Triumph Sprint ST tråden

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jadå, den är kul! Hygglig körställning. Skön motor med bra pulver och läckert ljud (kolfiber-slipon). Snygg. Känns som ett bra köp! Kompletterar min Thruxton på lite längre färder, och är lättare att hålla ren än Thruxton.

OT: annars har de vissa likheter, hur konstigt det än låter. Liknande körställning, liknande utväxling på högsta växeln.

Ja, under den halvtimme jag provkörde så kände jag inte några tendenser till kroppssmärtor. :) Och jag är ändå 2 meter lång. :) Brukar känna sånt ganska fort om man sitter dåligt. Motorn gillar jag skarpt, jämnt drag utan effektpuckel, men ändå drag så det räcker.

Hoppas att det är som du säger med kolfiberdämparen, jag gillar när det morrar lite. :)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Nu har jag hämtat den. :) Jihooo!

Går som en klocka, och ser ut som ny. Lyckoruset är på topp. :)

Jävlarns vad den går, om man jämför med mina tidigare hojar. :) Jag gillar't. :)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ingen som har en svart Bellypan att sälja? Eller det räcker om det finns någon som vet vart man kan köpa, jag har letat som en gnu på alla kända tillbehörsaffärer, men det verkar svårt att få tag på. Skulle bli evigt, och jag menar verkligen evigt, tacksam ifall någon kan tipsa om en tillgänglig Bellypan.

Med vänlig hälsning, Tompten
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hallå på er! Har en liten fundering, så här efter en härlig höst-tur. Min RS klonkar väldigt när jag växlar. Jag har försökt växla på alla vis, och det klonkar mest när jag växlar och kör lugnt. Öser jag på så klonkar det inget alls. Är det normalt, och det som kallas charm, eller är det nåt fel, tro?

Lika om jag ligger och fiser på hög växel, så hackar det ganska rejält ibland när jag vrider om rullen, men det kommer från drivet, det vet jag. Men någon nämnde någon gång något om nån ryckutjämnare, är det något som finns på RS -04 och isåfall, är det något som blir slitet, och kan bytas?

Mvh Tompten
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Som nybörjare på Sprint (955, 2003) har jag kanske inte så mycket att tillföra... (knappt 700 mil sedan i maj 2012)

Men klonkandet känner jag igen. Likaså att den växlar betydligt tystare när man gasar på ordentligt. Jag tror - tror alltså - att det är lite modelltypiskt för motor/drivlina. Sägs ibland vara en "Triumph-specialitet" :) med hårdklonkande växellådor. Vet inte om det är 100 % sant, men det sägs så här och var.

Hack och ryck vid gaspådrag från låga varv har jag också. Under 3000 varv kan den vara grinig vid pådrag. Så då får man växla ner, eller gasa ännu mer för att på så vis komma upp i varv, förbi (cirka) 3000. På min hoj, alltså. Kanske en fråga om mappning??

Jag har också lite kedjerassel på låga varv/höga växlar, särskilt i samband med nedlägg. Nu skall erkännas direkt att jag inte har kollat kedjespänningen, borde nog göra det. Något som ni andra känner igen? Eller är det också en typisk "finess":) på en Sprint"?
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Som nybörjare på Sprint (955, 2003) har jag kanske inte så mycket att tillföra... (knappt 700 mil sedan i maj 2012)

Men klonkandet känner jag igen. Likaså att den växlar betydligt tystare när man gasar på ordentligt. Jag tror - tror alltså - att det är lite modelltypiskt för motor/drivlina. Sägs ibland vara en "Triumph-specialitet" :) med hårdklonkande växellådor. Vet inte om det är 100 % sant, men det sägs så här och var.

Hack och ryck vid gaspådrag från låga varv har jag också. Under 3000 varv kan den vara grinig vid pådrag. Så då får man växla ner, eller gasa ännu mer för att på så vis komma upp i varv, förbi (cirka) 3000. På min hoj, alltså. Kanske en fråga om mappning??

Jag har också lite kedjerassel på låga varv/höga växlar, särskilt i samband med nedlägg. Nu skall erkännas direkt att jag inte har kollat kedjespänningen, borde nog göra det. Något som ni andra känner igen? Eller är det också en typisk "finess":) på en Sprint"?

Tack för infon TMax. :tummenupp Man blir jag alltid lite nojjig när man köper något nytt. :gnissla Så länge jag vet att det inte är något fel, så störs jag inte alls av sånt. :tungan

Nu till en aktuell fråga: Svarta Madame är inne på verkstad för byte av lluddämpare samt mappning. Jag beställde ett G.P.R Kolfiber ovalt när jag köpte hojen. Efter mycket om och men, med diverse trassel med mellanrör och långa leveranser, så fick jag beskedet att även det sista mellanröret var felaktigt. Då fick jag istället möjligheten att ta en titandämpare istället, för den fanns att få mycket snabbare. Givetvis till ett reducerat pris, då det krånglat så mycket. Ja, jag gav dem klartecken att fixa en titandämpare.

Nu till frågan, jag har aldrig hört en titandämpare på en radtrea. Jag hoppas verkligen att det blir ett skönt ljud, men är det någon som har hört det? Som kanske skulle kunna lugna mina nerver en aning. :tummenupp

Tack på förhand. :Bugar
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu till frågan, jag har aldrig hört en titandämpare på en radtrea. Jag hoppas verkligen att det blir ett skönt ljud, men är det någon som har hört det? Som kanske skulle kunna lugna mina nerver en aning. :tummenuppTack på förhand. :Bugar
En Triumph-trea låter alltid vackert. Så du kan slappna av! :)
(Om någon har något annat svar - med högre kvalitet i svaret - så komplettera gärna! :))
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
En Triumph-trea låter alltid vackert. Så du kan slappna av! :)
(Om någon har något annat svar - med högre kvalitet i svaret - så komplettera gärna! :))

Ja, det har du ju såklart helt rätt i, förstås. :tummenupp Liten tankevurpa av mig. :)

Jag tycker att kvaliteten i ditt svar duger alldeles utmärkt. :)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jodå, mycket riktigt, vansinnigt trevligt ljud blev det. :) Har dock inte kunnat varva ur något ännu, men tänkte ta årets sista sväng i morgon, då ska det varvas. :) Snyggt blev det också. :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Japp, då var hojen nyservad vid knappa 3000 mil. "Happy Hour" på Johans MC under höst/vinter.

Så nu väntar vi bara på våren och solskenet.
- Hur långt var det till april nu igen... ? ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nyservad. Check!
Tvättad. Check!
Polerad. Check!
Vaxad. Check!
Vårens ankomst. ???

ImageUploadedByTapatalk1358092782.198971.jpg
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Fick ett litet ryck och började "modda" lite nu i vinter. Ganska lätta och billiga ändringar, inget spektakulärt. Men jag blev nöjd i alla fall. :tummenupp

Bild 1 och 2: Ursprungs-skicket.
View attachment 376289View attachment 376290

Bild 3: Nytt Slipon, GPR Titan. Gjordes sent i höstas, dock. Mappades i samma veva.
View attachment 376291

Bild 4 och 5: Kapade bort lite onödig plast där bak, tillverkade en ny skylthållare och flyttade fram blinkarna.
View attachment 376292View attachment 376293

Bild 6 och 7: Monterade en Double Bubble från Bike-X.se, och barend-speglar. Affären med Bike-X var för övrigt en väldigt behaglig upplevelse. Grym service!!!
View attachment 376294View attachment 376295

Bild 8: Slutmeckat för denna vinter. Jag är toknöjd, och det får jättegärna bli vår nu. :kär
View attachment 376296

Lägger detta inlägg här också, ifall någon är intresserad. :tummenupp Men det verkar inte som att bilderna ligger "uppe". Bara länkarna... Eller?
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Snyggt! Hojen ser fin ut också, blank och grann.

Barend-speglar är en intressant tanke, har ju det på min andra trajja. Originalspeglarna på ST:n är ok men inte 100 %. Man ser ok rakt bakåt, ser lite axlar och jacka, och missar en del rakt bakom hojen. Att få ut speglarna ytterligare kunde vara bra. Fast då fick man ju problemet med att täcka över de gamla fästena...
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Snyggt! Hojen ser fin ut också, blank och grann.

Barend-speglar är en intressant tanke, har ju det på min andra trajja. Originalspeglarna på ST:n är ok men inte 100 %. Man ser ok rakt bakåt, ser lite axlar och jacka, och missar en del rakt bakom hojen. Att få ut speglarna ytterligare kunde vara bra. Fast då fick man ju problemet med att täcka över de gamla fästena...

Tack, ja, den borde fan blänka, som jag har putsat på den i vinter. :D

Ja, i mitt fall så såg jag ingenting bakåt, om jag inte bröt in armarna. Detta känns kanon, och de gamla fästena täckte jag med lika bultar som de övriga "kåpbultarna", dock med en bricka, för hålen var större än de vanliga. Ska ta en bild nästa gång jag är i garaget. :)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Nu har jag äntligen hittat på en sida med massor med godis. Även en väldigt efterlängtat Bellypan. 85£ plus frakt på 12£.

www.simpson-detour.co.uk

Beställde nyss, får se hur leveransen blir. :)
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
ImageUploadedByTapatalk1358586709.302175.jpg
ImageUploadedByTapatalk1358586723.585664.jpg

Provade först att lacka svart, men jag klantade mig, så jag ska försöka igen, och läsa på lite innan. Men jag tycker att det funkar med blankt också. :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Så bra! Med lite svart på skallarna så "försvinner" de nästan helt för ögat.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ja, den första satsen syntes knappt alls. Synd bara att färgen släppte så fort man rörde på dom. ;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top