Ändrar man tändningen vid överladdning?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Undrar om det är vanligt med en "backning" av tändningen vid överladdning? Kan man inte få problem med "hård" gång , om ni fattar, när laddtrycket matar på bränsleblandning? Jag har idag en PCIIIusb och kan köpa en ignition modul till den som man kan justera kurvan hur man vill för att optimera tändningen just vid överladdning.

J
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du backar tändningen i dynobänken. Rent generellt kan man säga att vid en effektiv kompression (dvs inräknat laddtrycket) om 13:1 kör du med ca 34 graders förtändning och ca 30 med 14:1 och ca 28 grader vid 15:1. Har du 8:1 och laddar 1 Bar så hamnar du nånstans runt 13:1 i effektiv komp.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
andersbrink skrev:
2237230 Du backar tändningen i dynobänken. Rent generellt kan man säga att vid en effektiv kompression (dvs inräknat laddtrycket) om 13:1 kör du med ca 34 graders förtändning och ca 30 med 14:1 och ca 28 grader vid 15:1. Har du 8:1 och laddar 1 Bar så hamnar du nånstans runt 13:1 i effektiv komp.


Misstänker att kompressor eller turbo laddning inte spelar roll i tändnings hänsyn? Kompressorn är nog lite mer förutsägbar, i tryck alltså, jämfört turbo men annars samma?

J
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är den effektiva/dynamiska kompressionen som bestämmer förtändningen, inte laddtrycket/boosten/whatever.

Låt säga att man laddar 0.35 bar och det motsvarar 10:1 i komp så motsvarar 0.55 Bar 11:1 i kompression och 0.75 Bar 12:1. Det är individuellt beroende på motortrim i övrigt och allt annat runtikring. Tändningen ställs lämpligen i bänk så att man maximerar vridet vid varvtalet för maxvrid. En modern 4-ventilare vid 13:1 ställs till ca 34 graders förtändning, dvs vid 0.95 Bar i ovanstående exempel med 8:1 i grundkompression. Det är mycket pinaler på ett spett. :D

VR-8 skrev:
2255425 Misstänker att kompressor eller turbo laddning inte spelar roll i tändnings hänsyn? Kompressorn är nog lite mer förutsägbar, i tryck alltså, jämfört turbo men annars samma?

J
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
andersbrink skrev:
2255745 Det är den effektiva/dynamiska kompressionen som bestämmer förtändningen, inte laddtrycket/boosten/whatever.

Låt säga att man laddar 0.35 bar och det motsvarar 10:1 i komp så motsvarar 0.55 Bar 11:1 i kompression och 0.75 Bar 12:1. Det är individuellt beroende på motortrim i övrigt och allt annat runtikring. Tändningen ställs lämpligen i bänk så att man maximerar vridet vid varvtalet för maxvrid. En modern 4-ventilare vid 13:1 ställs till ca 34 graders förtändning, dvs vid 0.95 Bar i ovanstående exempel med 8:1 i grundkompression. Det är mycket pinaler på ett spett. :D


Cylindertrycket kan variera en del beroende på hur jag ställer tex kammarna på min Kawa. Kompressionsförhållandet är ett fast värde som beräknas genom volymen i förbränningsrummet och slagvolymen. Jag vet att du vet detta oxå......men nu vet du att jag vet oxå...bara för att slippa missförstånd. :)

Jag ska skaffa en Ignition modul till min PCIIIusb så kan jag få motorn optimal med de mods som blir. Jag kommer inte ladda mer än 0.6 för att slippa intercooler då utrymmet är väääldigt begränsat. Visst gör den nytta men platsen finns inte helt enkelt. 0.6 bar på min motor beräknas ge ca 180-190hp på slangen men det får vi se. Standard ger den ca 140 på veven.

J
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersbrink skrev:
Det är den effektiva/dynamiska kompressionen som bestämmer förtändningen, inte laddtrycket/boosten/whatever.

Där håller jag inte riktigt med, iaf inte om du är knackbegränsad. Effektiva kompressionen innefattar ju inte helt de tre huvudsakliga variablerna bakom knack: tryck, temp och tid.

Restgasmängd, yttemp i förbränningsrummet etc spelar mycket stor roll. Tid som ju är en funktion av varvtal eller avstånd från flamutbredningens start till punkten för självantändning är en synnerligen viktig faktor.

Vi tittar iaf aldrig på effektiva kompressionen på jobbet, då vi är grymt knackbegränsade i fullastlinjen. Även mycket avancerade simuleringsprogram som GT-Power o.dyl. har svårt att prediktera knack, titta på ändgastempen är inte riktigt rättvisande.

Anyway, mina erfarenheter iaf. YMMV.

/J
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RG500-Johannes skrev:
2266420 Där håller jag inte riktigt med, iaf inte om du är knackbegränsad.

Som glad amatör har man ju inte så mycket annat att gå på än att kika på tändstiftet efter kolvrester - om det finns någon kolv kvar. Med originaltändning eller Megasquirt har man ju inte så många andra alternativ än att köra på hoppet - eller lägga sig på den väldigt säkra sidan om man hatar att mecka.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersbrink skrev:
2266602 Som glad amatör

Hah, sen när blev du amatörmässig?

Du har ju helt rätt i vilka begränsningar man ställs inför utan avancerad utrustning, och det går väääldigt fort att knacka ner en motor till smulor...

/J
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top