MT 01-tråden

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Vad fick du hosta upp för hojen? Eller du som pulat ihop den? :)

Jag gav 60 för den (-05 med drygt 2100 mil). Dock i tron om att det var en stage 2 (handlaren hade inte full koll på den bevisligen).

Har kvitton från Mascot där allt monterades. Stage 3-kit och all kolfiber gick på ungefär 110,000:- inkl arbete. Bara stage 3-kitet gick loss på dryga 80k.

Var förbi Mascot för inte så länge sen och frågade lite om power commandern de hade monterat. Iom att de inte har någon bänk själva så använder de sig av de färdiga mapparna från Dynojet, men iom att Dynojet inte erbjuder en färdig mapp för den här konfigurationen så är jag lite fundersam på hur det egentligen står till.
 

janke

Medlem
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Mt-01 05
Hej råkade ut för ett mysko fel under färd infästningen(tror jag att det är) nedre del till bakfjädringen brast ,Hojen skönk ihop så det blev tvärnit klarade mig utan att vurpa som tur var...Nån mer som råkat ut för det ?



DSC_0208.JPG

DSC_02jjjjjjjjjjjjjj07.JPG
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej råkade ut för ett mysko fel under färd infästningen(tror jag att det är) nedre del till bakfjädringen brast ,Hojen skönk ihop så det blev tvärnit klarade mig utan att vurpa som tur var...Nån mer som råkat ut för det ?



View attachment 438484

View attachment 438485

Är nog första gången jag hör talas om det där.

Jag hade hört av mig till någon Yamaha-återförsäljare. Kan finnas chans att du får det fixat på lite goodwill även om garantin har gått ut.
 

janke

Medlem
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Mt-01 05
försäkringen täckte det som tur var, självrisken blir det jag får betala.Allvarligt fel är det kanske fler mt-01 ägare åker omkring med defekt fäste
 
Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Hej råkade ut för ett mysko fel under färd infästningen(tror jag att det är) nedre del till bakfjädringen brast ,Hojen skönk ihop så det blev tvärnit klarade mig utan att vurpa som tur var...Nån mer som råkat ut för det ?

Oj, har inte sett något liknande, men det känns ju heltklart lämpligt att ta en titt under hojen innan nästa tur för att säkerställa att inget börjar ge med sig. Kunde ju ha slutat hur illa som helst det där.


Har förresten sett en blå MT-01 stå parkerad i närheten av jvg-stationen i Jkpg några gånger. Det råkar inte vara någon här inne som äger den?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Hej råkade ut för ett mysko fel under färd infästningen(tror jag att det är) nedre del till bakfjädringen brast ,Hojen skönk ihop så det blev tvärnit klarade mig utan att vurpa som tur var...Nån mer som råkat ut för det ?



View attachment 438484

View attachment 438485

Vet inte om jag minns fel, men jag har för mig att det var en återkallelse på stötdämparlänkage runt-05, -06....
 

janke

Medlem
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Mt-01 05
Vet inte om jag minns fel, men jag har för mig att det var en återkallelse på stötdämparlänkage runt-05, -06....

Yamaha har släppt en säkerhetsåterkallelse för alla modeller på Yamaha MT-01. Återkallelsen noterar eventuellt kritiskt fel på bakfjädringen.

Följande text är hämtade från Yamaha-postmeddelandet skickat till alla MT-01-ägare enligt deras databas:

"... Som en del av Yamahas policy att ständigt övervaka kvaliteten och prestanda hos sina produkter, beklagar vi att tillkännage att fabriken har identifierat en eventuell defekt med din maskin, varvid under vissa omständigheter upphängningsarmhuset kan försvagas, Speciellt när det utsätts för vägsalt under vintermånaderna. I extrema fall kan det leda till att en spricka utvecklas i länkarmhuset och i slutändan bryts, vilket kan leda till att bakfjädringen sönderfaller.

Av säkerhetsskäl rekommenderar vi därför att du kontaktar din auktoriserade yamaha-återförsäljare så snart som möjligt och citerar maskinens chassnummer och nuvarande körsträcka för att ordna ett ömsesidigt lämpligt möte för att de ska byta ut länkarm och tillhörande delar med ny modifierad komponenter."

Eventuella vidareutvecklingar kommer att läggas (som vanligt) på min dedikerade MT-webbplats på MT Owners Club .

kopierat från yamaha owners club 2007
 

Mantraslider

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
2014 Honda MSX
Jag är spekulant på en 05a som säljs i butik. Ser fin ut och va riktigt trevlig att köra. Men motorlampan lös och när jag frågade om det så sa de att det började när förra ägaren kopplade in powercommandern.

Nån som vet om detta brukar ske eller har förre ägaren klantat sig? Tyckte att den smällde och skjöt väl mycket men är inte van vid denna typ av motorer. Ska jag kräva att de ser till att den släcks vid eventuellt köp?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag är spekulant på en 05a som säljs i butik. Ser fin ut och va riktigt trevlig att köra. Men motorlampan lös och när jag frågade om det så sa de att det började när förra ägaren kopplade in powercommandern.

Nån som vet om detta brukar ske eller har förre ägaren klantat sig? Tyckte att den smällde och skjöt väl mycket men är inte van vid denna typ av motorer. Ska jag kräva att de ser till att den släcks vid eventuellt köp?
Ja, definitivt. Varför ska du köpa en trasig hoj? Troligen räcker det att koppla ur PC igen, den verkar ju ändå bara felmonterad....

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

janke

Medlem
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Mt-01 05
fick det fixat utan kostnad godwill, även en återkallelse som gällde förgasaren blev fixad.Däcket fick jag betala själv men det var ändå rätt slitet:)
 
Last edited:

Mantraslider

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
2014 Honda MSX
fick det fixat utan kostnad godwill, även en återkallelse som gällde förgasaren blev fixad.Däcket fick jag betala själv men det var ändå rätt slitet:)

Bra att du la upp det här. Jag bad dem kolla min innan jag köpte den och den var åtgärdad. Men hade inte velat ha det felet i en kurva. Hur gick det till för dig?
 

janke

Medlem
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Mt-01 05
Bra att du la upp det här. Jag bad dem kolla min innan jag köpte den och den var åtgärdad. Men hade inte velat ha det felet i en kurva. Hur gick det till för dig?

Efter motorvägsfärd kom jag in till Gävle ,på en raksträcka där efter att jag kört ned i ett potthål brast det..Gick i kanske 60-70 kmh det blev ju en väldigt låg tyngdpunkt så en rejäl stabil odramatisk inbromsning blev det.-)tur kanske att hojen i grunden är väldigt stabil
 
Last edited:

Mantraslider

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
2014 Honda MSX
Efter motorvägsfärd kom jag in till Gävle ,på en raksträcka där efter att jag kört ned i ett potthål brast det..Gick i kanske 60-70 kmh det blev ju en väldigt låg tyngdpunkt så en rejäl stabil odramatisk inbromsning blev det.-)tur kanske att hojen i grunden är väldigt stabil

Tur i oturen då. Skönt att det löste sig bra med yamaha också. Hämtade min i Fredags! Är ensam med barnen i 2,5 veckor till så det blir nog begränsat med åka det närmsta. Satt ett nytt framdäck på den när jag hämtade ut den också så det blev lugnt och stilla. Hoppas på att kunna testa den lite i veckan. :Bugar
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Det börjar ju närma sig höstfixande med cykeln.

Vad kör ni med för Olja? Följer ni rekommendationen på 20W40, eller finns det anledning att tänka annorlunda?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Har under en tid tyckt att hojen känts lite instabil vid kurvtagning och haft lite vibrationer vid lättare inbromsningar. Då jag på min förra MT-01 hade en garantiåtgärd på styrlagret, bestämde jag mig för att ägna min lediga helg åt att riva framändan på hojen och kolla hur det såg ut. Inget direkt svårt jobb, men mycket att plocka bort så det tog en stund. Ingen jätterolig syn däremot när det väl var demonterat: Övre lagret såg skapligt ut, men inte mycket fett i och en hel del korrossionsskador på lagerbanorna. Undre lagret däremot var en enda rostig klump där man kunde ana några kulor. Efter ett par dagars jobb sitter nu ett par nya, ordentligt infettade koniska rullager på plats. Ser fram emot lite uppehållsväder så man kan ut och prova hur det känns :tummenupp
IMG_20170903_180008657.jpg
 

Mantraslider

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
2014 Honda MSX
jag har lagt några mil på min 01a nu och trivs riktigt bra med den. Men kopplingen stör mig lite...
När jag ger lite mer gas när jag kör iväg på 1an så börjar den dra mjukt för att sen hugga till när greppet är ca 3/4 släppt. Är det nån som känner igen det?

Tycker också att det är väldigt långt "slag" mellan där kopplingen börjar ta och när hojen driver helt. Den är ju relativt lätt så 2 fingrar hade inte varit ett problem men jag mosar ju mina andra fingrar för att jag måste dra in så långt :p

Det sistnämnda går säkert att justera men har inte hunnit titta på det än. Har tänkt investera i lite sexigare handtag och speglar med.
 

Mt01wsw754

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2019
Ort
Göteborg
Hoj
Mt01 2005
Inköpt en mt01 2005
Akro helsystem steg 2
5YU-70 ecu steg 2
Dynojet Commander
Massa kolfiber.
07 gaffel och 6 kolvs ok

Alltid kört motarder innan
Men grymt nöjd med en mt01
Fastnade direkt för ljudet och hanteringen då dessa är grymt smidiga på alla sätt för min typ av körning.

Men jag undrar varför det sitter Dynojet Commander på när den redan har steg 2 ecu?.

Ska bli en helpolering av hojen snart så den blir till sin fulla glans!
Då dessa fan är fina hojar.

Sjukt nöjd över köpet iaf.
 

pellehpersson

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2014
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thunderbird Storm 2011
Har en bekant med en MT-01 som går orent vid 3000 varv och stänger ner. Tändstift bytta i fjol. Bortplockade och kontrollerade, ser ok ut. Någon som kan ha en aning om vad det kan bero på? Kolla klippet
https://youtu.be/-xc_LOgMK5Q
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top