre.
 

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
Har kört motard en sesong nu och har inte skadat mig något än(Peppar peppar ta i trä) även fasst man vurpat några gånger:rolleyes:
Det allvarligaste måste ha varigt för 3,5år sedan, då jag vrickade högra fotleden när jag nyss hade köpt 125an(Första Crossen) så att jag inte kunde gå på 1vecka:va
 

RobRas

Guest
Jag har bara kört omkull en gång :tummenupp . Fick ett uppskrapat knä inga sjukhusbesök behövdes...


PS Detta hände för mååånga år sedan på moped DS

//RobRas
 

Guru_G

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Solvalla
Hoj
KTM 640 Prestige -05
Kört hoj sedan 2002, först offroad, sen Triumph Tiger i jobbet 9 månader.. Förra året blev det kanske 7-800 mil på sporthoj. Jag körde omkull i låg hastighet ett par gånger fram tills att jag skaffade Motard för två veckor sen. Highside efter att hojen började wobbla, gled/rullade/studsade 40-50 meter ned i diket. Som tur var hade jag full utrustning med skinnställ osv. Jag klarade mig med en rejäl stukning i foten samt en massa blåmärken på armar och ben.
Jag tror som några tidigare sagt att skaderisken inte är mindre på SM än SH, men att skadorna ofta blir lindrigare pga hastigheten.
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Brutet nyckelben när jag la min 950SM.

Pinsamma var att det var relativt låg hastighet och allmän väg, inte full hastiget och bana som man brukar köra.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Första gången jag vurpade var på min motard moppe i en gräs nerförsbacke,Klämde åt frambromsen lite för hårt, inga större skador..
Annars vurpade jag för kanske 2 månader sedan med min xr125 i en kurva på kvällen. Hade för hög fart och var tvungen att bromsa för mycket, hade klarat mig om det inte hade varit rullgrus på vägen vilket man inte såg i mörkret. Ena backspegeln krossades, min jacka revs up och min högra sko krängdes av när jag fick hojen över mig. Sedan dess har jag bara använt mina nya mc kängor när jag kör (Vans var uppenbarligen ingen bra ide).


Annars tror jag absolut olycksrisken är mindre för motard hojar. Bland annat för att man kör i lägre hastigheter. Annars är det ju upp till föraren, bara för att man har sporthoj behöver man inte köra i 200 på motorvägen och ligga med knäet nere i varje kurva.
 
Last edited:

_bagarn

www.teamrackel.se
Gick med
20 Jul 2007
Ort
skellefteå
Hoj
ktm 450 exc -11 gixxer 1000 tyyrbo
Fick highside med ktm:en och skadade knäet, rev av de bakre korsbandet och de indre ledbandet. Med 7 veckor sjukskrining och ett tok instabilt knä som följd..
 

Tomteman

The cake is a lie
Gick med
29 Feb 2008
Ort
göteborg
Hoj
KTM 690 -11
har kört motard te jobbet sen september (400mil) ingen vurpa än men vart nära några gånger när drar upp den på slangen och får knasig balans åt sidan eller den gången nån knallhatt snodde mina skruvar som höll fast bromsoket fram gissa om jag blev förvånad när jag bromsade
 

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
stockholm
Hoj
929a Gul och fin.
frågan är vilket trafikbeteende som vållar mest olyckor.. Det som oftast är orsaken till att folk dör eller skadas allvarligt är ju när man trilalr och flyger in i något, bil, stolpe eller dylikt och det bara tar tvärstopp. Många rasar ju i 150 blås och reser sig med endast blåmärken på kroppen eftersom de endast har lgidit 50 meter på asflten. När man busar i trafiken bör man nog se till att det inte finns hinder i närheten av färdriktningen stolpar osv, ingen mötande trafik eller trafik bakom sig. Skulle man trilla så slipper man flyga in i mötandeflätets lastbil. då slutar det nog inte så bra.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Klotat två gånger med motard, första gången blev det hjärnskakning, stukad hand och rejält uppskrapad arm. Andra gången ett brutet nyckelben en vecka innan bröllopet ;)
Fick köra hem hojen själv båda gångerna :(

Den första var illa, den andra är inte ens nån idé att kommentera :)

Har aldrig haft nån riktig sporthoj om inte Ducati 900SS räknas dit, har mest ägt stånkor och twinnar, vem behöver fler än två cylindrar? :)

//micke
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Har kört motard sen 2003 och vurpat många gånger. Kanske inte tresiffrigt, men inte långt ifrån. :rolleyes:
Hojarna har tagit mycket stryk, men jag har klarat mig utan värre skador.
Värst var väl när jag och en kompis "krokade ihop" lite och mitt framhjul åkte in i hans bakhjul. Jag for i backen rätt snabbt kan man säga. Han klarade sig dock från vurpa. :arsele
Blåmärken, lite stel och skapligt ont i rumpan var det enda som hände med mig. Detta trots att detta var på allmän väg, och farten låg en bit över 100 km/h. :näsblod
Hojen for in i en gatsten och voltade lite snyggt i luften, medans jag smidigt undvek kantstenen. :yoparty
Alla vurpor har skett med full utrustning, dvs skinnställ med skydd, riktiga handskar, crosstövlar och bra hjälm. Det kan nog ha lite med det att göra oxå. :)
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Har väll klotat ett par gånger, men slutat hålla räkningen :) värsta var nog när jag skulle "öva" bakhjulsåkning och trodde jag var Gud himself! drog runt i 80-90 typ, det slutade med 2 brutna fingrar, sprucken handled, mitt knä fick nån cp skada som inte försvunnit ännu, halvtaskiga nackskador men dom e borta nu :) vad som hände med hojen ska vi inte tala om...

Döds olyckor är nog vanligare på SH än vad dom är på SM enligt mig, men det är som sagt enligt mig.
 

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Jag tycker det känns som om motarder kör mest vansinnigt där det finns andra som skadas. Gärna inne i staden där det finns maximalt med människor som kan se hur coola de är med vansinniga konster och högljudda avgassystem. :D Sporthojsförare kör vansinigt fort i ödemarken där de själva riskerar att mosas mot en älg eller den lokala fyllekörarvolvon på fel sida av vägen. (Blir jag anfallen av motardmaffian nu :gnissla )

Har crashat otaliga gånger på cross som "barn" men aldrig på "riktig hoj". Cross är typ motard så motard är alltså farligtast... men avstod från att rösta =)

Stod i bilkö, blev less och puttrade i moppetempo (om ens det) mellan bilköerna. Hinner inte ens reagera när en motard kör om mig MELLAN bilköerna PÅ BAKHJULET!! Självklart med öppet avgassystem också och han(säkert en han) sket också att stanna för rödljuset längre fram. Utan att va moralkärring så väljer man vart man skall köra vansinnigt och olagligt och att köra om en hoj med passagerare mellan två bilköer är hur man än vrider på det helt klart olämpligt.
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
Jag tror att skaderisken är större med motard per kilometer, just pga. att motarden inbjuder föraren till mycket mer busande och därmed en högre olycksrisk. En annan faktor kan också vara att motardföraren oftast väljer att spexa/showa runt i stadstrafiken, istället för att vara ute på större vägar, landsbyggden etc.

Däremot tror jag att själva dödsrisken är större på en SH, pga. att den istället inbjuder till snabb acceleration och mycket högre hastigheter.

EDIT: har själv aldrig skrotat... än!! :gnissla
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har aldrig haft en sporthoj, -för farligt ...

Jag har nyligen kraschat med en Volvo amazon -58 som körde mot rött,för att det kom en Blinkande och tutande polisbil långt bakom.:huvet

Krossad stortå några frakturer i foten samt spricka i vadbenet.

Lyckades göra en snygg stoppies innan jag träffade bilen sida, hoppade elegant över styret. :tummenupp. Tyvärr landade hojen på foten. Nu är jag gipsad :gnissla
 
Last edited:

Brandenburg

Hasse
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Lomma
Hoj
KTM 640
Har kört sporthoj innan, och det jag värsta jag lyckades med var att stå stilla och ramla med sidoblinkers/kåpa skador som följd, lite sårad stolthet var det såklart också.

2003 köpte jag motard och sen började återbetalning av skattekronor i form av vård.

2005 klotade jag på österlen i Skåne, schysst 90 gradare, tänkte ösa, men hade precis kört före alla andra och väntade in dem i 50-60km/h, såklart var det massa grus i kurvan vilket slutade med 20m kana på asfalt för att sedan åka ut i ett dike och studsa ut i en åker. Lillfingret var platt och svart och vänsterfoten kändes inte alls bra.
Akutens dom: svår stukning med permanent överrörlighet på fotbladet med invaliditetprocent som följd, tack vare väntetiden på akuten självläkte nästan lillfingret:rolleyes:.

2009 var det dags igen, nu i avsevärt lägre hastighet. Stod på öronen igen, med brott på höger arm, spiralbrott på skenben, rakt brott på vadben och en tand blev smashad (mc landade på mitt vänsterben):huvet. 11 dagar på sjukhus, 3 operationer än så länge och en beräknad rehabiliteringstid på 1 år (7 månader kvar):gnissla.
 

Riders

Guest
Jag kan inte riktigt rösta då jag precis bytt till mig en motard och på så sätt skulle göra omröstningen orätt, men som sporthojsåkare har jag smällt med bil och även gott omkull.
 

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Åre
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
Har bara gjort lättare vurpor me alla olika typer av hojar men jag går helt klart oftast ikull me crossen, där efter kommer nog motarden men som många tidigare sagt så har det troligtvis med körstilen att göra. Sporthoj har jag lagt någon gång oxå men alltid haft tur och gjort det på rätt ställe så man har kunnat gå oberörd därifrån.
Det som var värst var när ja välte en kromkälke för då kom en stor kille me massa skägg efter mig. Alltså är glidare farligast va?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top