Oljekyld (85-91) Suzuki GSX-R750 tråden

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Riktigt fin! Får man fråga vad kalaset landade på? Har funderat på att göra samma sak ett bra tag men inte riktigt kommit loss...

Vill du inte skriva ut priset här så funkar PM också:)

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Jag såg din fråga först nu över två år senare :) eftersom jag inte har loggat in sedan dess.
Priset i Tyskland var överkomligt ca 18000 kr. Men transporten kostade nog mer än
jag vill minnas. Jag jobbade i Karlskrona då och tog tåget till Malmö. Hyrde Europcar lastbil i Malmö torsdag, övernattning bilfärja Rostock från Trelleborg, fredag ner till Aachen, hämtade hoj, tillbaka upp och färja från Travemünde till Malmö, lördag fortsatt färd med skåpbilen till Stockholm, lämnade hoj, ner igen söndag till Malmö
och lämnade skåpbil. Så hela importresan tog torsdag e m till söndag kväll. Som tur är har jag hojen kvar så transportutgifterna har inte varit förgäves.
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Hej!
Är det någon som går i säljtankar så hojta till! Älskar gamla gsxr , och måste ju ha en åkhoj vid sidan av katana-bygget.
/micke
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Finns en röd/vit -88 750 på Gixxer.se Köp/sälj på Facebook ;)
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
13 år sen jag startade tråden och 16 år sen jag köpte min 1988 GSXR750, har den fortfarande, hoppas många av dom gamla medlemmarna fortfarande har sina också!

Nu använder jag tyvärr inte min så ofta, den hade stått i 3 år nu (inne, varmt och gott). Når jag parkerade den gick den perfekt. Ställde in den, tömde förgasarna och tok ut batteriet.

Nu har jag tagit ut den och satt i nytt batteri, den startar lätt, men går bara med full choke, om jag rör på gasen dör hojen. Värkar som den inte får bensin, några förslag före jag tar isär förgasarna?

 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den lär inte laga sig själv så det är bara att kavla upp ärmarna. Det är de fasta munstyckena i förgasarkroppen som sticker ned i flottörkoppen som är igensatta, förmodligen även lågfartsmunstyckena (pilot jets). Kopparkardel från strömkabel att rensa med. Använd inget av järn/stål då det kan repa ytorna.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Ja, tyvärr ser det så ut, men vill kolla alla andra möjligheter före förgasarna. Tycker det är konstigt att alla 4 är igensatta, om det var 1 eller 2 borde den inte fortfarande varva, men varva dåligt? Nu dör den bara jag rör på gasen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Att tömma förgasarna trodde jag var lösningen för att undvika problem senare. Jag är lat.
Kommer du åt att lossa flottörhusen på de yttre förgasarna? Då kanske du kan kolla hur det står till.
Att byta stjärnskruvarna till rostfria insex underlättar senare fummelmeck när det är svårt att se och komma åt.
Lycka till!:tummenupp
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Motorhavari?

Nu kommer en tråkig uppdatering, först en sammanfattning:
- Hoj stått i 3 år
- gick som en klocka när den parkerades
- dog när jag rörde gasen nu.

Ja öppnade förgasarna, gjorde rent alla 4, dom var skitiga och igensatta.

Satte tillbaka förgasarna, nytt batteri, ny bensin, och riktig oljenivå på motor.

Startar hojen, efter några försök startar den, går fint på choke och jag kan varva den!

Alt värkar bra, låter den gå ca 1-2 minuter, på choke, utan choke, varvar lite 3-5000 varv.
Den står på depåstöd när jag startar den.

Beslutar mig för att testköra, stänger av hojen. Trillar ut den, sätter den på sidostödet.

Går in och byter, på med hjälm, kommer ut efter max 5 minuter.

Startar hojen, låter den gå på choke i 30 sekunder, så varvar jag lite, 4-5000 varv, två snabba ryck på rullen. alt låter bra.

Varvar en gång till, jag såg inte på varvräknaren men kanske upp till 7000, det kommer brun rök från avgassystemet, och det börjar rassla och låta konstigt från motor. :(

Jag fattar ingenting men stänger av hojen med en gång, inga utvändiga skador att se, inga läckage. trycker på startknappen igen men ingenting händer.

Rullar in den i garaget, ut med oljan, ser lite metallspån men inga större delar.

Öppnar clutchkåpan på höger sida och blir mött av denna syn :gråta

Något förfärligt har hänt, men jag fattar inte vad, motor var nog inte varm, och det måste ha hänt när jag varvade, men den hade nog gått i 1 minut, man skulle inte tro att den rasar då?? Då tycker man det skulle ha skedd många gånger redan på en 31 år gammal hoj...

här är några bilder, lite mörkt tyvärr.
Resize of DSC00279.JPGResize of DSC00275.JPGResize of DSC00278.JPGResize of DSC00281.JPGResize of DSC00282.JPG
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Ser inte bra ut, hoppas den kan räddas.. :(

Resize of DSC00283.JPG

Resize of DSC00284.JPG

Resize of DSC00286.JPG

Resize of DSC00290.JPG
 

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Ort
karlstad
Hoj
hojlös
Ser inte bra ut, är det en vevstake som försökt titta ut??? Det hände mej på min -85:a, fast jag kunde se igenom motorn ovanifrån.

Mvh Robert
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Något förfärligt har hänt, men jag fattar inte vad, motor var nog inte varm, och det måste ha hänt när jag varvade, men den hade nog gått i 1 minut, man skulle inte tro att den rasar då??

Se det som en möjlighet att skohorna in en 1052/1127/1157 motor som ersättning!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Utmaningen är att hitta en motor

Bandit 1200, gsxf 1100 finns många...... Hoppas att toppen på 750/88'an är hel och flytta över den till "nya" motorn så är effekten som man vill ha den (nästan alltså, man vill alltid ha mer :rodnar )
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Jag har en reservmotor, men jag vill helst fixa denna så hojen är så original som möjligt.
Har börjat nerplockningen, känner inte till dom svenska namnen på några av sakerna så jag tar det på engelska...

Det första man ser är att ventil rocker arm på insug på 3. cylinder är förstörd.

Resize of DSC00295.JPG

Resize of DSC00297.JPG

Det ser ut till att iallafall den ena ventilen är förstörd.

Resize of DSC00307.JPG

WHERE IS MY PISTON!?!:va Connecting rod ser bra ut och har inte gått av.

Resize of DSC00303.JPG

Cylinder lining har sett bättre dagar....

Resize of DSC00304.JPG

Min ide är att ta delar från min reservmotor och byta ut dom skadade delarna.

Måste öppna vevhuset och se hur det ser ut där först.

Några idéer om orsak, vad har hänt? Var det ett varv för mycket på rullen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad som är grundorsaken är av mindre betydelse. Kan vara tappad mojäng i insuget vid meckning. Övervarvad kolv sedan tidigare (gjutna kolvar spricker lättare än smidda). Guckamejat ventilskaft som fastnat då slappa ventilfjädrar inte orkat stänga, etc etc etc etc... YMMV!

Räkna med att vevaxeln är krokig. För minsta besvär, montera reservmotorn som den är och använd reservdelar från den torskade.
 

Supermono

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Garaget
Hoj
Grym
Finns det några lättare fälgar från nyare gsxr som passar (med modifiering, om det behövs) på en gsxr 750 -90?
Utan att byta sving eller gaffel.
Har ni några tips?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top