Vita klumpar i halsen

Beffe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har sedan en månads tid haft 3-4 vita, ypperligt illaluktande, vita klumpar i halsen. Har lyckats klämma/pilla bort de men det är störigt som tusan då man klöks som en idiot :3freak

Men iaf, vad jag har förstått så är dessa klumpar inte särskilt ovanligt? Några tips på hur man lättast får bort de? Eller är det bara att fortsätta köra ner fingret i halsen och försöka pilla bort de? Finns det nåt man kan göra för att se till att de inte återkommer?
Min moder hävdar bestämt att klumparna bildas av mjölkprodukter? Hon slutade iaf med mjölk, ost m m och då försvann också klumparna, tillfällighet?

Att ha vita klumpar i halsen som luktar rutten akvariefisk är faen inte bra för självförtroendet :död
 

Wille

Gröna Faran
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/Hägerstensåsen
Hoj
SÅLD ZX6R
Provat att kolla med din tandläkare? Dom vet säkert vad det är för nåt och hur du ska få bukt med det. Dom har nog varit med om det innan.
 

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Örnsköldsvik.
Hoj
Honda oldschool - i bitar
Vita klumpar i halsen, är garanterat var.

Är man dessutom svullen och rödare än vanligt så är det inte som det ska vara. Feber är rätt vanligt också.

Du har med andra ord ganska troligt halsfluss, oftast kallas det för halsfluss för att beskriva en infektion i halsmandlarna som beror på bakterier eller virus
(som orsakas av streptokockbakterien typ A.)

Eftersom du haft det så länge så vore det klokt att ringa till vårdcentralen och be att få träffa en doktor, du kommer troligen att få antibiotika
- pencillin- utskrivet.

Halsfluss smittar via direktkontakt, tex att man tar någon i hand, kramas, nyser eller kysser någon.

Det kan gå över av sig själv med, men eftersom du dragit med det ett tag, så låter det som att du behöver pencillin.

Krya på dig! / Linn
 

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
Lilla_damen skrev:
2232255 Vita klumpar i halsen, är garanterat var.

Är man dessutom svullen och rödare än vanligt så är det inte som det ska vara. Feber är rätt vanligt också.

Du har med andra ord ganska troligt halsfluss, oftast kallas det för halsfluss för att beskriva en infektion i halsmandlarna som beror på bakterier eller virus
(som orsakas av streptokockbakterien typ A.)

Eftersom du haft det så länge så vore det klokt att ringa till vårdcentralen och be att få träffa en doktor, du kommer troligen att få antibiotika
- pencillin- utskrivet.

Halsfluss smittar via direktkontakt, tex att man tar någon i hand, kramas, nyser eller kysser någon.

Det kan gå över av sig själv med, men eftersom du dragit med det ett tag, så låter det som att du behöver pencillin.

Krya på dig! / Linn

hur bra/obra e :fyllisar på peniselin på en skala..?

/Z
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Förmodligen var eller helt enkelt bara matrester som fastnat i håligheter i halsmandlarna. Inte alls ovanligt. Luktar fan och känns lite svullet.

Det har hänt mig flera gånger, men det var länge sen nu. Det är bara att ta mod till sig och försöka pilla bort dom/klämma ut dom.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Starstriker skrev:
2232303 Förmodligen var eller helt enkelt bara matrester som fastnat i håligheter i halsmandlarna. Inte alls ovanligt. Luktar fan och känns lite svullet.

Det har hänt mig flera gånger, men det var länge sen nu. Det är bara att ta mod till sig och försöka pilla bort dom/klämma ut dom.
Jupp. Samma sak för mig. Tog ett tag innan jag fatta vad det var, fick min ledtråd i tråden som nämns här ovan.

Ofta så svullnade vänstra mandeln upp och det irriterade ovanför den och ner på tungan. Trodde först att jag var allergisk. Men sedan läste jag i den tråden, gick in på dass och gapade stort och inser att jag har en ganska djup grop i min vänstra mandel. Där satt det mat som hade ruttnat och luktade jätteilla. Tror att det var Nursey som nämnde att det kan bli infekterat oxå.

Nu har jag lärt mig att rensa där nästan varje dag. Ibland får jag ta en tandpetare för att få bort det. Har märkt att det hjälper lite att skölja munnen (gurgla) då och då med vanligt vatten.

Och ett tips är att undvika chips och annat smuligt som lätt kan fastna.
 

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Örnsköldsvik.
Hoj
Honda oldschool - i bitar
Det är mer vanligt att man faktiskt har var, som tecken på infektion,
än mat som fastnat, även om det finns de som får infektioner av det med,
precis som du skriver.

Men det sitter sällan så länge som i några veckor, det brukar lossna och sköljas ner.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Starstriker skrev:
2232303 Förmodligen var eller helt enkelt bara matrester som fastnat i håligheter i halsmandlarna. Inte alls ovanligt. Luktar fan och känns lite svullet.

Det har hänt mig flera gånger, men det var länge sen nu. Det är bara att ta mod till sig och försöka pilla bort dom/klämma ut dom.


Samma här! När jag hade det så var jag hos läkaren (i andra ärenden) och passade på att fråga. Han sa att det var matrester och att de lossnar efter en dag, eller två. Nu har jag inte haft det på ett tag men det brukar hända ett par gånger om året.
 

IronMike

Guest
Beffe skrev:
2232073 Jag har sedan en månads tid haft 3-4 vita, ypperligt illaluktande, vita klumpar i halsen. Har lyckats klämma/pilla bort de men det är störigt som tusan då man klöks som en idiot :3freak

Men iaf, vad jag har förstått så är dessa klumpar inte särskilt ovanligt? Några tips på hur man lättast får bort de? Eller är det bara att fortsätta köra ner fingret i halsen och försöka pilla bort de? Finns det nåt man kan göra för att se till att de inte återkommer?
Min moder hävdar bestämt att klumparna bildas av mjölkprodukter? Hon slutade iaf med mjölk, ost m m och då försvann också klumparna, tillfällighet?

Att ha vita klumpar i halsen som luktar rutten akvariefisk är faen inte bra för självförtroendet :död
Ta bort halsmandlarna !! dom är slut....
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
zeal skrev:
2232272 hur bra/obra e :fyllisar på peniselin på en skala..?

/Z
Alkoholen påverkar inte funktionen av penicilin direkt. Däremot försämrar alkoholkonsumtion ditt redan påfrestade immunförsvar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top