Oljekyld (85-91) Suzuki GSX-R750 tråden

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Muahahaaa... Gött, då är nästa vecka fylld med LIIITE roliga arbetsuppgifter... ;)

Hehe, precis! Kom precis tillbaka från turen, 2,5h rent nöje! Min längsta nöjestur någonsin faktiskt. Riktigt skönt att få köra av sig lite. Har också definitivt konstaterat att det var drivpaketet. Nu har jag legat och verkligen pressat i både ettan och tvåan utan en tillstymelse till krångel. :tummenupp
 

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
jag har en -88:a & undrar om det är någon av 1100 motorerna som passar bolt on i ramen?
nån som kan kasta lite ljus över det?
samt vad sitter det är grundbestyckning på 750 -88:an.

mvh johan
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Hehe, precis! Kom precis tillbaka från turen, 2,5h rent nöje! Min längsta nöjestur någonsin faktiskt. Riktigt skönt att få köra av sig lite. Har också definitivt konstaterat att det var drivpaketet. Nu har jag legat och verkligen pressat i både ettan och tvåan utan en tillstymelse till krångel. :tummenupp


GÖTT! Då var det problemet ur världen! :tummenupp

jag har en -88:a & undrar om det är någon av 1100 motorerna som passar bolt on i ramen?
nån som kan kasta lite ljus över det?
samt vad sitter det är grundbestyckning på 750 -88:an.

mvh johan

Vad jag har fattat det hela som så passar gsxr 1100 från -86 till -92 samt bandit motorerna i våra hojar, dock är dom högre, så det blir till att lyfta ur motorn om man vill ha av topplocket... Men det är bara att köra på, mina tankar har länge varit på att göra en 7/11 själv, vi får se om det blir av eller inte!:yoparty
 
Last edited:

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
ja, det finns ju lite mer trim till dom större motorerna.
min är ju vässad & ja hänger med de större knarrarna men en större motor är ju ett bättre val om man ska vässa mer.
någom spec. årsm. av 1100:ans motor som är att föredra?

mvh johan
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
ja, det finns ju lite mer trim till dom större motorerna.
min är ju vässad & ja hänger med de större knarrarna men en större motor är ju ett bättre val om man ska vässa mer.
någom spec. årsm. av 1100:ans motor som är att föredra?

mvh johan


Det jag har fått rekomenderat via gixxer.com är att satsa på är att hitta en Bandit 1200 och ta alla grejer från den, dvs motor, cdi, reglage mm. Det finns mycket trimdelar till den och det är den sista stora oljebrännaren, dvs det är den optimala oljekylda motorn. Massor med kraft att ta ut ur den motorn om man jobbar lite granna

91-92 motorn är den du ska undvika om du ska ha 1100:an, pga toppen som iofs är bra utformad å så, men det finns väldigt begränsat med utbud av kammar mm till dom och den tycker inte direkt om kammar med högre lyft heller. Annars är dom andra bra vad jag har hört!
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
gsxr igen!! 15 år sedan sist.

Hej! Jag är nu berättigad till denna tråd tack vare ett inköp till min lilla motorcykelsamling. Det är en riktigt fin gsxr 750 -88 röd/vit. Den är helt original. Jag vill nu införskaffa ett 4-1 system till den och ev sälja originalet. Jag vill också köpa en ensitskuts med dom rätta färgerna, om nån har till salu. Den tvekar lite i mellanregistret vid gaspådrag. Är det nån som känner igen detta symptom. Kan det vara osynkade förgasare eller nåt membran som inte är i gott skick tro?. Jag har ett 180 däck hemma i garaget. Kan man ha en så bred sula? Jag vet att det inte är optimalt för hojen dock. Jag fick med en originalvindruta om nån är intresserad och jag fick även med en sprillans ny ensitskuts, dock svartmet och utan kudde. Ev så lackar jag om kutsen och behöver då införskaffa en kudde till den. Känns dock lite synd att göra så då den är ny. Många frågor blev det men det är riktigt roligt att vara gsxr ägare igen.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Hej! Jag är nu berättigad till denna tråd tack vare ett inköp till min lilla motorcykelsamling. Det är en riktigt fin gsxr 750 -88 röd/vit. Den är helt original. Jag vill nu införskaffa ett 4-1 system till den och ev sälja originalet. Jag vill också köpa en ensitskuts med dom rätta färgerna, om nån har till salu.

Grattis snyggaste färgen!
Jag sålde nyligen min Röd/vita slingshot och killen fick med 2 st kuts som hör till den hojen.. med dynan.
Kan kolla om han vill släppa en av dom, båda är i gott skick.

Släng gärna upp lite bilder :yoparty

En vacker dag ska jag ha en slingshot igen!
Har någon bild i mitt garage på pärlan :tummenupp
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Hej! Jag är nu berättigad till denna tråd tack vare ett inköp till min lilla motorcykelsamling. Det är en riktigt fin gsxr 750 -88 röd/vit. Den är helt original. Jag vill nu införskaffa ett 4-1 system till den och ev sälja originalet. Jag vill också köpa en ensitskuts med dom rätta färgerna, om nån har till salu. Den tvekar lite i mellanregistret vid gaspådrag. Är det nån som känner igen detta symptom. Kan det vara osynkade förgasare eller nåt membran som inte är i gott skick tro?. Jag har ett 180 däck hemma i garaget. Kan man ha en så bred sula? Jag vet att det inte är optimalt för hojen dock...

På vilket sätt är den orolig? Gillar inte jämn/låg gas vid 3-4000rpm? Då är det nålar+emulsionsrör som e slitna nämligen. Har bytt dom själv. Finns att köpa från factorypro som ska vara i högre kvalitet än original för nästan samma peng. Finns här. Där finns också set för att bestycka om förgasarna om du nu ska byta till ett annat system.

180-däck går att sätta på, kör själv med det. Enligt dom jag köpte däcken av skulle det vara standard men det låter lite mysko, ville väl bara ha en hundring till...
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Grattis snyggaste färgen!
Jag sålde nyligen min Röd/vita slingshot och killen fick med 2 st kuts som hör till den hojen.. med dynan.
Kan kolla om han vill släppa en av dom, båda är i gott skick.

Släng gärna upp lite bilder :yoparty

En vacker dag ska jag ha en slingshot igen!
Har någon bild i mitt garage på pärlan :tummenupp


Hej! Det vore ju kanon om han ville sälja en kuts för en rimlig peng. Jag ska ta lite kort på den under veckan och skicka in. Den är verkligen klassiskt snygg!

På vilket sätt är den orolig? Gillar inte jämn/låg gas vid 3-4000rpm? Då är det nålar+emulsionsrör som e slitna nämligen. Har bytt dom själv. Finns att köpa från factorypro som ska vara i högre kvalitet än original för nästan samma peng. Finns här. Där finns också set för att bestycka om förgasarna om du nu ska byta till ett annat system.

180-däck går att sätta på, kör själv med det. Enligt dom jag köpte däcken av skulle det vara standard men det låter lite mysko, ville väl bara ha en hundring till...


Ja man måste smyga på med gasen för att få med effekten. Detta märks mer innan den blir riktigt varm. Den är riktigt fin och jag fick den lite billigare pga detta så jag är redo att lägga lite kosin på den.

Riktigt trevlig tråd detta där man får en massa svar direkt. Men det är klart det är ju riktigt fölk som kör suzuki!!!!
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92

Ja man måste smyga på med gasen för att få med effekten. Detta märks mer innan den blir riktigt varm. Den är riktigt fin och jag fick den lite billigare pga detta så jag är redo att lägga lite kosin på den.

Riktigt trevlig tråd detta där man får en massa svar direkt. Men det är klart det är ju riktigt fölk som kör suzuki!!!!

Smyga med gasen tycker jag inte riktigt låter som det i så fall. När jag hade problem så "hickade" motorn runt 3-4000rpm om man hade körde med låg jämn gas eller lite acceleration. Gav man däremot lite mer gas försvann ryckigheten lite bättre, kanske mycket pga att man kom ur det registret.

Dock e det ju inte så svårt att kolla om nålarna är slitna, bara att ta av tanken, skruva av locken på förgasarna och lyfta ut nålarna. Är plastbrickan sliten lär nålen också vara det och således också emulsionsrören. Kostar 1500kr att fixa själv och det klarar nästan vem som helst.
 

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
om nålarna är slitna går det fetare då på det registret? eller vad är det som händer? (mina stift är svarta om jag kollar på dom efter hållt de varven)
min går sunk så som du beskriver det....men när jag vrider på rullen fullt eller "fiskar" upp den över de varvtalen som beskrivs så är det prima & lijemannen ler på bönpallen.
denna suzuki är den roligaste hoj jag ägt liten & smidig & den är lättare att slanga med än min gamla Xr600 jag hadde.
med suzukin är ju 100 knutars slangning inga problem dock så åker det nog på en bredare fälg bak nästa sommar. (längtar redan & det bli nog en jä**** lång vinter)

mvh johan
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
om nålarna är slitna går det fetare då på det registret? eller vad är det som händer? (mina stift är svarta om jag kollar på dom efter hållt de varven)
min går sunk så som du beskriver det....men när jag vrider på rullen fullt eller "fiskar" upp den över de varvtalen som beskrivs så är det prima & lijemannen ler på bönpallen.
denna suzuki är den roligaste hoj jag ägt liten & smidig & den är lättare att slanga med än min gamla Xr600 jag hadde.
med suzukin är ju 100 knutars slangning inga problem dock så åker det nog på en bredare fälg bak nästa sommar. (längtar redan & det bli nog en jä**** lång vinter)

mvh johan

Exaktamente! Det som behöver bytas är nålar(plus nålbrickorna) och emulsionsrören (nr 9, 11 och 28 på bilden här). Din hoj bör dessutom dra ganska mycket mer bensin än den bör, min slurkade i sig över litern oftast, nu ligger den på 0,6-0,8. Det kostar ca 1000kr men det är bara 80 liter bensin och 80 liter extra går det på 200-400 mil så det betalar tillbaka sig rätt snabbt. Dessutom blir ju körningen mycket behagligare.
 

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
hej!

vart hittar man billiga delar då ? (nålarna osv.)
hadde väl tänkt på rs36:eek:r till våren & vill väl inte lägga en säck slant om jag inte behöver.

mvh johan
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
vart hittar man billiga delar då ? (nålarna osv.)
hadde väl tänkt på rs36:eek:r till våren & vill väl inte lägga en säck slant om jag inte behöver.

mvh johan

De är relativt billiga från USA och den sidan jag tog bilden ifrån (www.yamahaoftroy.com, även www.bikebandit.com har samma priser och utbud). Dock kommer du nog inte under en tusenlapp totalt. Har hört att www.topham.de ska ha delarna också men det blir nog rätt exakt samma pris. Suzuki i Sverige tar som vanligt minst 20% mer än från USA, även om man betalar moms och tull...
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Ja mitt 4-2-1 BSM som visas i några tidigare inlägg är fortfarande till salu 3500:- , påstås passa specifikt 88-89.

Ok! Har du nån bild på systemet. Vore lite intressant.

Jag tog mig en tur med gsxr -88an idag och jag förvånades över vad pigg den är. Den vill verkligen upp på bakhjulet när man drar iväg på ettan. Det var ju ett tag sedan jag körde en gsxr så jag har väl glömt bort. Tycker faktiskt den är roligare att köra än tex den zx12r som jag ägde för ett par år sedan. Supermkt effekt men inge rolig. Dock så är den bråkig mellan 4-5 tusen varv när den är kall. Den nästan dör. När den blir varm så försvinner det. Mysko!
 
Last edited:

Gabor

Guest
Hej! Jag är nu berättigad till denna tråd tack vare ett inköp till min lilla motorcykelsamling. Det är en riktigt fin gsxr 750 -88 röd/vit. Den är helt original. Jag vill nu införskaffa ett 4-1 system till den och ev sälja originalet. Jag vill också köpa en ensitskuts med dom rätta färgerna, om nån har till salu. Den tvekar lite i mellanregistret vid gaspådrag. Är det nån som känner igen detta symptom. Kan det vara osynkade förgasare eller nåt membran som inte är i gott skick tro?. Jag har ett 180 däck hemma i garaget. Kan man ha en så bred sula? Jag vet att det inte är optimalt för hojen dock. Jag fick med en originalvindruta om nån är intresserad och jag fick även med en sprillans ny ensitskuts, dock svartmet och utan kudde. Ev så lackar jag om kutsen och behöver då införskaffa en kudde till den. Känns dock lite synd att göra så då den är ny. Många frågor blev det men det är riktigt roligt att vara gsxr ägare igen.

Sitter det original luftfilterbox eller separata koniska lyftfilter ?
Kolla om membranen är skadade, rengöring av förgasarna är kanske dags ?

Låter som att den får för lite bränsle på mellanregistret.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hej! Det vore ju kanon om han ville sälja en kuts för en rimlig peng. Jag ska ta lite kort på den under veckan och skicka in. Den är verkligen klassiskt snygg! !!!!


Jag har en kuts ligger, snygg blå/vit.

Kastar upp bilder efter helgen

PM:a
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top