Oljekyld (85-91) Suzuki GSX-R750 tråden

JsN

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Norberg
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -88
det bör nog kollas upp.. har den börjat låta värre än innan..?? personligen hadde jag inte kört en meter innan jag visste va de kom ifrån..

Tjena..
Ja, den låter ett väldigt "hårt" knackande ljud, metall mot metall typ... Jag byter olja därför, det var lite lite i... trodde att det skulle bli bättre av det..
Tror du att det är nåt dyrt?!? :confused: :confused:
 

greeen

Medlem
Gick med
22 Feb 2008
Ort
emmaboda
Hoj
Honda cbr 929 rr
hur dyrt de blir beror ju på vad felet är och om du river själv eller lämna in den till verkstad.. men jag hade inte kört om den börjat låta värre också.. hoppas de löser sig och inte blir för dyrt.. du kan ju gärna medela när du vet vad felet är och åtgärdat..
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Tjena..
Ja, den låter ett väldigt "hårt" knackande ljud, metall mot metall typ... Jag byter olja därför, det var lite lite i... trodde att det skulle bli bättre av det..
Tror du att det är nåt dyrt?!? :confused: :confused:

Jag hade inte kört om jag hört det du hör och sett det du ser. Har själv drabbats av lagerkollaps på utgående axel vilket ledde till att växellådsdreven åt upp en del av aluminiumgodset. Inget som påverkade prestandan efter lagerbyte dock (som kostade ca 150kr) så det var billigt. Motorn är verkligen inte svår att meka med själv när man väl har fått av avgasskruvarna! En manual eller microfische är väldigt bra att ha.
 

JsN

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Norberg
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -88
Efter oljebyte

Nu har jag bytt olja i den, och efter det så låter den redan mycket bättre, nu är det bara ett mer tickande ljud (har iofs inte ens kört den varm än, så det blir nog ännu bättre...)
När jag tömde oljan och hällde upp den i en dunk, såg såg jag att det bara var 3,5L i hojen! :skrämd
Ska ju vara 4,8L...
Så, jag får hoppas att det bara var det som var problemet, och att förra ägaren inte hade bytt olja på ett bra tag..
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Nu har jag bytt olja i den, och efter det så låter den redan mycket bättre, nu är det bara ett mer tickande ljud (har iofs inte ens kört den varm än, så det blir nog ännu bättre...)
När jag tömde oljan och hällde upp den i en dunk, såg såg jag att det bara var 3,5L i hojen! :skrämd
Ska ju vara 4,8L...
Så, jag får hoppas att det bara var det som var problemet, och att förra ägaren inte hade bytt olja på ett bra tag..

Hehe, ett tips kan ju vara att kontrollera nivån lite då och då även om du nu precis köpt din hoj! :tummenupp Ett annat tips är att byta ut ordinarie oljepluggen mot en med termometer på, finemang.
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Nu sitter det ett snyggt ljuvligt ljudligt nytt Bsm system på hojen. Tog sin tid innan jag fick tummen ur och satte på det. Passade även på att byta luftfilter vilket inte var gjort i en grisblink. Hur tänkte den ingenjören som konstruerade det hela. Känns som jag behövde plocka ner halva hojen för att kunna byta det. Märkte förövrigt att justerings skruven av tomgången som sitter på en vajer som har ett litet vred som sticker fram har hoppat ur gängorna. Den sitter mitt under förgasarbryggan och nu undrar jag hur man kan man få dit den igen utan att ta bort förgasarbryggan?
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Nu sitter det ett snyggt ljuvligt ljudligt nytt Bsm system på hojen. Tog sin tid innan jag fick tummen ur och satte på det. Passade även på att byta luftfilter vilket inte var gjort i en grisblink. Hur tänkte den ingenjören som konstruerade det hela. Känns som jag behövde plocka ner halva hojen för att kunna byta det. Märkte förövrigt att justerings skruven av tomgången som sitter på en vajer som har ett litet vred som sticker fram har hoppat ur gängorna. Den sitter mitt under förgasarbryggan och nu undrar jag hur man kan man få dit den igen utan att ta bort förgasarbryggan?

Hade hänt mig också, det är lurigt men går. Hade dock rekommenderat att ta av förgasarna så att du slipper alla gråa hår, kan vara bra om du börjar bli till åren ;)
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Hade hänt mig också, det är lurigt men går. Hade dock rekommenderat att ta av förgasarna så att du slipper alla gråa hår, kan vara bra om du börjar bli till åren ;)

Inga gråa hår här på några år får man hoppas:) :) . Min fråga är exakt vart ska den sitta? Är det mitt under förgasarna eller?
 

JsN

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Norberg
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -88
rassel rassel...

Hehe, ett tips kan ju vara att kontrollera nivån lite då och då även om du nu precis köpt din hoj! :tummenupp Ett annat tips är att byta ut ordinarie oljepluggen mot en med termometer på, finemang.

Det var tydligen inte bara oljan som var problemet..
nu rasslar hojen värre än någonsin...
Det verkar som att den låter mindre desto kallare den är..
Drog en tur idag, men det lät utav bara fan så jag vände hem igen.
Alltså: Kall motor, rasslar lite lätt
Varm motor, Rasslar/knackar som ett monster..
Tycker att ljudet verkar komma på vänstra sidan av motorn, ganska högt upp.

Vad kan det vara?
Kamkedjesträckaren?
Några andra tips?
:va
 
Last edited:

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
Jag har absolut ingen aning om hur startkopplingen ser ut/fungerar på din hoj, men så där lät min 1100 -84 när startkopplingen pajade. Vet inte hur det ser ut på din, men på min var startkopplingen 2-delad och satt ihop med 3 insexskruv, och när någon av dom går sönder så rasslar och knackar det så man kan tro att man har fått ett generalras...

/Peter, inloggad på Guld_Locks konto....
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jag har absolut ingen aning om hur startkopplingen ser ut/fungerar på din hoj, men så där lät min 1100 -84 när startkopplingen pajade. Vet inte hur det ser ut på din, men på min var startkopplingen 2-delad och satt ihop med 3 insexskruv, och när någon av dom går sönder så rasslar och knackar det så man kan tro att man har fått ett generalras...

/Peter, inloggad på Guld_Locks konto....

Bör inte vara det eftersom det bara är ett frihjulslager som sitter på vevaxeln. Startmotorn går direkt på det minsta kugghjulet.
Ser ut så här:
 

Bifogat

  • 2185_9.gif
    2185_9.gif
    55.9 KB · Visningar: 62

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jaha... Det här blir dyrt det här, Mårten! :tummenupp

Nu lutar det starkt åt att jag kommer lämna lackeringen åt någon annan trots allt. Har för lite tid och har precis fått lite pengar av skatteverket som de inte ville ha längre. Dock kommer det nog bli lite förändringar på tanken eftersom det ser ut att bli lite krångligt och jag är inte multimiljonär så om det sparar mig en tusenlapp kan det vara värt det. Funderar på om jag ska låta det bli bara en "vinkel" som är bredare i stället. Har du tid idag så får du gärna meka lite med bilden :) Helst ska överkanten gå under överkåpan (blir en kåpa som blir helt svart - uppskattar nog lackeraren). Ser det förjävligt ut får du gärna hojta till så snabbt du kan (om du orkar, annars kan du bara spåna med mig), vill lämna ifrån mig hojen ASAP.


Snabblänk:
attachment.php


EDIT: Nu har man fått en prisbild iaf, 8-10 000kr.. Inte direkt vad jag hoppats på men ganska väntat. Känns inte så aktuellt att lämna in den längre med nuvarande utseende. Skulle därför behöva lite photoshop-hjälp igen... Tittade på de tidigare förslagen, den orangea är ju snygg men då vill man helst ha svartlackad ram = mycket extra jobb...
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Inga gråa hår här på några år får man hoppas:) :) . Min fråga är exakt vart ska den sitta? Är det mitt under förgasarna eller?

Den ska sitta mellan 2an och 3ans förgasare. På min hoj sitter sen skruven fast i en vajer som leder ut till en knopp som man kan vrida på.

EDIT:

Tiller: Du har inte tid att fixa något som liknar denna bilden med vitt utbytt till svart (förutom stripen) och ta bort Z-formen utan bara köra en bred längs med sidan. Kan väl bli snyggt?

Edit2: Många postningar nu men jag har lite uppdämt sporthojsbehov efter 3-4 månaders pluggande, hundpassande och icke-mc-körande...
 
Last edited:

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
FRÅGA #1:
Vad är det lämpligaste stället att montera oljetemp och/eller oljetrycksgivare?
Är inte direkt sugen på att sätta borren i blocket direkt. Alternativet blir väl att fixa en adapter till oljerören mot kylaren eller modda oljefilterinfästningen lr?

FRÅGA #2:
Har beställt K/N RU2922 (för individuella filter direkt mot förgasare), ska jag behålla filterboxen och/eller trattarna?
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
FRÅGA #1:
Vad är det lämpligaste stället att montera oljetemp och/eller oljetrycksgivare?
Är inte direkt sugen på att sätta borren i blocket direkt. Alternativet blir väl att fixa en adapter till oljerören mot kylaren eller modda oljefilterinfästningen lr?

FRÅGA #2:
Har beställt K/N RU2922 (för individuella filter direkt mot förgasare), ska jag behålla filterboxen och/eller trattarna?

Svar på fråga 1:
Tempen är smidig att mäta genom påfyllningspluggen. Pluggen agerar både plugg och termometer. Finns att köpa på ebay för en mindre summa. Det är inga större problem att se den även när man sitter och kör, det är ju inget man behöver kolla hela tiden.

Länk

Fråga 2:
Har du köpt individuella filter kommer du ju inte kunna ha original-boxen på, det säger sig självt (?). Åtminstone kommer det bli för trångt för trattarna, har du någonsin monterat på dem inser man att det inte hade fungerat.
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Tiller: Du har inte tid att fixa något som liknar denna bilden med vitt utbytt till svart (förutom stripen) och ta bort Z-formen utan bara köra en bred längs med sidan. Kan väl bli snyggt?

Va menar du nu Mårten!? Jag hjälper dej gärna, det vet du! Skulle det vara som den sista bilden med svart botten och blå linje och ändra allt vitt till svart!?
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Mårtens gammelgixxer

Är det så här du menade?
 

Bifogat

  • mårtens_nya13.jpg
    mårtens_nya13.jpg
    126.2 KB · Visningar: 60

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Är det så här du menade?

Japp, det var sådär men med vita linjer som avgränsar fälten (det där tyckte iaf inte jag såg så väldigt snyggt ut). Eventuellt smälta samman de båda blå fälten och ha två vita linjer en bit in i det blå fältet.

Sitter i Norge nu och arbetar ihop sommarens brödföda så vi har några veckor på oss att komma fram till en bra lösning eller inse att jag får bli lite fattig (nåja)... :)

Edit: och byta färgerna, den blå är lite lila nu och "suzuki" tillbaka till vitt. Såg inte så pjåkigt ut när jag förstorade bilden ändå, lite kalt bara. Förstår att det bara är något du slängt ihop eftersom kvaliteten på de andra bilderna är meget bra! :tummenupp

Edit 2: Såg att min bild som jag länkade till inte kom med i det meddelandet som du svarade på så jag lägger till den igen. Således liknande denna utan z-formen.
GSXR03_2b.jpg
 
Last edited:

JsN

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Norberg
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -88
Ruta ett.

Då har jag donat lite med hojen och det lutar mer och mer att det är kamkedjesträckaren som är dålig.. såg att gängan var sliten på den också, så det skadar nog inte att byta.
Tänkte sikta på en manuell spännare efter att jag surfat runt ett antal timmar.
Är det någon vänlig själ som skulle kunna ge mig en steg för steg instruktion om hur man sätter dit en manuell? vill inte att något ska gå fel.
Har iallafall tagitr bort den gamla.

Tack på förhand!
:)
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Då har jag donat lite med hojen och det lutar mer och mer att det är kamkedjesträckaren som är dålig.. såg att gängan var sliten på den också, så det skadar nog inte att byta.
Tänkte sikta på en manuell spännare efter att jag surfat runt ett antal timmar.
Är det någon vänlig själ som skulle kunna ge mig en steg för steg instruktion om hur man sätter dit en manuell? vill inte att något ska gå fel.
Har iallafall tagitr bort den gamla.

Tack på förhand!
:)

Om ingen svarar här så kan du leta upp Anders Brink på forumet, en riktig GSX-R-räv. Vet inte om han har för användarnamn dock...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top