Superduke-tråden

Kåteäm

Vill ha mer effekt
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM Superduke -07, KTM 450 -05
Jag funderar lite på om man kan göra något så min SD blir lite vassare. Jag gillar hojen men saknar effekt! Den är helt standard och jag tycker det är för låg toppfart och klen i motorn. Saknar toppeffekt. Jag kanske har valt fel hoj.....

Vill du ha mycket pang i motor så välj en GSXR 1000 -05. Powerhweelies i trean och den är inte så lågt växlad som SDn. Tom min gamla R1-03 gjorde mer på 1:an än SDn på 2:an. Jag misstänker att Sukan gör ca 170 på ettan. Jag saknar också lite mer effekt men istället för att gräva djup i plånboken och riskera att någon okunnig motorbyggare klantar sig så avvaktar jag nog till 09:eek:rna kommer med förhoppningsvis 1150 motorn. 146 hk som Buellens 08 har skulle vara kul. Fast det låter lockande att porta och borra. Nickeluring verkar vara på G.

Ang. underkåpor så se helst till att den inte slutar längre ner än original. Iaf om ni hoppar lite med era hojar. Jag lyckades med att precis doppa min i asfalten efter ett backkrön. Kanske lite klumpig landning med för mycket framhjul.
 
Last edited:

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Ang. underkåpor så se helst till att den inte slutar längre ner än original. Iaf om ni hoppar lite med era hojar. Jag lyckades med att precis doppa min i asfalten efter ett backkrön. Kanske lite klumpig landning med för mycket framhjul.

Äsch, allt annat som sitter där nere skrapar ju i marken, så varför inte kåpan också... :gnissla
 

Fredde69

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia RSV
Jag vill ej ha R hoj. Tycker däremot att min Z1000 04 jag hade innan var mycket bättre tryck i. Men SD:n är ju sjukt mycket bättre i allt annat! Bromsar chassi är ju otroligt fint på Ktm. Jag skulle önska att det gick varva den lite till samt lite mer effekt på topp. Vet inte om man ska dreva ner ett kugg fram mappa och andra ljuddämpare? Ger det så pass mycket att man blir nöjd?
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Slirkoppling.

Fick första känslan av slirkoplingen idag vid hård nedväxling på motorvägen, fy tusan vilken leksak. Mjuk aningen klenare inbromsning från 6an till 4an.

Hoppas på kort vinter så man får testa på bana snart.

Nickeluring, kör du fortfarande?

/A
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Fick första känslan av slirkoplingen idag vid hård nedväxling på motorvägen, fy tusan vilken leksak. Mjuk aningen klenare inbromsning från 6an till 4an.

Hoppas på kort vinter så man får testa på bana snart.

Nickeluring, kör du fortfarande?

/A

Tog faktiskt en sväng igår eftermiddag, det var ju rena rama högsommartempen ute! :) Men det är lite äckligt med alla löv och blöta fläckar överallt..
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nicke du har svar på allt :tummenupp
Fredde69 har du inte mappat hojjen och satt på slipon så gör det först:hördu :tungan

Såg några Snygga ställ.. vad tycks
 

Bifogat

  • ktmstall_1.jpg
    ktmstall_1.jpg
    37.2 KB · Visningar: 76
  • ktmstall_2.jpg
    ktmstall_2.jpg
    36.7 KB · Visningar: 80
  • ktmhjalm_1.jpg
    ktmhjalm_1.jpg
    61.1 KB · Visningar: 65

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Nicke du har svar på allt :tummenupp
Man måste ju uppmuntra sina kamrater. :pannkyss

Såg några Snygga ställ.. vad tycks
Skitsnygga! :tummenupp
De lär ju inte passa min långslanka lekamen, men hjälmen har jag funderat på. Ska se om den sitter bra vid tillfälle...


Jag försöker ju ringa dig men du vill aldrig svara, svårflörtad som fan.

Du ska ju borra och byta kolvar? billigt?

/A

Hmmm, det kommer ju från rätt person...
Har varit på kurs.

Borra, byta kolvar samt portning = skitdyrt!
 

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Jag vill ej ha R hoj. Tycker däremot att min Z1000 04 jag hade innan var mycket bättre tryck i. Men SD:n är ju sjukt mycket bättre i allt annat! Bromsar chassi är ju otroligt fint på Ktm. Jag skulle önska att det gick varva den lite till samt lite mer effekt på topp. Vet inte om man ska dreva ner ett kugg fram mappa och andra ljuddämpare? Ger det så pass mycket att man blir nöjd?

Märkligt, jag tycker precis tvärtemot. Z1000 jag körde var visserligen en 03, men dom är väl samma? Upplevde kawan som väldigt klen i mellanregistret, men med bra effekt i topp. Den varvade ju bara drygt 1000 varv mer oxå, så det var ett riktigt kort register. Inget jag eftersträvar på en nakenhoj, jag vill ha mos direkt.
Z1000 är dock en riktigt fin hoj!

Min Duke är mappad med akkra, kankse gör det så stor skillnad?
 

Fredde69

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia RSV
Ja du Micke 65. Frågan är bara om det är värt pengarna? (Min Z1000 var körd i bänk 125.6 på driven. Men det kan ju vara jag som kör SD fel. Har inte kommit in i twin körningen.)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fredde69: Jag tycker det dels pga av ljudet som är riktigt mulligt :tummenupp sen så får du ca 125hk men effekten ökar mest i botten/mellan registret .
Det är väl vrid o kraften i mellanregistert som är nyttigast att ha för bus och lek :D
Personligen tycker jag duken varvar fint i toppen fast jag har bara haft en Vtr-1000 inann oså en twin som inte gilla varva som duken gör :yoparty
 

Fredde69

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia RSV
Ok. Ja det får väl bli Acra pipor och mappning. Sen sen får jag väl lära mig köra på vridet mer. det som var i det närmaste obefintligt i min förra båge! Jag väntar på sommaren så man kan rasta den på bandagarna.
 

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
Superduke -06
Jag vill ej ha R hoj. Tycker däremot att min Z1000 04 jag hade innan var mycket bättre tryck i. Men SD:n är ju sjukt mycket bättre i allt annat! Bromsar chassi är ju otroligt fint på Ktm. Jag skulle önska att det gick varva den lite till samt lite mer effekt på topp. Vet inte om man ska dreva ner ett kugg fram mappa och andra ljuddämpare? Ger det så pass mycket att man blir nöjd?

Tror det kommer att göra skillnad. Hade akra på duken när jag köpte den, och hade bara kört den lungt hem i regn på vägen hem innan jag monterade 16 drev. Så jag vet nog inte hur den är orginal, men som det är nu iallafall så känns den väldigt pigg och alert. Effekt kurvan är jämn och fin, så man får aldrig den känslan som man gör på en 4 som kommer på topp. Jämför iofs med min gammel R1, som också har ett övertag på 30 häst på topp.
Man luras nog lite och av hur karaktären på hur en twin jämfört med en rad4. Har lyckats få varvtalsstoppet komma in ett par ggr pga av att jag fortfarande inte avvänjt mig från rad4 träsket, och sen så accar hojen också kraftigare än vad det känns.
Själv känner jag att det inte behövs mer effekt på Duken, känns ju som att jag flyger av vid 170km/h. Tycker att accet upp till 170 duger fint, så jag är nöjd iallafall hehe. Annars kan man alltid göra en streetfighter av en Gixxer 1000 K5 eller K6 ifall man vill ha fighter med brutal vikt/effektförhållande:yoparty
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Med samma medicin på min så visar Dynojet'en att det hoppa från:

- 60hk vid 5000rpm till 90hk
- 90hk vid 7000rpm till 110hk

Vridet hänger på i samma kurva. Dock hände det inte så mycket för toppeffekten.

Det låter som att du fått till århundradets bästa mappning. Skulle man kunna få se kurvorna?
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Nu har du läst kurvorna lite galet. Du blandar ihop effektkurvor med vridmomentskurvor. Det är de jämna kurvorna som är effekten, de knöggliga är vridet. Jag har svårt att se datum, men jag antar att blått är innan modd och rött efter.
Vid 5K ökar din effekt från ca 58 till ca 61 pållar. Vid 7K ökar din effekt från ca 88 till ca 91 hästar.

Hade de inte avbrutit körningen vid ca 8700 rpm så hade du antagligen fått lite mer i toppeffekt än drygt 110.

Är den mappad eller bara bromsad?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top