Oljekyld (85-91) Suzuki GSX-R750 tråden

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
Tjohoo har nytt körkort och gammal gsxr 750 med lite små skavanker :D

välkommen! rolig hoj! vad gav du för den?

nån som vet vad som är rimligt att få för en gsx-r750 från -91? funderar på att sälja min men har svårt att få nån prisuppfattning om man tittar på blocket? priserna variera ganska kraftigt tycker jag...min är i ett ok bruksskick med lite skavanker efter alla år men idet stora hela så e den fin och väl fungerande, gått 6600mil...kan man hoppas på runt 23tusen?

tacksam för svar //
Martin
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
välkommen! rolig hoj! vad gav du för den?

nån som vet vad som är rimligt att få för en gsx-r750 från -91? funderar på att sälja min men har svårt att få nån prisuppfattning om man tittar på blocket? priserna variera ganska kraftigt tycker jag...min är i ett ok bruksskick med lite skavanker efter alla år men idet stora hela så e den fin och väl fungerande, gått 6600mil...kan man hoppas på runt 23tusen?

tacksam för svar //
Martin

Tror du ligger ganska rätt med 23 000 såvida den inte är i riktigt dåligt/bra skick. När jag har tittat hittar jag oftast hojar för 30-35 000kr men det anser jag inte är rimligt om det inte är något i hästväg... Jag skulle nog köpa min egen för 16-18 000kr och då är min i ganska dåligt skick utseendemässigt (väldigt dåligt förarbete på lacken)...
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
nån som vet vad som är rimligt att få för en gsx-r750 från -91? funderar på att sälja min men har svårt att få nån prisuppfattning om man tittar på blocket? priserna variera ganska kraftigt tycker jag...min är i ett ok bruksskick med lite skavanker efter alla år men idet stora hela så e den fin och väl fungerande, gått 6600mil...kan man hoppas på runt 23tusen?

tacksam för svar //
Martin

Hej Martin!

Jag tror att du ligger ungefär rätt i pris om den är i okej skick, servicebok och den är laglig som den står. Jag köpte min i förrgår och gav mindre, men den var det lite att göra på. Men du får nog räkna med att få gå ner till 20', det är köparens marknad idag... :rolleyes:

Mvh Thomas

Tjohoo har nytt körkort och gammal gsxr 750 med lite små skavanker :D


Hej å välkommen!

Hoppas du kommer trivas med cykeln, den är en ikon! Å småskavanker har väl alla lite äldre hojar, utom Gunnars då vad jag förstår... :tummenupp

Mvh Thomas
 
Last edited:

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
ok har du nån bild på hojen din hoj tiller? kul med en till gammelgixxer här i krokarna! är från skara (eller utanför) från början! jo får jag 20k är jag nöjd för det är ju en gammal hoj! vart köpte du din hoj? vilket utgångspris hade säljaren? hur långt har din gått?
MVH Martin
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Som jag jag skrev innan så hade jag läst det någonstans och skrivit att jag inte visst om det stämde, alltså var det bara en idé som jag ventilerade! Men ursäkta, ska inte göra det igen... Men det var bra att du rättade upp mej.

Och du får ursäkta mitt ej vetande om min motorcykel som jag precis har köpt och inte har någon som helst manual till eller fick någon information från säljaren hur den fungerar...

Du behöver väl inte ursäkta dej! Fråga på bara, hur skall man annars lära sej? Man kan ju naturligtvis göra alla misstag själv och på så sätt skaffa erfarenhet. Min mening var att spara dej dyra lärdomar och det i all välmening. Bestyckning är inte lätt och gör man fel så den går magert kan det bli jobbiga konsekvenser. Är ingen stjärna själv men brukar veta mina begränsningar.
Ber istället dej om ursäkt om du tyckte tonen var hård, definitivt inte min mening! Första gången jag skrev nåt på sporthoj, kanske skall låta bli det i fortsättningen? Har ju inte ens nån gsxr,(för höga, är kort), men plockat o kört endel med dem och giiillar de hojarna. Lycka till med ditt köp och mej slipper du i fortsättningen.
(Hade jag fattat hur man använder smileys kunde jag kanske visat vad jag menar utan att förolämpa nån).
PS. Den delen av svaret som handlade om ekonomi borde jag dessutom ha riktat till studerande Marten_Larssen, ber direkt om ursäkt om han skulle känna sej trampad på.DS
 
Last edited:

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
ok har du nån bild på hojen din hoj tiller? kul med en till gammelgixxer här i krokarna! är från skara (eller utanför) från början! jo får jag 20k är jag nöjd för det är ju en gammal hoj! vart köpte du din hoj? vilket utgångspris hade säljaren? hur långt har din gått?
MVH Martin


Hej Martin!

Bilder på min hoj är på föregående sida, dåliga från min mobil, men dom får duga så länge... Jag köpte min hoj i Skara å ursprungliga utgångspriset för hojen var 24k och den har gått 7500 mil. Har du nån bild på din?

Mvh Thomas

Du behöver väl inte ursäkta dej! Fråga på bara, hur skall man annars lära sej? Man kan ju naturligtvis göra alla misstag själv och på så sätt skaffa erfarenhet. Min mening var att spara dej dyra lärdomar och det i all välmening. Bestyckning är inte lätt och gör man fel så den går magert kan det bli jobbiga konsekvenser. Är ingen stjärna själv men brukar veta mina begränsningar.
Ber istället dej om ursäkt om du tyckte tonen var hård, definitivt inte min mening! Första gången jag skrev nåt på sporthoj, kanske skall låta bli det i fortsättningen? Har ju inte ens nån gsxr,(för höga, är kort), men plockat o kört endel med dem och giiillar de hojarna. Lycka till med ditt köp och mej slipper du i fortsättningen.
(Hade jag fattat hur man använder smileys kunde jag kanske visat vad jag menar utan att förolämpa nån).
PS. Den delen av svaret som handlade om ekonomi borde jag dessutom ha riktat till studerande Marten_Larssen, ber direkt om ursäkt om han skulle känna sej trampad på.DS

Hej Bluerigde!

Det bara en fråga om tajming å så, hade det lite kämpigt då jag fick ditt svar och tog det fel... Du ska definitivt inte sluta skriva och jag tar gärna råd från dej ang. cykeln! Du besitter säkert mycket kunskap som du skulle kunna dela med dig av, gör gärna det!

Själv så älskar jag att skruva med grejer, detta är min första GSXR som egentligen inte skulle köpas, men kunde inte säga nej till ett så bra erbjudande! Nu har jag äntligen hittat Haynes manualen till cykeln, men ska försöka hitta original Suzuki servicemanual oxå, så jag kan ta i tu med cykeln ordentligt.

Så nu är det till att lära sig att skruva motorcyklar ordentligt, men det ger sig nog med tiden! :tummenupp

Ps. Smileyserna till höger om fältet där du skriver är bara att trycka på när du har ställt markören där du vill ha den :) Ds.
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92

PS. Den delen av svaret som handlade om ekonomi borde jag dessutom ha riktat till studerande Marten_Larssen, ber direkt om ursäkt om han skulle känna sej trampad på.DS

Tog inte illa upp, vet att man kan behöva jobba lite för att ha råd med saker (vilket jag redan gör, ger ca 4500kr extra/mån). Det gör tyvärr ändå inte att jag har råd med alla leksaker jag vill ha :)


När det gäller det här med bestyckning så rekommenderas Factory Pros grejer istället för Dynojet, ska ha bättre hållbarhet enligt dom som vet (AndersBrink på forumet).
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Eftersom det inte skrivs någe i tråden, så får väl jag ta tag i det... :näsblod

Håller på att leta efter en övre gaffelkrona till min GSX-R 750 -91, det mesta är intressant som passar givetvis. Någon som har en billig liggandes?

För övrigt så har det inte hänt så mycket med hojen, förrutom att passagerarsitsen nu är på istället för kutsen, så att svärmor kan åka med...:D :yoparty
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Eftersom det inte skrivs någe i tråden, så får väl jag ta tag i det... :näsblod

Håller på att leta efter en övre gaffelkrona till min GSX-R 750 -91, det mesta är intressant som passar givetvis. Någon som har en billig liggandes?

För övrigt så har det inte hänt så mycket med hojen, förrutom att passagerarsitsen nu är på istället för kutsen, så att svärmor kan åka med...:D :yoparty

Kolla på ebay (tyska), där finns det mesta. Själv har jag fått min sommarjobbslön nu och den var ett par tusen mer än jag räknat med så man blev ju ganska sugen på att köpa ett system... :)
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Kolla på ebay (tyska), där finns det mesta. Själv har jag fått min sommarjobbslön nu och den var ett par tusen mer än jag räknat med så man blev ju ganska sugen på att köpa ett system... :)

Ja, jag har kollat där, även engelska ebay, dom drar gärna iväg lite i pris när det närmar sig slut på auktionen... Jag försöker få tag i en skitbilligt, men det verkar svårt..

Grattis till sommarlönen, såg förresten ett halvsystem yoshi med kolfiberburk på ebay.co.uk om du är intresserad!
 

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Ort
Uppsala
Hoj
zx7r
tack tack :yoparty hojjen är 86:a och har gått 7700mil ja gav 15för den. Tyvär så måste jag nog lämna in den alternativt köpa ett nytt cylinder huvud(tror det heter så) två av skruvarna till grenrören är paj, försökte borra upp dom, men det slutade med en trasig borr i ena skruven och ett annat verktyg(fyrkantig mejsel liknande som man bankar in i hålet och sen skruvar upp med skiffnyckel) i den andra...
Så om nån har billigt att sälja eller vet vart/hur man kan få det fixat hör av er :pannkyss
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
tack tack :yoparty hojjen är 86:a och har gått 7700mil ja gav 15för den. Tyvär så måste jag nog lämna in den alternativt köpa ett nytt cylinder huvud(tror det heter så) två av skruvarna till grenrören är paj, försökte borra upp dom, men det slutade med en trasig borr i ena skruven och ett annat verktyg(fyrkantig mejsel liknande som man bankar in i hålet och sen skruvar upp med skiffnyckel) i den andra...
Så om nån har billigt att sälja eller vet vart/hur man kan få det fixat hör av er :pannkyss

Hej!

Brink här på forumet kanske kan fixa den åt dej!? Kolla med honom, han verkar kunna väldigt mycket om oljekylda gixxers

Annars lite annonser:
http://www.blocket.se/vi/12779569.htm?ca=13_s
http://www.blocket.se/vi/12352403.htm?ca=13_s
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
tack tack :yoparty hojjen är 86:a och har gått 7700mil ja gav 15för den. Tyvär så måste jag nog lämna in den alternativt köpa ett nytt cylinder huvud(tror det heter så) två av skruvarna till grenrören är paj, försökte borra upp dom, men det slutade med en trasig borr i ena skruven och ett annat verktyg(fyrkantig mejsel liknande som man bankar in i hålet och sen skruvar upp med skiffnyckel) i den andra...
Så om nån har billigt att sälja eller vet vart/hur man kan få det fixat hör av er :pannkyss


Hehe, det där verkar vara ett oerhört vanligt problem, har hänt på två motorer för mig... Första gången borrade jag ut skiten och satte helicoil (efter ca 2 månaders mek med det) blev M10 (helicoil!) i två hål. Nu lyckades jag borra/slipa ut skruvarna så det sitter original M8 i... Ett tips jag fick var att "gnista" bort skruvarna. Kunde tydligen vissa verkstäder/verkstadsindustrier ha där man förkolnade bort skruven typ. Låter ju väldigt smidigt men krävdes specialgrejor så...

Ja, jag har kollat där, även engelska ebay, dom drar gärna iväg lite i pris när det närmar sig slut på auktionen... Jag försöker få tag i en skitbilligt, men det verkar svårt..

Grattis till sommarlönen, såg förresten ett halvsystem yoshi med kolfiberburk på ebay.co.uk om du är intresserad!

Är ju ett helsystem jag är ute efter eftersom mitt grenrör e sönderrostat (bilden du såg var på bästa stället). Grenröret vill inte sätta sig bra i cylinderfästena så just nu kör jag med ett rör oskruvat (men sitter som berget ändå).
 
Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Hej Martin!

Jag tror att du ligger ungefär rätt i pris om den är i okej skick, servicebok och den är laglig som den står. Jag köpte min i förrgår och gav mindre, men den var det lite att göra på. Men du får nog räkna med att få gå ner till 20', det är köparens marknad idag... :rolleyes:

Mvh Thomas




Hej å välkommen!

Hoppas du kommer trivas med cykeln, den är en ikon! Å småskavanker har väl alla lite äldre hojar, utom Gunnars då vad jag förstår... :tummenupp

Mvh Thomas

....och då vaknar jag förstås upp för att säga något förhärligande om mitt musei-exemplar...:rolleyes:

Jodå finns en del att göra även på den. En del oxiderade smådetaljer att byta ut eller putsa på.

Just nu kretsar de stora tankebanorna kring åtgärden att byta ut de gul-eloxerade mutterbrickorna i innerskärmen som fått en del oxid på sig sedan 1991 :
hjulhus1.jpg


Samt att jag tror jag skall ta loss och polera upp sprintarna som håller bakre fotpinnarna:
oxid.jpg


Kul att se att andra exemplar tas omhand och fixas.
 
Last edited:

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
....och då vaknar jag förstås upp för att säga något förhärligande om mitt musei-exemplar...:rolleyes:

Jodå finns en del att göra även på den. En del oxiderade smådetaljer att byta ut eller putsa på.

Just nu kretsar de stora tankebanorna kring åtgärden att byta ut de gul-eloxerade mutterbrickorna i innerskärmen som fått en del oxid på sig sedan 1991 :

Samt att jag tror jag skall ta loss och polera upp sprintarna som håller bakre fotpinnarna:

Kul att se att andra exemplar tas omhand och fixas.

Hej Gunnar!

Jodu, tänk om min hade sett ut likadant som din... Meen, den har ju gått 7500 mil och det har satt sina spår! Det som ska göras med min blåvita fara är att först och främst ge motorn en ordentlig service innan den körs mer, jag har ingen dokumentation på den... :gnissla

Sen blir det till att fixa diverse, såsom;
- fotpinnar krökta
- sprickor i kåpor
- eventuellt skaffa nya bakkåpor, för mina är från en 1100 vad jag förstår. ska inte vara något handtag där bak.
- försöka få tag i ett klart kåpglas, tycker att det ser för hemskt ut med ett toktonat glas.

Så någon puts som du har på din kommer det nog aldrig att bli, men så gav jag inte så mycket för cykeln... :tummenupp
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Nej att renovera en gixxer väldigt mkt är aldrig lönsamt,
man får ut mkt roligt av att köra dem i bruksskick, det ser jag med min 88:a.
Apropå ev behov ovan, jag har ett rostfritt 4-2-1-system till salu om någon behöver, som gått endast 100 mil
på en tysk GSX-R. Borde passa 88-91 vad jag förstår. Jag har inte provat det själv, borde andas mkt bra jämfört med original.
Toppfint utförande. Man kan ta ur insatsen om man vill göra en "Vampire" av Future-dämparen.

BSM "Future" med titandämpare. 3500:- kostar över 7000 nytt. Tänkte köra på 88:an men det blev ett nytt V&H-grenrör där istället :
avgas1.jpg
avgas2.jpg

avgas3.jpg
avgas4.jpg


Hobbycyklar: http://suzuki.medial.com

Tråd om hur jag fixar 88:an med tyska Ebay-delar....
http://www.classicsuzuki.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4211
 
Last edited:

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Apropå ev behov ovan, jag har ett rostfritt 4-2-1-system till salu om någon behöver, som gått endast 100 mil på en tysk GSX-R. Borde passa 88-91 vad jag förstår. Jag har inte provat det själv, borde andas mkt bra jämfört med original.

BSM "Future" med titandämpare. 3500:- kostar över 7000 nytt. Tänkte köra på 88:an men det blev ett nytt V&H-grenrör där istället :
avgas1.jpg
avgas2.jpg

avgas3.jpg
avgas4.jpg


Hobbycyklar: http://suzuki.medial.com

:bow :kär Synd bara att man inte har sådana pengar...
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Nej att renovera en gixxer väldigt mkt är aldrig lönsamt,
man får ut mkt roligt av att köra dem i bruksskick, det ser jag med min 88:a.
Apropå ev behov ovan, jag har ett rostfritt 4-2-1-system till salu om någon behöver, som gått endast 100 mil
på en tysk GSX-R. Borde passa 88-91 vad jag förstår. Jag har inte provat det själv, borde andas mkt bra jämfört med original.
Toppfint utförande. Man kan ta ur insatsen om man vill göra en "Vampire" av Future-dämparen.

BSM "Future" med titandämpare. 3500:- kostar över 7000 nytt. Tänkte köra på 88:an men det blev ett nytt V&H-grenrör där istället :

Hobbycyklar: http://suzuki.medial.com

Tråd om hur jag fixar 88:an med tyska Ebay-delar....
http://www.classicsuzuki.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4211

Mmm, det där systemet ser inte helt fel ut. 3500kr e inget dåligt pris heller. Men att köra med för snål bränsleblandning är inget jag har någon större lust med men det borde väl inte vara helt omöjligt att göra själv?! Har ju haft uppe förgasarna och bytt både nålar och emulsionsrör redan, det kan väl inte vara s mycket mer arbete än så egentligen, dvs byta olika delar till andra delar och justering av nålen? Gah, jag skulle haft min verkstadsmanual så jag kunnat läsa på lite om förgasarna...

Edit: Vilken årsmodell hade han haft systemet på? Tydligen ska inte 92 och framåt passa på 91 och bakåt pga tätare mellan cylindrarna (enligt oldskoolsuxuki.info).
 
Last edited:

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Mmm, det där systemet ser inte helt fel ut. 3500kr e inget dåligt pris heller. Men att köra med för snål bränsleblandning är inget jag har någon större lust med men det borde väl inte vara helt omöjligt att göra själv?! Har ju haft uppe förgasarna och bytt både nålar och emulsionsrör redan, det kan väl inte vara s mycket mer arbete än så egentligen, dvs byta olika delar till andra delar och justering av nålen? Gah, jag skulle haft min verkstadsmanual så jag kunnat läsa på lite om förgasarna...

Edit: Vilken årsmodell hade han haft systemet på? Tydligen ska inte 92 och framåt passa på 91 och bakåt pga tätare mellan cylindrarna (enligt oldskoolsuxuki.info).

Priset är jävligt bra, det är ju i princip nytt! Men så vet jag inte vad det gäller om det passar till våra -91:eek:r, 92:an var väl vattenkyld och borde då vara så pass annorlunda i toppen jämfört med våra gamla oljebrännare... :näsblod

Är det någon som vet vilka årsmodeller av GSX-R 1100 & 750 som har samma kåpglas som min -91:a? Är lite trött på mitt dundermörka kåpglas...

Fick även se att mina fotpinnar var sneda (!), vart hittar jag billiga & bra, nya eller begagnade till hojen!?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top