Triumph Sprint ST tråden

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Tänkte skaffa mig en Sprint när/om jag får körkort... undrar lite hur mycket plats det finns i förvaringsutrymmet? Tillräckligt med plats för ett Abus Detecto lås? Tillhörande 120cm kätting lär inte få plats iaf, men själva låset?

Jadå, inga problem. Du får plats med låset även om du låter verktygssatsen ligga kvar.
 

joppe_84

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Växjö
Hoj
sv 650s 03
Kan någon hjälpa mig med hur man får fram vilken årsmodell det är genom ramnumret...Det är nämligen så att jag har köpt en sprint st 07:a men den är registrerad som en 08:a. If´s märkesförsäkring blir ju billigare då mc:n är 4 år och om jag då på något sätt kan ändra fordonsåret från 2008 till 2007 blir försäkringen billigare nästa år. Det här med att den tionde siffran i ramnumret skulle vara årsmodellen funkar inte därför att den är nämligen bokstaven J.
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Kan någon hjälpa mig med hur man får fram vilken årsmodell det är genom ramnumret...Det är nämligen så att jag har köpt en sprint st 07:a men den är registrerad som en 08:a. If´s märkesförsäkring blir ju billigare då mc:n är 4 år och om jag då på något sätt kan ändra fordonsåret från 2008 till 2007 blir försäkringen billigare nästa år. Det här med att den tionde siffran i ramnumret skulle vara årsmodellen funkar inte därför att den är nämligen bokstaven J.

08 och 07 gör typ ingenting i försäkring, jag har en -10 och den känns nästan gratis på mig...

Antagligen har du en 07 men den blev uttagen 08.
 

joppe_84

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Växjö
Hoj
sv 650s 03
08 och 07 gör typ ingenting i försäkring, jag har en -10 och den känns nästan gratis på mig...

Antagligen har du en 07 men den blev uttagen 08.

Ja, det stämmer att den är uttagen 08. Försäkringen skiljer inget åt detta året men om den hade varit reggad som en 2007:a så hade den varit 3000 kr billigare i försäkring nästa år.
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Då var mitt slipon tullat och klart, bör har det här om två dagar... wohoo fan vad skoj det skall bli med GÖTT LJUD! ;)
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Äntligen hemma med min nya sprint -09. Inköpt i Gbg hos Johans mc, schysst mc firma, rekommenderas. Tycker att förutom att den går riktigt bra är riktigt snygg. Men vem f-n fick i uppdrag att designa stänklappen där bak, hojen har ju nästan italiensk klass för övrigt (förlåt apriliaiter). Och hur kom vederbörande på att hänga dit en stänklapp från en Scania:huvet. Blir till att hitta ngt renskit, ngn som har förslag på dylikt, hör av er. Ser fram emot en lång och torr mc sommar.

Jag har en till salu.
Har lite andra grejor också bland annat depåstöd (bak) och bagster+tankväska.
Allt finns under köp/sälj här på SH. http://sporthoj.com/annonser/?kat=35
Jag har sålt min Sprint till förmån för en 675a och fick lite grejor kvar
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Tjing,
Förra veckan fick jag äntligen hem mitt slipon som var beställt från USA samt "Double-Bubble" ruta och hugger.

Allt åkte på i helgen... jag passade även på att fota och filma lite mest för att det inte finns så mycket Sprint-filmer på Youtube... speciellt inte med ett Two Brother system.

Men någon här kanske också uppskattar det?

I början är det lite bilder men i slutet kommer ett videoklipp.

Ha en bra dag!

/hyll

OBS! Om Ni väljer att öppna klippet direkt i Youtube så kan Ni se det i 720p.

[YOUTUBE-ID]<object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/8ri4BrBUDW8&hl=sv_SE&fs=1&hd=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/8ri4BrBUDW8&hl=sv_SE&fs=1&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]


Jag har en skylthållare till salu om någon behöver, bromsljus och skyltbelysning INGÅR och är helt i dioder, jag kan även skicka med ett par HELT nya svarta miniblinkers.

Nypris för skylthållaren inkls belysning = 1100

Ni får den och blinkers för 600, har använt den under 20 mil kanske innan jag fick sliponet.

skylt.jpg


Först till kvarn...

/hyll
 
Last edited:

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Hej,

Jag passade på att fota min nya räser då man anser mer eller mindre att den är "färdig" nu.

Jag köpte den ny i April i år, har precis gått 200 mil, gjorde 80-mils servicen i onsdags.
Anledningen till att jag körde runt 200 innan första service var att jag ville få på det nya "sliponet" innan så de kunde "mappa" om den med det på.
Jag hann även sätta på en tonad "Double-Bubble" ruta, klara/vita blinkersglas fram och en hugger back.

Sliponet som sitter på kommer från TwoBrothers.

Lite bilder:
001.jpg


002.jpg


003.jpg


004.jpg


005.jpg


006.jpg


007.jpg


008.jpg


009.jpg


För Er som missade (och som vill se) så gjorde jag ett litet filmklipp härom dagen som visar när jag monterade sliponet:

[YOUTUBE-ID]<object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/8ri4BrBUDW8&hl=sv_SE&fs=1&hd=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/8ri4BrBUDW8&hl=sv_SE&fs=1&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]


Ha det så bra i sommar!

/hyll
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Någon som har koll på vilka serviceintervall som gäller mellan 0 mil och 15000 mil? och ungefärlig kostnad? :)

Har ingen hoj, så kan inte läsa manualen ;)
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Någon som har koll på vilka serviceintervall som gäller mellan 0 mil och 15000 mil? och ungefärlig kostnad? :)

Har ingen hoj, så kan inte läsa manualen ;)

Min förra hoj var en ST som jag köpte 2006 och sålde i våras.

1a service vid 80 mil
Därefter var 1000e mil eller varje år. Alltså även o hojen inte går 1000 mil per år skall den servas i alla fall.
Har inte exakt koll på vad jag betalade men ca 2000 kr för 80- och 1000-mila service och knappt 4000 för 2000-mila.
2000, 4000, 6000 osv är lite större jobb än 1000, 3000, 5000 osv.
 
Last edited:

Rullefull

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Borta
Hoj
Bojsänke+ Äventyrare
Sprint ST

Har nu lagt ca 900 mil sedan inköp i april.
Några reflektioner:
Väldigt skön tourer med fina sporthojsegenskaper vid behov!
Vad som slagit mig mest är att hojen är en ren singelhoj. Kört ca 600 solo med packning och några hundra med skjuts och packning.
Med skjuts bottnar fjädringen ur näst intill hela tiden( ja, jag har spännt fjäderförspänningen).

Det här är något som jag inte har kunnat läsa mig till i alla tester där Sprinten ofta har kommit ut som segrare, jo, kanske i Motorrads test där det stod ngt om att "bakfjädringen pumpar upp sig".

Är det här något man får vänja sig vid? För mig som kommer från customsegmentet känns det helt ovant att överhuvudtaget räkna på vikt.

Finns det kända alternativ till ffa bak? Hårdare fjäder, progressiv dämpare?
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Såå... då har man äntligen skaffat en.
330 mil, ABS, -09, mörkblå, trident avgassystem
Satan vad den låter, blir nog till att skaffa dB-insatsen innan man blir helt döv

Väldigt skön att köra dock :)
 

wagner_j

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
speed triple 1997
Har nu lagt ca 900 mil sedan inköp i april.
Några reflektioner:
Väldigt skön tourer med fina sporthojsegenskaper vid behov!
Vad som slagit mig mest är att hojen är en ren singelhoj. Kört ca 600 solo med packning och några hundra med skjuts och packning.
Med skjuts bottnar fjädringen ur näst intill hela tiden( ja, jag har spännt fjäderförspänningen).

Det här är något som jag inte har kunnat läsa mig till i alla tester där Sprinten ofta har kommit ut som segrare, jo, kanske i Motorrads test där det stod ngt om att "bakfjädringen pumpar upp sig".

Är det här något man får vänja sig vid? För mig som kommer från customsegmentet känns det helt ovant att överhuvudtaget räkna på vikt.

Finns det kända alternativ till ffa bak? Hårdare fjäder, progressiv dämpare?

Hej Alla och Rullefull! Jag är själv på gång att byta upp mig till en sprint st från min lilla bmw650 som jag vuxit ifrån efter 3 år med mc-kort. Din kommentar, rullefull, om att fjädringen bottnar låter som ett intressant frågetecken, visst håller sambon på att ta eget kort men innan dess lär det bli några mil med 2pers i sadeln, och det kan väl inte vara allt för bra för hojen om fjädringen bottnar för ofta. Har aldrig hänt på min nuvarande hoj och den är betydligt mindre. Är det fler sprint st - ägare som haft samma fjädringsproblem som rullefull vid skjutsande?
 

Drei König

1-2-3 Links
Gick med
1 May 2010
Ort
Mariefred
Hoj
CBR600RR-05
Har kört ca: 500 mil med min på varirande underlag och bana. 150 med skjuts och har inte problem med bottnande fjädring, trots för hög fart på för dålig väg emellanåt. Fjädring både fram och bak är något mjukt ställd orginal i min smak, så jag har ställt gaffeln några snäpp hårdare och bak lite mer. Men inställningarna är individuella och beror naturligtvis på ekipagets totalvikt, förare, passagerare och packning. Mitt ekipage är inte det lättaste med skjuts men det finns absolut de som åker med mer vikt. Testa med skjuts hos ngn handlare innan inköp och byt fjäder om det bottnar, är min rekommendation. Sprinten är absolut en sporttourer som fungerar bra med skjuts / Tycker jag.
 

wagner_j

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
speed triple 1997
Har kört ca: 500 mil med min på varirande underlag och bana. 150 med skjuts och har inte problem med bottnande fjädring, trots för hög fart på för dålig väg emellanåt. Fjädring både fram och bak är något mjukt ställd orginal i min smak, så jag har ställt gaffeln några snäpp hårdare och bak lite mer. Men inställningarna är individuella och beror naturligtvis på ekipagets totalvikt, förare, passagerare och packning. Mitt ekipage är inte det lättaste med skjuts men det finns absolut de som åker med mer vikt. Testa med skjuts hos ngn handlare innan inköp och byt fjäder om det bottnar, är min rekommendation. Sprinten är absolut en sporttourer som fungerar bra med skjuts / Tycker jag.

Hej! Ok, låter som att det är ett smärre problem om det nu är så att man lider av det. Men som sagt man skall inte handla hoj efterannat än hjärtat så egentligen spelar det nog ingen roll så klart. Sprinten jag skulle kolla på var såld, så nu får jag leta upp en anna å titta på. Tack för infon Drei K. !
 

Drei König

1-2-3 Links
Gick med
1 May 2010
Ort
Mariefred
Hoj
CBR600RR-05
Hej! Ok, låter som att det är ett smärre problem om det nu är så att man lider av det. Men som sagt man skall inte handla hoj efterannat än hjärtat så egentligen spelar det nog ingen roll så klart. Sprinten jag skulle kolla på var såld, så nu får jag leta upp en anna å titta på. Tack för infon Drei K. !

Alldeles riktigt, känslan styr köpet. Tråkigt om man hamnar helt fel bara. Så provkörning i butik är alltid bra även om självrisken kan stoppa en del inköp som för kompisen som la omkull en Mille vid provkörning :huvet, så testa inte gränserna.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Hej Alla och Rullefull! Jag är själv på gång att byta upp mig till en sprint st från min lilla bmw650 som jag vuxit ifrån efter 3 år med mc-kort. Din kommentar, rullefull, om att fjädringen bottnar låter som ett intressant frågetecken, visst håller sambon på att ta eget kort men innan dess lär det bli några mil med 2pers i sadeln, och det kan väl inte vara allt för bra för hojen om fjädringen bottnar för ofta. Har aldrig hänt på min nuvarande hoj och den är betydligt mindre. Är det fler sprint st - ägare som haft samma fjädringsproblem som rullefull vid skjutsande?

En sak att kolla är om fjäderförspänningen funkar.
På STn (en 06a) jag hade tidigare var det något som antingen gick sönder eller att det kom skit i spänningsmekanismen och fjädern gick ut till sitt mjukaste läge. Vad som gick sönder vet jag inte, hojen såldes utan att det var fixat (JA, jag talade om det vid inbytet). Jag märkte att hojen blev mjukare och uppförde sig oroligt vid gaspåslag ut ur depåkurvan på Gelleråsen. Provade att justera, men det klickade ljudet som ska höras vid justering uteblev. Skruvade då till max fjäderspänning och därefter till min. Hojen var lika mjuk hela tiden.

När jag bytte in hojen frågade jag om detta var ett vanligt problem, Triumph-butiken kollade det med generalagenten och dom hade aldrig hört om detta problem tidigare.

När hojen var ny ställde jag in den för min vikt inkl. packning och justerade bara någon gång under de 3 åren jag hade hojen. Om det kommit skit i mekanismen eller den gått sönder kan jag inte svara på, bara att det inte gick att justera
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Då har jag bytt hoj, kör numera en Triumph Speed Triple -09, 15th anniversary special edition!

/hyll
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top