laddtrycks styrning

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Ort
mest på jobbet
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
sökte efter olika sätt att styra laddtrycket. Hittade massor om diverse system tyvärr enbart med insprutning, undrar lite över vad man använder till förgasare. Antar att man sätter en ställbar strypventil på slangen till wastegaten. Nån som vet bättre?
 

mlracing

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Mora
Hoj
Kawasaki ZX12R Funny Bike
bobcat skrev:
2184641 sökte efter olika sätt att styra laddtrycket. Hittade massor om diverse system tyvärr enbart med insprutning, undrar lite över vad man använder till förgasare. Antar att man sätter en ställbar strypventil på slangen till wastegaten. Nån som vet bättre?

Hör med Christer Johansson han säljer NLR AMS-1000, en av de bästa styrningarna som finns

/Magnus
 

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Ort
mest på jobbet
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
mlracing skrev:
2185184 Hör med Christer Johansson han säljer NLR AMS-1000, en av de bästa styrningarna som finns

/Magnus

finns det inget enklare tycker inte om el lådor :argpådato ska va mekaniskt helst med en stor ratt från en ångmaskin eller nåt :Bugar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är det för fel på högerhanden då? :tungan

Jag laddar 1.2 Bar med en K24 från en V60R på en 1371cc B12'a, dryga 300 pållar - och tycker att det går alldeles utmärkt att reglera framhjulets altitud med högerhanden och köra 8.70@280km/h
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Sådant där satt jag och funderade på för några dagar sedan. Kan man inte använda apc:n från en Saab turbo?
Den håller ju wastegaten helt stängd med samma wg-tryck på luckan ända upp till max inställt laddtryck infinner sig, för att sedan öppna luckan. Då börjar magnetventilen pulsa fram och tillbaka för att hålla förinställt tryck. Trycket ställs med potentiometer. Jag har fått för mig att en wastegate kopplad på vanligt sätt börjar öppna lite innan max tryck och "segar till" uppbyggnaden av tryck. Har jag rätt eller fel? Trycket på luckan från wg:n borde ju minska allt eftersom laddtrycket ökar, tycker jag.

Knacksensorn kan man kanske inte använda eftersom den kanske inte "hör" när just min motor spikar (det kan ju låta olika på olika motorer), men den ställer ju bara ner trycket när motorn spikar. Vi med turbohojar kan ju kanske köra med samma tryck som innan, så är man ju kanske safe. Då kan man ju strunta i knacksensorn.
Det som behövs för att det ska funka är ju annars slang från före turbon, slang från efter turbon och en slang från wastegaten in i anslutningarna A, L resp M på magnetventilen. De två sladdarna till magnetventilen går ju till apc:ns styrbox. De andra anslutningarna till styrboxen är varvtalssignal och laddtryck från en tryckgivare. Man borde kunna använda tryckgivaren som sitter originalmonterad på Saabarna.
Apc:n kan man ju sedan ställa in med tre potentiometrar som sitter i styrboxen, där den ena styr knackbeständighet, den andra styr max laddtryck och den tredje styr återhämtningen av laddtrycket efter trycket blivit sänkt av knacksensorn. Så potentiometern för max laddtryck rör man nog mest :hihi På Saabarna (iaf 900 T16) kan man vrida upp till ungefär 1 bar som max, vill man gå över det så behöver man bara byta ett motstånd i boxen (R42 eller R40, kommer inte riktigt ihåg. Den ena skulle man byta till ett större och den andra skulle man bygla). Efter motståndsbytet kunde jag vrida upp till 1,5 bar i min gamla Saab. (Det räckte med de grejorna som satt på den... Jag bytte framdäck varje månad och växellåda varannan månad, trots snällt gasande :hihi Blev dyrt i längden. Jaja, OT)
Så man kan alltså öka och minska trycket med en potentiometer (smidigt). Wg:n på en Saab har ett grundtryck på ca 0,40-0,45 bar, sen sköter apc:n resten.

Kan detta vara en bra idé eller en dålig och krånglig? Det borde ju inte vara så klurigt att installera.
 

Bifogat

  • technik_apc.jpg
    technik_apc.jpg
    51.2 KB · Visningar: 531
Last edited:

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Borde ju funka...men hur stor är apc enheten? Har aldrig hållt på nått med saab...man vill ju ha så små komponeter som möjligt på en cykel eftersom det inte fnns så mkt plats över :rolleyes:
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Dainese skrev:
2187726 Borde ju funka...men hur stor är apc enheten? Har aldrig hållt på nått med saab...man vill ju ha så små komponeter som möjligt på en cykel eftersom det inte fnns så mkt plats över :rolleyes:
Styrboxen är ca 10x15 cm +- någon cm. Kanske 4 cm tjock. Om jag kommer ihåg rätt... Jag funderade lite på om jag skulle testa det där på min hoj, men jag vet inte. Jag har iallafall plats i cutsen.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Den var ju inte så farligt stor....verkar intressant...är ute efter en enkel och billig laddstyrning. Prova och berätta för mig hur det gick :tummenupp
 

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Ort
mest på jobbet
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
borde det inte gå att knåpa ihop en wg där som man kan ställa trycket på fjädern nån som provat. funkar inte vissa dumpventiler så? :va
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
bobcat skrev:
2187979 borde det inte gå att knåpa ihop en wg där som man kan ställa trycket på fjädern nån som provat. funkar inte vissa dumpventiler så? :va
Menar du öka förspänningen på fjädern? Det gör man ju när man skruvar ihop wg-stången. Men på en vanlig wastegate minskar man ju samtidigt slaget och då kan man få skenande laddtryck om man skruvar för mycket eftersom luckan inte öppnar så mycket som den ska. Alla avgaser hinner inte ut. Men det går ju att bygga wastegate själv och då borde det ju gå med justerbar förspänning på fjädern och ändå ha tillräcklig slaglängd. Prova :tummenupp

Dainese skrev:
2187986 Finns wg:s där man kör med mottryck på fjäder sidan....
Japp, men då får man väl ha någon typ av boostcontroller
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Japp, men då får man väl ha någon typ av boostcontroller[/QUOTE]

En ekel pysventil fungerar utmärkt till det...har funderat lite på det där. Går det att bygga en sånn klocka själv av en standard wg? Bara borra hål och gänga i(svetsa) dit en anslutning och köra med mottryck. Eller är det nått mer som bör göras?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om man inte vill krångla till det för mycket så kan man använda en variant av den klassiska "pysventilen".
En fast strypning mellan kompressorhus och Wastegate, gärna med en backventil men det är nog inte nödvändigt.

Sedan en ställbar strypventil som "lurar bort" tryck från wastegate, ju mer du öppnar desto mindre blir wastegate påverkad -> högre laddtryck.
Man måste dock släppa på Wastegatefjädern (gänga ut stången) så pass att turbon ger lägsta önskade laddtryck (grundladdtryck) när strypventilen är helt stängd.

En annan variant, som dessutom "löser" problemet med att wastegate normalt "smygöppnar" innan den är fullt öppen, är att använda en justerbar, elektrisk tryckgivare som sitter i tryckröret.

Sedan kopplar du en magnetventil likt den APC använder, fast tvärtom, dvs inget tryck når fram till wastegate förens ventilen drar.

Wastegate kommer vara helt stängd ända tills givaren slår till, då öppnas wastegate med en gång, inget "tapp" på väg till fullt öppen.
Har dock inte provat den senare varianten, bara läst om den.
 

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Ort
mest på jobbet
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
Ozzian skrev:
2188215
En annan variant, som dessutom "löser" problemet med att wastegate normalt "smygöppnar" innan den är fullt öppen, är att använda en justerbar, elektrisk tryckgivare som sitter i tryckröret.

Sedan kopplar du en magnetventil likt den APC använder, fast tvärtom, dvs inget tryck når fram till wastegate förens ventilen drar.

Wastegate kommer vara helt stängd ända tills givaren slår till, då öppnas wastegate med en gång, inget "tapp" på väg till fullt öppen.
Har dock inte provat den senare varianten, bara läst om den.

funderade på det igår, hittade en givare på elfa för 280 spänn avsedd för fordonsbruk dvs tålig sen hörde jag att där sitter en fin liten magnet ventil i insuget på nån volvo. Snackade med elfa och dom skulle lösa en potensiometer till att ställa givaren. :Bugar
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har hittat en skitbra grej på kjell å kompany

Denna krets är av PWM typsamma som man styr magnetventilen med på dom flesta laddstyrningarna

Väldigt få system använder återkopplat mot tryck (väldigt svårt att få funka)

Dom flesta kör med en fast " duty cycle"


Om nån hadde lust att testa detta vore det kul då jag inte känner att jag har tid


87-550 heter kretsen
 

Bifogat

  • motor-laddtrycksstyrning-87-550.jpg
    motor-laddtrycksstyrning-87-550.jpg
    138.8 KB · Visningar: 229

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Ort
mest på jobbet
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
andersson turbo skrev:
2188755 Jag har hittat en skitbra grej på kjell å kompany



Väldigt få system använder återkopplat mot tryck (väldigt svårt att få funka)

Dom flesta kör med en fast " duty cycle"

:va förklara lite mer så får jag se va det blir
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
andersson turbo skrev:
2188755 Jag har hittat en skitbra grej på kjell å kompany

Denna krets är av PWM typsamma som man styr magnetventilen med på dom flesta laddstyrningarna

Vad behöver man mer för att få det att funka...verkar intressant.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Dainese skrev:
En ekel pysventil fungerar utmärkt till det...har funderat lite på det där. Går det att bygga en sånn klocka själv av en standard wg? Bara borra hål och gänga i(svetsa) dit en anslutning och köra med mottryck. Eller är det nått mer som bör göras?
Nja, vet inte riktigt. Det läcker där stången går ut ur klockan. Det gör det iallafall på en wastegate jag har liggandes här någonstans.


Ozzian skrev:
2188215
Sedan en ställbar strypventil som "lurar bort" tryck från wastegate, ju mer du öppnar desto mindre blir wastegate påverkad -> högre laddtryck.
Man måste dock släppa på Wastegatefjädern (gänga ut stången) så pass att turbon ger lägsta önskade laddtryck (grundladdtryck) när strypventilen är helt stängd.

Det är så som Mc-Xpress hi/lo-switch fungerar. Där byter man ett munstycke i T-korset fär att få högre eller mindre tryck. Sitter en tryckluftsbrytare i änden på en slang, slår man till den pyser den ut en viss mängd luft bestämt av storleken på munstycket i T-korset.

Ozzian skrev:
2188215
En annan variant, som dessutom "löser" problemet med att wastegate normalt "smygöppnar" innan den är fullt öppen, är att använda en justerbar, elektrisk tryckgivare som sitter i tryckröret.

Sedan kopplar du en magnetventil likt den APC använder, fast tvärtom, dvs inget tryck når fram till wastegate förens ventilen drar.

Wastegate kommer vara helt stängd ända tills givaren slår till, då öppnas wastegate med en gång, inget "tapp" på väg till fullt öppen.
Har dock inte provat den senare varianten, bara läst om den.

Det där var ju ganska smart! Det får jag nog ta och testa om jag får tid till det. Tryckgivare och magnetventiler har vi på jobbet, kostar nog gratis :hihi
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
bobcat skrev:
underade på det igår, hittade en givare på elfa för 280 spänn avsedd för fordonsbruk dvs tålig sen hörde jag att där sitter en fin liten magnet ventil i insuget på nån volvo. Snackade med elfa och dom skulle lösa en potensiometer till att ställa givaren.

lahi skrev:
Det där var ju ganska smart! Det får jag nog ta och testa om jag får tid till det. Tryckgivare och magnetventiler har vi på jobbet, kostar nog gratis
Det ska nog fungera :tummenupp
En lite varning dock, det finns ingen "fail safe" ifall något går fel med styrningen, det blir maximalt laddtryck på nolltid :död
På SAAB sitter det en extra tryckgivare som dödar bränslepumpen, på en förgasarmotor spelar det ju noll roll.. Tyvärr.

Alternativ 1: Däremot kan man koppla övertyckvakt till stödkontakten som då bryter tändningen så länge "för högt" tryck råder, nackdelen är att det öser ut oförbränd färskgas i avgassystemet som kommer kommer knalla duktigt när tändningen återkommer :D men det är trots allt bättre än en sönderspikad motor/skjutna slangar/spräckt IC :tummenupp

Alternativ 2: Sätta en extra avlastningsventil på tryckröret som styrs av en tryckvakt (SAAB hade det på sina vatteninsprutningssystem , när vattnet var slut eller fel indikerades).
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
lahi skrev:
2188045 Men på en vanlig wastegate minskar man ju samtidigt slaget och då kan man få skenande laddtryck om man skruvar för mycket eftersom luckan inte öppnar så mycket som den ska. Alla avgaser hinner inte ut.

Men dubbel montage av wastegatar tycker jag nog man sett på racehojar.
vad är det för fel med det då :va
Där kan man ju också speca så att den ena öppnar lite tidigare än den andra så slipper man det där värsta "turbokicken" som man ändå måste slå av snabbt för att inte gå runt :tummenupp
Den andra kan ju då funka som en säkerhets wastegate om man säger.

Mekanik är bra, men man får kolla över grejorna oftare kanske :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top