Klurar på ett examensarbete

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia Falco
Mitt examensarbete startar vårterminen 2007 och tankarna har redan börjat. Idén är att turbokonvertera en 500cc motorcykelmotor och sedan göra jämförelser före/efter, eventuellt jämföra mot andra motorcyklar. Det måste vara ett "forskarmässsigt" projekt dvs att bara bygga räcker inte. Jag har funderat på några syften:

* Bränsleförbrukningen
* Max effekten
* Hk/kg
* Hur hanterbart är turbo i stadstrafik jämfört med långfärd

Vad tycker ni är skulle vara värt att analysera?

Mvh
 
Last edited:

Karsten Janker

Karsten J
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Yzf750r -93
nomercy skrev:
2189930 Mitt examensarbete startar vårterminen 2008 och tankarna har redan börjat. Idén är att turbokonvertera en 500cc motorcykelmotor och sedan göra jämförelser före/efter, eventuellt jämföra mot andra motorcyklar. Det måste vara ett "forskarmässsigt" projekt dvs att bara bygga räcker inte. Jag har funderat på några syften:

* Bränsleförbrukningen
* Max effekten
* Hk/kg
* Hur hanterbart är turbo i stadstrafik jämfört med långfärd

Vad tycker ni är skulle vara värt att analysera?

Mvh

Vad f-n :7peta läser du? Läser du till lärare/läkare kan det bli problem...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bränsleförbukningen är nog mest politiskt korrekt, och vore lite intressant på en så pass liten motor. Ungefär som VW's TSI twincharger-motor! 240nm och 170hk ur en 1,4l-motor, och som drar ca 0,7! :tummenupp
 

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia Falco
Jag pluggar just nu till en 3årig maskiningenjör i Jönköping. Efter sommarn blir det ½år som automotive engineering i Tyskland, sen blir det 2år automotive engineering i Göteborg, Chalmers.

Mvh
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
nomercy skrev:
2190136 Jag pluggar just nu till en 3årig maskiningenjör i Jönköping. Efter sommarn blir det ½år som automotive engineering i Tyskland, sen blir det 2år automotive engineering i Göteborg, Chalmers.

Mvh

Kolla på http://www.atomracing.se/ längst ner på sidan finns en killes examensarbete W9 motor, Patentet ska visst vara sålt till någon mycket stor sportbils tillverkare
 

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia Falco
Hoztic skrev:
2190011 Bränsleförbukningen är nog mest politiskt korrekt, och vore lite intressant på en så pass liten motor. Ungefär som VW's TSI twincharger-motor! 240nm och 170hk ur en 1,4l-motor, och som drar ca 0,7! :tummenupp

Precis, det är ju "rätt" i tiden också när allt ska va litet och effektivt.

Mvh
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Chii skrev:
2190143 Kolla på http://www.atomracing.se/ längst ner på sidan finns en killes examensarbete W9 motor, Patentet ska visst vara sålt till någon mycket stor sportbils tillverkare
Den killen kommer nog gå långt! :Bugar Lite som Linus Torvalds, en till kille som kan det där med reklam för sig själv :tummenupp

nomercy skrev:
2190144 Precis, det är ju "rätt" i tiden också när allt ska va litet och effektivt.

Mvh
Japp, det vore grymt med något liknande för hojar! :)
 

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
zx7r
nomercy skrev:
2189930 Mitt examensarbete startar vårterminen 2008 och tankarna har redan börjat. Idén är att turbokonvertera en 500cc motorcykelmotor och sedan göra jämförelser före/efter, eventuellt jämföra mot andra motorcyklar. Det måste vara ett "forskarmässsigt" projekt dvs att bara bygga räcker inte. Jag har funderat på några syften:

* Bränsleförbrukningen
* Max effekten
* Hk/kg
* Hur hanterbart är turbo i stadstrafik jämfört med långfärd

Vad tycker ni är skulle vara värt att analysera?

Mvh

Kul projekt!
Du har nog fått med det mesta. Tror det bästa vore att fokusera på bränsleförbrukning och körbarhet. Du kanske kan ta upp lite om hur livslängden påverkas också?
 

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia Falco
Jag såg precis att jag skrivit 2008 i tråden, det är FEL. Vårterminen 2007 brakar helvetet löst, dvs om 7 månader ska jag tänkt klart.

Mvh
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
fundera ut det bästa sättet att leda bort all värme,och ta bort knackriskerna.

då blir många glada.

sam
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
nomercy skrev:
2189930 Mitt examensarbete startar vårterminen 2007 och tankarna har redan börjat. Idén är att turbokonvertera en 500cc motorcykelmotor och sedan göra jämförelser före/efter, eventuellt jämföra mot andra motorcyklar. Det måste vara ett "forskarmässsigt" projekt dvs att bara bygga räcker inte. Jag har funderat på några syften:

* Bränsleförbrukningen
* Max effekten
* Hk/kg
* Hur hanterbart är turbo i stadstrafik jämfört med långfärd

Vad tycker ni är skulle vara värt att analysera?

Mvh

Ja jag hade ju absolut räknat in miljön!! :7peta
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Eller kanske också jämföra kompressor mot turbo.

Och jämföra bensin mot e85, med och utan överladdning. Kanske till och med diesel. :brynad
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Esquire skrev:
2192823 Eller kanske också jämföra kompressor mot turbo.

Och jämföra bensin mot e85, med och utan överladdning. Kanske till och med diesel. :brynad

Funderade oxå i dom banorna, samt med och utan intercooler. Testa fram maximal last för dom två-tre olika kombinationer. Samt mappa upp motorn optimalt. Utvärdera skillnaderna. Sen har nog 20 veckor gått.(Tiden går snabbare än man tror)

Diesel är besvärligare, då måste han först göra om motorn till direktinsprutad.
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
nomercy skrev:
2189930 Mitt examensarbete startar vårterminen 2007 och tankarna har redan börjat. Idén är att turbokonvertera en 500cc motorcykelmotor och sedan göra jämförelser före/efter, eventuellt jämföra mot andra motorcyklar. Det måste vara ett "forskarmässsigt" projekt dvs att bara bygga räcker inte. Jag har funderat på några syften:

* Bränsleförbrukningen
* Max effekten
* Hk/kg
* Hur hanterbart är turbo i stadstrafik jämfört med långfärd

Vad tycker ni är skulle vara värt att analysera?

Mvh


Ta något som verkligen ligger på tillverkarnas bord, olika sätt för avstämning av gasväxlingen, olika arrangemang för variera längden på avgas/insug för otpimal fyllnad.
Eller titta på lösningar för ett ventilarragnemang med större frihetsgrad.

Saab har sin jonström genom täntstiftet för att mäta knack, vet att man även försöker använda den här informationen för att kunna få fram tryckkurvan. Det hade kanske varit intressant...

Eller kanske HCCI motorn, i Lund (LTH) finns det en Honda skoter som är ombyggd till HCCI förbränning. Framtiden?

/Tomass
 

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia Falco
Tack för alla intressanta inlägg! Avgränsningen ska vara 10poäng dvs 10veckors heltidsarbete för en person (eller mer om man arbetar i grupp). Mätutrustning är tyvärr en begränsande faktor :mad:. Som någon skrev tidigare så är ett arbete som är i synergi med tillverkarna väldigt bra, men det blir säkerligen mycket mer komplicerat. Fortsätt gärna ge förslag, det är lätt att fasta i sina egna tankar.

Mvh
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top