Förbjuda tobak?

Borde man förbjuda tobak?


  • Antal röstningar
    0

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Esquire skrev:
2202911 Det vore ungefär som att säga att det bara skulle vara alkisar som skulle köpa vin om det inte fanns annat än bag-in-box.


:lol





Tycker du att det är samma sak på riktigt?
Fast jaa, kanske. Om du var 14 år (kanske du är) och ska dricka för första gången, inte skulle du köpa en beutybox själv?
 

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
War-psycho skrev:
2202529 Grattis till det dummaste argumentet hittills. :tummenupp

Så länge det finns nån som är värre, så får man behandla folk som man vill alltså. :3freak
(Och med tanke på föregångare som Hitler & Saddam m.m. så finns det ingen anledning att klaga på folk som mördar invandrare, så länge offren inte kommer upp i miljontal?)

Som sagt.... "Men durå"-argument passar bättre på ett dagis.

Ps. Tror du DIN hoj släpper ut vattenånga eller ? :dummer

Jag bryr mig inte om du är kommunist.
(Eller försöker du påstå att alla rökare är kommunister ?)

Förstår att du försökte vinna "dummaste inlägg"-tävlingen, men tyvärr så kom du bara tvåa. :rolleyes:

Men jag antar att rökare/snusare har svårt att försvara sitt missbruk med vettiga argument.

Du skojar va? Man får inte röka eller snusa för det skitar ner för andra men vräka ur sig avgaser är helt ok för du varken röker eller snusar??

Har aldrig påstått att min hoj levererar daggfrisk ängaluft och inte tycker jag heller att tobak ska förbjudas (speciellt inte av anledningen att "andra" störs av den).

Så å ena sidan försvarar du rätten att "skita på andra", men å andra sidan fördömer du den .. det e inte lätt

Jaja, du får joina lapplisan och ett gäng till i min ignorera-lista så slipper jag ditt onyanserade dravel iaf .. :arsele
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
War-psycho skrev:
Men jag antar att rökare/snusare har svårt att försvara sitt missbruk med vettiga argument.
Är nog rätt få som missbrukar snus, däremot brukar nog rätt många snus. Tycker faktiskt dina egna argument verkar vara att du inte gillar det själv så varför skulle någon annan få använda det? Ifall du blir så upprörd över att vara i närheten av snusare så bör du söka nån sorts hjälp.

NoicE skrev:
2203030 :lol





Tycker du att det är samma sak på riktigt?
Fast jaa, kanske. Om du var 14 år (kanske du är) och ska dricka för första gången, inte skulle du köpa en beutybox själv?
När man var 14 år drack man hembränt, inte vin.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Ninja Racer skrev:
2202644 Jag förtår inte hur snusning kan påverka andra så negativt...
Och..
A_o_D skrev:
2202944 sant.. trådstartaren är nog den första jag hört som mår dåligt av passiv snusning ;)
Nä, men så är ni snusare också... :)

Jag har beskrivit hur många icke-snusare upplever snuset i ett tidigare inlägg. :fakta
Att ni inte förstår detta, är för att ni inte har brytt er om att fråga helt enkelt.

Smeddie skrev:
2203075 Du skojar va? Man får inte röka eller snusa för det skitar ner för andra men vräka ur sig avgaser är helt ok för du varken röker eller snusar??
Återigen belyser du tråden med samma dagisargument.

Att jag inte får kritisera rökning, för att jag själv kör en motorcykel som släpper ut avgaser. :dummer

Jag brukar försöka hålla mig från personangrepp på forumet, men du är verkligen riktigt korkad.
Faktumet att du upprepar samma korkade argument, gör det bara värre.
(Och vaffan har avgaserna med detta att göra överhuvudtaget ?)

Skulle man resonera som du, så skulle inga lagar & regler finnas alls.
"Nä, du ska inte komma å klaga på att jag bränner ner byggnader, för du själv återvinner inte dina sopor." :kocko

Hur bemöter man sånt resonemang?
Det gör man inte, man får vänta tills barnet växt upp ur dagisnivån.

honkiie skrev:
2203101 Är nog rätt få som missbrukar snus, däremot brukar nog rätt många snus. Tycker faktiskt dina egna argument verkar vara att du inte gillar det själv så varför skulle någon annan få använda det? Ifall du blir så upprörd över att vara i närheten av snusare så bör du söka nån sorts hjälp.
Jag blir inte upprörd.

Jag ser bara snuset & rökningen som ett hälsoproblem, som är större än alkoholen.
Därför startade jag den här tråd/pollen, som en spin-off på alkohol-tråden. :fakta

För att se skillnaden mellan vad folk tycker mellan de två.
Och det är ju ganska tydligt redan nu, att det är många fler förbjuda tobak, än alkohol.

Sen är jag inte får medhåll från snusare & rökare, ja, det var ju knappast oväntat precis. :)
Men, så länge man håller sig till någosånär hyfsade argument, så får man tycka som man vill här.
 
Last edited:

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Röstade för förbud.

Egentligen tycker jag att var och en ska få göra vad de vill med sina liv, men då tobak framkallar ett relativt krafitgt fysiskt beroende som många inte kan ta sig ur, så är det kanske lika bra att förbjuda det. Precis som andra droger.

Rök luktar skit.

Snus luktar skit. Inte lika mycket, men ändock.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Det jag mest tänker på är vad vi utsätter kommande generationer för.

Barn har ju väldigt svårt att värja sig mot passiv rökning.
Dessutom vill ju gärna barn också göra "vuxengrejer", och provar gärna rökning p.g.a. detta.
Det känns trist att man alltid ser dagispersonalen stå utanför å röka.
Vilka signaler ger vi då nästa generation ?
"Gör som vi säger, inte som vi gör."

Även om många rökare & snusare här inte håller med mig angående dess inverkan på omgivningen/samhället, så är det inte många rökare som vill att deras barn ska börja röka.

När man ser hemma hos en rökare, hur gula väggar & tak blir på kort tid, så förstår man att detta inte är en lämplig miljö att utsätta ungarna för.
Ändå så gör vi det, eller tillåter att detta sker.

Idag försöker man ju lindra folkhälsoproblemen i världen, tobak, alkohol & fetma.
Och enligt min mening tycker jag att tobaken är det första vi borde få bort.
Jag tror nog också att det kommer att bli det första som förbjuds också, fast det lär nog dröja länge tills dess.

Jag som ickerökare har ju naturligtvis svårt att se nyttan med rökning.
För mig är det dyrt, smakar illa (i början), och är mest en nervös vana man tar till sig.
Därför förstår jag inte varför man fullt medvetet vill skaffa sig en sån vana.
Själv lägger jag hellre pengarna på annat.

Visst, jag dricker alkohol ibland, men skulle jag göra det många gånger om dan för att jag inte kunde sluta, så skulle jag kallas för missbrukare. :)
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Tycker inte pollen är rättvis eftersom snusare klassas som lika äckliga som alla som röker och förpestar lukten vilket inte är sant för 5 öre. Kan förstå om folk inte vill se snus liggandes överallt och just därför så slänger jag mina i en papperskorg eller lägger dom i beglocket på dosan :).

Folk som börjar röka är inte smarta.

Själv började jag snusa när jag var 17 vilket e ganska sent med tanke på att man förhoppningsvis har vett nog i huvet för att inse att det inte är bra att vara tobaksberoende vid den åldern. Men men, skillnaden här mellan rökning och snus är just att första ciggen man tar smakar fan och inte blir man nåt bäng heller eftersom man inte kan dra några halsblåss och därmed inte få någon nikotinkick.
Första gången du tar en snus däremot bränner det lite under läppen men det smakar inte skit på samma sätt som en cigg och dessutom blir du bäng på nikotinet och det är ju nice :). Just därför jag började snusa för att det var gött att få en nikotinkick, när kroppen vant sig vid nikotinet och kickarna försvann så var det dock fortfarande väldigt behagligt och avkopplande att ta en snus. Har testat hålla upp i 1 vecka utan några som helst problem men jag vill helt enkelt inte sluta eftersom nu för tiden så är snusen efter en måltid goare än själva måltiden i sig, som ex.

Men jag ska ju inte sitta är och säga att jag inte är beroende, men visst skulle jag kunna sluta om jag ville det men jag är mer nöjd med tillvaron nu än vad jag var innan det att jag började snusa...vet att det blev lite luddigt här på slutet men ni som snusar vet vad jag menar och jag hoppas även ni ickesnusare förstår vad jag menar. Summa sumarum: rökare och snusare har olika behov och ovanor och bör därför inte dömas på samma sätt.

Sorry för uppsatsen :).
 

CracK_MasteR

NÅ it
Gick med
21 Oct 2004
Ort
Finland
Hoj
På kommande...
Pinky skrev:
2203413 Första gången du tar en snus däremot bränner det lite under läppen men det smakar inte skit på samma sätt som en cigg och dessutom blir du bäng på nikotinet och det är ju nice :). Just därför jag började snusa för att det var gött att få en nikotinkick, när kroppen vant sig vid nikotinet och kickarna försvann så var det dock fortfarande väldigt behagligt och avkopplande att ta en snus. Har testat hålla upp i 1 vecka utan några som helst problem men jag vill helt enkelt inte sluta eftersom nu för tiden så är snusen efter en måltid goare än själva måltiden i sig, som ex.

QUOTE]

Fel.Första gången jag snusade smakade det skit och mådde väldigt dåligt av nikotinet.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Pinky skrev:
2203413 Tycker inte pollen är rättvis eftersom snusare klassas som lika äckliga som alla som röker och förpestar lukten vilket inte är sant för 5 öre.
Pollen är ju knappast orättvis.

Det är exakt en kopia av alkohol-pollen, jag bytte endast ut ordet "alkohol" mot "tobak".

Detta för att jämföra skillnaden i syn på de olika "drogerna".
Det har visat sig att folk hellre ser ett förbud mot tobak än alkohol, om man jämför de två poll'arna. :brinnerup

Tobak är tobak, och både cigaretter & snus faller inom den kategorin, även om problemen skiljer sig något mellan de två.
Vissa tycker det är skillnad på vin till maten, och sprit på krogen, men det är ju alkohol likförbannat.

Så direkt orättvis tycker jag inte pollen är, möjligtvis argumenten i tråden.
Men det är ju svårt att hitta några bra argument för tobak.
Alkohol är ju något lättare att hitta fördelar till, men tobaken's fördelar är svårare att finna.

En intressant jämförelse till alkohol-pollen har det varit iallafall. :)
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
War-psycho skrev:
2204180Tobak är tobak, och både cigaretter & snus faller inom den kategorin, även om problemen skiljer sig något mellan de två.
Vissa tycker det är skillnad på vin till maten, och sprit på krogen, men det är ju alkohol likförbannat.

Så direkt orättvis tycker jag inte pollen är, möjligtvis argumenten i tråden.
Men det är ju svårt att hitta några bra argument för tobak.
Alkohol är ju något lättare att hitta fördelar till, men tobaken's fördelar är svårare att finna.

En intressant jämförelse till alkohol-pollen har det varit iallafall. :)

Ok, jag har inte läst alkoholtråden men jag köper det du säger att både cigg och snus går som tobak så pollen är ok :).

Personligen tycker jag att man ska förbjuda allt eller inget. Hade inte hela regeringen gillat att dricka alkohol så hade det varit förbud på det, eller hur?
Nästa steg nu är ju att få regeringen till att börja röka gräs så det också blir lagligt :tummenupp.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Pinky skrev:
2204191 Ok, jag har inte läst alkoholtråden men jag köper det du säger att både cigg och snus går som tobak så pollen är ok :).

Personligen tycker jag att man ska förbjuda allt eller inget. Hade inte hela regeringen gillat att dricka alkohol så hade det varit förbud på det, eller hur?
Nästa steg nu är ju att få regeringen till att börja röka gräs så det också blir lagligt :tummenupp.
Jo, jag kan hålla med där.

Jag slängde mest upp den här tråden för att jag tyckte tobaken utgör ett större samhällsprobleem, än alkoholen.
Så jag ville mest kolla om fler tyckte som jag, och jämför man det två poll'sen, så märker man att det är så.


Det har visat sig att folk i allmänhet är mer benägna att se tobaken som problem, än alkoholen.
Samtidigt så märker man i den här tråden att tobak-anhängarna försvarar sitt tobak mycket mer intensivt, än alkohol-anhängarna försvarar sin alkohol. :6surkart

Det känns nästan som tobaken är mer missbruks-aktigt än alkoholen, med tanke på hur viktigt det är att få fortsätta röka/snusa.

Men det är klart, skulle folk nyttja alkohol på samma sätt som tobaken (kröka flera gånger om dan, varje dag.), så skulle det ses som missbruk av värsta sorten.
Varför har man då så svårt att förstå att tobaken i princip alltid är ett sorts missbruk, i mångas ögon ?

Det är ju lättare att hitta iallafall några fördelar med alkoholen, än tobaken.
(Annat än, "Jag röker, ge fan i mina cigg." iallafall. :hihi)


Jaja, en intressant jämförelse mellan det två trådarna/poll'sen har det iallafall varit. :)
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Det är nog med både förbud och daltande.

Varför skall samhället ta hand om och se efter varenda kotte? Varför är egetansvar så fult i sverige?

Låt folk göra vad de vill och sluta ta hand om allt och alla.

Låt de som brukar tobak och alkohol teckna egna försäkringar för skador detta medför precis som det är för motorfordon.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
NoicE skrev:
2203030Tycker du att det är samma sak på riktigt?
Fast jaa, kanske. Om du var 14 år (kanske du är) och ska dricka för första gången, inte skulle du köpa en beutybox själv?
Jag skulle aldrig ha druckit vin när jag var 14. :tungan

Däremot så hände det ju att man gick ihop några stycken och köpte en dunk hemkört eller en platta folköl.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Esquire skrev:
2205404 Jag skulle aldrig ha druckit vin när jag var 14. :tungan

Däremot så hände det ju att man gick ihop några stycken och köpte en dunk hemkört eller en platta folköl.

När jag var 14 så fanns det fina 12pack för 60kr på willys, eller hette det spar då :va
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Biturbo skrev:
2204488 Det är nog med både förbud och daltande.

Varför skall samhället ta hand om och se efter varenda kotte? Varför är egetansvar så fult i sverige?

Låt folk göra vad de vill och sluta ta hand om allt och alla.

Låt de som brukar tobak och alkohol teckna egna försäkringar för skador detta medför precis som det är för motorfordon.


Vettigaste inlägget i tråden. Förbudsmentaliteten är enbart jobbig numera. Förbud hit och förbud dit. Rökning tillåts inte i offentliga lokaler och det är mycket bra.

Förbjud hellre gamla motorer som spyr ur sej mer skit än nödvändigt. :tungan
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
har inget emot snusare, förutom att vissa verkar anse att det är en sport att kasta prillorna på värst platser :kulspruta

Rökare som gör sin grej bland andra icke-rökare kan dra åt helvete, större gäng själviska idioter får man leta bra länge efter. Hur man kan rättfärdiga att förgifta andra människor (bl a barn) med rök som de facto är giftigare för omgivning kommer jag aldrig att förstå...
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Använder själv inte tobak men tycker absolut inte att man skall förbjuda det.
Däremot borde människor som snusar och röker ta större hänsyn till sina medmänniskor. Står där flera i en busskur tycker jag att om man nödvändigtvis måste röka, kan man faktiskt fråga om det är okej för de
andra. Annars kan man faktiskt ställa sig en bit bort. Sedan är det kanske
inte helt trevligt med snusprillor på bussäten osv..

Förbjuda? nej!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top