Olycksstatisktik motarder

Har du motardat dig till en allvarligare skada än smärta? (benbrott ed)


  • Antal röstningar
    0

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Med referens till ett annat inlägg i frågan om olycksrisken med skador är mindre med motarder än sporthojar eller ej.

Rösta bara om du under en period faktiskt kört motard

Daniel
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har vurpat 4 gånger med min motard och en gång med min sporthoj.

En sträckt vrist, sträckt nacke, blåmärken lite varstans.
Och det är allt.

Sporthojs vurpan var på bana i långsammaste kurvan... så den är ju inte representativ.

Däremot så skadade sporthojs vurpan plånboken ungefär med 50 - 1 förhållande jämfört med motarden...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
4 månader på kryckor med gips,ortos och 2 besök på sjukhuset efter att ha delat ledskålen på vänster knä.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
PutteLiten skrev:
2241987 Jag har vurpat 4 gånger med min motard och en gång med min sporthoj.

En sträckt vrist, sträckt nacke, blåmärken lite varstans.
Och det är allt.

Sporthojs vurpan var på bana i långsammaste kurvan... så den är ju inte representativ.

Däremot så skadade sporthojs vurpan plånboken ungefär med 50 - 1 förhållande jämfört med motarden...

Det är representativt. Jag frågade inte efter om du faktiskt hade varit med om en olycka eller inte. Bara om du skadat dig allvarligare än att bara få ont när du kört motard/sporthoj. Ingen vurpa=nej.
Olycksfrekvensen i sig är en parameter i det här. Det kan ju tex vara så att olyckorna är mycket mer frekventa på motarder men att skaderisken är mindre totalt sett i alla fall (även om jag inte tror det).

Dina svar i detta fall är med andra ord ja i motardtråden och nej i sporthojstråden (om du nu inte skadade dig där med).

Daniel
 

MD

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
blandat
Endast båtbenet och några revben på motarden om det räknas.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Kryssade i alternativ NEJ

Det värsta jag har varit med om efter omkullkörning är öm handled i två månader samt ett alt. två revben spruckna/av annars har det inte hänt några större saker.
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
Rösta Nej ,aldrig vurpat med motard

men jag har trillat 6ggr stillastående med sporthoj :yoparty

EDIT: 7ggr skall det vara
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Nyckelbensfraktur efter highsider i Kalix förra året i hög fart.
Får reda på om det läkt ihop ordentligt efter röntgen nu i augusti.
Nackskada efter sporthojsvurpa för flera år sedan. 1% invalid, så jag är inte helt hundra mao. :hihi
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Bröt ju fotleden pga. en kass dam som inte förstod att man skulle titta då hon hade lämna företräde, tyvärr var det även regn så det var ju bara att lägga sig och träffa trottoarkant. Så nån motardskada kan det ju inte härledas till...
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Jag heter Lasse skrev:
2244220 Nyckelbensfraktur efter highsider i Kalix förra året i hög fart.
Får reda på om det läkt ihop ordentligt efter röntgen nu i augusti.
Nackskada efter sporthojsvurpa för flera år sedan. 1% invalid, så jag är inte helt hundra mao. :hihi

Jag skulle vilja säga att ingen motardpilot är riktigt hundra nånstans... :hihi
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Duke Gollum skrev:
2245515 Bröt ju fotleden pga. en kass dam som inte förstod att man skulle titta då hon hade lämna företräde, tyvärr var det även regn så det var ju bara att lägga sig och träffa trottoarkant. Så nån motardskada kan det ju inte härledas till...

Det är en motardskada. Du satt på en motard när det hände. Borde varit en ja-röst.
Allt är kondenserat in i en fråga. Är risken större att skada sig när du sitter på en motard eller på en sporthoj. En sporthojskille hade lika gärna kunnat hamna i samma situation men det är inte säkert att skaderisken vid en liknande vurpa hade varit densamma så därför kan man med en enkel fråga få reda på ganska mycket. Sen går det ju att bryta ner det och ta reda på vilka aspekter det är som ger resultatet men det får bli en annan gång isf.

Jag tror dock att vi kan stänga röstningen nu och vara fullkomligt säkra på att skade risken INTE är mindre på en motard än på en sporthoj. Det är ett en dålig anledning att byta från SH till Motard pga det mao. Dock finns det 1000 andra anledningar. :)

Varför skadar vi oss lika ofta eller tom oftare än sporthojar?
Tja, mycket aktivare körning i tät trafik, hojen inbjuder t bus, iom att hojen inbjuder t bus så dras "busare" t motarder, större andel SM ägare än SH ägare åker bana, högre fallhöjd. Längre bromssträcka från given hastighet om man jämför gatmotard med lite extremare sporthojar pga högre tyngdpunkt.

Sporthojar väger bla upp detta med högre hastighet, större andel ovana och nybörjar förare, sämre möjligheter till undanmanövrar, åker oftare med passagerare, samt faktumet att om man är en aktiv förare som kör för rushen så måste man åka mycket fortare med en SH än en motard för att uppnå det. Med en motard behöver man sällan passera 70km/h för att adrenalinet ska pumpa, för de flesta räcker det att hoppa från en lastkaj eller slanga i 20km/h på en parkeringsplats, slajda in i favvo böjen från 90 kanske.
På sporthoj så är motsvarande saker, slanga i 200+, knäskrapa på avfarter samt lägga rekordtider på Bogan.

Detta kan man tycka borde leda till att död är en större risk på SH men jag tror inte ens det är sant, inte per körd km iaf. Jag vet om flera SM olyckor som slutat så illa men det har varit i Belgien och Holland (samt på bana), vad jag vet ingen i Sverige än men det kommer att komma förr eller senare.
Sporthojar dras med risken av hastighet/kontroll och vi med att tyngdpunkten av våra ägare bor i Storstadsområden där många gillar att högfartskryssa i trafik, gärna på slangen. Panikbromsningar som går fel leder för sporthojar till lowsiders och för oss till en flygtur med en 140kg klump efter oss dessutom.

Jag uppmanar dock alla att prova en motard, köpa en och ha mer kul på hoj. Ha dock detta i bakhuvudet, det är inte bara hastighet som gör ont. Ingen har busat mer än mig (ett uttryck, så inga dumma protester) och jag ångrar inte en sekund av något jag gjort på hoj tro det eller ej (inte ens den sekunden). Dock, jag har alltid försökt att dra någon slags gräns för hur dum jag har låtit mig själv vara och varit väl medveten om och beredd att ta medföljande risk. Alla bör fundera igenom vilket pris de är beredda att betala och anpassa sig därefter, för det kan bli väl högt annars.


Slide on...

Daniel
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
ypvs skrev:
2246792
Jag tror dock att vi kan stänga röstningen nu och vara fullkomligt säkra på att skade risken INTE är mindre på en motard än på en sporthoj. Det är ett en dålig anledning att byta från SH till Motard pga det mao. Dock finns det 1000 andra anledningar. :)

Jag håller inte riktigt med om slutsatsen. :tungan

Räknar man enbart risken att skada sig, så är den troligtvis den samma.

Men, räknar man in hur allvarlig skadan blir är jag absolut övertygad om att det är betydligt farligare att köra sporthoj.
Av de olyckor jag själv varit med om (5 st) och de olyckor jag sett andra i min närhet så har inga motardolykor varit av mer seriös art än brutet(na) ben. Tyvärr har jag förlorat två vänner som körde sporthoj och min fabror låg i coma under en längre tid efter en olycka i "lite för hög fart".
Att man kan bli seriöst skadad vi motardkörning också, det vet vi alla. I alla fall alla vi som följt din väg tillbaka.

Jag menar bara att det verkar ske mindre ofta.
Om jag jämför med en vanlig TT (Tisdags Tur) så har jag betydligt större marginaler med motarden än jämfört med min TL, även om hasigheten är den samma - mer eller mindre. Och med större marginal blir det enklare att klara en situation som plötsligt uppstår.
Jag talar förståss från hur jag upplever det.
Det skulle vara kul om andra som fortfarande har både sporthoj + motard ger sin syn på hur de upplever att köra de två hojarna.
Jag kanske är helt fel på det... :tungan :hej

Detta kan man tycka borde leda till att död är en större risk på SH men jag tror inte ens det är sant, inte per körd km iaf. Jag vet om flera SM olyckor som slutat så illa men det har varit i Belgien och Holland (samt på bana), vad jag vet ingen i Sverige än men det kommer att komma förr eller senare.
Sporthojar dras med risken av hastighet/kontroll och vi med att tyngdpunkten av våra ägare bor i Storstadsområden där många gillar att högfartskryssa i trafik, gärna på slangen. Panikbromsningar som går fel leder för sporthojar till lowsiders och för oss till en flygtur med en 140kg klump efter oss dessutom.

Det var ett dödsfall på en KTM här på forumet förra året.
V.I.F.

Av någon anledning har bakhjulet varit låst och han åkte rakt in i en stolpe.
Jag kommer inte ihåg alla detaljerna.

:hej
/PL
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Jag tror att antalet riktigt allvarligt skadade eller värre snarast speglar det mycket lägre antalet kilometer som körs med motard än sporthoj totalt sett, men visst. Ingen vet än.

Dock, byta hoj av anledningen att man är rädd att åka ihjäl sig på sporthoj är ingen bra anledning utan snarare en anledning att lägga av helt och hållet.

Jag säger inte mycket om faran heller för den delen för den är upp till var och en att bestämma om. Finns gör den även på motarder och är inte, vad jag skulle tro, lägre än på sporthoj per körd kilometer.
Det går i runda slängar säkert 15 sporthojar per motard (i gattrafik) och jag skulle (fortfarande grovt gissat) tro att de rullar hälften så många km i trafik i snitt. Om det stämmer något sånär så körs det 30km sporthoj per körd motard km. Det skulle jag tro är mycket lågt räknat. Backar vi dessutom tillbaks bara 2 år så kan de siffrorna dubblas så någon bra statistik är omöjlig att få fram än.
Jag kan bara hoppas att du får rätt om 5 år men jag är inte lika säker.
Nere i Belgien/Holland så har jag personligen stött på och hört talas om ett flertal dödsolyckor på motarder. En kille som skulle köpt Saras KTM backade ur och köpte en annan motard som han klarade sig en vecka på bla (han hade haft sporthoj i 10 år). En polares lillebrorsa dog på en annan motard i Holland, Belgiska motardklubben blev av med en eller två under de år jag bodde där också och den var bara för halva landet och har mycket färre meddlemmar än vi.
Jag vill inte måla fan på väggen för jag personligen tycker som sagt att en vuxen människa ska ha rätten att leva sitt liv som han vill men de beslut man tar bör vara baserade i verkligheten och den säger att nog fan kör du ihjäl dig även på en motard om det går illa. Skaderisken är dessutom i stort minst lika hög som med en SH. Nu ska man ju dock inte låsa in sig och bara sitta och vänta på barnbarn så dra på ställ, platta, stövlar, handskar och hjälm och dra ut och lär er sätta 12or i 20km/h eller nåt, det dör man fan inte av och brutna händer eller ben läker. Åka slang i 150 klarar vilken klant som helst men i gångtempo är man kung.
Eller börja knarka (åka bana). Problemet med det är att sen är man fast och nån avgiftning finns inte (möjligen kärring och barn ;) ) Bättre drog existerar inte.

Daniel
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Förvånande många säger ju att de aldrig skulle testa bankörning därför att de "skulle ju köra ihjäl sig".
I själva verket är det ju den mest säkra omgivning man kan hitta.
Jag har klotat på bana några ggr, (ett ärtben + 6 revben) och om jag gjort motsvarande på gata (där har jag inte klotat, än) så vete fasen om jag fortfarande vore i livet.
Tyvärr är väl motarder efter RR-hojar väldigt väl representerade i statistiken...
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
PutteLiten skrev:
2247134 .....Det var ett dödsfall på en KTM här på forumet förra året.
V.I.F.

Av någon anledning har bakhjulet varit låst och han åkte rakt in i en stolpe.
Jag kommer inte ihåg alla detaljerna.

:hej
/PL

Det har väl snarare att göra med att föraren oturligt nog hade världens största möjliga otur och inte att han körde just motard och inte sporthoj! Men men...

V.I.F.!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top