Skånekartor och gazzrundor

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nu kanske jag är nojig men är det så klokt att lägga upp en sån runda här?

Den har legat uppe här sedan i februari så just den vändan torde redan vara känd i så fall.
Jag vet inte om polisen sätter upp specifika sporthojs-kontroller men en mycket viktig roll med deras kontroller är att få tag på alkoholpåverkade förare.
Och där tror jag inte en liten grupp med hojjar är speciellt intressanta.

Men man vet ju aldrig. Det kan nog vara smart att göra två tre varianter på rundorna. Å andra sidan räcker det ju för polisen att ställa sig nära exempelvis Eslöv nästan var som helst i detta fall så fångar de in gazzglada förare på väg till och från rundan ändå.

Detta är en av anledningarna till att vi inte ville lägga ut våra MCK Vilserundor till allmän beskådan.

Ja, annars kan man inte köra Vilse om alla vet hur rundan går i förväg. :D
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
...och hade inte Polisen själv kommit på idéen, så har du hjälpt dem på traven :hihi :tummenupp

:hihi: Förhoppningsvis har polisen bättre saker för sig att att jefflas med en grupp hojar som håller efter förargande bus i sin grupp när de är ute på vägarna.

Men det finns alltid nitiska individer...
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Det är meningen att det ska ligga gazzrundor här och inte en massa diskussioner ang gazzrundor så jag kommer att ta bort onödiga inlägg senare idag. Skapa en ny tråd ifall ni vill diskutera annat.

/Mr K - Moderator
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Pärs "Söderåsenrunda" (inklusive felkörning).
Det blev visst pilar på lite alla håll :)
 

Bifogat

  • 090628 Söderåsen typ (rutt).zip.txt
    20.2 KB · Visningar: 222
  • ScreenShot046.jpg
    ScreenShot046.jpg
    105.8 KB · Visningar: 623
Last edited:

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag kollade in Kartverkets Skånekartan MC & Motor idag.
De verkar mest till för glidning. Inte direkt prio på kurvor på den lilla sträcka jag körde idag.
Jag återkommer när jag betat av lite fler sträckor.
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
går fin fint

http://www.elsewhere.org/journal/gmaptogpx/


*edit: testade de och var visst inte jätte enkelt då detta inte var en rutt, men de gick efter lite pillande

men vem kör med GPS? karta = mer frihet, ingen stockholms brutta som hela tiden ber en göra "U-sväng här"
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
men vem kör med GPS? karta = mer frihet, ingen stockholms brutta som hela tiden ber en göra "U-sväng här"

Hur mycket du vill följa GPS:en är ju upp till en själv och bruttan stänger jag alltid av.
Jag missar hellre en avfart ibland än står ut med "baksätesgnatet" :D
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Skånes (ML) Utmärkta Vägar

Jag har organiserat om duktigt för att det ska gå att använda GPS-infon direkt på hojjen hyffsat enkelt också.

Alla rutter har nu ett unikt löpnummer istället (01-93) och namnet visar på vilket håll den löper ex. 'UVML45 O-V Bassholmavägen' löper från Öst till Väst. I de fall rutten är "uppenbar" har den fått ett namn efter närmsta geografiska punkt som tillägg.

På min GPS får jag inte upp rutterna i närmst geografisk placering så därför utgör start och stopp separata waypoints som däremot visas efter vilken som ligger närmst min nuvarande position.

I mitt exempel ovan heter start- och stopp-waypointsen i rutten
UVML45 Ost (Troedstorp) och
UVML45 Väst (Kyrkesjön)
Även har använder jag närmst "uppenbara" geografiska punkt som tillägg i namnet.

Alla rutter är dubblerade i motsatt riktning då min GPS inte kan invertera en förinlagd rutt automatiskt. Så rutten ovan finns även i en version till;
'UVML45 V-O Bassholmavägen'.

Detta upplägg underlättar defintivt för mig när jag är ute och kör på måfå.
Upptäcker jag att jag är nära en waypoint som utgör en rutt så är det enkelt att välja motsvarande rutt och ge sig iväg 'on the fly'.

Hoppas att fler får nytta av denna gpx-fil med detta upplägg.

Edit: GPX-filen är på 2 MB uppackad så den är delad i två delar för att gå att ladda upp. Du behöver båda delarna för att använda den.
 

Bifogat

  • ScreenShot051.jpg
    ScreenShot051.jpg
    178.4 KB · Visningar: 463
  • Utmärkta vägar (ML).gpx.part01.rar.txt
    131 KB · Visningar: 282
  • Utmärkta vägar (ML).gpx.part02.rar.txt
    7.8 KB · Visningar: 219
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag skapade en karta på google.maps.se som är helt öppen för er att lägga in fina rutter på. Google har ett nytt verktyg där de går att "rita längs väg", bus enkelt att använda.

Hjälp gärna till att lägga in era mys vägar där. Även Cafe eller andra grejer går oxå fint att lägga in.

*edit glömde länken http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=107385554123345894162.00046ed082025ba4c5853

Den klarar inte av att visa alla rutterna samtidigt och navigationsfunktionen mellan de olika sidorna flippar ut emellanåt i både Firefox och IE.
De 93 rutterna från UVML är upplagda nu (fick rensa bort en hel del redundant info efter uppladdningen) men Goggle Maps känns begränsat när man är van vid program som MapSource.
 

Bifogat

  • ScreenShot053.jpg
    ScreenShot053.jpg
    128.4 KB · Visningar: 282
Last edited:

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Jag kan inte annat än att hålla med dig, ju mer jag pillar ju mer frustrerad blir jag på goggle maps.

Har du något bra tips på hur man ska kunna dela vägar på ett enklare mer överskådligt sätt om man då som jag använder karta vid navigering.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Last edited:

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
Jag kollade in Kartverkets Skånekartan MC & Motor idag.
De verkar mest till för glidning. Inte direkt prio på kurvor på den lilla sträcka jag körde idag.
Jag återkommer när jag betat av lite fler sträckor.

Jag fick ganska kort tid på mig att "slänga ihop" några turer. Därför blev det lite blandning av både kurvor, touring och vacker omgivning. Jodå, jag har försökt prioritera kurviga vägar, men hur man än vänder blir det alltid lite transportsträckor däremellan. Smaken är ju olika. Jag hoppas att där ändå finns något för alla.

Tack för att du fixat en GPX-fil.:tummenupp Jag har själv inte hunnit. Jag lade upp en länk till den från min artikel på hemsidan.

Christer Harrysson, mctur.nu
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Lite tur runt Bara

Detta är en liten tur på 4 mil runt Bara med utgångspunkt från Statoil i Jägersro, Malmö.
 

Bifogat

  • ScreenShot073.jpg
    ScreenShot073.jpg
    117.6 KB · Visningar: 292
  • Liten tur runt Bara (4 mil).gpx.txt
    52.5 KB · Visningar: 198
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Förmodligen en blivande favorit

Nu när jag snart ska flytta norrut gäller det att hitta nya jaktmarker ;)
Denna verkar rätt ok för transport mellan Kävlinge och Lund.
 

Bifogat

  • ScreenShot002.jpg
    ScreenShot002.jpg
    132.5 KB · Visningar: 278
  • Favorit Lund - Kävlinge.rar.txt
    2.6 KB · Visningar: 211
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top