Olycksstatisktik motarder

Har du motardat dig till en allvarligare skada än smärta? (benbrott ed)


  • Antal röstningar
    0

joker78

återuppstod
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Bandit 650 -05, gsxr750 -96
Jag svarade nej häromdan men igår så bröt jag nyckelbenet på motarden så nu tycker jag vi gör om pollen så jag kan svara ja istället :rolleyes:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Migael skrev:
2254203 Det har väl snarare att göra med att föraren oturligt nog hade världens största möjliga otur och inte att han körde just motard och inte sporthoj! Men men...

V.I.F.!

Statistiskt sett räknas inte "otur".
Välding många MC olyckor beror inte på hojen utan trafiksituationen, men det syns inte i statistiken. Det enda som syns är hojtyp och möjligen kategori av olycka (Singel, bil-MC, MC-MC, MC-Vilt etc etc).

Men, visst han hade maximalt oflyt. en - två meter åt vardera hållet och olyckan hade troligtvis slutat annorlunda. :(
 

jerkybartman

Slit inte på framhjulet i onödan ;)
Gick med
22 Jun 2006
Ort
BORÅS
Hoj
GASGAS sm 125
kör v

ypvs skrev:
2241970 Med referens till ett annat inlägg i frågan om olycksrisken med skador är mindre med motarder än sporthojar eller ej.

Rösta bara om du under en period faktiskt kört motard

Daniel


Jodå visst har man vurpat, handleden av låbenet av spräckt knäskål,, Men ändå kör jag nu igen, Lyd detta råd Kör snabbt och försiktigt. :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Sedan jag väl tog körkort har jag hittills aldrig gått omkull eller på annat sätt ådragit mig någon skada när jag kört vanlig mc eller lite sportigare sak (plastraket). Visst har det varit nära några gånger med lösgrus o.d. eller trafikanter som hittar på dumheter, men inget som kunnat härledas speciellt till typen av motorcykel jag framfört.

Däremot när jag började köra motard, gick jag i backen lite nu och då både på bana och i trafik. Blåslagen ett antal gånger och en spricka i bäckenbenet hör till några inslag. Sedan krockade jag två gånger på ett halvår med bilar. Det hade iofs kunnat hända med andra hojar också, men körsättet på motarden tror jag starkt bidrog i ett av fallen.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Inget allvarligt, skadat knä på Åland som fortfarande inte vill sig riktigt. Bristningar i ledband och skadad ledkapsel sa läkarna.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Allting är ju relativt. Visst har jag fått en del småskador i form av sprickor, fingrar ur led, rejäla stukningar osv. (huvudet har nog fått sig ett par rejäla kyssar oxå, men det märker mer andra av än jag själv :D). Men ställer man det i förhållande till alla dom krasher jag varit med om, och det börjar bli väldigt många nu, så är det ju absolut ingenting. Har t.ex. inte behövt sjukskriva mig en enda dag från jobb om man bortser från självaste sjukhusbesöken.

Hade jag sprungit runt på en plan gräsmatta och trillat lika många gånger är det tveksamt om jag kommit lika lidrigt undan :hihi

Hittills i år jag jag dock klarat mig helt undan skador. peppar peppar
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Vi säger så här: eftersom vi har konstaterat att Motard inbjuder till "festligare" körning än sporthoj, per körd kilometer, så måste ju olycksrisken vara större på motard per körd kilometer? Jag menar, eftersom man inte kör lika fort på motard som SH, och kanske t.o.m. stuntar mer på motard per valfri tidsenhet, så kanske det bör öka frekvensen?

Skulle jag ha SH så kanske jag skulle kludda lite på bakan, känns det som, men hade jag motard så skulle det definitivt lekas mycket mer än så! Sen kan ju det bero på att jag här helt vettbefriad, men det är bara smådetaljer. :yoparty
 

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Borås
Hoj
Ärr-sexa
Kan det inte vara så att om man väl kör ner i ett dike med en motard, så lyckas man ofta även komma upp, medan med sporthoj är det kört, då går allt sönder och man ligger själv o sprattlar med benen i luften eller tuggar gräs/sten/grus/etc. :crash . En motard är ju liksom gjord för terrängkörning, medan en sh inte är det. Eller jag kanske är ute o cyklar... :va
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
R1 danne skrev:
2375991 inte med den jag köpte av dig va?:rolleyes:


ohhhh....nä :rolleyes:



bara 1 gång, när jag fucka till en börn

men det känns som det kvittar nu efter stolp incedenten :7peta
 

dewil

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
har vurpat 2 ggr med sporthoj och två med motard. nu senast bröt jag båtbenet på två ställen och kommer springa med gips i 3 månader.:näsblod

dock har jag kört mer motard än SH och busat mer.... o haft mer kul me!
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Fick en highsider när vi var på RaceHouse den 8 oktober.Fick en AC-ledslux(nyckelbenet lossnade från sitt fäste i axeln).Min enda ordentliga skada orsakad av mc under tiden jag haft hoj.
 

Bifogat

  • DSC00193111.JPG
    DSC00193111.JPG
    34.6 KB · Visningar: 343

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
M A N G E skrev:
2545112 höger underarm av på två ställen, vänster axel ur led, vrickad fotled, onda knän, lättare hjärnskakning o allmänt öm i kroppen.:kryckor :nurse

förbannade rullgrus dom lägger ut på småvägar...:huvet

ingen mer åkning detta år..

Låter riktigt jobbigt det där! Själv har jag bara gjort en sporthojsvurpa och den var ...på sett och vis ..... ..självvållande. Jag har gjort åtskilliga rullande stoppies, säker rullat över en km på framhjulet men när jag skulle göra "den sista för dagen" utanför garaget så nöp jag till.
Kom precis upp med bakhjulet då framhjulet låste sig. Åkte i backen i typ 60-70 och gled 30m på asfalten med vänster ben under hojen :huvet

Men tack vare att jag använde vänster ben som krashpuck så klarade sig alla kåpor förutom toppkåpan :tummenupp. Lite prylar som sticker ut böjdes och repades samt att kylaren flyttades 1cm åt höger.

Otroligt nog ställde jag mig upp så fort jag stannat och rullade in hojen i garaget. När jag gick in kände jag att jag hade lite ont i knäet och höger tumme. Men det stannade där, vart nog mest lite chockad.
 

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
På motard var det värsta när jag blev överkörd i starten (av Supermoto på foumet?) i Borås och hjälmen gick sönder. Men inget brutet.
På cross har jag brutit revben, båda handlederna (ena två gånger) och krossat minisken i knät.

Roligaste var när jag blev överkörd på crossbanan förra året. När jag kommer hem och tar av mig tröjan frågar Anna: "Vad FAAAAN har du gjort?!?!". Vaddå undrar jag?
När hon visar i spegeln ser man på skuldran att man blev överkörd av ett Bridgestone! :D
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
jb skrev:
2655427 På motard var det värsta när jag blev överkörd i starten (av Supermoto på foumet?) i Borås och hjälmen gick sönder. Men inget brutet.
På cross har jag brutit revben, båda handlederna (ena två gånger) och krossat minisken i knät.

Roligaste var när jag blev överkörd på crossbanan förra året. När jag kommer hem och tar av mig tröjan frågar Anna: "Vad FAAAAN har du gjort?!?!". Vaddå undrar jag?
När hon visar i spegeln ser man på skuldran att man blev överkörd av ett Bridgestone! :D

Låter skumt när du skriver: Roligaste var när jag blev överkörd. Men jag måste säga att jag garvade lite för mig själv när jag läste det :D
 

the_spirit

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
lund
Hoj
yamaha
om man ramlar framåt med en sporthoj fastnar man ju typ lättare i "styret" än på en enduro/supermotard men om man väl ramlar på sm så ramlar man från högrehöjd ju
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top