Triumph Sprint ST tråden

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Den där tankväskan har jag. Den är fin och bra. Men den enda nackdelen jag kommer på är att läderskyddet på tanken är väldigt bökigt att sätta dit och ta bort. Du får räkna med att ha på skyddet hela tiden. Irriterande när man ska tvätta hojen då man måste montera isär nästan alla kåpor.
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
Vantskruv skrev:
2630432 Den där tankväskan har jag. Den är fin och bra. Men den enda nackdelen jag kommer på är att läderskyddet på tanken är väldigt bökigt att sätta dit och ta bort. Du får räkna med att ha på skyddet hela tiden. Irriterande när man ska tvätta hojen då man måste montera isär nästan alla kåpor.

OK. Tack för tipsen :tummenupp
Det blir nog så att jag inhandlar en sådan väska :)

//Budde
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
2007-års första tillbehör inköpt

Så där ja nu var tankväskan fixad till sommarens Norgeresa :)
Det blev en Triumph orginal tankväska som klarar 20L och kan expanderas till 30L, skulle det inte räcka med utrymme så finns det en mindre mod. som man kan köpa till och enkelt sätta fast ovanpå den stora.
Det ska bli spännande att se hur "lätt" det blir att sätta fast väskans tankskydd på hojen :tungan

//Budde

Bild1: Tankväska 20-30L. Bild 2: Tankväska (15L) som kan sättas fast ovanpå den andra.
 

Bifogat

  • tankväska 20L.jpg
    tankväska 20L.jpg
    104.7 KB · Visningar: 211
  • tankväska mindre.jpg
    tankväska mindre.jpg
    113.3 KB · Visningar: 208

jolsso49

vårkänslor
Gick med
24 Jan 2007
Ort
göteborg
Hoj
ingen tyvärr...
Hej.

jag kör en Triumph Sprint RS -04.
jag är ute efter klarglas lampor till fronten och letar även efter vita blinkers glas.
är det något som vet vart man kan få tag på detta?.

Annars e jag grymt nöjd med min MC bästa jag har kört utan tvekan.
 

jolsso49

vårkänslor
Gick med
24 Jan 2007
Ort
göteborg
Hoj
ingen tyvärr...
triumph sprint RS

Hej.

det är inte någon som har en bromsskiva höger till en sprint RS- 04 liggande hemma?.

någon idiot har försökt ta bort låste på min MC och då böjt hela skivan....

hoppas någon har något bra tips.
inte sugen på 4500kr för en ny skiva.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej
Jag har planer på att köpa en tankväska till min ST, har tittat på Triumphs Tankväska 1 (20-30 liter) se bild. Vad har ni andra för väskor & vad rekomenderar ni för tankväskor?

Tack på förhand
//Budde

Jag har den på min triple mycket nöjd. En idiot grej dock, på min var man tvungen att lossa "kåpskruvar" för att sätta dit/ta bort tankfästet. Jag gjorde det 1 gång sen modifierade jag det med tryckknappar jag köpte på Sea-Sea. Kanske inte samma på din hoj.

I väskan ingick
Regnskydd, kartfodral (när man inte har väskan) och axelremmar så man kan ha den som ryggsäck.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hej,

jag funderar lite på en Sprint -06:a som komplement till min TRX. Förvånansvärt lite matnyttigt här på SH, nästan så man blir lite misstänksam, den har ju fått finfin kritik i pressen? Är det någon som kan kommentera (och gärna jämföra med andra hojar ni kört/ägt så man får lite referens?)

-skjuts, hur duger den på lite längre turer för en 175 cm passagerare?
-långturer, komfort öht?
-stadskörning, tung och bänglig?
-banåka, tung och bänglig?
-tillbehör, bullerpipor osv

Tackar på förhand
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Hej,

jag funderar lite på en Sprint -06:a som komplement till min TRX. Förvånansvärt lite matnyttigt här på SH, nästan så man blir lite misstänksam, den har ju fått finfin kritik i pressen? Är det någon som kan kommentera (och gärna jämföra med andra hojar ni kört/ägt så man får lite referens?)

-skjuts, hur duger den på lite längre turer för en 175 cm passagerare?
-långturer, komfort öht?
-stadskörning, tung och bänglig?
-banåka, tung och bänglig?
-tillbehör, bullerpipor osv

Tackar på förhand

En tilläggsfråga där... från och med vilken årsmodell har de katalysator?
 

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Viking Motor Park
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Tidningen Motorrad hade ett långtest (5000-mila tror jag det var) av sporttourers, och Sprint ST vann överlägsen över 12 andra.
Pålitlighet, driftssäkerhet och annat sånt gott.
Dessutom bänkkördes hojarna före och efter testet, Sprinten var den hoj som var närmast ursprungseffekten efter testet av alla.
Motorn plockades isär efter dessa mil, och uppvisade istort sett inga förslitningsskador.

Har letat efter testet, men inte hittat det.

Jag tror det är dags att begrava myten om att Triumphs hojar är sämre än japanerna...
 

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Viking Motor Park
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Här hittade jag lite mera kött:

The Sprint ST has fought off the BMW K1200S and the Honda VFR-ABS to win Motorrad’s 50,000km endurance test, beating 12 other competitor bikes to the top spot.

Motorrad, Germany’s best-selling motorcycle magazine, found that after 50,000km the Sprint ST’s compression and performance figures were the same as a brand new bike, the oil consumption was marginal, the engine, clutch and gearbox were all in very good condition and the painted parts, frame and exhaust pipe showed no sign of corrosion at all. They were also impressed by the inspiring and characterful engine and the excellent handling of the bike.

The condition of the bike after the 50,000km endurance test is outlined below:

Cylinder head:

- All valves were leak proof

- Valve seats were satisfactory

- Valve guides and stems were within figures for new

- Camshaft-bearings were within tolerance

- Cam lobes were very good

Liners/Pistons:

- All liners were within tolerances

- RHS liner were within tolerances

- Piston free play satisfactory with not much charcoal

Crank assembly:

- Main bearings like new

- Big ends perfect

Transmission:

- Gear box in very good condition with no pitting

- Clutch plates like new

Frame/Chassis:

- Premium and reliable paintwork

- No hidden corrosion on powder coated frame

Motorrad concluded that, as a result of the moderate depreciation and reasonable costs of the Sprint ST, combined with the proven reliability and excellent condition of the bike during and after the endurance test, the Sprint ST was the sure winner for this test.
 

Budde

Som en djävla cowboy-film
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Nannestad / Norge
Hoj
har ingen hoj
Hittade en artikel i Göteborgs-Posten om Triumph Sprint ST (1050)
Läs mer HÄR
Göteborgs-Postens test av Triumph Sprint ST
BETYG: 4 av 5 fyrar.
RESULTAT: 41 av 50 poäng.
PLUS:
Smidig sporttourer med brett användningsområde.
MINUS:
För låg kåpa för långturer och få packutrymmen.
ALLMÄNT: 9 av 10 poäng.
Cylindrar/volym (cm3) 3/1050
Drivning kedja
Växlar 6
Hjulbas (mm) 1457
Torrvikt (kg) 210
Antal exteriöra färger 3
PRESTANDA: 8 av 10 poäng.
Effekt (hk/varv) 125/9250
Vridmoment (Nm/varv) 104/5000
Kompression 12:1
EKONOMI: 8 av 10 poäng.
KOMFORT OCH KÖRSTÄLLNING: 8 av 10 poäng.
KÖRGLÄDJE: 8 av 10 poäng.
PRIS: 124 990 kr
*****
Tre konkurrenter.
Honda ST 1300 A Pan European:
169 900 kr. Klassisk tungviktare och milslukare med rejält kåpglas.
Ducati ST4S:
129 950 kr. Sporttourer à la Ducati med en dunkande v-twin på 121 hkr.
BMW K 1200 GT:
172 500 kr. Tung maskin men med både packväskor och abs som standard.

Hittade en till emotor.se
Europas största MC-tidning – tyska Motorrad - har nu avslutat sitt unika 5000-milatest. Klar vinnare bland de 12 testade motorcyklarna är sporttourernTriumph Sprint ST. Inte minst tack vare sin fantastiska slitstyrka och tillförlitlighet.

//Budde
 
Last edited:

grovy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
Trajja 955i , cr 250
Hej har nu köpt mig en Sprint st -01 och har en liten fråga som jag hoppas ngn kan svara på. Är det ngn skillnad på svensk sålda sprint och tysk sålda, Anledningen att jag frågar är att i mina papper står det att jag har 75 kw i motorn men i pappren från tyskland står det att jag bara har 72 kw och som ni ser kommer inget av dom upp i dom 79 kw som dom svensk sålda har av samma årsmod. Min är tillv 18/12-2000. Hoppas på svar h: TG
 
Last edited:

GeEssKryssÄrr

FullFartFramåt
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
XT600 :-)
Har ett par hårda packväskor komplett med blinkers och stag
för nerflyttning av ljuddämpare. Har suttit på en sprint st -99.
Är det nån som vet vilka fler årsmodeller dom passar till?
Passar dom till sprint rs?
 

PilotMouse

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Hässelby
Hoj
2001, Honda, CBR1100XX SuperBlackbird
Bakhjulslager Triumph Sprint ST -02

Har precis hjälpt polaren att byta bakhjulslager på sin Sprint.

Innan bytet glappade lagren någon millimeter när man ruckade på det med greppet klockan 12 & 6 på däcket.

Efter byte, som gjorts med svarvade monteringsdon i en handjagad hydraulpress och allt gjort utan våld och med rätt vtg och bakhjulsmuttrarna dragna enligt bok så glappar det lik förbannat.

Vi har dragit muttrarna ytterligare lite men det blir ingen som helst skillnad.

Om man ruckar med 12 & 6-greppet känns glappet tydligt men om man flyttar händerna, bara 30-40 grader, så finns det inget glapp längre.

Någon som vet om detta är ett vanligt Triumph enkelsvingsproblem och vad det beror på eller någon som har en idé?

Vi har kollat svinglagren och dom är klockrena.

/Matts
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jeg har en Sprint ST 1050 ABS från '06.

I helgen har jag byttet framdäck (1800mil på 1:e däck !!!) och har nu opdateret mine bremser... "Nya" bromsok från Hayabusa/Gixxer, Tokico, 6 kolv :tummenupp ... och sintered bromsbeläg ... DET FUNKAR !!!....
Aldrig mer svampige bromser.... Endelig en frambroms som bare är perfekt.
Jag har hela tiden visst vad som är felen på dom originale bromsok, men Triumph Sverige (och England) har inte ville lysnar på mig....
Jag har fået nya skivor, master cylinder och bromsok... Uden att det har fungeret... Det som är felen på dom originale bremsok är, att kolven i bromserne inte är teflon coated. Det kan fixas for ~1500kr, men Triumph har inte ville göre dette.... Man kan byte med kolv med dom från Daytona 675, dom är teflon coated.
Nu har jag monteret 6-kolv, Tokico.... :yoparty
 

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Jag har en -05 jag bytade broms cylindern enl jacklilly blev mycket bättre. det är samma som på honda cbr 954 eller en del kavvor zx7 zx9 så det går att hitta på skroten billigt



Jeg har en Sprint ST 1050 ABS från '06.

I helgen har jag byttet framdäck (1800mil på 1:e däck !!!) och har nu opdateret mine bremser... "Nya" bromsok från Hayabusa/Gixxer, Tokico, 6 kolv :tummenupp ... och sintered bromsbeläg ... DET FUNKAR !!!....
Aldrig mer svampige bromser.... Endelig en frambroms som bare är perfekt.
Jag har hela tiden visst vad som är felen på dom originale bromsok, men Triumph Sverige (och England) har inte ville lysnar på mig....
Jag har fået nya skivor, master cylinder och bromsok... Uden att det har fungeret... Det som är felen på dom originale bremsok är, att kolven i bromserne inte är teflon coated. Det kan fixas for ~1500kr, men Triumph har inte ville göre dette.... Man kan byte med kolv med dom från Daytona 675, dom är teflon coated.
Nu har jag monteret 6-kolv, Tokico.... :yoparty
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jag har en -05 jag bytade broms cylindern enl jacklilly blev mycket bättre. det är samma som på honda cbr 954 eller en del kavvor zx7 zx9 så det går att hitta på skroten billigt

Den har jag oxå bytat... Allt är nu bytat foruten slangerne (?)....

Men, dom var fortfarende svampige innan jag fik dom nya bromsok
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top