Triumph Sprint ST tråden

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Hej,
Då var man också här och spanar lite, valet står mellan en VFR 800 eller en Sprint ST 06-10.

Anledningen till att jag inte väljer sprinten direkt är att det verkar vara så svårt att få tag på slipon, då jag älskar trajja ljuder så vill jag byta direkt i princip, någon som kan rekommendera en UK sida som skickar smidigt utomlands?

Jag har spanat länkarna som var uppe tidigare men det var mest amerikanska så jag blev lite fundersam.

Tacksam för svar så snabbt som möjligt då jag vill bestämma mig relativt fort. :)

Mvh
Micke






Hej det avgas som triumph säljer som tillbehör är ganska bra! sen finns det en del andra... britlian racing säljer ett som ser coot ut, hur det låter har jag inte koll på... mvh/jonny
 

Rullefull

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Borta
Hoj
Bojsänke+ Äventyrare
Hej,
Då var man också här och spanar lite, valet står mellan en VFR 800 eller en Sprint ST 06-10.

Anledningen till att jag inte väljer sprinten direkt är att det verkar vara så svårt att få tag på slipon, då jag älskar trajja ljuder så vill jag byta direkt i princip, någon som kan rekommendera en UK sida som skickar smidigt utomlands?

Jag har spanat länkarna som var uppe tidigare men det var mest amerikanska så jag blev lite fundersam.

Tacksam för svar så snabbt som möjligt då jag vill bestämma mig relativt fort. :)

Mvh
Micke



Är ju helt färsk här så du får ta det för vad det är...
Köpte ju helt nyligen en 07 (visade det sig vara vid närmare kontroll) med "effektsystem", vet inte vilket men det är original slutrör.
Påfallande många av de beggade jag tittade på hade effektsystem så jag tror inte att det var svåra att hitta.

Det jag har låter iallafall inte för lite, snarare j-gt högljutt. Har V&H propipe på gamla muskedundret men aldrig använt proppar. Nu med Sprinten känns proppar plötsligt nödvändiga.

/R
 

Rullefull

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Borta
Hoj
Bojsänke+ Äventyrare
Ruta

Eftersom Sprinten införskaffats i första hand för touringändamål är jag intresserad av alla erfarenheter som kan hjälpa mig att hitta rätt ruta för lite bättre skydd i ...tja motorvägsfarter.

Är ju relativt lång, ca 192 med långa armar. Kommer därför upp över originalrutan en bit. Tycker att jag får mycket vind i axel/hals höjd vid lite högre farter.

Kollade den här på Squaredeals:

http://www.triumph-online.co.uk/sprint-1050-st-05on-mra-vario-touring-motorcycle-screen-2574-p.asp

Någon som provat den eller har andra bra ideer för en långrygg:)

/R
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Är ju helt färsk här så du får ta det för vad det är...
Köpte ju helt nyligen en 07 (visade det sig vara vid närmare kontroll) med "effektsystem", vet inte vilket men det är original slutrör.
Påfallande många av de beggade jag tittade på hade effektsystem så jag tror inte att det var svåra att hitta.

Det jag har låter iallafall inte för lite, snarare j-gt högljutt. Har V&H propipe på gamla muskedundret men aldrig använt proppar. Nu med Sprinten känns proppar plötsligt nödvändiga.

/R

sannolikt triumphs eget effektsystem byte och ommappning ligger på 4-5 000 hos triumphhandlarna. Det är väl mer eller mindre standardåtgärd vid första servicen
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
sannolikt triumphs eget effektsystem byte och ommappning ligger på 4-5 000 hos triumphhandlarna. Det är väl mer eller mindre standardåtgärd vid första servicen

Men är triumphs egna effektsystem något att hänga i granen, smart att satsa på det istället för ett beställa ett Trident från UK?

Skillnanden kanske bara blir utseendet?
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Triumphs egna effektsystem är bra men lite väl högljudt.
Trident är enligt ett flertal bänkningar det som ger mest effekt av eftermaknadsdämparna om man kör utan insats.
Själv har jag valt att köra med insatsen i, jag får ju inte så stor effektökning då men o andra sidan så håller jag mej under db gränsen.

Oavsett vilket system man väljer så behöver man mappa om och den som gäller är Triumphs egna mappning för effektsystem (Triumph TOR).

Trident dämpare (skickar världen runt)
http://www.trident-exhausts.co.uk/

Det största Triumph forumet på nätet (USA)
http://www.triumphrat.net/

Största märkbara "effektökning" får man annars om går ner ett kugg på framdrevet, från 19 kugg till 18 kugg alltså.
 
Last edited:

Drei König

1-2-3 Links
Gick med
1 May 2010
Ort
Mariefred
Hoj
CBR600RR-05
Ny hoj

Äntligen hemma med min nya sprint -09. Inköpt i Gbg hos Johans mc, schysst mc firma, rekommenderas. Tycker att förutom att den går riktigt bra är riktigt snygg. Men vem f-n fick i uppdrag att designa stänklappen där bak, hojen har ju nästan italiensk klass för övrigt (förlåt apriliaiter). Och hur kom vederbörande på att hänga dit en stänklapp från en Scania:huvet. Blir till att hitta ngt renskit, ngn som har förslag på dylikt, hör av er. Ser fram emot en lång och torr mc sommar.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Äntligen hemma med min nya sprint -09. Inköpt i Gbg hos Johans mc, schysst mc firma, rekommenderas. Tycker att förutom att den går riktigt bra är riktigt snygg. Men vem f-n fick i uppdrag att designa stänklappen där bak, hojen har ju nästan italiensk klass för övrigt (förlåt apriliaiter). Och hur kom vederbörande på att hänga dit en stänklapp från en Scania:huvet. Blir till att hitta ngt renskit, ngn som har förslag på dylikt, hör av er. Ser fram emot en lång och torr mc sommar.

Johans MC har precis fått in en skylthållare gjord för Sprinten, jag har beställt en men inte fått den än så tyvärr inga bilder.
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Johans MC har precis fått in en skylthållare gjord för Sprinten, jag har beställt en men inte fått den än så tyvärr inga bilder.

Jag tycker inte "Triumph skylthållaren" var speciellt snygg, alltså den som man kunde köpa extra som du beskriver här ovan, enda skillnaden som var är att stänkskärmen är typ borta, blinkers och bakljuset är det samma.

Så här ser min ut, hämtade ut den i fredags, o hade fått hem alla grejer under veckan som var, så jag fixade den på kvällen och idag söndag så körde jag 20 mil med ett stooort leende på läpparna. :tummenupp

Jag har rensat "röven" på den, bytt ut bakljus/bromslampan samt skyltbelysning till dioder, all kabel är hoplött och ligger under ena bakkåpan.

Har även bytt ut glasen på framblinkersena till vita.

OBS! Slipon är på ingång, borde få dem i veckan, wohoo!

sprint.jpg


sprint2.jpg


sprint3.jpg


sprint4.jpg


sprint5.jpg



/hyll
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Jag tycker inte "Triumph skylthållaren" var speciellt snygg, alltså den som man kunde köpa extra som du beskriver här ovan, enda skillnaden som var är att stänkskärmen är typ borta, blinkers och bakljuset är det samma.
En smaksak egentligen. Jag är ok med hur orginal bakljus och blinkers ser ut så för mig är det inget problem, andra vill ha miniblinkers eller ett mindre bakljus. Som jag ser det finns inte något fel eller rätt utseende, huvudsaken är att man själv är nöjd. :tummenupp

(Ok, det finns ett undantag, tyskröv går fetebort) :gnissla
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Jag tycker inte "Triumph skylthållaren" var speciellt snygg, alltså den som man kunde köpa extra som du beskriver här ovan, enda skillnaden som var är att stänkskärmen är typ borta, blinkers och bakljuset är det samma.

Så här ser min ut, hämtade ut den i fredags, o hade fått hem alla grejer under veckan som var, så jag fixade den på kvällen och idag söndag så körde jag 20 mil med ett stooort leende på läpparna. :tummenupp

Jag har rensat "röven" på den, bytt ut bakljus/bromslampan samt skyltbelysning till dioder, all kabel är hoplött och ligger under ena bakkåpan.

Har även bytt ut glasen på framblinkersena till vita.

OBS! Slipon är på ingång, borde få dem i veckan, wohoo!

sprint.jpg


sprint2.jpg


sprint3.jpg


sprint4.jpg


sprint5.jpg



/hyll




Hmmm lika som min nya=) har fixat till bakdelen med en annan skylthållare men har kvar standard bakljus och blinkers! väntar på vita blinkers fram, ser att det blev snyggt=) sen ligger det ett nytt avgas (trident) och väntar i garget.
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Jag har en tidig 05:a med gula blinkers och rött bakljus.
 

Bifogat

  • DSC00247.jpg
    DSC00247.jpg
    236 KB · Visningar: 112

Drei König

1-2-3 Links
Gick med
1 May 2010
Ort
Mariefred
Hoj
CBR600RR-05
Tack för alla tips, alla lösningar ser mycket bra ut. Får fundera ut vilken jag ska anamma. Har satt triumph´s egna öppnare slipon och tycker det låter lagom mycket än så länge ina grannar har klagat än :) (inkörning än så länge).
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Tack för alla tips, alla lösningar ser mycket bra ut. Får fundera ut vilken jag ska anamma. Har satt triumph´s egna öppnare slipon och tycker det låter lagom mycket än så länge ina grannar har klagat än :) (inkörning än så länge).

Hehehe vänta tills du kommer upp över 6000 varv. :D
På lägre varv har Sprinten ett trevligt morrand för att sen på högre varv riktigt komma loss och vråla ut sina känslor. :yoparty
 

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
Johans MC har precis fått in en skylthållare gjord för Sprinten, jag har beställt en men inte fått den än så tyvärr inga bilder.


Jag har varit inne på Johans MC:s hemsida och letat efter skylthållaren som du nämner, men hittar den inte :confused:
Lägg gärna upp en bild när du får grejerna på plats. Om du har en länk, så får du gärna hjälpa till med det åxå :D
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Jag har varit inne på Johans MC:s hemsida och letat efter skylthållaren som du nämner, men hittar den inte :confused:
Lägg gärna upp en bild när du får grejerna på plats. Om du har en länk, så får du gärna hjälpa till med det åxå :D

Den är så pass ny att den inte finns med på deras sida än.
Fick min i veckan och har precis monterat den men har inte hunnit ta några bilder än, kommer snart.
Inga direkta problem att montera om man inte har tummen mitt i näven, bra passform på grejerna.
Tillverkaren är R&G Racing Products.
 

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
Den är så pass ny att den inte finns med på deras sida än.
Fick min i veckan och har precis monterat den men har inte hunnit ta några bilder än, kommer snart.
Inga direkta problem att montera om man inte har tummen mitt i näven, bra passform på grejerna.
Tillverkaren är R&G Racing Products.

Tackar.
Jag tror jag hittade bilder av Tail tidy på R&G Racing Products hemsida.
Detta blir ju en stor förbättring mot hur bakdelen ser ut i original. Blir nog till att beställa, fast jag ger Johans MC en chans att lägga ut den på sin sajt först.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Tackar.
Jag tror jag hittade bilder av Tail tidy på R&G Racing Products hemsida.
Detta blir ju en stor förbättring mot hur bakdelen ser ut i original. Blir nog till att beställa, fast jag ger Johans MC en chans att lägga ut den på sin sajt först.

Yup, just den är det.
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Tänkte skaffa mig en Sprint när/om jag får körkort... undrar lite hur mycket plats det finns i förvaringsutrymmet? Tillräckligt med plats för ett Abus Detecto lås? Tillhörande 120cm kätting lär inte få plats iaf, men själva låset?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top