Oljekyld (85-91) Suzuki GSX-R750 tråden

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hur har det gått? Glömde givetvis av detta när jag var nere nu i Påsk men kommer förmodligen åka ner redan nu på fredag igen så om du fortfarande behöver hjälp kan jag ta med den.
...

Har hittat 2 nålar som gått av på blandskruvarna :mad: (1&3:ans fuggar!) Sitter just nu och försöker pilla loss dom då dom verkar sitta rätt så ordentligt. Någom som har tips på hur jag får loss dessa? Skall försöka böja en borr på 0,4 och ta baksidan och trycka med, eller rostfri tiglod på 0,5 (men det kan vara för grovt då jag misstänker att hålet är 0,5) eventuellt leta rätt på pianotråd på 0,5.
 

Hooligan

All your base are belong to us
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
KXF250
Ventiler

Jag har precis blivit ägare till en GSXR750 -90 :yoparty

E de nån som har koll på hur mkt det kostar att få ventilerna ställda på en sån?

Eller e dom lite skramliga av sig?
kan va jag som e lite känslig för ljud åsså.:tungan


//Hooligan
 

Hooligan

All your base are belong to us
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
KXF250
JAHA..

mellan 4500-5000 kr kostar det



Jag har precis blivit ägare till en GSXR750 -90 :yoparty

E de nån som har koll på hur mkt det kostar att få ventilerna ställda på en sån?

Eller e dom lite skramliga av sig?
kan va jag som e lite känslig för ljud åsså.:tungan


//Hooligan
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Är det någon som vet om styrkronorna är lika på 750r 85-87 och 1100r 86-88
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Hej

Vilken flottörnivå ska det vara i fuggarna enligt en original teknisk handbok till gsxr750 -85?


Tack på förhand!
// Linus
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
4500-5000:- :näsblod

Jag ställda in ventilerna själv igår för första gången.
Tog Ca. 1,5 tim.
Mitt råd
Läs boken noga, tar god tid, stressa inte och spara 5000:- till bensin, slip-on, ny hjälm eller :tuttar

Det är ganska likt som att ställa ventiler på en gammal Amazon-motor, lite klenare dimensioner så man får passa sig för att dra låsskruvarna för hårt.
Nog får man förstå att de tar betalt för att göra det jobbet, det är inte det roligaste rutinuppdraget. Men bra terapi i hemmagaraget om man har gott om tid.

Dom brukar låta som Scania-lastbilar även efter justering så det är inte några riktiga symaskiner.

-91 är en annan historia när det gäller justering, där är det shims i stället för justerskruvar.

Gunnar:

Den där hojen som fanns på länken som du tog bort, när är den köpt? Otroligt bra skick ju, bättre än nytt nästan... Var riktigt snyggt med cuts också, blev nästan överbevisad att det var snyggare än utan...

Hej menar du 91:an ?

Den tog jag in från England i fjol. Har bara gått 1400 mil sedan 1991 så den är ganska osannolik. Du hittar en massa info om de hojar jag hållit på med här:

http://suzuki.medial.com

Gixxrarna har jag kvar fortfarande, mkt roligt för pengarna.
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92



Hej menar du 91:an ?

Den tog jag in från England i fjol. Har bara gått 1400 mil sedan 1991 så den är ganska osannolik. Du hittar en massa info om de hojar jag hållit på med här:

http://suzuki.medial.com

Gixxrarna har jag kvar fortfarande, mkt roligt för pengarna.


Ja, den är fin den... Har det blivit mycket körning med den eller håller du samma snitt som de gamla ägarna? Min har väl också rullat något sånt där den senaste tiden men det beror på fel på växellådan och inte på bristande tid/intresse.

Det jag blev lite förvånad över var att du sa att originaleffekten i GR7AB var lägre än GR7AA. Var saknas mina extra hästkrafter? Förgasarna? Nu duger ju mina 104 (som jag trodde var 118 tills jag precis insåg att det går 1,4hk/kW och inte 1,6...) alldeles utmärkt till att dra sönder både det ena och det andra i växellådan men det ska förhoppningsvis vara fixat snart!! (För tredje gången.)
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Ja, den är fin den... Har det blivit mycket körning med den eller håller du samma snitt som de gamla ägarna? Min har väl också rullat något sånt där den senaste tiden men det beror på fel på växellådan och inte på bristande tid/intresse.

Det jag blev lite förvånad över var att du sa att originaleffekten i GR7AB var lägre än GR7AA. Var saknas mina extra hästkrafter? Förgasarna? Nu duger ju mina 104 (som jag trodde var 118 tills jag precis insåg att det går 1,4hk/kW och inte 1,6...) alldeles utmärkt till att dra sönder både det ena och det andra i växellådan men det ska förhoppningsvis vara fixat snart!! (För tredje gången.)

Jag är som engelsmännen, det blir mest tillbedjan.
GR7AB var strypta till 100 hk vad jag förstår men det finns väl inte så många kvar med original-avgassystem och så, Jag vet inte exakt var strypningen satt det året, men i alla fall 88-89 (som har 4-2-system) så sitter det metallringar vid grenrörens anslutning mot toppen som minskar flödesarean så de tar bort 3 hk per cylinder där. Men samma där, de flesta utrustades snart med 4-1 V&H-grenrör eller liknande.

Apropå andning,
Jag har ett grymt system till salu som påstår passa 88-89, kanske senare också.
Även ett 89 orig-system med bortslipade strypringar
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jag är som engelsmännen, det blir mest tillbedjan.
GR7AB var strypta till 100 hk vad jag förstår men det finns väl inte så många kvar med original-avgassystem och så, Jag vet inte exakt var strypningen satt det året, men i alla fall 88-89 (som har 4-2-system) så sitter det metallringar vid grenrörens anslutning mot toppen som minskar flödesarean så de tar bort 3 hk per cylinder där. Men samma där, de flesta utrustades snart med 4-1 V&H-grenrör eller liknande.

Apropå andning,
Jag har ett grymt system till salu som påstår passa 88-89, kanske senare också.
Även ett 89 orig-system med bortslipade strypringar

Hmm, okej. Kan du precisera lite bättre eller om du hade en bild på ett ostrypt avgas så man kunde se ev skillnad. Hade jag inte varit fattig student hade jag nog köpt ditt system, det var riktigt snyggt. Får se efter sommaren kanske :gnissla Det är nog inga problem med passningen, om man tittar på bilden med systemet monterat så verkar det ju inte vara några problem, skulle i så fall vara att kåpan kommer för nära och blir varm.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Hmm, okej. Kan du precisera lite bättre eller om du hade en bild på ett ostrypt avgas så man kunde se ev skillnad. Hade jag inte varit fattig student hade jag nog köpt ditt system, det var riktigt snyggt. Får se efter sommaren kanske :gnissla Det är nog inga problem med passningen, om man tittar på bilden med systemet monterat så verkar det ju inte vara några problem, skulle i så fall vara att kåpan kommer för nära och blir varm.

På en 88-89 så är flänsarna som ansluter mot toppen även strypringar. Det man gör är att slipa upp flänsen på insidan. men man får låta bli att ta så mkt att den tunnas ut så den lossnar från själva avgasröret. Det är hårdmetall så det krävs rätt slipmaterial. Som sagt original 4-1-grenröret på en GR7AB eller GR7AA har jag inte haft loss och sett insidan på i verkliga livet. Det finns det nog mer ärrade veteraner i detta forum som gjort.

Här ser du en gammal avgas-tråd där jag hade dammat av grundskole-matematiken vad gällde flödesarea på olika grenrör (och som visade förträffligheten teoretiskt hos det där BSM 4-2-1-systemets grenrör) :

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1653707&postcount=1

Jag läste nu mitt inlägg från Sept 2005 och inser att jag inte provmonterat något av de systemen ännu på 88:an....så det fattas inte möjliga fritidsaktiviteter... Jag monterade i stället ett nytt V&H-grenrör likadant som satt på när jag köpte hojen och det är min favoritvariant, tillsammans med en ljuddämpare utan Db-kliller så är 88:an piggare än en ostrypt original -91...
men jag kör mest med en tystare 'besiktningsdämpare' från en Honda..
VH-new-header2.jpg

Motospeed som är V&H-importör hade ett sådant grenrör kvar i lager så det var värt att leva på knäckebröd för att säkra den godbiten :hihi

Så här ser ett sånt grenrör ut på plats (bild på det gamla som jag bytte ut) :
v-h-header2.jpg


Här nedan länk till en forumtråd som visar hur 88:an såg ut senast när jag hade skruvat ihop det mesta (ganska mkt 90 års kåpdelar men det är en ltrevlig blåvit variant) :
http://www.classicsuzuki.com/phpBB2/viewtopic.php?p=31073#31073
 
Last edited:

Hooligan

All your base are belong to us
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
KXF250
Classic suzuki

Har reggat mig på Cassic Suzuki men jag kan inte logga in
för jag måste vänta på att admin ska aktivera mitt konto.....
Nån som vet om detta brukar ta lång tid att få detta gjort?
Reggade mig 24 maj å inte fått nått mail tillbaka
 

fargo

gammelsmurf
Gick med
11 Jul 2005
Ort
skurup
Hoj
gt550
Har reggat mig på Cassic Suzuki men jag kan inte logga in
för jag måste vänta på att admin ska aktivera mitt konto.....
Nån som vet om detta brukar ta lång tid att få detta gjort?
Reggade mig 24 maj å inte fått nått mail tillbaka

I bland är de ansvariga för medlemsregistreringen ute "på äventyr", både med och utan hoj. Händer det inte något inom de närmaste dagarna, så får du kontakta mig, så ska jag hjälpa dig. pm:ar dig mitt telefonnummer.

Fargo=CSCS distriktsombud skåne
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Tack Gunnar_gt för den utförliga beskrivningen :)

Nu står jag dock i valet och kvalet och känner att jag behöver lite hjälp. Jag har precis "lagat" växellådan för tredje gången och för tredje gången hjälpte det inte. Ska jag sälja hojen? Jag börjar bli trött på att missa säsong efter säsong pga strul med växellådan. Nu är den förvisso fullt körbar så länge man inte drar på absolut fullt i ettan och ev tvåan men bara tanken på att mina nya drev, gafflar mm ska slitas hindrar en från att bara sätta sig på hojen.

Jag har två linjer som jag kan tänka mig;
1. Köpa en ny motor, antingen 750 eller 1100 och sätta in i ramen. Det kostar förmodligen ca 7-10000kr.

2. Sälja skiten och köpa mig något annat, en Honda till exempel, eller varför inte en nyare gsx-r 750 eller kanske t.o.m. en 1000-kubikare.

Alternativ ett innebär att jag eventuellt kan köra lite i höst (ska ändå sommarjobba) och alternativ två innebär att jag tidigast kan köra nästa år, förmodligen inte förrän 2009. Dock slipper jag "oroa" mig för att hojen ska gå sönder hela tiden eller ha dåligt samvete för att jag inte kör (dock ska ju förhoppningsvis en ny motor göra att jag undviker detta).

Vad ska jag göra? Någon som vet vad man får för en nästintill komplett original-hoj som behöver omlackeras och motorn inte heller är i toppskick precis? 10000? 15000? 200?? :confused: Vad får man för en GSX-R i bra skick? På blocket ligger de ju ute för 25-30000 men det är för mig fantasisummor, eller? :va
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
I bland är de ansvariga för medlemsregistreringen ute "på äventyr", både med och utan hoj. Händer det inte något inom de närmaste dagarna, så får du kontakta mig, så ska jag hjälpa dig. pm:ar dig mitt telefonnummer.

Fargo=CSCS distriktsombud skåne


Sorry :) Det är jag som är admin där...
både med och utan hoj kan det ibland hända att datorn lämnas utan tillsyn.
Vi stängde av den automatiska reggningen nyligen för det kom så mkt porr-spam. Jag tror jag aktiverat alla nya nu. Kolla igen.
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Aaaaaah!

ântligen har jag fått tag på en motor (nåja, inte riktigt än kanske) så jag kan få glida på sköna sommarvägar i slutet av sommaren när jag kommer hem! :tummenupp 401€ +frakt blev det, betydligt billigare än vad jag hittills spenderat i den andra...
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki

Här ser du en gammal avgas-tråd där jag hade dammat av grundskole-matematiken vad gällde flödesarea på olika grenrör (och som visade förträffligheten teoretiskt hos det där BSM 4-2-1-systemets grenrör) :

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1653707&postcount=1

Lite OT, men jag söker bara ett kort svar(ja/nej); systemet till vänster i inlägget sdu länkade till är väldigt likt de som sitter på min "slöa" touringmaskin från ´91 (gsx750f), passar gsx-r systemen på gsxf? Min ska enligt regbeviset lämna 100hk, lite mindre än gsxr. Motorkaraktärerna är ganska lika dock.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Lite OT, men jag söker bara ett kort svar(ja/nej); systemet till vänster i inlägget sdu länkade till är väldigt likt de som sitter på min "slöa" touringmaskin från ´91 (gsx750f), passar gsx-r systemen på gsxf? Min ska enligt regbeviset lämna 100hk, lite mindre än gsxr. Motorkaraktärerna är ganska lika dock.

Lär ju vara samma med tanke på att GSX-F/R-motorerna är likadana! Åtminstone utåt sett. Lär väl finnas en eller två mindre skillnader inne i motorn men annars ska det vara samma. Gäller ju för 750/1100 också.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top