Tips på tung blues?

Jonathan

Guest
Vill ha lite tips på tung/skitnödig blues. Gärna modern sådan med.
Just nu spelas det mycket av SRV, vilket är helt fantastisk, onormalt duktig med sin gura :drool

Texas Flood, behöver jag säga mer ?

Sen är det ju old school med som liras, BB.King/Muddy Waters/Eric Clapton etc.
Sen några låtar från Mark Knopfler, Tracy Chapman har satt sig i själen.

Ös på bara :)
 

Jonathan

Guest
SuperMicke skrev:

Vilket namn :hihi

Skall tanka och se om det är något att ha.
Skriv gärna bra album/låtar ni anser är bra så man inte får fel uppfattning och missar godbitarna efter ett par låtar på ren chansning bara :tummenupp
 

IronMike

Guest
Jonathan skrev:
2218351 Vill ha lite tips på tung/skitnödig blues. Gärna modern sådan med.
Just nu spelas det mycket av SRV, vilket är helt fantastisk, onormalt duktig med sin gura :drool

Texas Flood, behöver jag säga mer ?

Sen är det ju old school med som liras, BB.King/Muddy Waters/Eric Clapton etc.
Sen några låtar från Mark Knopfler, Tracy Chapman har satt sig i själen.

Ös på bara :)


RAMSEY LEWIS


:yoparty :yoparty
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Jonathan skrev:
2218351 Vill ha lite tips på tung/skitnödig blues. Gärna modern sådan med.
Just nu spelas det mycket av SRV, vilket är helt fantastisk, onormalt duktig med sin gura :drool

Texas Flood, behöver jag säga mer ?

Sen är det ju old school med som liras, BB.King/Muddy Waters/Eric Clapton etc.
Sen några låtar från Mark Knopfler, Tracy Chapman har satt sig i själen.

Ös på bara :)


John Mayall och Jonny Lang är mina favoriter :tummenupp
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Gilalr du SRV, min personliga gud, så gilalr du nog även en ny kille som heter Wolf Mail, skivan heter Solid Ground.
Andra tips kan vara Buddy Guy, Elmore James, Albert Collnins och Roy Rogers.

Gillar du Texas stieln så har du ju även brorsans (jimmie Vaugnns) gamla band Fabulous Thunderbirds men bör då vara de gamla skivorna, Blivit lite tradigare med åren.
Samma gäller förresten Geroge Thorogood! :banana

Sedan ska vi inte glömma att Peps gjort ett par bra blueslåtar/skivor också!

Vad gäller SRV så vill jag pusha lite för Live in Montreux!

Mer finns...

Tar gärna tips i retur!
 

Jonathan

Guest
bonny skrev:
2218824 Gilalr du SRV, min personliga gud, så gilalr du nog även en ny kille som heter Wolf Mail, skivan heter Solid Ground.
Andra tips kan vara Buddy Guy, Elmore James, Albert Collnins och Roy Rogers.

Gillar du Texas stieln så har du ju även brorsans (jimmie Vaugnns) gamla band Fabulous Thunderbirds men bör då vara de gamla skivorna, Blivit lite tradigare med åren.
Samma gäller förresten Geroge Thorogood! :banana

Sedan ska vi inte glömma att Peps gjort ett par bra blueslåtar/skivor också!

Vad gäller SRV så vill jag pusha lite för Live in Montreux!

Mer finns...

Tar gärna tips i retur!

Jo han är något av en gud! Hans bror är inte så illa pinkad heller. Tog hem en dokumentär "VH1 SRV" eller vad den hette där man får se i princip från start till den tragiska helikopterolyckan :(

Rekommenderas!

Live in Montreux har jag faktiskt. Look at little sister med Johnny Copeland är grym!

Gerorge Thoorogood har jag med, men det tycker jag är lite rockigare blues. Dock jäkligt bra!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jonathan skrev:
2218531 Vilket namn :hihi

Skall tanka och se om det är något att ha.
Skriv gärna bra album/låtar ni anser är bra så man inte får fel uppfattning och missar godbitarna efter ett par låtar på ren chansning bara :tummenupp

Gov't Mule är mer jammig rock n roll än blues. Med medlemmar från gamla Allman Brothers, har du hört dem så har du en sjysst bild av hur Gov't Mule låter. De har i alla fall gjort en fantastiskt vacker låt som heter Lay of The Sunflower, liveversionen med Bela Fleck på banjo är rent magisk.

Förresten så är Free ett måste om man gillar blues och speciellt kopplingen blues/heavy metal. Första plattan "Tons of Sobs" är närmast en renodlad bluesplatta (Gjord av ett gäng 18-åringar...snacka om att det fanns talang i det bandet....) och därefter evolveras de gradvis till ett rent heavy metalband med bluesen i botten. "Fire and Water" är favoriten men alla deras skivor är köpvärda.
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Jonathan skrev:
2218942 Jo han är något av en gud! Hans bror är inte så illa pinkad heller. Tog hem en dokumentär "VH1 SRV" eller vad den hette där man får se i princip från start till den tragiska helikopterolyckan :(

Rekommenderas!

Live in Montreux har jag faktiskt. Look at little sister med Johnny Copeland är grym!

Gerorge Thoorogood har jag med, men det tycker jag är lite rockigare blues. Dock jäkligt bra!
Tänkte jag skulle vara snäll och serva med en länk där du kan provlyssna på Wolf Mail. Snäll va??! :pannkyss
http://www.mp3tunes.com/album_details.php?album_id=20061

Vad gäller Thorogood tänker jag mest på hans underbara "The Sky is Cryin´" och "Kind Hearted Woman" från de första två platorna. Mums!

Spelas för lite blues på radion så det är svårt att hita nya artister, detta var ett bra initiativ.

Jag utgår från att du vet att det är SRV som spelar gitarr på Bowies "Let´s Dance" platta?
Plus att du kanske bör kolla Albert King oxå?
 
Last edited:

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Neil Schon har släppt en platta som heter "Piranha Blues", klart köpvärd.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jonathan skrev:
2218351 Vill ha lite tips på tung/skitnödig blues. Gärna modern sådan med.
Just nu spelas det mycket av SRV, vilket är helt fantastisk, onormalt duktig med sin gura :drool

Texas Flood, behöver jag säga mer ?

Sen är det ju old school med som liras, BB.King/Muddy Waters/Eric Clapton etc.
Sen några låtar från Mark Knopfler, Tracy Chapman har satt sig i själen.

Ös på bara :)

John Campbell
Mvh
J
 

Jonathan

Guest
bonny skrev:
2219013 Tänkte jag skulle vara snäll och serva med en länk där du kan provlyssna på Wolf Mail. Snäll va??! :pannkyss
http://www.mp3tunes.com/album_details.php?album_id=20061

Vad gäller Thorogood tänker jag mest på hans underbara "The Sky is Cryin´" och "Kind Hearted Woman" från de första två platorna. Mums!

Spelas för lite blues på radion så det är svårt att hita nya artister, detta var ett bra initiativ.

Jag utgår från att du vet att det är SRV som spelar gitarr på Bowies "Let´s Dance" platta?
Plus att du kanske bör kolla Albert King oxå?

Visst var det Johnny Winter som gjorde Kind Hearted Woman från början ?
Ja blues finns väl i princip inte på radion som går idag om man bortser från små radiokanaler som enbart inriktar sig på just detta.

Jo precis, det var ju Bowie som upptäckte när SRV lirade i Montreux den allra första gången när publiken buade ut honom totalt och gav honom en spark i rätt riktning.

Jo Albert och Stevie lirade tillsammans i nåt radioprogram för ett bra tag sen som finns inspelat som jag också har :)
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Jonathan skrev:
2219116 Visst var det Johnny Winter som gjorde Kind Hearted Woman från början ?
Tror (nåja: vet med risk för att bli klallad besserwiser) att det är Robert Johnson som spelat in originalet. Lite sunkig kvalité på den eftersom den spaldes in -32 eller något.
Tydligen ska det han gör på gitarr vara "omöjligt". Men sedan hade han ju å andra sidan sålt sin själ till djävulen för det... Har en kompis som provade men gav upp efter 14 dagar och fyra takter eller något liknande. Fast den storyn får nog mer kompetenta musiker som Chris uttala sig om.
 

Jonathan

Guest
bonny skrev:
2219263 Tror (nåja: vet med risk för att bli klallad besserwiser) att det är Robert Johnson som spelat in originalet. Lite sunkig kvalité på den eftersom den spaldes in -32 eller något.
Tydligen ska det han gör på gitarr vara "omöjligt". Men sedan hade han ju å andra sidan sålt sin själ till djävulen för det... Har en kompis som provade men gav upp efter 14 dagar och fyra takter eller något liknande. Fast den storyn får nog mer kompetenta musiker som Chris uttala sig om.

Vad ska vara omöjligt ?
Att lira Kind Hearted Woman :confused:

Den låter ju rätt enkel iof.. :va
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Jonathan skrev:
2219808 Vad ska vara omöjligt ?
Att lira Kind Hearted Woman :confused:

Den låter ju rätt enkel iof.. :va
Som sagt: Jag är inte den rätta att svara på detta, men i bland annat "The complete Robert Johnson" nämner man att man fortfarande inte vet hur han hade gitarren stämd då det tydligen ska var några toner som inte kan spelas med kända stämningar. (Gäller då alla hans sånger, inte specifikt denna!) Plus att det som han spelar på skivorna tydligen inte är så väldigt lätt för vanliga gitarrister. Men eftersom jag inte kan spela kan jag inte gå i god för detta eller om det bara är en del av mytbildnignen kring honom.
Som sagt: Hjälp Chris eller någon!
 

Jonathan

Guest
bonny skrev:
2219966 Som sagt: Jag är inte den rätta att svara på detta, men i bland annat "The complete Robert Johnson" nämner man att man fortfarande inte vet hur han hade gitarren stämd då det tydligen ska var några toner som inte kan spelas med kända stämningar. (Gäller då alla hans sånger, inte specifikt denna!) Plus att det som han spelar på skivorna tydligen inte är så väldigt lätt för vanliga gitarrister. Men eftersom jag inte kan spela kan jag inte gå i god för detta eller om det bara är en del av mytbildnignen kring honom.
Som sagt: Hjälp Chris eller någon!

Aahh. Då hänger jag med, rätt koolt ändå :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top