Alla ni som kör med Sydskanes Emse på Sturup

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Hej allesammans!
Då har det hänt igen. Ännu en katastrofkväll på Sturup.
Och inte var det nåt fel på vädret heller!

För helvete folk. Fem avåkningar. FEM!!!! Vi har haft 18 (JA! ARTON!) avåkningar i år än så länge. Vad fan sysslar ni med?
Är ni inte rädda för att hamna på sjukhus? Är ni inte rädda om hojen?

Kan någon berätta vad det är som försigår i era huvuden när det blir så här? Det ÄR fortfarande bara början på säsongen men ändå så gasar ni som om det vore den sista dan i livet.

Sjävbevarelsedrift, vad är det? Märker ni inte själv när ni börjar nå gränsen och inser att det kanske är dags att slå av lite. Måste man nå över gränsen?
Adrenalin i all ära, men det skadar ju inte att ta hjärnan med ut på banan också.

Sydskanes Emse handlar mkt om frihet under ansvar. Det finns regler o dom ska följas till punkt o pricka. Görs det o alla tar med sig hjärnan ut på banan så har alla roligt. Klart man kan göra misstag o gå av banan, givetvis. Men 18 avåkningar? Det är knappast en slump.

Jag vill att alla ni som läser det här funderar lite. Jämför gärna med hur det såg ut förra året och året innan det. Tror ni det är kul att arrangera körningar, något som vi alla tycker är förbannat roligt, när vi får skicka folk till sjukhuset i ambulans hela tiden??

Sydskanes Emse har alltid haft ett rykte om att ha mkt väl arrangerade körningar där det tas mkt hänsyn på banan och där få kör av. Frågan är om vi får behålla det omnämnandet efter den här säsongen.

När ni ändå är igång och funderar, fundera på hur kul det skulle bli om vi pga det här helt urusla beteendet från folk bestämmer oss för att köra enligt SMCs metoder med föråkare som inte får köras om och stenhård kontroll i ALLA grupper. Det kan mkt väl bli verklighet om det inte blir en jävla uppryckning o det omedelbums. Nä, jag skojar inte det minsta!

Sydskanes Emses körningar handlar om frihet under ansvar.
Visa att ni är mogna nog att ta det ansvaret!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
jtds skrev:
2214287 Bra skrivet Corben.
Jodå... men kan nån översätta det till danska också?? Då träffar det en målgrupp som verkligen skulle behöva ta hjärnan med sig ut på banan. Har själv gått ut bakom eller precis framför dom danska kamikazepiloterna två söndagar nu och bara tänkt "je je, gazza ni, jag kör om er när ni ligger i bollhavet." Och mycket riktigt, ena söndagen låg det två i Dammaböjen (på första varvet - skickligt) och igår kravlade en runt i Hårnålen.
 

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
R1 -04, ERF#47
Låt mig bara kommentera två av "avåkningarna":

-Köra en RD350(tror jag) med ett 130 bakdäck som är helt plant kanske inte är det mest idealiska om man kör i vitgrupp!

-Killen som kasade i hårnålen fick ett framhjulssläpp, gick in lite för tvärt.

Sen att peka ut danskar som "kamikazepiloter" är kanske o gå lite långt, han som kasade i hårnålen fick ett litet släpp, låg precis bakom honom o det gick inte speciellt snabbt såg mest skumt ut, ett misstag som skulle kunda hända oss alla.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Clown/lukt/BENS skrev:
2214318 Låt mig bara kommentera två av "avåkningarna":

-Köra en RD350(tror jag) med ett 130 bakdäck som är helt plant kanske inte är det mest idealiska om man kör i vitgrupp!

-Killen som kasade i hårnålen fick ett framhjulssläpp, gick in lite för tvärt.

Sen att peka ut danskar som "kamikazepiloter" är kanske o gå lite långt, han som kasade i hårnålen fick ett litet släpp, låg precis bakom honom o det gick inte speciellt snabbt såg mest skumt ut, ett misstag som skulle kunda hända oss alla.
Visst, misstag kan vi alla göra och det är väl delvis därför vi är på banan. Bättre att göra dom där än i trafiken. Det jag menar är att danskarna i fråga (3 st, en Laverda, en SV650S och CBR:en) "värmde" sina däck i två kurvor trots att varningen kom om att vägbanan blivit ca 10 grader kallare än föregående pass. Samma sak förra gången. Det är oansvarigt i mina ögon för det kan drabba någon annan.

Sen kan man ju alltid reflektera, "fick ett litet släpp, låg precis bakom honom o det gick inte speciellt snabbt såg mest skumt ut". Kan ju bero på att det var lite kallare i asfalten?

Helt OT: Har du ett svart/vitt eller vit/svart skinnställ med två röda streck på?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Mycket bra skrivit Corben o jag kan inget annat än att hålla med.

En annan lustig sak är att det bokas grupp efter vad som finns kvar....
Kör man normalt i röd men bokar sig till grön!!! (där man inte får köra om i kurvor)
Vill man verkligen bara tuffa runt då? Eller är det så att man kör i rött tempo ändå....

Grupperna är indelade av en anledning.

De är inte bara hastigheten som skiljer sig i grupperna utan även erfarenheten.

Hur kändes det första gången du blev omkörd av någon som körde mycket snabbare än dig?
Tänk dig då att du håller på o svänga i en kurva, samtidigt som du håller på att skita ner dig för att det kommer en annan mc och flyger förbi....
Vems fel är det då om den omkörda personen åker av och vurpar....





Tillbaka till ämnet...
Släpvagn kollas "skamkärra" vet ni varför?
På en körning jag flaggade så tog jag tiden på hur länge det totalt stod still.. 1h och 10min för 5 avåkningar(iår)
Det innebar att alla grupper som körde den kvällen fick köra ett pass mindre...
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bra med skäll/pekpinnar, med tanke på klotfrekvens så behövs dom sannerligen.

Någon som vet hur det gick för (danske?) killen på RDn?

Alltså utan pekpinnar om hur han faktiskt körde och så utan bara hur en stackars skadad medmänniska mår efter en otäck krasch? Verkade ju inte vara så bra i dom första rapporterna då han saknade känsel i fingrar och ben(?) :tummenner :huvet
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har inte varit på plats och sett hur det går till i år men med tanke på vad folk skriver så blir jag mörkrädd.

Bandagar ska vara roliga och säkra, men det är upp till deltagarna att se till så detta blir verklighet, se till att värma däcken ordentligt samt att visa hänsyn gentemot övriga på banan.

Det verkar vara många som kör över sin egen förmåga och det straffar sig hårt, inte bara för er som slår sig och mular hojen, även för dom andra som tappar körtid, dessutom så smutsar ni ner arrangörens rykte.

Sätt in föråkare som håller rätt tempo i respektive grupper tills folk lär sig att hålla sig på hjulen.

Visst är det säkrare att köra på bana jämfört med att köra i Häckeberga, men det innebär inte att man är odödlig, att bli snabb och säker på bana är en lång inlärningsprocess.
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Alltså 18 avåkningar. Men vad beror det på, inga föråkare eller att folk tror att det är bara att hänga på rullen så sköter resten sig själv. Det enda jag kan konstatera är att ju mer jag lär mig att köra på bana ju mer inser jag att jag kan INTE alls köra hoj !

Alltså jag är ingen Rossi precis men lite jäkla vett i skallen får man ju ha när man kör annars är man ju en fara för sig själv och alla andra på banan.Kanske man skulle ta med sig en stor portion ödmjukhet och respekt när dom kommer dit. :fatta!

Please grow up o sluta glutta på Ghostrider !

Bra skrivit Corben :tummenupp
 

Swappe

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där onsdagsgasset passerar
Hoj
uhm.. ingen!
oj...

..kanske ska ta bort ambulansen/softfence då, så att folk blir mer rädda för att gå omkull..

En sak som nog är viktig är att lägga upp någon "pekpinne/uppmaning" på sydskanes sida också. Vi glömmer lätt att det finns folk utanför sporthoj som också kör på SRW..

Eller införa en regel som säger, 3 avåkningar på en dag och banan stängs.. fast det går nog inte så bra och folk lär bli riktigt irriterade.


Jag håller på alternativet med att ha föråkare tills folk lär sig! :tummenupp
 
Last edited:

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
AleX skrev:
En annan lustig sak är att det bokas grupp efter vad som finns kvar....
Kör man normalt i röd men bokar sig till grön!!! (där man inte får köra om i kurvor)
Vill man verkligen bara tuffa runt då? Eller är det så att man kör i rött tempo ändå....

Grupperna är indelade av en anledning.

De är inte bara hastigheten som skiljer sig i grupperna utan även erfarenheten.

Här håller jag med dig till 110% för det kan inte vara roligt att köra i grön grupp när man är van att köra röd grupp.
Jag kör i grön grupp helt enkelt för att jag vill lära mig spårval, banans sträckning och hur jag och hojjen funkar tillsammans. Jag bryr mig väl inte om att folk kör om mig men man kan lätt lockas till att gasa lite mer än vad man är mogen för så här långt i sin utbildning.
Vi är under lärnade i grön grupp och där handlar det inte om att kunna gazza på för fullt på raksträckorna och sen tvärnita för att någon som kör lite långsammare ligger före i kurvan eller för att man själv bara kan just gazza rakt fram.

Anmäl er till rätt grupp för då får alla roligare.

Det är ju trots allt ganska glest med körningar för oss gröngölingar så låt oss ha de gånger i lugn och ro så att vi snart kan avancera upp i svårighetsgrad.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Clown/lukt/BENS skrev:
2214318 Låt mig bara kommentera två av "avåkningarna":

-Köra en RD350(tror jag) med ett 130 bakdäck som är helt plant kanske inte är det mest idealiska om man kör i vitgrupp!

-Killen som kasade i hårnålen fick ett framhjulssläpp, gick in lite för tvärt.
Öht undrar man ltie varför vissa (tänker inte på någon särskild, så ingen behöver känan sig utpekad) väljer vit grupp. Man bör ha en god uppfattning om lämpliga spårval och en god uppfattning om var det är rimligt att köra om om mman skall anmäla sig där. Man bör också våga lägga ner hojen i kurvorna. Att först försöka köra om på innern och sedan kasta över cykeln till ett nytt spår för att komma om på yttern i nästa kurva är inte bra... Det kunde slutat illa för oss alla tre. Man skall bara titta på det som händer framför en, men man måste förstå att det kan komma någon med betydligt högre fart bakifrån.

Det var mycket blandat i vit grupp igår. Obs att de allra flesta körde självklart klanderfritt - som vanligt.

Hoppas det går bra för killen som vurpade illa. Såg inte roligt ut...
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
CorbenDallas skrev:
2214221 Hej allesammans!
Då har det hänt igen. Ännu en katastrofkväll på Sturup.
Och inte var det nåt fel på vädret heller!

Håller med dig som alla andra. Jag lyckades pricka in en av de få kvällar de knappt var några avåkningar på och framförallt var det ingen ambulans som behövde åka ut utan de kunde ägna sig åt kaffekokning. Det är väl såna kvällar vi vill ha även i fortsättningen. Bara körning och inga röda flaggor.
Härrrligt på ren Skånska

Ta det lugnt nu pågar för det är väl mest ni som kör och då även kör av eller?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
AleX skrev:
En annan lustig sak är att det bokas grupp efter vad som finns kvar....
Går att förstå om man tar gul isf röd t ex men helt tokigt annars!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Bingo skrev:
2214683 Går att förstå om man tar gul isf röd t ex men helt tokigt annars!
Det beror helt och hållet på vem du är o hur mkt du har i huvudet. Det är totalt oansvarigt att hålla rödtempo i gul grupp. Tyvärr är det väldigt många som gör det. Vi har på flera körningar i år haft lika högt tempo i gul som i röd. Vad är då meningen med grupper? Totalt meningslöst!!

Vi kan lika bra släppa in alla på banan samtidigt isåfall...
 

Gula faran

Liten men snabb
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
zxr400
Mkt bra skrivet Corben... en del kör som det är rena World Cup tävlingen...

Inte kört i år tyvärr, men förra året så var där en som gick av 2mm framför mitt framhjul för denne skulle TVUNGET om.... va fan tänkte han på ...vi var nära att hamna i gruset 3 st.... som tur var var det bara han själv nu som åkte av...

Vissa tar det på blodigt allvar och ska ha bra tid... oavsett grupp och då kanske de är på fel ställe känner jag ibland, för tanke är val att det ska vara "nyttokörning" och trevligt, och inte tävlingskörning om jag fattat rätt!! kanske har jag fel...
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Bingo skrev:
2214683 Går att förstå om man tar gul isf röd t ex men helt tokigt annars!

Även detta leder till problem ibland. Särskilt på de körningar då det inte finns någon grön grupp; då har vi plötsligt förare som borde köra i röd och förare som borde köra i grön grupp som kör tillsammans.
Tyvärr saknas då ibland den respekt som krävs vid omkörningar och olyckor sker. Allt ifrån avåkningar till att folk kommer undan med blotta förskräckelsen.


Jag hoppas att det gick väl för alla som var inblandade i olyckorna igår.

Det CorbenDallas skriver är dock viktigt och något att begrunda, för mig och många andra.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
xyx skrev:
2214757 Även detta leder till problem ibland. Särskilt på de körningar då det inte finns någon grön grupp; då har vi plötsligt förare som borde köra i röd och förare som borde köra i grön grupp som kör tillsammans.
Ja, det låter onekligen helt tokigt. Det jag menade var bara att det inte alltid är självklart om en person skall köra i gul eller röd. Man kan ju utan vidare vara bland de snabbaste i gul och bland de långsammare i röd - och passar då i båda grupperna. Är man långsammast i gul bör man inte boka sig i röd och är man snabbast i röd bör man inte boka sig i gul. Tänkte mest på de som befinner sig nära respektive gräns. Jag förutsatte också att man har nåt i huvudet och att man anvädner det när man bokar :)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Bingo skrev:
2214796 Ja, det låter onekligen helt tokigt. Det jag menade var bara att det inte alltid är självklart om en person skall köra i gul eller röd. Man kan ju utan vidare vara bland de snabbaste i gul och bland de långsammare i röd - och passar då i båda grupperna. Är man långsammast i gul bör man inte boka sig i röd och är man snabbast i röd bör man inte boka sig i gul. Tänkte mest på de som befinner sig nära respektive gräns. Jag förutsatte också att man har nåt i huvudet och att man anvädner det när man bokar :)

Självklart har du rätt i det! Jag gjorde bara inte samma antagande ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top