Ställa hojen på företaget?

akora

http://www.roadragemc.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -97
Eftersom jag är född -84 så är försäkringspremien extremt hög (den är ju hög för alla andra med, men den är verkligen riktigt hög).
Men då fick jag en tanke, har nämligen en enskildfrima, så frågan är om jag kan ställa hojen på företaget på något viss, och försäkra den genom företaget? Skulle det hjälpa tro?
Org-nr är ju samma som mitt personnummer, men tar de hänsyn till det på försäkringsbolget eller hur ser det ut? någon som kan och vet?
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
När hojen står på företaget så har du den högsta premien (INGEN BONUS)
Just pga att den står på ett företag!!!

För min del blev det mer än dubbelt så dyrt att ha den på företaget :näsblod



.../Yoshi
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
akora skrev:
2205606 Eftersom jag är född -84 så är försäkringspremien extremt hög (den är ju hög för alla andra med, men den är verkligen riktigt hög).
Men då fick jag en tanke, har nämligen en enskildfrima, så frågan är om jag kan ställa hojen på företaget på något viss, och försäkra den genom företaget? Skulle det hjälpa tro?
Org-nr är ju samma som mitt personnummer, men tar de hänsyn till det på försäkringsbolget eller hur ser det ut? någon som kan och vet?

Varför inte ringa dem som verkligen vet, nämligen försäkringsbolaget? Åldern går ju inte att "fuska" med om du har enskild firma iom att personummret används.

Nyfiken på resultatet dock :)
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Kontrollera även med Skatteverket, du kommer med största sannolikhet att bli påförd ett kraftigt förmånsvärde …
 

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
Vet bara att när jag sålde min Ninja för ett par år sedan, så var det en snubbe som ställde den på sin firma. Var nog dock ingen enskild firma, utan nåt med hyfsad ruljans, för han hade ett flertal andra feta fordon också.
Skulle enligt honom inte kosta mer heller, för han hade nån slags gruppförsäkring. Tydligen en helt OK "firmabil" då, en ZX-9R -00... :tummenupp
Själv sålde jag ju för att överleva ett tag till och för att det började bli lite tufft med en premie på ca. 2000/mån. Orättvist! :gnissla
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Men då fick jag en tanke, har nämligen en enskildfrima, så frågan är om jag kan ställa hojen på företaget på något viss, och försäkra den genom företaget? Skulle det hjälpa tro?


Jodå det går bra att ha en MC som tjästefordon. Problemet kan vara försäkringen .

Hade en glidare innan på mitt företag och betalade c:a 4000:- om året .
Men nu när jag skaffade sporthoj så ville de ha 60.000:_ om året i premie.
Det är ju bara löjligt. Orsaken skulle vara att många i företaget kan använda hojen. Det struntar i om det är en anställd eller 100 st.
Så nu har jag den privat .
 

akora

http://www.roadragemc.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -97
Låter inte som att det finns några pengar att tjäna på det alltså :(
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Hur hög är premien egentligen? Du har inte direkt den vanligaste dödsmaskinen...
 

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Fördelen med att ha den registrerad på firman är ju att det inte betalats arbetsgivaravgift och löneskatt på de pengar du betalar försäkringen med. Dock lär man nog bli förmånsbeskattad om det är ett fordon som inte bara används i tjänsten...
/B)
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
ingen som vet om man kan ha hoj som firmabil?? utan att förmånsbeskattas?

hade varigt kul firmabil
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Det finns ett ganska så färskt avgörande i domstol angående förmånsvärde för mc. En företagare hade en HD i sitt bolag och förde körjournal för att kunna visa att den endast användes i tjänsten. Detta spelade ingen roll då han haft möjlighet att disponera mc:n privat och påfördes ett saftigt förmånsvärde. Ingen hänsyn togs heller till att den stod avställd största delen av året. Företagaren hade i domstolens ögon möjlighet att köra den även på vintern och påfördes runt 6-7.000 kr per månad i förmånsvärde. I kronor blir det ca 2000 kr i skatt och ca 2000 kr i sociala avgifter. Det är således inte speciellt förmånligt att ställa hojen på företaget.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
akora skrev:
2205606 Eftersom jag är född -84 så är försäkringspremien extremt hög (den är ju hög för alla andra med, men den är verkligen riktigt hög).
Men då fick jag en tanke, har nämligen en enskildfrima, så frågan är om jag kan ställa hojen på företaget på något viss, och försäkra den genom företaget? Skulle det hjälpa tro?
Org-nr är ju samma som mitt personnummer, men tar de hänsyn till det på försäkringsbolget eller hur ser det ut? någon som kan och vet?

Det är dyrare än om du har den på dig själv garanterat, ingen bonus inga rabatter bara rå försäkring...

Samtidigt samlar du ju inte heller på dig skadefria år eller sjunkande självrisk som vissa bolag har...
 

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Bilsport & MC

akora skrev:
2205606 Eftersom jag är född -84 så är försäkringspremien extremt hög (den är ju hög för alla andra med, men den är verkligen riktigt hög).
Men då fick jag en tanke, har nämligen en enskildfrima, så frågan är om jag kan ställa hojen på företaget på något viss, och försäkra den genom företaget? Skulle det hjälpa tro?
Org-nr är ju samma som mitt personnummer, men tar de hänsyn till det på försäkringsbolget eller hur ser det ut? någon som kan och vet?


Ta o kolla med Bilsport & mc, och ta den som en privatförsäkring. Med den hojen du har så kan den inte vara extremt hög där. Jag räknade lite snabbt på deras sida och tog du kortet 2005, är -84:a och bor i Uddevalla kostar halvförsäkring 4281kr/ år. Helförsäkring 11410kr
Kolla själv på Bilsport & MC priskalkylator

//Daniel
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top